Ponchon 455:een kärjetöntä sytkää?

Aloittaja HendriXXX, 29 huhtikuu, 2020, 14:39

« edellinen - seuraava »

HendriXXX

Kaverilla on 1967 Pontiac Firebirdi ja siinä semmonen mukava  :iwantit:  455ci woimanpatti joka on tehty jonku 2000- luvun Pontiac Magazinen "560hp build" reseptin mukaan. Noh, anyway.. woimanpaskaa siinä on ja PALJON. Hän ei itse ole sitä autoa eikä moottoria kuitenkaan rakentanut, vaan osti sen valmiina kesän hupivehkeeksi. ;D

Siihen on jätetty hauskana detaljina alkuperänen kärkijakaja hilppeineen paikalleen (kuten myös rattikarahka, vakiokokoset renkaat yms, mut levylukkoperää yms kivaa siihen on laiteltu).
Mä ne kärjet säätelin siitä toissa kesänä ja nyt kun meikä asuu täällä eri paikkakunnalla, niin se kaveri ei halua, eikä taida ehkä itse osatakkaan tarkistaa/säätää niitä kärkiä.

Sillon pari kesää sitte oli puhetta että voishan siihen kärettomän muutossatsin laitella jakajaan paikalleen.. nyt sitten aloin niitä osia selvittelee ni homma tökkäs näihin esivastus/ballasti juttuihin.. eihän meikä enää muista näitä miten ne meni ja muutenkaan GM:n systeemit ei oo oikein tuttuja..  :-[

Tätä meinasin sille jakajan sisään.
https://www.uspartsperformance.fi/crane-cams-750-1720

Ja puolaksi sitte esim tämä.
https://www.uspartsperformance.fi/puola-blaster-2

Tuossa vaan aloin sitte miettii sitä etuvastusta/ballastia että onkos näissä alunperin ollu samantyylistä ballastia niinku esim mun Craisussa, eli erillään?
Vai onko se GM:n vehkeissä puolaan sisäänrakennettuna?
Ku eikös se kärkien kanssa ole aina ollut sitä varten että startissa se ohitetaan ja startin jälkeen syttyvirrat menee sen ballastin kautta..?

Miten mä muistelen että oisin joskus mittaillu puolan ensiöpuolen vastuksiaki.. ne ei montaa ohmia tainnu olla olla, mutta semmosessa jossei sitä ballastia ollu, ni se tais jonku ohmin enempi olla.
Näistä vaan on pirusti aikaa ettei enää oikein muista.. ja se kaveri ja auto on 250km päässä joten näin niinku etänä pitäs tää saada mietittyä ja oikeat osat tilailtua.

Huudellaas tähän muutama Kellarin tietäjä paikalle.. @Gary Grand @Jussi @Camino79 @palontie   :coolsmoke:
Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:

Jussi

Pontiacista varma ole, mutta kyllä GM on käyttäny etuvastusta. Joko erillisenä tai johtosarjaan jemmattuna.
Kärjettömällä korvaussetillä mennään sitten sen mukana tulevan ohjeen mukaan, minkä nyt sitte valitseekaan.
En varmasti oo.

Kalu

Veikkaisin että tuos on virtalukolta puolalle sellanen vastustava johto, valkonen ja näyttää kangaspäälysteiseltä.

Camino79

Pakko myöntää että omat vermeet ollu aina valmiiksi HEI-jakajallisia niin ei ole tarvinnut moista pohtia.

Eikö lie huolettominta ois tässäkin tapauksessa ostaa msd tms. Valmis hei-jakaja kamppeeseen? Oletan että niitä kuitenkin on saatavilla  :D

Toki jos virtalukolta tulee esivastuksellinen johto "puolalle" niin sit uusii sen yhden karvan? Jussi varmaan osaa sanoa suoriltaan jos mun ajatusmallissa on joku häikkä?  ::)
GM only 😉

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 29 huhtikuu, 2020, 17:09Pakko myöntää että omat vermeet ollu aina valmiiksi HEI-jakajallisia niin ei ole tarvinnut moista pohtia.

Eikö lie huolettominta ois tässäkin tapauksessa ostaa msd tms. Valmis hei-jakaja kamppeeseen? Oletan että niitä kuitenkin on saatavilla  :D

Toki jos virtalukolta tulee esivastuksellinen johto "puolalle" niin sit uusii sen yhden karvan? Jussi varmaan osaa sanoa suoriltaan jos mun ajatusmallissa on joku häikkä?  ::)
Kyllä itseasiassa HEI toimii vaikka orkkis vastuspiuhallakin ainakin alkuperäsellä modulilla, mutta kyllä sinne parasta on saada ihan oikea IGN sähkö ilman vastusta.

Mutta jos muutossarjaa käyttää, niin sen ohjeilla.
En varmasti oo.

HendriXXX

Juu, hyviä pointteja.  :+1:

Nyt vasta kerkes funtsii tätä lisää..

Tuosta HEI- jakajasta sanottiin että se ilmeisesti on aika tiukka sovitella tuohon koppaan paikalleen ku se kuulemma ottaa tulipeltiin kiinni, en kyllä muista ite muuta kun että ahdas se jakajan paikka kieltämättä oli.  :thinking:
Sillä ajateltiin tuota muutossarjaa ennemminki, jos sillä pääsis vähemmällä noitumisella.

Nyt muistin että sehän taisikin viime kesänä joistain satunnaisista käyntihäiriöistä mainita.. Oli vaan hankala kristallipallon kautta mulla sitä diagnosoida.

Löysin speksit tuosta Fast XR-i:n muutossarjasta, ni tuohan näkyy toimivan 6V-18V jännitealueella.. Eli sama melkein mitä sille syöttää. :o

Vanhan puolan ensiöpiirin vastus oli alle 1 Ohm ni kyllähän siellä varmaan se vastuspiuha on. Tuossa Blasterissa näky olevan 0.7 Ohmia ensiöpiirille ilmotettu..

Tuonhan pitäs sitte olla noilla kamoilla ihan plug&pray ku nakkaa romut vaan paikalleen. Uudet johdot ja tulpat vielä lisäksi ni johan rokkaa ja jopas on ilo piirtää kahta viivaa katuun..  :mosh:  :driving:
Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:

Mudracer

Kärkisytkä on lähes ikuinen kun sen avuksi tällää MSD boxin. Toimii isossa vähän kiertävässä (<6000jenkaa) maamoottorissa ihan vitun hyvin.
Meillä on -72 Gm kilpurissa tollanen, toimii myös vitun hyvin.
https://www.speedwaymotors.com/PerTronix-1181-Ignitor-Points-Eliminator-Kit-1957-74-GM-V8,5399.html
X

HendriXXX

Joo, tuo pertronixihan se taitaa olla se toinen merkki näissä..

Itellä ei sinänsä kärkiä vastaan ole mitään. Dwellin tarkistus on mittarilla nopea ja näkyy joka toinen kesä olevan Craisu säädön tarpeessa. Eipä säädössäkään pitkään mee..

Tuossa ponchossa muistaakseni sai vielä käynnissä säätää..  ;D

Kärkiä tulee pidettyä aina hanskalokerossa varalla..
Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:

Mudracer

Juu GaymanMotorssin tuotteissa pystyy säätämään kännissä. MSD boxin kanssa kärjet ei kulu enää lainkaan kun ne ei enää kipinöi.
X

HendriXXX

Meikä oli sillon vähä  :o  ku sillon ootellessa kaveria kattelin netistä onko siinä gm:n kärkien säätämisessä mopareihin mitään eroja..

Siellä puhuttiin käynnissä säätämisestä, meikä itekseni ajattelin että mitäs perkelettä.. Ei varmaan ole. No ku kaveri tuli pihaan ja aloin kattelee ni olipahan perkele. Paska paikka vaan tuossa ponchossa säätää ku se jakaja on siellä tulipellissä kiinni ja ei meinaa nähä vittuakaan sinne..

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 29 huhtikuu, 2020, 22:03...MSD boxin kanssa kärjet ei kulu enää lainkaan kun ne ei enää kipinöi.
Elikkä millasesta msd boxista nyt puhut? Oisko linkkiä tarjota?  ::)
Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:

Mudracer

X

HendriXXX

Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:


HendriXXX

Noniin, kaverihan hommasi tuon puolan ja kärettömän systeemin ja sai sen pelaamaankin.

Ensin siinä oli sen muutossarjan jälkeen vähä käyntiinlähtö ongelmaa, kuulemma potki takasi ni käskin perstuntumalla myöhäistämään sitä niin että lähtee helposti käyntiin ja pysyy hyvin tyhjäkäynnillä. Kuulemma se rähisi ihan ku ennenkin..  :iwantit:

Siinä sitte tuli noista sytytysennakoista puhetta, niin millasia ennakoita nyt noissa kireämmissä moteissa ois järkevää pitää? Tokihan se aina tapauskohtainen on ja pitäs penkissä varmaan päivä sitä säätää, pussillinen suuttimia ja keskipakojousia yms mukana. Sen tiiän että näissä ei aivan vakiomotin tai vähän piristetynkään ennakkokäyrät enää taida päteä..

Kaveri sitte mittaili strobolla ennakoita ni tyhjäkäynnillä 6-8° aikasella ja 2400rpm 24-25° aikasella ja ei noussu enää siitä.
Sen verran netistä löysin tietoa about vastaavasta koneesta ja siellä oli 32° aikasella 2400rpm.

Tässähän ei ole alipainekello ollenkaan käytössä. En kyllä ymmärrä miksi, kun sillä sais varmaan tuota tyhjäkäyntiä ja nimenomaan osakaasukäytöstä paremmaksi.
Joku säädettävä alipainekello jakajaan kiinni ja lähtis kokeilee että miten pelaa. Toki voi olla että tekeekö tuo edes kunnolla alipainetta..

Sormet syyhyäis itellä päästä kokeilee siihen eri säätöjä.. Nää etädiagnoosit on vähä persiistä.  :smashhead:

Moottorin specsejä:

- Pontiacin 455ci lohko, porattu 0.040" ylikokoon
- Comp Camssin XE284H-10 nokka
- EDELBROCK 60579 kannet, 87cc palotilat
- Performer RPM- imusarja
- 10.2 puristukset
- kaasarina Holleyn 4150 HP, liekkö 850cfm vai mikä.. Ei tarkempaa tietoa siitä..
Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:

Kalu

Mä kääntäsin 10astetta enemmän ennakkoo, eli tuonne 35:een kokonaisennakko, jos käyntiinlähtö alkaa tökkii, ni vähä takasippäi.