Karavaanitekniikka

Aloittaja Pertti K, 16 toukokuu, 2020, 19:14

« edellinen - seuraava »

pantera

Lainaus käyttäjältä: dslcat - 17 toukokuu, 2020, 12:28Joo, en puskassa akkujani hukkaisi ilmastointii - salkkuaggren kannan kummun taakse ja roikka auton kylkeen. Latautuu akutkin samalla. Jääkaappia en 12V/230V sähköllä pidä, edullisinta kesäaikaan kosani kun sitä ei siinä eikä muussakaan taho kesällä kulua.

Invertterillä kattoilmastoinnin (mulla Dometic B2200) voi pyörittää ajonaikana kunhan invertterissä >2kW ruutia saada kompura käyntiin - tosin edes Euroopan helteissäkään juuri koskaan tartte tehdä kun integroidussa autossa sisäkuutioita. Sisäilmakierto kannattaa pitää ajossa kun motarin tienpinta +50-60C - kattoluukut vetää lämmöt ulos ja korvausilma tulee tuplapohjasta .Kylmä auton omasta kompurasta ja käytännössä Dometikin sisäyksikkö hoitaa vain kiertoilmakojeen roolia levittämään etupään kylmää perälle.. Silloin kun Dometicissa jäähy kompura käy, näyttää mun kWh-mittari hetkelliskulutuksena n. 700W kiertoilma/sisäpuhaltimen kera. Kun kompura tippuu pois, puhallin (+ohjauselektronikkaa) ottaa n. 150W. Kompura ei käy kokoaikaa, vaan pätkissä. Pehmokäynnistintä siinä ei ole - täräys olis pienempi alussa..
Mimmoset hupiakut sulla on?

dslcat

Lainaus käyttäjältä: pantera - 17 toukokuu, 2020, 14:24Mimmoset hupiakut sulla on?
Tällä hetkellä 1x150Ah AGM, paikka kahdelle valmiina.

Dometicin kompuran käyttö ajossa ei ole propleema (jos inv. potkua käynnistämiseen), jos auton laturista riitää reilu 70A kopin puolelle. No, periaatteessa riittää kun dlr-valot ja takapää pimeä, mutta auton lämppäripuhallin ottaa omat wattinsa ja jääkaappi ajossa sen 140W (kaasullekin voi heittää ajon ajaksi) - ongelma on vain tuo siirtopiuha piirongin puolelle (50A sulakkeet / piuhapaksuus) kun kaikki sähkö kiertää asunto-osan keskuksen (EBL-269) kautta akuille. Tuota en halua polttaa, enkä ohittaa koska kapine hoitaa myös auton akun latauksen töpsöli/aggre/aurinko-sähköllä..
Invertterin virtapiikki kyllä on hupiakulta pois normisti (suoraan hupiakulla), mutta jos se on niin tyhjä että EBL liittyy virtapiiriin, niin sitten voi sattua..  C:-)

Pertti K

Kiitos paljon hyvistä vinkeistä, aika paljon helpompaa näin kuin lähteä intternetin loputtomasta suosta etsimään tietoa. Alitajunta on tätä nyt työstänyt ja vähän alan kallistumaan helppoon/nopeaan ratkaisuun ilmastointikoje + aggregaatti. Leirintäalueella saa yleensä aina sähköpaikan joten siellä ei tarvi naapurustoa häiritä aggren pärinällä ja puskassa sen voi kiikuttaa vähän kauemmas (tai sitten sammuttaa yöksi kun on saanut kopin viilennettyä). Puolikiinteä asennus antaisi mahdollisuuden käytää ajossa ilman että kuormittaa auton sähköjärjestelmää tai vie kilowatteja 1.9 TD:n sinänsä runsaasta tarjonnasta. Ja voishan tuolle aggregaatille olla muutakin käyttöä.

Aggregaatiksi katselin tällaista:

https://www.grillikauppa.com/digitaali-aggregaatti-timco-2000i?fee=107&fep=1298&gclid=CjwKCAjwiMj2BRBFEiwAYfTbCrosiNQbuFMiUkvFtiy3WpEgfvSINY7HQBjBA_Q6kXQUD50lKWtq7BoCa34QAvD_BwE
+ melutaso
- Kaukokäynnistys tuosta puuttuu, että aina pitäisi käydä nykimässä käyntiin

Ilmastointilaite sitten joku näistä:

https://www.gardenstore.se/luftkylare-coway-arctus-nordic-caravan-till-husvagn
+ Liikuteltavuus, voi käyttää muuallakin (tosin ei ole nyt tarvetta)
+ Hinta
- vie tilaa enemmän kuin kattoon asennettava
- ei ilmeisesti voi asentaa kuin ikkunaan kun varmaan toisen noista yksiköistä pitää mahtua menemään aukosta jos napanuoraa ei voi katkaista. Jottei tarvi purkaa ajon ajaksi niin käytännössä ainoa mahdollinen asennuspaikka on takaikkuna ja silloin sisäyksikkö tulee takakeittiön pöydälle ellei uhraa toista yläkaappia sille (en tiedä yltääkö letku)
- Ikkunaa ei saa enää kunnolla kiinni ellei poista laitetta

https://www.klarstein.fi/Ilmastointi-ja-huoneilma/Ilmastointilaiteet/Klimamobil-ilmastointilaite-asuntoautoon-matkailuauton-ilmastointilaite-2-5-2-2-kW-valaisin.html?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWe7y1WPqEK0G6fcvn0GFCNcZ6eO2VI4Z64pQ1PQyqx_db2G_4OZukhoC18AQAvD_BwE#productReviews
+ Edullinen hinta
+ Siisti ja suht helppo asennus kattoluukun tilalle
- Riittääkö tuossa ajattelemassani aggergaatissa potku käynnistykseen? Jos ottaa vaikka tuplatehon käynnistyksessä niin on ihan siinä kinthaalla, tai häviöt huomioiden ei riitäkään
- Käyttölämpötila +4 ylöspäin, joten lämmityskäyttö on vain teoreettinen mahdollisuus

https://www.caravanmarket.fi/varme-kyla/ac/takmonterad/dometic-freshjet-1500#aw_source=pb-5e85f0e21d461440e7a4c36c
+ Pieni tehontarve
+ Laatumerkki
- Vähän menee suunniteltu budjetti pitkäksi

Myöhemminhän tuota voi sitten laajentaa aurinkosähköllä tai miten haluaa
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Jussi

Mikähän vanhassa Primuksen vaunulämppärissä ohjaa hehkutulppaa? Sille tulee kyllä hitunen sähköä startissa, mutta 2V tuskin saa sitä viä hehkuun... Eli ei syty. Kaasun sain suhiseen kyllä, mutta jossain on nyt huonoa kontaktia.
En varmasti oo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 kesäkuu, 2020, 01:03Mikähän vanhassa Primuksen vaunulämppärissä ohjaa hehkutulppaa? Sille tulee kyllä hitunen sähköä startissa, mutta 2V tuskin saa sitä viä hehkuun... Eli ei syty. Kaasun sain suhiseen kyllä, mutta jossain on nyt huonoa kontaktia.
No joo, aika yleinen vehje näkyjään. Selvishän toi. Jos ei hehku ole oikkarissa, niin joko pyrostaatti tai kaasuvenan vetokäämi on huono. Kaasuvena kyllä aukee komeesti kolahtamalla, mahtasko toi pelkällä pitokäämillä sitä tehdä...
En varmasti oo.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 kesäkuu, 2020, 03:03No joo, aika yleinen vehje näkyjään. Selvishän toi. Jos ei hehku ole oikkarissa, niin joko pyrostaatti tai kaasuvenan vetokäämi on huono. Kaasuvena kyllä aukee komeesti kolahtamalla, mahtasko toi pelkällä pitokäämillä sitä tehdä...

Sille ei hirveesti kuulu volttia mennäkkään, yhessä primuksessa autto kun käytin kaikki liittimet irti ja laittelin takaisin ne, sit kokeilin ettiä seuraavaa vikaa ja se pirulainenhan syttyikin hyvin

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 kesäkuu, 2020, 08:47Sille ei hirveesti kuulu volttia mennäkkään, yhessä primuksessa autto kun käytin kaikki liittimet irti ja laittelin takaisin ne, sit kokeilin ettiä seuraavaa vikaa ja se pirulainenhan syttyikin hyvin
Sähkövaje tossa on, jossain huonoa liitosta. Sille tulpalle kuuluu tosiaan tulla vaan 2,4V. Nyt kun koko pannulle tulee sytyttäessä vaan reilu 10V, niin se hehkukin jää liian kylmäksi.
En varmasti oo.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 kesäkuu, 2020, 14:20Sähkövaje tossa on, jossain huonoa liitosta. Sille tulpalle kuuluu tosiaan tulla vaan 2,4V. Nyt kun koko pannulle tulee sytyttäessä vaan reilu 10V, niin se hehkukin jää liian kylmäksi.

Siellä voi olla kourallinen liitoksia matkalla

Käyttöpaneelin takana on yleensä yhet liitokset ja riippuen vaunumallista paneelin puoleisen etupenkin alla voi olla liitokset ja sit yleensä yhet liitokset on lämppärin puoleisen etupenkin alla kohdassa jossa johdot menee ulos etulaatikkoon ja kerran oon löytäny liitokset käyttöpaneelin alta kohdasta missä käyttöpaneelin lattialle menevät johdot kääntyy kulkemaan lattiaa pitkin

Pertti K

Vielä löytyi yksi mielenkiintoinen kattoilmastointi: https://www.amazon.de/Vechline-Klimannlage-Dachklimaannlage-Softstart-Turbocool/dp/B07ZJ96M85?language=en_GB&th=1

Alan kallistua tuohon kattomallin pömpeliin kumminkin. Dometicista laitoin kyselyä että mikä siinä on käynnistysvirta, tuossa Vechlinessä mainostavat softstarttia. EI vaatisi aggrelta niin pajoa tai jos joskus vielä virittelee invertterikäyttöä.

Kävin vähän vielä talvisäilössä olevaa autoa mittailemassa. Aggregaatille vois saada tehtyä kotelon alumiinista tai filmivanerista toisen takapyörän taa. Tai sitten perään semmoinen matka-arkku. Onkohan niitä pyörätelineeseen / vetokoukkuun kiinnitettäviä malleja?
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

palontie

Voi olla fiksuinta tehdä sinne vetokoukku/fillaritelineeseen,ja helposti siireltävä malli että vois joosain rauhallisessa mestassa sen irrottaa ja käyttää hiukka kauempana autosta,se ottaa meteliä ja resonanssia autosta,eli liitokset sellaisiksi että voi kytkeä kauempaanki johdoilla toimimaan.
Eniten vituttaa kaikki.

Pertti K

Sujuvasti käänsin takkia. Kun sopivasti palstalaiselta sain Ducaton ilmastointikamat ja toinen palstalainen lupasi ystävällisesti asentaa ne (tai no ei ollut kyllä puhetta että miten, mutta kumminkin asentaa), niin aloitetaan siitä. Ohjaamo kumminkin on se kuumin paikka ja saa sitä silläkin yöksi kopin viilennettyä kun hetken antaa 1.9 TD voimapatin raksuttaa. Asennusjuomat jo toimitettu. Tosin taitaa olla jonoa (janoa?) sen verran että pitää toimittaa uusi satsi kun vie auton.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

palontie

Ja varsinkin milloin asentaa..
Eniten vituttaa kaikki.

redneck1

Kyselen, mutta en varsinaisesti itselleni.

Jos tuo ulkomailta asuntovaunun jossa on jännite ja pistorasiat aivan eri mallia mitä Suomessa on, niin kuinka todennäköistä on päästä katsastuksesta läpi? Riittääkö pelkät adapterit?

Sääli sitä uudehkoa vaunua on heti alkaa tuhoamaan jollain Suomi viritelmillä.

palontie

Saa siinä muittenkin asioiden kanssa tapella,esim kaasujärjestelmän..
Eniten vituttaa kaikki.