20 lokakuu, 2020, 02:02

Uutiset:


Karavaanitekniikka

Aloittaja Pertti K, 16 toukokuu, 2020, 19:14

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Jos tähän vaikka yleistä pähkäilyä matkailuautojen ja -vaunujen tekniikasta.

Itsellä on suunnitelmissa laittaa jonkinlainen ilmastointi autoon. Yksi vaihtoehto olisi jälkiasentaa Hiivatin oma ilmastointi, mutta se ei auta asiaa leiriytyessä. Tähän asti on melkeinpä päivät oltu liikkeessä ja öisin on muutenkin viileämpää, mutta jatkossa auto saattaa toimittaa myös kesämökin virkaa eikä verkkovirtaa välttämättä ole käytettävissä.

Toisena vaihtoehtona olenkin selvitellyt 12 v toimivia ilmastointilaitteita tai 240 v jota pyörittäisi invertterillä tai aggregaatilla. Imvertterikäyttö vaatisi varmaan laturin päivityksen ja aggregaatti taas pitäisi asentaa mielellään kiinteästi jotta voisi ajonkin aikana käyttää.

Ajatuksia miten tuon tekisi?

Karavaaniliikkeestä kun kysyin 240 v konetta ja invertteriä, niin hinnan kuullessani siirryin  miettimään muita vaihtoehtoja. Kuorma-auton taukoilmastoimtia kyselim, mutta niitä ei kuulemma suositella käytettäväksi ajon aikana. Jotkut ovat laittaneet talon ikkunaan tarkoitettuja laitteita, niitä on hyvinkin pienikokoisia, voisi jopa mahtua yläkaappiin ja seinään tarvisi tehdä sellaine postiluukun kokoinen reikä.

Aitohan on pieni, n. 20 m³,joten hirmuisia tehoja ei tarvita.
Asparagus officinalis



pantera

Kaverin autossa oli dometicin lämpöpumppu ja metanolilla toimiva polttokennoaggrekaatti. Hiljasta sähköö ja kylmää , ei kovin lompakkoystävällinen ratkaisu

Pertti K

N. 2 k€ yritän löytää mahdollisimman hyvän ratkaisun. Saa olla allekin. Jos kovin paljon yli menee niin jää kyllä laittamatta tuohon autoon. Olen saanut jo aika hyvin viilennettyä muilla ratkaisuilla parkissa, ei sitä tietysti ulkoilmaa kylmemmäksi saa.

Mikähän olis hyvä aggregaattiratkaisu? Pitäis olla mielellään kiinteä asennus ja mahd. hiljainen, mielellään käynnistys sisältä.
Asparagus officinalis

pantera

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 16 toukokuu, 2020, 21:05N. 2 k€ yritän löytää mahdollisimman hyvän ratkaisun. Saa olla allekin. Jos kovin paljon yli menee niin jää kyllä laittamatta tuohon autoon. Olen saanut jo aika hyvin viilennettyä muilla ratkaisuilla parkissa, ei sitä tietysti ulkoilmaa kylmemmäksi saa.

Mikähän olis hyvä aggregaattiratkaisu? Pitäis olla mielellään kiinteä asennus ja mahd. hiljainen, mielellään käynnistys sisältä.
Polttokenno, ei kuulu ku pikkuusen suhinaa.
Jenkki pushereissa se onan diisel genu on omassa äänieristetyssä tilassaan keulassa auton alla ja sen ääni kuuluu kuitenkin , ei nyt häiritsevästi mutta jatkuva hiljainenkin ääni alkaa kyllä nyppiin.
Noi irtokenut joutuu raahata mettään ja jatkojohtoon se virta sitten katoaakin.
Laita +200w panelit katolle ja joku +300ah akusto niin sillä jo pärrää aika monta tuntia jos invertteri on laadukas. Joku oli saanu käsiinsä telemastojen vara-akkuja puol iliman ,joita päivitetään säännollisesti, olivat käypäsiä tollaseen ratkasuun.

Jussi

Eipä tahdo olla akku-invertteri tuohon ratkaisu oikeen millään opilla. Kyllä pienenkin ilmastoinnin ottoteho on niin paljon et lyhyelläkin käytöllä akkujen sähkövajaus on sitä luokkaa, ettei ne ole millään valmiina seuraavan päivän samaan purkuun. Niitä akkuja pitäs olla tuhottomasti ja kyllä niiden lataus jollain 200W panelilla on vitsi vain. Jos saat mahtumaan mukaan 1000Ah akkua ja 2kW aurinkopanelisetin, niin sitten alat pärjäämään ilman generaattoria. Jos aurinko paistaa ja osuu kohdalle...

Irtogenun jatkojohtoon ei nuo virrat vielä katoa, vaikka laittas 30m. Asuntoauton ilmastoinnin ottoteho verkosta vois olla luokkaa max kilowatti, eli siinä vajaa viitisen amperia. Menee 1,5 neliön roikalla.
En varmasti oo.

dslcat

Karavaanipuolella juuri juttua tästä merkistä (kellään ei kokemusta  O0 )..
https://www.klarstein.fi/Ilmastointi-ja-huoneilma/Ilmastointilaiteet/Klimamobil-ilmastointilaite-asuntoautoon-matkailuauton-ilmastointilaite-2-5-2-2-kW-valaisin.html?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWe7y1WPqEK0G6fcvn0GFCNcZ6eO2VI4Z64pQ1PQyqx_db2G_4OZukhoC18AQAvD_BwE#productReviews
Hinta vaan olis puolet Dometicista.. mutta lämmitysmoodissa ilmeisesti käyttää lämpöpumppua kun teho lämmityksessä 2.2kW vrt Dometicin 0.8kW (pelkkä vastus). 4.7 A:lla ei muuten tuota tehoa tehdä.
Jos vielä pehmokäynnistin löytyisi uutukaisesta, niin ei tarttis ihan puolenmetrin mittaista invertteriä akkupyöritykseen--  :-X

timant

Pysyvä ilmastointi karavaanin


Jussi

Lainaus käyttäjältä: dslcat - 17 toukokuu, 2020, 00:06Jos vielä pehmokäynnistin löytyisi uutukaisesta, niin ei tarttis ihan puolenmetrin mittaista invertteriä akkupyöritykseen-- 
Se sen vehkeen käyntiin saaminen invertterillä on pieni huoli. Vaan kun käyttöaika lisii ikävästi energian kulumista, jota akuissa on nuukasti.

Karavaanihommassa on syytä painottaa akun käyttö valoihin ja jääkaappiin, joka sekään ei ole ihan pieni kuluttaja. Lämmitys, jäähdytys ja ruuanvalmistus on parasta tehä muilla keinoin, jos ei siis ole generaattoria tai seinäsähköä, johon tökätä johto.

Jos käytät sähköteholtaan 800W ilmastointia invertterillä 12V akusta, se repii koko ajan 70A virtaa. 400Ah akustosta on tunnissa otettu se, mikä siitä on otettavissa ilman akkujen nopeutettua tuhoutumista.
En varmasti oo.

pantera

Jees jatketaas spekuloiuntia, Jussi tossa yllä on aivan oikeessa mutta...

Tollanen Dometic kompuran ottoteho tais olla 360w ja mikä on sen prosenttuaalinen min/h käyntiaika on riippuu tietysti olosuhteista, turkissa enemmän kuin norjassa? Tollanen koppi jähtyy kyllä nopeesti ja jollain huushollimallisella panasonikilla joita esm bussikonversioissa näkee , on turhaa tehoo jota ei voi käyttää

Tollanen aurinkopanelijutska rajoittuu yleensä n 200w tehoihin, vapaata kattopinta-alaa ei noissa ole että sais mahtuun enemmän paneleita. Noh todellinen mäkkaiveri asettelee pihamaan täyteen paneleleja ja kääntelee niitä auringon suuntaan , arvelen et pertti tuskin sitä tekee.Pohjoisessa kun kesäaikaan valoa on ympäri vuorokauden niin virtaa tulee  , turkissa ei tule. 200w paneleista tulee noin puolet tehosta käyttöön, häviöt kun on  paneleiden asennosta johtuen aika isot. eli lataavat vajaa 10ah jolloin joku 240ah akusto on optimi

Akuista sellanen huomio että noissa autoissa on yleensä se akku sijoitettu istuinlaatikkoon . No sinne laatikkoon ei taho mahtua esim kahta 180ah kuorma-auton akkua joita saa suht edullisesti, niinpä toi varavoimakennosysteemi mahdollistaa saman tilan tehokkaan käytön kun kennot on mahdollista sijoitella.

Sit genuista vielä että niitten käyttö on leikkareilla kielletty ja se pärinä on saatanasta ( kokemusta on)
Esm kalajoen kisoissa V.R. vei genun hiekkapenkan taakse ja veti johdon rekkaan, loisteputket ei enää syttyneet kun jännite putos 186 volttiin, ei tee myöskään hyvää kompuroiden sähkömoottoreille.
ja sit loppukevennys
No loisteputket saatiin kuitenkin syttymään.. villasukalla loisteputkia hinkaamalla

pantera


palontie

Mulla on Electrolux Blizzard ilmastointilaite ja koriin/alustaan integroitu 2kw Hondan aggre.hyvin se kuivattaa ilman ja viilentääkin mukavasti,ihan ehdoton lisävaruste.Kyllä noista melua sen verran lähtee ettei viitti koko yötä huudattaa,mutta kokemuksen mukaan viilentää juuri ennen nukkumaanmenoa niin yö menee mukavasti.

Tollanen ikkunann sijoitettava näyttää näppärälle.
Puhun niin totta kun osaan.

palontie

Lainaus käyttäjältä: dslcat - 17 toukokuu, 2020, 00:06Karavaanipuolella juuri juttua tästä merkistä (kellään ei kokemusta  O0 )..
https://www.klarstein.fi/Ilmastointi-ja-huoneilma/Ilmastointilaiteet/Klimamobil-ilmastointilaite-asuntoautoon-matkailuauton-ilmastointilaite-2-5-2-2-kW-valaisin.html?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWe7y1WPqEK0G6fcvn0GFCNcZ6eO2VI4Z64pQ1PQyqx_db2G_4OZukhoC18AQAvD_BwE#productReviews
Hinta vaan olis puolet Dometicista.. mutta lämmitysmoodissa ilmeisesti käyttää lämpöpumppua kun teho lämmityksessä 2.2kW vrt Dometicin 0.8kW (pelkkä vastus). 4.7 A:lla ei muuten tuota tehoa tehdä.
Jos vielä pehmokäynnistin löytyisi uutukaisesta, niin ei tarttis ihan puolenmetrin mittaista invertteriä akkupyöritykseen--  :-X

Kyllä mä muutaman satkun sijoittaisin lisää ja laittaisin Dometicin.
Puhun niin totta kun osaan.

dslcat

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 toukokuu, 2020, 01:37Se sen vehkeen käyntiin saaminen invertterillä on pieni huoli. Vaan kun käyttöaika lisii ikävästi energian kulumista, jota akuissa on nuukasti.

Karavaanihommassa on syytä painottaa akun käyttö valoihin ja jääkaappiin, joka sekään ei ole ihan pieni kuluttaja. Lämmitys, jäähdytys ja ruuanvalmistus on parasta tehä muilla keinoin, jos ei siis ole generaattoria tai seinäsähköä, johon tökätä johto.

Jos käytät sähköteholtaan 800W ilmastointia invertterillä 12V akusta, se repii koko ajan 70A virtaa. 400Ah akustosta on tunnissa otettu se, mikä siitä on otettavissa ilman akkujen nopeutettua tuhoutumista.
Joo, en puskassa akkujani hukkaisi ilmastointii - salkkuaggren kannan kummun taakse ja roikka auton kylkeen. Latautuu akutkin samalla. Jääkaappia en 12V/230V sähköllä pidä, edullisinta kesäaikaan kosani kun sitä ei siinä eikä muussakaan taho kesällä kulua.

Invertterillä kattoilmastoinnin (mulla Dometic B2200) voi pyörittää ajonaikana kunhan invertterissä >2kW ruutia saada kompura käyntiin - tosin edes Euroopan helteissäkään juuri koskaan tartte tehdä kun integroidussa autossa sisäkuutioita. Sisäilmakierto kannattaa pitää ajossa kun motarin tienpinta +50-60C - kattoluukut vetää lämmöt ulos ja korvausilma tulee tuplapohjasta .Kylmä auton omasta kompurasta ja käytännössä Dometikin sisäyksikkö hoitaa vain kiertoilmakojeen roolia levittämään etupään kylmää perälle.. Silloin kun Dometicissa jäähy kompura käy, näyttää mun kWh-mittari hetkelliskulutuksena n. 700W kiertoilma/sisäpuhaltimen kera. Kun kompura tippuu pois, puhallin (+ohjauselektronikkaa) ottaa n. 150W. Kompura ei käy kokoaikaa, vaan pätkissä. Pehmokäynnistintä siinä ei ole - täräys olis pienempi alussa..