Moottoripyörän vanteen oikaisu?

Aloittaja pantera, 22 toukokuu, 2020, 19:50

« edellinen - seuraava »

pantera

Joo, pantera jr vetäs sit hussella katukivienyli sillä seurauksella että molemmat pinnavanteet otti kipiää. Tarjosin noita vannepajalle jossa oon oikaisuttanu autonvanteita mutta eivät suostuneet hommaan koska pyörä ja pinnavanteet.



Aattelin sit itte koittaa jos ne sais taijottua suoriks mutta aikani hakattuani puita ja muita vasten luovuin hommasta ja tein filmivanerista vasteet ja laiton prässiin..laitoin varovaisesti painetta ja se on nyt oleentumassa 7,5 tonnin alla



Kysymys, saako tollasen alumiinisen takokehän pysymään enää halutussa muodossa, venynyhän se metalli on ja jotenkin sitä tarvis varmaan tyssätä.
Onko ajatuksia tai ehkä jopa kokemusta?

Järki

Ei mulla oikeen muuta neuvoo ole, kuin että pitäs saada taipumaan se takaisinjouston verran yli, että jäis oikeeseen muotoon. Niin, ja se on vissiin levinnykkin vähän? Aina, kun taipuu, niin venyy. Paha tuommosta vannetta on millään kutistaa. Pitää vaan tehdä siittä pyöree pinnoja säätämällä.
Tuo kaareva vaneri pitäs olla tuon materiaalin takaisinjouston verran tiukemmalla säteellä. Takaisinjouston näkee siittä, paljonko tuosta vanerin kaarevuudesta palaa takasin. Eli sen verran tiukentaa kaarta. Samalla sitä pitäs puristaa leveys suunnassakin, niin jää paremmin muotoon.
Moneen kertaan ei kannattas väännellä, kun Alumiinilla on aika pieni murtovenymä. Eli kannattaa olla tarkkana, ettei murru, ja tuu vaarallinen.
Harkitte, kannattasko ostaa uus vanne.... Ei kai ne kullan arvosia oo? Pitäähän se kokeilla ensin oikeeko. ;D
Peltiosia tykkään tehdä

Järki

Lainaus käyttäjältä: Järki - 22 toukokuu, 2020, 22:06Ei mulla oikeen muuta neuvoo ole, kuin että pitäs saada taipumaan se takaisinjouston verran yli, että jäis oikeeseen muotoon. Niin, ja se on vissiin levinnykkin vähän? Aina, kun taipuu, niin venyy. Paha tuommosta vannetta on millään kutistaa. Pitää vaan tehdä siittä pyöree pinnoja säätämällä.
Tuo kaareva vaneri pitäs olla tuon materiaalin takaisinjouston verran tiukemmalla säteellä. Takaisinjouston näkee siittä, paljonko tuosta vanerin kaarevuudesta palaa takasin. Eli sen verran tiukentaa kaarta. Samalla sitä pitäs puristaa leveys suunnassakin, niin jää paremmin muotoon.
Moneen kertaan ei kannattas väännellä, kun Alumiinilla on aika pieni murtovenymä. Eli kannattaa olla tarkkana, ettei murru, ja tuu vaarallinen.
Harkitte, kannattasko ostaa uus vanne.... Ei kai ne kullan arvosia oo? Pitäähän se kokeilla ensin oikeeko. ;D
Niin, minkäänlaista kokemusta mulla ei tuosta hommasta ole, mutta ihan yleiset periaatteet oikomiseen aina pätee.
Se pinnojen rihtaaminen on sitten ihan oma hommansa, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sitä on tullu polkupyörää tehtyä, kun emännän Cresentistä katkes iso kasa pinnoja.
Peltiosia tykkään tehdä

sössö

joskus aikoinaan noita husseja, jos puhutaan siis jostain satapiikistä, oli ainakin niin paljon että välttämättä ei käytetty kehäkään paljoa maksaisi tai koko vanne.

Kuvasta näyttäisi siltä mitä mullakin oli gt suitsassa kieroutta kehässä ja ihan ajettava sekin on ja oli vaikka pinnoja poikki yms.

Vuppe

Tutulla katkes pinnoja motarilla ja ne puhkas renkaan, pysyi kuitenkin pystyssä. Vaihtoi aluvaluvanteen tilalle.

pantera

Joo, vanteissa ei oos sivuheittoo juurikaan  eli tod näk noi saa kuntoon jos sen saa ventin suht pyöreeks ja jäämään... aattelin sellaasta että jos antas pillillä kuumia tonne takapuolelle, niin asettuskohan alumiini samaan tapaan kuin teräs.. kait sitä joutuu uudet vanteet hommaan jos toi ei ala palautuun, aika hiton paljo tollaselle vanteelle saa laittaa voimaa ennen ku ne alkaa muuttaa muotoa. Noi mun kalikat on silleen leikattu että ne antaa 5mm yli taivutuksen.. tai meneehän ne vaikka ihan banaaniks kun pumppaa lisää tonneja

Järki

Lainaus käyttäjältä: pantera - 22 toukokuu, 2020, 22:55Joo, vanteissa ei oos sivuheittoo juurikaan  eli tod näk noi saa kuntoon jos sen saa ventin suht pyöreeks ja jäämään... aattelin sellaasta että jos antas pillillä kuumia tonne takapuolelle, niin asettuskohan alumiini samaan tapaan kuin teräs.. kait sitä joutuu uudet vanteet hommaan jos toi ei ala palautuun, aika hiton paljo tollaselle vanteelle saa laittaa voimaa ennen ku ne alkaa muuttaa muotoa. Noi mun kalikat on silleen leikattu että ne antaa 5mm yli taivutuksen.. tai meneehän ne vaikka ihan banaaniks kun pumppaa lisää tonneja
Oothan sää sentään jyvällä oikomisesta...... Siittä takaisinjouuston tuntemisesta on kaikki kiinni, eli kuinka paljon yli pitää taivuttaa, että jää oikeaan muotoon.
En antas pillillä kuumaa..... Aika lujaa alumiiniä, jos ei meinaa saada murjotuks takasin muotoonsa. Merkkaa myös sitä, että murtovenymä on pieni, ja iso takaisinjousto. Murtovenymä pienenee aina kun myötöraja, eli lujuus  kasvaa. Monesti lujan teräkse nkanssa on niin, että heti, kun alkaa myötämään (venymään), niin kohta pamahtaa poikki. Pehmosta koripeltiä saa venyttää liki 50%, ennen murtumista.
Peltiosia tykkään tehdä

sössö

Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 22 toukokuu, 2020, 22:31Tutulla katkes pinnoja motarilla ja ne puhkas renkaan, pysyi kuitenkin pystyssä. Vaihtoi aluvaluvanteen tilalle.
normi suomisettiä. Niitä pinnoja pitäs välillä vähän tarkastella eikä vaa ajella.

Vuppe

Lainaus käyttäjältä: sössö - 23 toukokuu, 2020, 20:55normi suomisettiä. Niitä pinnoja pitäs välillä vähän tarkastella eikä vaa ajella.

Vissiin sen takia vaihtoi valuvanteeseen. Ei tarvi kun ajaa.

sössö

No kuka minkäkin vaivalloiseksi näkee.

Järki

Huhuu!!!!!

Mites oikominen etenee?
Peltiosia tykkään tehdä