Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Muutama räpsy Salon torilta keskiviikkona...

Hottentotti Taneli



Monille tuttu, myös vuosikymmenten takaa...



Pääkallokuvia 10 vuoden takaa tässä Kimin Pikupissa.



Kim ja Hornettinsa.



Englantilaista tyyliä.




juhapih

Tänään olikin pakkelipekan päivä...

Hitsasin Volvosta kaaren sauman ja hioin sen alas. Kyljestä löytyi todistusaineistoa uudelleen maalailusta...



Sitten tempaisin pintaan Wurthin metallikitin ja Wurthin pakkelia muutaman sivelyn ja hionnan kanssa.



Tuosta saa omistaja jatkaa ite.

Samaa hommaa tuon Eaglen kanssa.

Taitaa olla nyt sitten viimeinen kitti pinnassa. Tuosta sitten hinkkavärillä jatketaan.


juhapih

Haa, taas Vollen kimpussa.

Helmakotelo tukittu....



Sitten varapyöräkotelossa on tuuletus kunnossa. Tuo oli korjattu aikoinaan (Kaustisella) kourallisella Sikaa... Nyt sekään ei enää piisais... Hieman hapantunut kitin alla tuo kohta.



Nyt sitten rautaa tilalla.



Samalla tuli pikkuhomma tuohon alakulmaankin.



Nyt ei muuta kuin hiontaa saumoihin ja tälle puolelle pyöränkotelon yläosan korjaus.  >:D

juhapih

Otin Eaglesta takapuskurin pois.



Ja mitäs puskurin sisältä löytyy moskan lisäksi...



No ratijoantenni, tietty...

Rikki mennyt puskurin muovi lähti pois...



Uusi koesovituksessa.


juhapih

"Uuden palan" pinta on mielenkiintoinen... Kumimainen lärpäke on maalattu tehtaalla jollakin hieman joustavalla maalilla. Hollannissa on sitten kolarin jälkeen auto maalattu hieman erisävyllä ja kaikki pinnat samalla maalilla. Kova pintamaali on sitten murtunut ja tehnyt tuommoista "hämähäkin verkkoa"...



Tai sitten on kaikki alkanut irtoilla hiutaleina...



Eip auta muu kuin hioa kaikki pois. Hianoo hommaa...  :P



Hain eilen Sundancerin lootan huollosta. Loota oli valmiina jo 2 viikkoa, mutta turbiinin laittoa saatiin odotella... Oli kuulemma ihme, että oli toiminut kunnolla... Takapakasta puuttui levyjä ja jotkin kitkapalat olivat väärästä lootasta... öljypumpusta puuttui yksi pultti... päittäis shimmi puuttui kokonaan ja jotakin muuta oli kanssa... Ameriikan takuuhuollossa oli ollut Floridan aikanaan... Niin ja sitten se kevlar- pinta irtosi etupannasta.

juhapih

Taas saa autot kyytiä...

Vollessa on reikä tuolla kotelon päällä...



Laikkaisin ja sahasin pois tuon ikkunan aluspellin. Ja tietty ruostekohdan myös.



Tuosta sitten vaan paikkaamaan...

Eaglen ovissa oli isompaa ja pienempää kolhua. Hioin hieman kapulalla, niin näkyivät paremmin.





Kuskin ovessa olikin jo sitten muuta kuin parkkipaikka jälkiä. Alakulmaan oli osunut joku...
Hioin pois maalit. Mattamusta peitti kyllä hyvin alaosan lommon. Viivat merkkaa kahta lommoa.



Kiristin hieman löysää peltiä scrinking discillä.



Ja vetäisin pintaan Wurthin metallipakkelia pohjakitiksi.



Tuon jo hioin, sitten vaan levittelemään pakkelia oviin....

juhapih

Vollen poisleikatussa osassa oli jonkin verran ruostemujua..



No sen kun putsasi ja hitsasi parilla palalla lokarin reijön tukkoon, niin valmista tuli. Verhoilun kiinnke piti hitsata takaperin, kun jäi sauma muuten pahasti alle...



Toinen puoli onkin sitten vähemmän ruostunut, mutta kärsii hieman ikävästä ongelmasta. Oven appiukko vaihdatti joskus, mutta kylki kelpasi tuommoisena...


juhapih

Kyljen lommoa lähdin oikomaan vetovasaralla. Hitsasin ensin tartunnan vaakaan ja sitten ovipieleen pystyyn. Vaakasuunnassa tuli hieman parannusta, mutta ovenpieli ei hetkahtanutkaan...



Se oli kuin haitarin palkeet kurtussa. Sitten vaan pala pois ja vasaralla naputteleen.



Sitä kun aikansa taakiloitti, niin löytyi oikea muoto. Sitten vaan hitsillä kiinni.



Kylki ei nyt ihan vielä passaa, mutta katotaas mitä seuraavaksi.


juhapih

No seuraavaksi tietty otettiin uusinta lähtö tuolla vetovasaralla. Ja lähtihän se oikenemaan.



Aika monta kertaa vaihdoin tuon vetoraudan paikkaa ja vähä vähältä se alkoi sieltä nousemaan.
Bensaluukun vieressä on monttua, tainnut luukku nyrjähtää ympäri. Ei edes mene kiinni kunnolla.



Ihan täydellinen tuosta ei tullut, mutta kohtuullinen. Ikävästi ei pääse takaa työstämään mitenkään.



Hieman koetin vasartaa ja lusikalla lätkytellä. Ja sain jotakin parannusta aikaan.
Samalla rimalla kun tarkastelee, niin onhan se jo kelpo...



Ja kun omistaja kelpuutti, niin pohjalle vedin Wurthin metallikitin.



Koristelistan yläpuolella on painuma, mutta ei haittaa. ja jos auto maaltaan joskus yli, niin sitten katoaa sekin...

Pyörän kaaren ruosteet ja sisälokarin mätä vielä laitettavana...

juhapih

Vollea tuli taas hitsattua...
Takaylitys on valmis, maalaamatta tosin...



Palkin pää ja sisäkulma kanssa kunnossa.



Järjestelin hieman ulkoruokinnassa olevia toisella tallilla.



Jeeppi pääsi riviin.. ja tämä lähtee hyötykäyttöön.


juhapih

Tuostapa alkoi tämän päivän remppa. Pyöränkaari pois etuosastaan...



Löytyi mätää.



Sitten vaan uutta peltiä tilalle ja maalia päälle.



Tässä vaiheessa olin jo varma, että oli homma uutta kaarta vaille. Ulkopuolinen kantti näytti tosi hyvältä ja sisäpuolella oli epäilyttävän paljon massaa... sitä hieman kaivelin, niin eiköhän alkanut karu totuus paljastumaan: paskaa piilossa.

Kaari pois ja sielää ei ollutkaan sisäpuoleista peltiä kuin malliksi...  >:D
Tätä kylkeä on joskus kolhittu ja paklattu, niin sitä perua varmaan tämäkin.

No uutta peltiä vaan tilalle...



Nyt on sitten ehjää...



Sitten survoin  uuden kaaren tuonne väliin...Hyvin sopii.



Huomenna jatkuu viimeisillä tempuilla.


juhapih

Viimeiset (melki) temput tuli tehtyä puoleenpäivään mennessä. Ja sitten alkoikin sade.

Pyörän kaari meni paikoilleen.



Ja sitten vielä korjasin tuon Munapussin ja korin välisen sauman ruosteet.



Sateen takia jäi sisällä olevien saumojen hionta tekemättä. Pitää se vielä hoitaa ja maalata. Maalin kuivuttua vetää korisaumaa sisäosiin. Pääsee sen kuivuttua maalaamaan ja laittamaan verhoilut paikoilleen. Verhoilut on säilössä autotallin puuhuoneessa, joten ens talven polttopuita ei ole vielä tehty... Nyt pääsee niiitä pilkkomaan.

juhapih

Sisällä Vollessa on nyt minun puolesta valmista...





Ja kontissa kanssa..




juhapih

Pääsinpäs tuon Farkkuvollen hitsuun jälkeen tätä omaa tekemään...

Otin hiekkapellin työn alle. Tuossa näkyy sveitsinpojan pakkelointia ja sen alla ruosteita. Tämä on sama kulma, jossa oli lokarissa vähintään se 5 mm kittiä, ellei enemmän...



Pakkelia olikin sitten leivottu oikein kunnolla. Ilmeisesti alpimaassa on joku pakkelikaivos, josta tuota on ammenettu ämpäri tolkulla.



Tuon etupuolen pakkelit kun sain hiottua pois, aattelin irrotella massakerrokset lommojen kohdalta, niin olisi helpompi naputella paikat suoraksi.
Mutta mit... vit..  Pakkelia?



Juu, pelti oli kitattu takaakin. Tuo ei edes näy mihinkään!



No sain pakkelit ja massat pois... tuosta voi jatkaa.



Katotaan kuinka pitkälle päästään tänään...

No tähän asti.... Pakkelit ja lommot sain naputeltua tuosta huonommasta kulmasta. Hieman piti hitsata, kun oli revennyt kantti ja pistehitsi. Nyt ei mene kittiä kuin murto-osa...


juhapih

Pitihän sitä hieman kittailla ja samalla tuota toistakin helmaa... Kaksin aina kaunihimpi...