Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Laitoin Sundancerin liikenteeseen ja heitin ekan testilenkin... Valuteli vielä punaista. Tein kickdaun vivulle ekan säädön. Vanha säätö piti vetoa hieman koko ajan päällä. Hieman muuttui vaihdon ajankohdat.

Pakoputkesta tuli käryä nokkaan, kun vaihdoin oikuttelevan vilkkureleen uuteen. Punainen ei pakoputkeen roisku, joten mistä sinne öljyä meni... No kannenkopan välistä tietty. Tämä pultti oli katkaistu jo aikoinaan ja koppa oli liimattu kiinni. Nyt sitten päätti aueta ja valuttaa ölliä.



Täytyy ottaa tuo kansi pois ja koettaa saada ruuvin jämä pois. Jos se ei onnistu, niin laitan sitten tuommoisen alukopan, joka lojuu nurkissa. Se kyllä sitten pitää vaikka pultti puuttuukin.



Sain kuitenkin hinkattua Vollen kylkeä ja sutattua hieman pohjamaalia siihen.


juhapih

Käytiin nostamassa keltaisesta Vollesta kone pois, että saatiin vaihdeloota pois. Tähän keltaiseen olin laittamassa V8-mottia, mutta auto siirtyikin Matille. Tähän on nyt tulossa se LS, mikä mulla on lojunut kolmatta vuotta tuolla tallissa...



No sitten eilen sain tuota Vollea maalattuakin.



Valmistelin toisen puolen ehtoolla maalauskuntoon, pintaan tuli vielä pohjamaali.



Tänään vielä hieman hiontaa ja valkoista pintaan.



Kun maali oli kuivanut, niin Volle pääsi ulkoruokintaan ja Sundancer sisään.

Siitä piti alkaa irrotella kannenkoppaa ja vaihtaa se alumiiniseen. No pultit irti (3 kpl), yksi oli jo katkennut. Enpä ollut hoksanut, ettei kaasarin puolella ole pultteja ollenkaan! Koppa on kiinni etureunastaan ja repsikan puoleta, ei edes takaa. Uudemmissa on enää kahdella pultilla keskeltä. Öljyä ei ollut noin paljoa tuolla kannen päällä, vaan tuo on cleaneria...



Alumiiniselle kopalle olisi pitänyt kierteyttää ohjurin reikiin jotkin jengat... Mutta kun koppa on liimattu niin kireeseen, ettei hievahtanutkaan... Enkä alkanut isompaan urakkaan...



Putsasin huolella brakecleanerilla tuon vuotokohdan tienoon: katkenneen pultin kohta ja sitten tuo takapääty. Näistä oli liimaus pettänyt ja öljyä valui ulos. Vedin moottorisilikonia ulkopuolelle, ettei valuis. Varmaan sen aikaa toimii, kun tuota lootan vuotoa tutkin ja ajelen koelenkkejä.  :P

Vaihdoin huohottimen kulmapalan kannen takaosaa paremmin tiivistävämpään muoviseen ja muutin jakajan alipaineletkun ehkä fiksumpaan lähtöön. Se oli jossakin lämpöohjatussa anturissa, nyt suoraan kaasarin alaosassa, kuten kaikissa muissa... Metallinen bensaputki konehuoneessa on oudon mallinen... väännelty mutkille. En löytänyt tallissa olevaa siistiä, enkä laittanut ruosteen väristä sen tilalle. Joskus toiste siis...

Tuommoinen kämmenen kokoinen läntti tuli punaista kolmessa tunnissa, mitä oli työn alla. En tiedä mistä vuotaa, mutta turbiinikopasta valuu ulos...



En siis lähde tällä huomenna Vorsaan piknikkiin... >:D

juhapih

Piknikissä oltiin siviiliautolla...

Pariviikkoo mennyt kaikenlaisessa... lomat loppui ja työkiireet alko... valkeaa Volvoa laiteltu ja vanhaa tallia tyhjäilty ym räpellystä.
Tänään sitten valkea Volvo poistui tallista ainakin hetkeksi. Ajoin Sundancerin sisään... Nyt siis viimein saatu kampe nosturille, startti pois, alapelti pois ja kurkittu sisään. Eipä muuta kun , että punaista näkyi turbiinikotelossa sisällä.
Välillä valutus loppui, kun ajoin sen verran , että meni alarajalle öljy. Sitten lisäsin 4 dl, mutta en ajanut... valutus alkoi ja ilman painetta lootassa.

Pian saa selville, että mistä oikein kusee....



Tuossa tallin tyhjentymistä ootellessa aloin rassata kesken jäänyttä Eaglen hiekkapeltiä. Viimeisiä kitin hiontoja ja epoxi pintaan.



juhapih

Ja kyllä kusee alleen... tuossa yön aikana lattialle tullut liraus. Autolla ei ole ajettu. Lisäsin hieman öljyä illalla pois valuneen tilalle, kun auto oli nosturilla.



Ja turbiinikotelossakin on vielä lisää.



Eli öljy vuotaa jostakin tuolta turbiinikotelon sisältä. Ulkopuoli on kuiva, paitsi alle ajossa roiskunut öljy. Mittatikun kohta on kuiva, lauhduttimen liittimet ja pohjan tiiviste on myöskin kuivia.

Turbiinikotelossa on vain huohotinreikä, turbiinin kaulan stefa ja sitten tämä tulppa, joista öljy voisi vuotaa.



Huohottimen reikä on kait niin korkealla, ettei edes levossa öljyn pinta nouse sille tasolle.

En nyt muuta keksinyt kuin laitaa "vaipan" turbiinikotelloon. Jospa siitä näkisi, mistä suunnasta  öljyvana tulee. Lainassa oleva "letkukamera" ei mahdu turbiinin ohi...



EDIT: keskeltä valuu alaspäin... parissa tunnissa jo selvä puro ilman painetta... Ehdotettu myös rungon ja pumpun välistä tiivistettä vuotokohdaksi.
EDIT: kamat kasaan ja jatkotutkimuksiin.

juhapih

Ja taas on aktivoiduttu tallilla.

Farmarivolle sai leiman, joten sisäruokinta Eaglelle taas mahdollista.

Hioin puskureista muutaman kerroksen mattamustaa pois. Sain alumiinin näkyviin. Sitä piti sitten hieman korjailla. Ei mitään ihmeempiä... lommoja ja pieniä syöpymiä.

Takakulmaa vielä piti hieman hioa, että sai liian pakkelin pois. Ja sitten illan päätteeksi vedin epoksia pintaan. Ihan kohtalaisia tuli...



Tästä jatketaan.

juhapih

Takakulmaa tuli hiottua ja aika hyvä siitä tuli, verrattuna lähtötilanteeseen.
Kylkeä on kanssa jynssätty... pakkelit on nyt suoria. Pinnassa oleva lakka on jotakin keinohartsia tai muuta basaa... koetan saada sen pois aika tyynnin... samoin kuin tuon moneen kertaan suihkitun mattamustan.



Jostakin pitäisi saada tuommoiset tarrat. Mikähän firma tekis muutaman tarran leikkauksen pikku hintaan?


Markok

Muutaman tarran itsekin tarvisin, olisko palstalla sellaisen alan ihmistä?

FuryIII 71

1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

juhapih

Tänään oli projektina AMC kerhon kesämiitti täällä Ruovedellä.
Lähössä kruisinkilenkille.

https://youtu.be/woYgzdy0Rgs?si=XtLzE8VByVIE0gvb


juhapih

Tässä ollaan pikku hiljaa hinkattu Eaglen pakkeleita...

Ja viikolopun hommana oli pojan kanssa aloittaa navetan vintin tukeminen ensi talven lumia vastaan.

Ei ehditty kesän aikana tyhjäämään rakennusta, että olisi saanut purkuun jo nyt.

Parruja on mennyt painon alla poikki monesta kohtaa.

Tässä yksi, johon laitettiin piiru kylkeen ja sitten kirittiin kierretangolla tuosta tiilen päältä katkennut ja painunut piiru jotenkin nippuun. Noiden pitäisi olla ihannetapauksessa samalla tasalla. Nyt toinen on 21 cm alempana. Nostettiin 8 cm...



Sitten toinen kohde oli tuon katon keskellä olevan notkahduksen tukeminen alhaalta päin. Lankkulattian alla on betoninen välilaipio, joten leveä lankku tasaamaan painoa ja muutama piiru kattopuita vasten.



Seuraavana hommana on tuon purkuun menevän osan tukeminen, mutta siihen palataan myöhemmin.

Tämä rakennelma on tehty aikoinaan niin väärin kuin vain on mahdollista. Ohutta ja vajaakanttista tavaraa. Alakerran ja yläkerran pystyrungot eivät ole samoilla kohdilla. Liitokset kasattu nauloilla ilman salvoksia tai loveuksia. Päällä 8 tonnia painava tiilikatto, joka vuotaa 72 vuoden jälkeen... Perustusta ei ole, vain kiviä saven päällä...

Yli 30 v sitten koetin hieman korjata, mutta vanha isäntä laittoi silloin kiivaasti vastaan kaikkea parannusta. Sokkelin teolle ja peltikatolle tuli ehdoton kielto! Tässä nyt ollaan.


Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 15 syyskuu, 2024, 17:08Yli 30 v sitten koetin hieman korjata, mutta vanha isäntä laittoi silloin kiivaasti vastaan kaikkea parannusta. Sokkelin teolle ja peltikatolle tuli ehdoton kielto! Tässä nyt ollaan.
Siinäs näit!

Kesti isältä pojalle.. :))
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Kähmy545

Kyllä se on hatun noston arvoinen, että alat vanhaa rakennusta
kunnostamaan.
Täytyy olla asenne kohillaan.
Ai Mää vai?

juhapih

Katotaan mitä tästä tulee...

Tänään raivasin kotitallin varastoon lisää tilaa talvisäilytykselle. Piti Coupe Matadoria siirtää ketjutaljalla sivusuunnassa... ja puljata renkaita ja romua paikasta toiseen...
Nyt menee Concordin kanssa tuo maalattava Eagle sinne.

juhapih

Sain Eaglesta ovien alareunat sisäpuolelta putsattua. Hieman ruostetta, sauma-ainetta ja jossakin kohdin pakkelia...

Navetan vintillä kanssa nikkaroitu. Eilen laittelin vinotukia, samalla kun Matti purki Volvoa..





Tänään sitten laitettiin pari pystytukea lisää ja niille tuommoinen sidepuu.


juhapih

Mustan Concorden hiekkapelti sai vihdoin epoksia pintaan eilen illalla ja tänään hieman kittasin pikkuvikoja siitä pois.



Taiteilin  Sikakitistä Eaglen lokareiden ja helman liitoskohtaan tuommoisen pinnotteen. Noista kun hinkkaantuu maalit pois, niin ruostuu paska pilalle.



Ovien alaosat on jo maalattu, joten likasuojat lopullisesti kiinni ja sitten alkaa korin viimeiset hionnat enne pohjamaaleja.