Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

1purehell

Milläs muuten hioit tuota heavy filleriä? Mulla on sama operaatio Volvon toisen etupenkin kanssa, kun siinä on jokunen paha halkeama. Mä kesällä jynssäsin ne puhtaiksi ja sitten olen imeytyttänyt sitä ohuempaa filleriä niihin halkeamiin. Paksumpaa filleriä sitte päälle. Vähän huonosti hioutuu sillä 400:lla paperilla mitä tuli mukana. Onneksi ei ole kiirettä tuon kanssa.

juhapih

Hieman paksumpia kohtia vetelin 280 paprulla, mutta muuten 400. Ihan varmuuden vuoksi.

juhapih

Koetin laitella Replicaan sähköjä, mutta selkä ei tykännyt kojelaudan alla makoilusta, eikä olkapää konehuoneessa ronkkimisesta. No sitten penkkien tekoon.

Muutaman tunnin kun tuhersi, niin sain tehtyä kuskin penkkiin 2 metriä terenauhaa. Käytin vanhan sohvan nahkaa.

Sen sitten ompelin paikoilleen. Tuossa reunanauhassa on hieman kulumavikaa... Oman aikansa otti kun putsailin tuosta vanhat ompelet ja niitit pois.

Päivän päätteeksi vetäisin Heavy Fillerit isompiin ja liimaa pienempiin aukkoihin.

juhapih

Olin tuolla ranchilla kattelemassa Hannes myrskyn kaatelemia puita. Ja samalla reissulla zuumailin tuota repsikan istuinosaa sillä silmällä, että kannattako purkaa koko pakka, että saa pinnan uusittua. Tuo oli murtunut muutamasta kohdasta ja paikattukin ameriikan joen toimesta. Paikkaus oli aika kauhean näköinen, joten putsasin sen tinnerillä. Paikka tuossa vasemmalla puolella. Muuten putsasin nahkan putsausaineella ja sivelin heavy filleriä sekä sitä tavallista filleriä pintaan. Katotaan saadaanko siitä edustuskelpoinen.

EDIT: pari päivää myöhemmin, eli 10 päivä tein saman homman uudelleen. Eli kiersin loput risukot tuulikaatojen takia ja kittasin uudelleen tuon istuinosan. Eli ei mitään uutta auringon alla.

juhapih

Nyt ommeltiinkin jotakin muuta kuin penkkejä. Traktoria kun lämmitin, otin työn alle hiekkapuhalluskaain kintaat. Niistä kun tuli santaa näpeille. Olin ne jo pessyt aiemmin ja nyt ompelin saumat uusiksi ja laitoin pari paikkaa. Uudempiin ompelin tuommoisen jatkon, kun olen hieman viritellyt niiden kiinnitysjuttua. Kun kääntää kiinnityslaipan kaapin ulkopuolelle saa helpommin hanskat kiinni. Niiden pituus vaan lyhenee ja ulottuvuus kaapissa vähenee. Toiset jää varalle...

Lumilingon kiinnityksen ja aurausurakan jälkeen hieman työstin penkkejä.

Tuosta kuskinpenkin keinonahasta meinasin tehdä oikean kokoisen ja mallisen kaavan. Se ei ole identtinen tuon repsikan puolen kanssa... Mittailin ja ehdin leikata pois raunasta ylimääräiset, kunnes huomasin, että tuon ympärysmitta ei vastaa enää penkissä olevan reunan mittaa...  >:D  No teippasin Nitto teipillä reunan ja kulmat paikoilleen ja tuumasin, ettei tuota väärää kokoa kukaan erota silloin kun penkki on autossa kiinni...  ;D

Repsikan istuin on nyt kitattu kolmeen kertaan... jokohan olisi maalia vailla. Maalin olen jo tilannut ja mallipalakin lähti Enklannin saarelle... Katotaan mitä tulee postissa.

juhapih

Tänään oli projektina Seinäjoen Swäppi, josta kumma kyllä löytyi AMC osa ja Tepolta klipsuja noihin nahkapenkkeihin...

Offenhauserin Dual Port imusarja kasiin. Kas tässä...

Huomenna projektoidaan ittemme nuorison kanssa Vanthaalle autokaupoille.
EDIT: tyhjä arpa Vanthaalla...

juhapih

Tein tuossa tannoin puuttuvan kuskin istuimen napin ulko-osan peltiosan tinatusta läkkipellistä.

Ja kun tuolla penkkiverstaalla poikkesin mettähommien takia, niin pinnoitin sen nahkalla. Maalilla sitten oikean väriseksi...

juhapih

Tänään oli vuorossa tuon replikan kasaaminen... Kojelauta on vielä vaiheessa, joten siihen piti jotakin tehdä. Pyörivä virtalukko sai tuekseen peltisen tuen, joka kiinnittyi tupakin sytyttimen tilalle laitettuun peitetulppaan. No kuvaa ei ole. Mutta lasinpyyhkimen katkaisijan soviteholkistapa on. Semmoisen tein mutterista hiomalla, että sai uudemman mallin osan sopimaan tähän.

juhapih

Kojelaudan alle sukeltanut tänään sähköjen pariin. Sain pyyhkijöiden katkaisijan menemään oikein ja tein myös pesurille johdon. Tässä se helppo osuus. Sitten alon ihmetellä irtojohtoja, jotka piti kaavion mukaan mennä puhaltimen katkaisijalle. Siellä oli jo töpseli kiinni. Alkoi salapoliisihommat... Valkeni, että mittariston on pakko olla 69-mallia... mutta sulakerasia ja lähdöt on 66-mallia. No piuhat on nypitty 65, 66 ja 69 johdoista. Melkein kaikki väri mätsää, mutta ei ihan kaikki. Irtojohdot olikin 65 kaavion mukaan jarruvalolle. Tämä pätee myös 99% 66 kaavioon, kun lähtö sulakkeilta on saman näköisellä liittimellä. Vanhemmissa katkaisja on jarrusylinterissä. Tässäpä onkin uudempi sylkky levyjarrujen takia... Katkaisija siis jarrupolkimeen. Vivustot näyttävät samoilta vielä XJ Cherokeessa ja Americanissa, joten Jeepin katkaisijaa sovittelemaan. Purin vivustoa kojelaudan alla maaten (sopivaa hommaa kun on selkä kipeeä ja nivelet kanssa) ja Jeepin osaa testaamaan. Ei sovi... nivelholkki varmaan Jeepissä millimitoilla ja Ramissa ei... No se tuuppaustangon pää pitäisi olla suora, ei kaareva kuten Ramikassa. No kasaa kaikki takas ja ala suunnittelmaan katkaisjalle paikkaa. Mutta ensin pitää rakentaa kytkimen vivut. Polkimelta Corveten sylinterille, joka on tulipellissä. Ei jaksanu ottaa yhtään kuvaa...  koko päivä menny tuossa....  >:D  ...ttu...  flunssakin koettelee...

juhapih

En malttanut olla pois verstaalta, vaan otin valokatkaisijan työn alle. Sen vetonupin vipu oli mulla hapossa putsaantumassa ruosteesta ja pinta tuli niin rosoiseksi, että se jumitteli. Vetäisin koritinan korvikkeen pintaan, kun tuo nuppi on muovia, niin sulaa jos juottais.

Hioin sen ja koetin paikoilleen menne kyllä, mutta mutta.... pituus on väärä. Nuppi ja kiinteätappi on Hornetista. Ero oikeaan on tuo kromipinta. Mun kojelaudassa on noi kromatut kohdat vedetty kiiltävällä mustalla ja aattelin korvata ne krominupeilla... No nyt kävi näin... toimii kyllä tuolla lyhyellä Hornan kiinnitysruuvilla... Ei piisaa tuon mittariston kanssa. Pitää loihtia jostakin noin sentin verran pituutta lisää.

Tuolla tulipellissä on tuommoinen Vetten kytkinsylkky ja sen kaverina on Howen hydraulinen painelaakeri. Sylkky on alkuperäisessä kytkinvivun reijässä.

Tässäpä rakennussarja, jolla saadaan (toivottavasti) polkimen liike sylkylle. Vetten tankoon teen jengan ja tuohon omaan hitsaan jatkomutterin. (tai päinvastoin)...

Ja kun tuon saan paikoilleen, voin tehdä jarruvalokatkaisijalle telineen...

juhapih

Se ei mene ihan vaan heittämällä paikoilleen... Eilen jatkoin hommaa sovittelemalla työntötappia, jossa oli kierreosa päässä... No se sopi, mutta tuo tuuppausrauta ei mene sitten lähellekään... No mittailua ja tuumailua. Päätin tehdä uuden tuuppausraudan, ainakin koeversion, että näkee toimiiko edes...

Valokatkaisijaan tein pidemmän akselin ottamalla Concordin tapin, josta irroitin nupin ja Hornetin pyyhkijän nupin, josta oli kiinnitysosa irronnut. Liimasin metallikitillä toisiinsa. Näkyy kuvassa...

juhapih

Ehtoopuhteena konttailin tuolla polkimien kimpussa, taas... Sain aikaiseksi tuommoisen mittakappaleen.

Tuossa on kulma ja pituudet kohdallaan, joten vipstaaki on jo melki valmis... tekemistä vaille vaan.

juhapih

Poikkesin ranchilla ja aloin putsailla penkkejä maalausta varten. Olin saanut postista nahkamaalit ja puhdistusaineet vinylille ja nahkalle. Maali on sävytetty tuon uuden vuodan väriin.

Kovassa on lika noissa penkeissä. Luulen, että tuo Ameriikan Joen maali on ottanut ja kiinnittänyt kaiken lian penkkien pintaan. Vinylin putsausaine irroittelee jonkin verran... no jouduin hieman brakecleanerilla avittamaan... Mutta tuo nahkan putsausaine ottaa myös maalin pois. Joten sillä noita innoissani hinkkasin, että tuli käsivarret kipeeksi. Kai tuli joku jännetuppitulehdus kaupan päälle...

Aikamoinen ero.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 17 tammikuu, 2026, 18:12Offenhauserin Dual Port imusarja kasiin. Kas tässä...
Nonni, ehtaa vintagea. Mulla on sama Bellyssä. Toihan sit vaatii vähän kaasarin tiivisteiden kanssa pelailua et alkuperäinen idea säilyy. Kun tiivisteessä on säilyttävä erotus ensiön ja toision välillä. Vaikuttaa jossain määrin myös säätöihin siitä syystä, kun ensiö ei pääse tukemaan toisioiden aukeemista.
Harmillisesti sain kaasarin ja muut säädöt kohdilleen vasta kun ajokausi loppu, niin en saanu isommin vertailtua esm. kulutusvaikutusta vielä. Edellinen omistajahan oli paskat piitannu tuon imarin erityisominaisuudesta ja ruuvannu siihen päälle paskan Edelbrokin joka rako auki olevalla tiivisteellä.

juhapih

Hyvä tietää tuo tiivistushomma. Mitähän käytännön kyötyä tuosta on, että kanavat on jaettu kahteen?