Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Tuulitunneli paikoillaan...



...melkein kuin alkuperäinen.



Sitten loppu ilta siivottiin autokatosta, että sais Streetjeepin sinne...

Ai niin... eileinen romukuorma painoi 5,7 tonnia...

juhapih

Poikkesin lanaamassa ranchilla pihaa ja tietä. Samalla reissulla laittelin Sundancerin rättikaton kiinnityskohtaa.

Putsausta ensin..



Kaiken sikakitin ja basan alta löytyi tuommoista...



No ei muuta kuin lasikuitua kohtaan...



Ja niitä kohtia olikin muutama, missä oli kuitu pettänyt.







Nuo pitää tasoittaa ja sitten laminoida reikiin vahvikkeet.

juhapih

Tietä lanattu...

Kitattu ja hionta aloitettu.



Sitten nuo niittimutterit hartsilla kiinni...



Yksi läpi olikin liian väljä... karvaa väliin.


juhapih

Löysin tuosta näkyviin jäävästä reunasta lohkeamia lasikuidussa...
Rälläkällä matalaksi ja karvakittiä pintaan.



Kuivumisen aikana kävin raivaamassa esille viikonloppuna puskasta löytyneen vaarin lautataapelin jostakin vuosituhannen vaihteen tienoilta...
Huomenna tulee naapuri ajokoneen kanssa kiikuttamaan tuon ja pari nippua homeisia leppälautoja hakekasaan.



Kun kitti oli kuiva ja hiottu, vetäisin pintapakkelia päälle....



...ja myös tuonne, missä oli maaliin tullut kolhuja.


juhapih

Tuumasin tänään maalata tuon lasikuitusysteemin, mutta löytyi hionnan jälkeen vielä kitattavaa, joten...



Hakekasa oli kasvanut eilisestä...  :D

juhapih

Poikkesin torstaina viemään Matin Vollen kattoverhoilun verhoomoon. Samalla kyselin Sundancerin kattoremontin tilannetta. Kuulemma ens viikon lopulla saa hakea. Siis hyvin ehtii maalata lasikuitukotelon.

Jeeppiäkin pitää potkia eteenpäin, että saa nosturin vapaaksi.  Vollen akseliin sain jo laiteltua alatukivarret hollilleen. Ne oli helpot laittaa, kun olivat jo olleet kiinni edellisessä putkessa. Katoin vaan kulmat kohdilleen ja vedin uudelleen pisteillä kiinni.

Tänään oli sitten vuorossa ylätukivarret. Banjon päällinen piti ensin rälläköidä ja hioa puhtaaksi vahvasta ruosteesta.



Hieman piti kovertaa valusta pois. Tuon Vollen tukitangon laipasta kanssa pala pois, että pultti mahtuu.



Etukiinnikkeet oli jo puolivalmiit, joten hieman piti hitsata ja rälläköidä.



Tässä eka sovitus.  Kulmien mittaus vei tässä eniten aikaa. Lattiassa oli jo reikäaihio aiemmasta sovitteluyrityksestä.



Ei muuta kuin kiinni vaan parista paikasta, että pysyy. Hitsataan lopullisesti myöhemmin tukien kanssa paikoilleen.



Toisen kanssa ei kauaa nokka tuhissut, mutta välissä oli reilu tauko, koska polvet alkoi huutaa hallelujaa...



Tälläsin yläpalkin kokeeksi paikoilleen...



Ja samoin tuon lattian palasen... Tuon verran ne kurkistaa sisätiloihin.



Nyt sitten pitää pähkäillä, että millainen lattia tuohon tehdään. Sopivat hyvin takapenkin alle olemaan.


juhapih

Hioin ja maalasin Sundancerin lasikuidun... Hieman kiehahti yhdessä kohtaa, tuossa on monen monta paikkamaalausta tehty...




juhapih

Noniin, kaikenlaista puuhattu...

Raivattu ranchilla ja aloitettu toisen romukuorman teko. Tallia tyhjätty ja Streetjeeppi laitettu katokseen ynnä muuta kivaa.

Eaglen pöläreitä jakso taas nysvätä, kun piti niitä reilun kuukauden tallin seinällä.  :lol:

Sain maalia pintaan, armottoman hiomisen ja putsaamisen jälkeen.



Nuo upotukset ja keskikohta pitää saada värjättyä mustiksi.
Onneksi alkuperäinen maskaus ei ole ollut täydellistä, joten koetan keksiä jonkin sapluunan.





Teipit poistettuna...


juhapih

Unohdin ihan kokonaan, että pääsiäsen kunniaksi tyhjäsin autokatoksen päädystä roskalaatikon ja pystyroskiksen pois. Niissä oli kaikenmoista tallijätettä... Ja sitten vieressä oli tarverautavarasto. Vaimon mielestä paskaa täys koko paikka. No sain tuommoisen roskiin menossa olevan hyllyn... ja siitä se ajatus lähti.



Tarveraudat on piilossa tuon säleikön takana...
Roskikset siirtyivät toiselle tallille...

juhapih

Hain Sundancerin kattovärkit viikolla verhoilijalta.

Targapalan otin aamulla työn alle.
Ensin piti tehdä kadonneet pehmusteet nurkkiin.
Teipistä malli.



Armaflexistä palat.



Tiivisteen listat trimmattiin sopiviksi.



Listat kiinni...



...poraruuveilla.



Tiiviste istuu noin...



Kumit katkon katto päällä sopiviksi.

juhapih

Mittailuja ja leikkomista.

Servoletin roof rail tiiviste istuu noin kuskin puolella.



Etukulma...



Takakulma...



Repsikan puoli.



Etukulma...



Ja takakulma...



Paremmin istuu kuin edelliset kuorkin ovitiivisteet. Tää meni hienosti.

Sitten laittelin takakaton saranat kiinni. Ensin kokeilin sopivuutta turvakaareen... tiukka oli sovitus, mutta meni kohdilleen. Irroittelin sen ja ruuvasin kanvaasin kiinni alkuperäisiin reikiin.
Sitten huomasin, että jää rako kaaren ja katon väliin.



Kuskin puolelta jää saranan kohta kantamaan, eikä päästä kattoa liikkumaan perille. Pitää purkaa ja sovittaa uudelleen... No...

Sitten leikkasin targapalaan verhoilun taustapahvit...




juhapih

Tänään projektoitiin hieman puutarhassa sahojen kanssa... Kirsikka- ja omenapuista isompia oksia pois.

Ja hääräsin hanslankarina, kun Turbo-Vollesta otettiin savut.


Laittelin myös hieman sundanceria.
Palat on nyt trimattu aukkojen mukaan. Eivät olleet symmetrisiänuo upotukset..



Ja kiinniysruuvien paikat koetin saada merkattua symmetrisesti... Olivat olleet ihan missä sattuu.
Rastit on alkuperäisiä ja ympyröidyt rastit on tulevia paikkoja.



Huomenna koetan saada verhoilut kiinni.

juhapih

Kas tuossahan ne on tehtynä. Vinyylin alla ohut pehmuste.


juhapih

Tämän päivän rojektina oli Streetjeeppiin Hookerin tekemän kromatun turvakaaren hakureissu. Kaari on omaasukua Mustang.


juhapih

Laitoin Sundancerin kattopalaan nuo verhoilut paikoilleen "väärillä" ruuveilla... Pitää löytää koristeprikkaruuvit. No eivät nyt pyöri tallilla tiellä, kun ovat paikoillaan ja kattopala myös. Tuossa palassa pitäisi olla prässätty  hieno kuvio. Hieman kuin noissa muissa verhoiluissa...



Purin tuon kattokehikon irti kankaasta. Tein testin ja sain kankaan osumaan turvakaaren reunaan. Pitää nyt vaan varrota lämpöisempiä kelejä, niin laitan katon kuntoon.