Iso nalle eli Volvo BM SM661

Aloittaja Nikuzai, 21 kesäkuu, 2020, 01:24

« edellinen - seuraava »

Nikuzai

Onko tollasessa mitään jippoja muuta ku avaimesta käyntiin ja alkaa lappamaan vaihteita






Sit onko kellään aavistusta minkä mittanen toi laitos on, painoahan sillä on kait 9 tonnia, ettei ihan kevyt keijukainen kuitenkaan kyseessä ole
Pääsee scania töihin palatessa  8)

Gary Grand

Oho?!? :o
Vieläkö noita on elävänä? :o

Isäukko aloitti konekuskin uransa tuollasella -69

Tuossa on kopissa joku hydraulilinja, joka on räjähtänyt useammalta kuskilta.. ::) On kuulemma ihan kokemus, kun se läjähtää tiellä siirtoajossa. :))

Tuli seurattua metsäkoneiden kehitys aika tarkkaan, isän elinajan vuoteen 2009.
Mm. päiväunet olen nukkunut monet kerrat 909 Lokomossa ja Volvo BM 971:ssä.. :))
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 21 kesäkuu, 2020, 08:13Oho?!? :o
Vieläkö noita on elävänä? :o

Isäukko aloitti konekuskin uransa tuollasella -69

Tuossa on kopissa joku hydraulilinja, joka on räjähtänyt useammalta kuskilta.. ::) On kuulemma ihan kokemus, kun se läjähtää tiellä siirtoajossa. :))

Tuli seurattua metsäkoneiden kehitys aika tarkkaan, isän elinajan vuoteen 2009.
Mm. päiväunet olen nukkunut monet kerrat 909 Lokomossa ja Volvo BM 971:ssä.. :))

En tiiä mitä pollarit tai katsastusmies sanoo saisko tota ees tielle kilvitettyäkään, ainakaan nykyään.
Tossahan ei ole mitään muuta ohjausta ku runkotaitto hydrauli vivulla ja noi ketjuvetopalakuvio takarenkaat ei välttämättä ole kovin miellyttävät maantiellä saati joka rengasmarketista ees saatavissa

Siitähän toi on erikoisempi versio et nosturi on kärryssä eikä katolla  :o  mut parempi vaan ajamista ajatellen

Nikuzai

Ny on nallukka kotona ja alavesiletku vaihdettu sekä startti vaihdettu paremmin (laiskasti) pyörittävään
Sille pitää laittaa 24v startti akku

Katolla nosturi tosiaan on joskus ollut tyvikupin paikka on katossa, mutta pellitetty umpeen


Pikkasen sähköjä pitää askarrella ainoo mikä ny toimii on etuvalot takavalojen katkasijan tappi on rikki
Latauskaan ei pelaa, niin helpottaa sähköjen tekemistä pätkä johtoa napojen väliin ja laitos on 24volttinen
12voltin akku saa olla omalla paikallaan konepeiton alla ja työkalulaatikkoon laittaa 24volttiseksi tekevän, niin on helppo antaa apuvirtaa ja laturiin yöksi et aamusta jaksaa herätä metsikköön mönkimään


Voi olla kohtuullisen kiinnostavaa kun ei ole minkään näköistä lastausjarrua koko koneessa olemassa tai ainakaan vielä eioo löytyny, toisaalta kyseessä kyllä on metsäkone nosturilla, et josko vaan pöllin nakkaa kärryn telin väliin  :))   :rolleyes:

Pituus oli pikkasen yllätyksellinen 9.10m  :o 

3 sylinterinen lopsotin se on ja ilmeisesti ihan riitävästi ajettu, pilotti potkii takaisin, mutta jarrujen puhdistusaineella lähtee sitten kun viittii lähteä  :pullinghair:
Sammutin ei toimi tai toimii jos sitä huvittaa, mutta ilmeisesti se sammuu nostamalla kaasupolkimesta tai sitten löpö loppu  :oushit:

kuutio

Ilmeisesti toi terexikin kuuluu(?) olla tollanen että sammutus on nostamalla kaasupoljinta..?
All work and no play makes Jack a dull boy.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 24 kesäkuu, 2020, 22:58Ilmeisesti toi terexikin kuuluu(?) olla tollanen että sammutus on nostamalla kaasupoljinta..?

Voi olla. Melko monessa koneessa on sammutus kaasuvivussa se on helppo kattoa jos pumpun kyljessä on vaan yks vipu se sammuu kaasulla jos on 2 vipua silloin on sammutin erillinen, sen käyttövipu/nuppi voi sit olla ihan oudossakin paikassa, tyylin oven karmissa ovi auki ja sammutus. Jossain kaivurissa oli "loogisesti" kaivuuvivussa pieni nappi joka muistutti lisälohkon ohjausta jo tehtaalta.

Sit joissain syöttöpumpuissa on takapuolella ennakonsäätö vipu mut sen liike on ilmeisesti vähäinen ja joissain kaasupolkimeen linkittyvä, eli isommalla kaasulla oletettavasti annetaan enemmän ennakkoa et ehtii suihkuttaa. Jotenkin jääny se käsitys et ne koneet joissa polkasemalla kone kurahtaa ja työntää mustaa putken mitalla ennenkuin kierrokset nousee ois se ennakon säätö toiminnassa


Tän nallen pitänneis olla sellainen et vetämällä vivusta/vaijerista sammuu, mut jotain remppaa lie tehty pumpussa ja taitaa olla vipu selällään kun sammuu työntämällä jos sammuu välillä tuntuu nostavan kierroksia ja pakko syöttöä ei saa jäämään päälle, välillä naksahtaa nappi mutta ei jää sisään.
Tosin ei jaksa muistaa oliko simms;sin pumpussa ees sisään jäävää pakkosyöttöäkään. Mitsussa oli sellainen pakkosyöttö et jos pakko syöttö päällä painoi kaasun pohjaan tai hämmensi sammutinta se väänsi sisältä pienen kynkän ja hyvällä tuurilla pelkkä pakkosyöttö katosi, huonolla katosi puolet kierroksistakin
Ford cargo;ssa syöttöpumppua en muista oli sellainen pakkosyöttö et sammutin piti olla pois päältä, eli virrat hytistä päälle ja sit vasta hytin alta rengaskotelosta ryömiä pumpulle ja painasta pakkosyöttö päälle

Sitä en tiiä miten simms;in pumpussa on toteutettu sammutus, joissain nimittäin sammuttimen vipu päästää kaasuvivun kääntymään niin pienelle et dieselin syöttö katkeaa joten vois olla et luonnostaan kuuluu sammua nostamalla kaasua riittävästi eikä kyllä ollenkaan haittaisi jos ois moisesti, mitä vähemmän sitä velttona heiluvaa sammuttimen vipua kääntelee sen todennäköisemmin pumpussa pysyy dieselit sisällä ja osaset paikoillaan
Sit on kivaa jos joku osa tippuu täydellä kaasulla pumpun sisällä vivun väliin nalkkiin.
Kaikki kun ei sammu jos kaasua on pikkasenkaan avoinna, olikohan fordson peräti sellainen et käsikaasu kokonaan pois muuten sammutin vaan laskee kierroksia
Eli saattais siinä olla syy miksi tää simms pumppunen ei tunnu sammuvan kunnolla. Pitääpä kokeilla huomenna jos sammahtaa paremmin ilman kaasua niin tietää miten toimia
Tai sitten se vanhan papparaisen tekemä korjaus et koelaudasta nykästään vivusta ja hana kääntää polttoaineen kulun pumpulle kiinni, kestää hetken muttei se ilman löpöä käynnissä pysy  :))

Nikuzai


Ei kellään ois ohjekirjaa tohon nalleen?
Ilmeisesti ruottissa sille on annettu käyttökoulutus luovuttaessa, mikäli google kääntäjää ja ruottalaista "masinisti"palstaa on uskominen

Startti asennus jäi kesken tänään, pitännee katella 24v laturi varastosta.

Kääntösylinterin päälle pitää laittaa astin ja ovea pikkasen korjailla/parannella ja rapulle näyttää lekaa

Astimen ajattelin taitella harjateräksestä, ois sopivan karhea ja ei kertyis lumi

Nikuzai


Ny on kommeeta toimii sisävalokin  :o   ;D  sehän just on se tärkein  :rotfl:

Asentelin päävirtakatkaisijan koelautaan ja putsailin kaikki liitokset, ny pyörittää jopa sen verran rivakasti et mahdollisuus käynnistyäkkin on jo olemassa.

Ölpänpaine mittari pitäis olla hyllyssä jossain, lämpömittarin toiminnasta ei ole tietoa, mut kättä pystyy pitämään käydessä termarikotelolla, eli ei se ainakaan keitä


Laturi tekee hihnankiristimen virkaa, oon aina luullu et ulkoisella säätimellä oleva laturi kytketään akusta säätimeen ja säätimestä laturiin. Nyt oli virtapiuha jäähdytyssiilissä olevaan pulttiin, vaikutti olevan läpipultti siinä siilissä. Säätimelle menee 2 piuhaa ja merkkivalolle menee piuha laturin perästä jostain pultista. Sellainen kait on olemassa missä valon piuha menee laturiin, mutta siinäkin kyllä säädin säätelee virrat ja taitaa olla tasavirtanen se laturi.
Tosi tää laturi on pajalla asennettu, et onko lie kunnon seppä ollu asialla ainakin sähköistä päätellen siitä on tiedetty sen verran et sinisenä se sattuu

Etuvalojen piuhaa piti pikkasen parannella
Eristetty abiko oli teipattu puolella rullalla punaista teippiä, en kyl tiiä miksi. Sit katon reunassa oli 35neliön voimavirta "sokeripala" ja pultti ei riittäny johtoon asti, joten loppurulla sähköteippiä ympärille ja homma pelaa jos johdot ei liiku tai kone käydessään tärise, ny pika korjauksena huppari.
Takavaloille johto on pujoteltu katon lukkojen alle, kun lukot ite on kiinni avoimissa lenksuissa, ihmetyttää miksei sitä johtoa ole voitu pujottaa niiden alle, solkia ei näyttäisi olevan avattu lainkaan. Noh jos viittii pitää käyttää liitoksesta teippimytty auki ja pujottaa se piuha niiden korvien alle ettei roiku keskeltä

Akku mahtuu lootaan mainiosti, pitää vielä leikata kolo mistä piuhat saa sisälle ja varmaan peltiä pikkasen heppastella kiinni johdin kanavaksi ettei oo ulkopuolella ne piuhat ja konepeittoon varmaan tarttee kanssa tehdä koloa piuhoille


Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 21 kesäkuu, 2020, 08:13Oho?!? :o
Vieläkö noita on elävänä? :o

Isäukko aloitti konekuskin uransa tuollasella -69

Tuossa on kopissa joku hydraulilinja, joka on räjähtänyt useammalta kuskilta.. ::) On kuulemma ihan kokemus, kun se läjähtää tiellä siirtoajossa. :))


Tätä modattu melko reilusti
Alkuperäistä hydrauliikkaa ei taida olla jäljelläkään, edestä puuttuu vinssi ja tilalla on nokkapumppu sekä säiliö on ite tehty ja siinä vinssin paikalla, käyttölohkot on käytännössä uudet ja nosturi tosiaan poistettu katolta ja kärry on ilmeisesti volvon mettäkoneen peruja muokattuna
Harmillisesti toi ei ollutkaan proto joita valmistettu vaan kourallinen ilman kattonosturia, mikäli oikein ymmärtänyt oon, niin niissä ei ole edes paikkaa katossa nosturille

Kaatolukko on outo olematon ominaisuus ja lievästi ärsyttävä sellainen, koko kärry pötkähtää pelkän kuormaaja-kouran painosta ja kun pääsylinterin painatus on poistettu kärryä et saa enää pystyyn  >:(
No se on helppo korjata poistaa vaan painatuksen ja paluun välistä letkun, pitäis sitä muutenkin pikkasen kääntää ku ottaa oveen kiinni ja ei saa pöytää ihan niin taakse ku haluisin

Nosturi jaksaa nostaa yli tonnin, kaivurin ku laitto painamaan kärryn reunasta alko pysymään pyörät maassa  :))

Mitä vähän käyttäny, niin oon ymmärtäny miksi nosturit oli suosittuja katolla. Nosturin puomi on melkonen näköeste kuormatessa jotain tarkempaa, tosin ehkä parempi kaataa vaunu ku koko laitos sivulta nostaessa, toisaalta linkkuun ajamalla noston sais isommissa ja vaikeammissa tulemaan koneen takaa, mutta kuormaimen pituus pitäis olla sit suuri et yltää vaunun takaa nostamaan tai vaunu pitää olla lyhyt


Miettiny et pitäsköhän asennella kärryn ja etuosan väliin ketjut rajoittamaan keulan laskeutumista, vois olla ketterämpi pyörimään ja kääntymään ku ei tartteis liuttaa eturenkaita sivuttain vaan vois nostaa ne ilmaan, etenkin pihalla pyöriessä. Metässä sit vapauttaa etupään et runko pääsee kiertymään ja kallistumaan
Toisaalta jos ois riittävä väkipyörä, se kärryn aisalle ja vaijereilla hytti tuetuksi kallistuminenkin ois mahdollinen
Ihme sillään ettei moista ole jo tehtaalta tehty

Pieniä outouksia on olemassa, kuten ketjun kiristys takalohkosta eikä etuakselin nosto/ohjaus lohkosta

Pitännee katella sopivan hintainen pikkunen lohko tai sitten kolmitiehana ja hyde ottaa etulohkosta ja takalohkon vois sitten sen ylimääräisen laittaa vaikka jaloille jos sellaiset jostain sais hommailtua