26 syyskuu, 2021, 06:45

Uutiset:


Korin äänieristys

Aloittaja Pulttirengas, 26 tammikuu, 2020, 14:59

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Pitääpi sitä ostaa sitten muutama soiro
Sinä vain

NonSenCe

juu vaimennus tapa pitää valita juurikin metelin luonteesta riippuen. tuossa transitin moottorin metelin tapauksessa suurin äänistä on luultavasti juurikin jotain muuta kuin sen pellin pärinää. mutta sen tulipellin jne värisemisen eli rumpuefektin vaimennukseen kannattaa kyllä laittaa muutamia butyylimattopaloja lisämassaksi vaikka juurikin sinne konehuoneen puolelle.

 se lisämassa, se laskee pinnan värähtely taajuutta ja tarvii enemmän energiaa värähdelläkseen. ja sen lisäksi sitten sitten toiselle puolelle peltiä jotain tuollaista enemmän ääntä itseensä imevä/sulkeva ja kaiun poistolla toimivaa pehmeää mattoa sisäpuolelle.

kerrosrakenne vaimentaa tehokkaasti, eli ensin vaikka se kova pinta (pelti ja vaimennusmatto) osa äänestä kimpoaa suoraan pois ja osa imeytyy siihen ja lopulta se peltipinta tärisee tietyllä taajuudella ja osa ääniaalloista tulee läpi, sitten jos ne törmää pehmeään massaan joka absorboi itteensä ääniaaltoja vaimentaen niitä kimmottaen kuiduissaan eri suuntiin. ja ne äänet jokka jatkavat eteenpäin törmää taas seuraavaan kovaan pintaan (se bitumikerros tossa rouhematossa) ja osa äänistä kimpoaa taas takasin pehmeään osaan vaimenemaan siellä. sen bitumin päälle auton sisälle taas joku pehmeä huopa tai lattiamattokerros vaimentamaan kaikuja ja ääniä auton sisällä.

pelkällä butyylimatolla voi auton sisämeteli olla ennen asennusta 80db ja jälkeen noin 79db vaikka ihan mittarilla mitaten.. eli periaatteessa pitäisi olla lähes huomaamaton ero. mutta siellä autossa ollessa se on kuitenkin paljon hiljaisemman tuntuinen ns korvin kuultavissa. syynä onkin se että se metelin määrä tietyllä taajuudella on vähentynyt ja siirtynyt pari oktaavia alemmas.. joku 20hz häiriöääni on paljon huomaamattomampi kuin 80hz mikä oli se piikki meteli taajuus ennen vaimennusta.

siksi mm. uusissa autoissa, ovat hiljaisia mittarin mukaan katsoessa, voi silti olla hirveän äänekäs häiriöääni esim rengasmelu. tietty taajuus korostunut joka erottuu muusta metelistä ärsyttävästi. sen kohde metelin tai sen taajuuden kun saisi hieman vaimennettua voi tehdä ison muutoksen äänimaailmaan.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kyrpov

Mikähän vaikutus tässä on konepellillä? Siinä vakiona matto vaan heijasteleeko sekin ääniä? Ja sitten ilmakanavat hyttiin varmasti tuo ääntä vaan niille nyt ei mitään mahda.



Mahtaako moottorin melu kantautua lattiaa pitkin miten, meinaan kannattaisko jalkotilasta penkkien alle matottaa myös sen takia. Tai tottakai aina mattoa mattoa vaan en nyt raaski satasilla ruveta vaimentelemaan vaikka rahalla saa
Sinä vain

Kyrpov

Onko sprayliimoissa eroja vai joku motonetin ihan ok?
Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 26 heinäkuu, 2021, 18:27Onko sprayliimoissa eroja vai joku motonetin ihan ok?

Osaa olla isojakin eroja, at ja crc ainakin ollu toimivia  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

NonSenCe

on eroja. en ottais halpaa motonettia tms. vaan joku 3M tms kalliimpi aina.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 13 kesäkuu, 2021, 16:19Mikähän vaikutus tässä on konepellillä? Siinä vakiona matto vaan heijasteleeko sekin ääniä? Ja sitten ilmakanavat hyttiin varmasti tuo ääntä vaan niille nyt ei mitään mahda.



Mahtaako moottorin melu kantautua lattiaa pitkin miten, meinaan kannattaisko jalkotilasta penkkien alle matottaa myös sen takia. Tai tottakai aina mattoa mattoa vaan en nyt raaski satasilla ruveta vaimentelemaan vaikka rahalla saa
onko moottorinkumit ehjät, esimerkiks mersuissa oli aika hienosti saatu dieselin tärinöitä niillä ihme hydraulisilla mikäliekumeilla poistettua. Transiitti taas tärisee ja siitäkin tulee omat jurinansa kun kojetaulussa kaikki hakkaa ja tälleen.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 26 heinäkuu, 2021, 22:45onko moottorinkumit ehjät, esimerkiks mersuissa oli aika hienosti saatu dieselin tärinöitä niillä ihme hydraulisilla mikäliekumeilla poistettua. Transiitti taas tärisee ja siitäkin tulee omat jurinansa kun kojetaulussa kaikki hakkaa ja tälleen.
Niin tulee, kumit kyllä ehyet ja moottori yllättävän vakaasti käy. Oli ihan jäätävä ero isäukon mk1 vitossa olla kun cdi kone kävi kuin kuiskaus ja muutenkin transittiin verrattuna ihan saatanan hiljanen  :rotfl: vaikka vitokaan mikään hiljasin ole.



Kun kohtapuoliin saa taas rehkiä niin tämä projekti alkaa.
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 26 heinäkuu, 2021, 23:34Niin tulee, kumit kyllä ehyet ja moottori yllättävän vakaasti käy. Oli ihan jäätävä ero isäukon mk1 vitossa olla kun cdi kone kävi kuin kuiskaus ja muutenkin transittiin verrattuna ihan saatanan hiljanen  :rotfl: vaikka vitokaan mikään hiljasin ole.



Kun kohtapuoliin saa taas rehkiä niin tämä projekti alkaa.
transiitti on joo äijälaite eikä mikään kermapersevaunu, niitä mersun kumeja ehkä voisi koittaa modata sinne jos on saman tyyppiset jos niillä saisi hyötyjä...jos se värinä ja pärinä on ongelmana.

Esimerkiks tohon kuuppa saabbiin aattelin että jos modaisi mersun kumit tai vastaavat sinne, siinä kun koneen värinät tulee ihan suoraan sisään ja koko hytti hytisee tyhjäkäynnillä hytytytytyty. tosin noi alkuperäset on kyllä ikuiset.

En kyllä muista millaset ne mesen kumit oli enkä transiitinkaan kumeja lmao

Kyrpov

Laitoin nyt lattiaan ohjaamoon bitumimatot ja lokarin kaariin sisälle. Kuskin puolelle mattoa ahtaisiin paikkoihin myös tulipeltiin 30mm rouhepuriste tms eristelevyä.


Laitoin konetilaan tulipellille myös, koneen takunen vielä huomenna ja sille varmistus.




Kattoon tottakai ja väliseinään, laitanko sen hytin puolelle väliseinään vai kuormatilan puolelle?  B pilaritkin on paljaalla pellillä vaan aika soiroja saa leikata jos leikkaa
Sinä vain

NonSenCe

jaa että bitumia. ois sitä voinu kunnonkin ainetta laittaa. mutta no. se on vaan transitti. ehkä ei oo tarpeen sijottaa sitäkään rahaa enempää.

oon kai tätä ennekin maininnut..

noh jos ajattelet että olisi kivempi talviauto niin jos siinä bitumissakin kuitenkin on sellanen alumiinipinta kun noissa äänenvaimennusbutyyleissä, niin ehkä se alumiinifoliopintapuoli pitäs laittaa auton sisätiloja kohti. että lämpö osuu siihen ja heijastuu takasin. auto lämpee nopeammin ja pysyy lämpimänä helpommin (kun se lämmönlähde eli puhallin ja sinä on siellä sisäpuolella.) ja vaikka ei olisi. se bitumikin imee lämpöä itteensä ja luovuttaa sitä hitaaasti. joten voihan sekin tehdä mukavemman lämpösen kopin talvella siitä. kesällä taas, sitten kun se massa siitä lämpee. onkin sitten aika pitkä aika ennenkun se jäähtyy vrt jos sitä ei olisi. pelkkä muovi tai pelti johtaa lämpöä nopeammin eli on äkkikuuma tai kylmä, bitumilla tai butyylillä jne päällystettynä lisämassan takia selvästi hitaampi kuumenemaan, ja jäähtymään. (pelkkä lattiapelti pakoputken päällä kuumenee helposti puolessa tunnissa epämukavaksi, butyyli ja alumiinivaimennusmatolla voi mennä 3h ennekun on yhtä kuuma. auton sammutuksen jälkeen pelti jäähtyy esim tunnissa.. mutta butyyli/bitumi voi olla selvästi lämmin vielä 4h päästäkin. eli tekee sekin lisämassa ja pinta johon lämmön pitää imeytyä ja tulla läpi kesäautossakin aurinkoa ja muita kuumia kohteita vastaan mukavemman paikan olla ainakin aluksi. lopulta sekin lämpeää ja on kuuma.)

äänieristyksenähän sen lisämassan ja värinänvaimennuksen puolesta ei ole paljoakaan väliä kummmalla puolella sitä pärräävää seinää se on. se alkuperäinen pinta vain muuttuu vähemmän rumpukalvoksi ja se taajuus millä se päästää ääntä siirtyy oktaaveja matalemmalle. eli voi olla edelleen 80db mittarilla mutta paljon hiljaisempi korvissa koska se ei enää äännä taajuuksilla jotka erotat kuulolla vaan onkin sitä matalataajuista elefantin mörinää. :D joten voit valita ulkonäkö syistä mihin sen haluat laittaa jos ei ole muuta kuin pelkkää bitumia kyseessä, ilman alumiinipintaa jne.

mutta kaikki huokoisempi aine kannattaa laittaa sisäpuolelle että vaimentaa edes vähän niitä kaikuja ja hidastaa ääni aallon kulkua ennenkun osuu kovempaan aineeseen josta iso osa kimpoaa takasin, ja sitten imee taas vähän niitä ääniä itteensä ennenkuin kaiku jatkaa kimpoiluaan.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

NonSenCe

jokku pelti pilaritkin voi testata vaikka kumivasaralla napauttamalla äänteleekö ne vai ei.. yleensä ovat niin järeetä ja rakenteellisesti jäykkää tavaraa ettei se pelti kauheesti pärise ja pärrää. enemmänkin siis pelkkä kova pinta joka toimii kaiun tai äänen heijastimena vaan, eli jos niitä vaimentaa niin tehokkaampi ratkaisu on jollain pehmeellä ääntä imevällä kankaalla tms materiaalilla saa sitä kovan pinnan tekemää kaikua ja äänen vääristymää vaimennettua (mutta se menee usein jo osastolle autohifistely, ei käytännössä isoa eroa kuultavissa, mittarilla vain.. ikkunat paljon isompia kovia heijastepintoja ja niiden peittäminen jollain paksulla itämaisella afgaanimatolla ei ole kai sopivaa kun uloskin pitää autosta nähdä)
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kyrpov

Joo kattohuopaa laitoin  :rotfl:  Tuo lämpöpointti kyllä hyvä  :-X  sitä en ajatellut. No on siinä oma mattonsa päällä. Tuot 30mm paksua puristepöristelevyä ois tarkotus laittaa muualle eli siis laitetaan hytin puolelle
Sinä vain

sössö

oon miettiny että pitäskö hommata itekkin transiitti että pääsisi äänieristämään

NonSenCe

saat sä niihin nykysiinkin autoihisi voit lisätä äänieristyksiä. ei oo pakko olla transitti. mäkin oon äänieristäny vähän cutlassia vuosia sitten jo, kun en mersua viittinyt alkaa purkamaan.

ja cutlassikin jäi kesken.. eli sitä voin sitten hyvin jatkaa heti jos intoa tulee.

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-