Harri S:n pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Harri S

Oon tehny pitkästi päälle toistatuhatta tilausta Aliexpressistä niin saan sieltä tavarat hyvään hintaan ja nopealla toimituksella.
Siinä ohessa on oppinu veivaamaan tavaroita ostoskoriin niin saa vertailtua hinnnat kun tavara on kuitenkin pääosin samasta pajasta peräisin. Tilauksessa ollut 26,55€ kontrolleri suomikaupassa senttiä vaille satasen ilman postikuluja.
Prätkien osat puolestaan on ihan oma tarinansa.

Gary Grand

Eniten tuolla Alin kaupassa aiheuttaa työtä osien löytäminen.
Kun löytää sopivat hakusanat, niin vaihtoehtoja alka tupsahdella oikeinkin hyvin.

Sitten vaan koittaa valkata mieleisen yhdistelmän tavaran hintaa, toimitusaikaa ja lähetyskuluja.. :pullinghair:

slant sickness

Juu melkein aina sieltä on joku paketti tulosellaan. Nyt ei sen kummempaa kuin teräksisiä letkukaroja. Teen entisestä ilokaasupullosta polttoainejärjestelmään välisäiliön. Joku osaava sanoi, ettei täällä sorvaava firma saisi edes aihioita siihen hintaan, millä nuo tulee valmiina perille. Isompia tavaroita Alilla rasittaa todelliset postikulut. Ebaysta sai saman ilman postikulua.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 13 marraskuu, 2025, 22:03Juu melkein aina sieltä on joku paketti tulosellaan. Nyt ei sen kummempaa kuin teräksisiä letkukaroja. Teen entisestä ilokaasupullosta polttoainejärjestelmään välisäiliön. Joku osaava sanoi, ettei täällä sorvaava firma saisi edes aihioita siihen hintaan, millä nuo tulee valmiina perille. Isompia tavaroita Alilla rasittaa todelliset postikulut. Ebaysta sai saman ilman postikulua.
Vähän kun valkkaa, niin alista löytää nekin kamat jotka tulee ilman kuluja, kun ostaa yli kympillä...

Springer

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 marraskuu, 2025, 01:10Vähän kun valkkaa, niin alista löytää nekin kamat jotka tulee ilman kuluja, kun ostaa yli kympillä...
Minullekin tulee lähes viikottain jotain tarpeellista tai melko tarpeellista(?) alista. Ostoksista saa (sai) kerättyä coinseja joita pystyi sitten käyttämään ostoksiinsa hintaa alentamaan. Valitettavasti ei enää toimi nettiversiossa, pitäisi ladata puhelimeen ali-äppi jossa ilmeisesti kolikkojen keräys toimii. En moista halua puhelimeeni ladata. Nythän EU alkaa periä tullit ensi vuoden alusta noista alle 150€ paketeistakin, lisäksi kun teet tullauksen niin posti on käsi ojossa ottamassa 2€ siirtelymaksua tästä tullausrumbasta. Aika jännää että lähettäjä on maksanut postimaksut ja sitten posti vaatii käsittelymaksuja vastaanottajalta. Fyysisesti se paketti on tullivarastossa käsittelyn ajan josta se sitten vapautetaan jaettavaksi kun tullit maksettu, ei sitä siirrellä postin ja tullin välillä.

Harri S

Mun omista EU-alueelle kiinatullauksista 99% tapahtuu balttian maissa ja kaikki alv ja tullimaksut maksetaan jo verkkokaupassa. Tänä vuonna tosin vasta 38 tilausta Alista eli kovasti on tuo oma Kiinantilailu hiipumaan päin kun prätkäpainotteisuus vaivaa harrastusta, mutta ei taaskaan yhtään tullausta koko vuonna.
Postimaksuja joudun maksamaan äärimmäisen harvoin ja yleensä kaikki tavarat tulee rahtivapaasti. Jopa se metallisorvikin joka tuli minulle suoraan Kiinasta asti.
Pikkutavara tulee Kiinasta nykyisin parissa viikossa eli pikku hiljaa lähestytään sitä reilun 10v takaista jolloin tuon Alin tilin avasin.

Sama pätee muuallekin. Oliskohan pari kappaletta yhteensä 14:sta Jenkki-, UK-ostoksista vaatinut tulliselvityksen tänä vuonna ja nekin tuli USA:sta Ebayn IOSS numerolla eli tullit ja alvit maksettuna.
Tilaan nykyisin käytetyt prätkänosat pääosin Saksan ja Italian Ebayn kautta ja sielläkin EU myyjiltä niin säästyy tullirajoilta. Uudet osat puolestaan aina englanniksi ja googlen kuvahaun avulla verkkokaupoista.

Mutta näissä kannattaa olla tarkkana koska ihan samat myyjien kikat siellä Kiinassakin on osin vielä käytössä kuin Ebayssakin ja kannattaa laskea että joskus se 2€ rahti kannattaa joskus maksaa jos tuote on silloin 3€ muita halvempi. Ne kilpailee siellä "näkyvyydestä" hinnoilla joista osa sitten upotetaan rahtikuluihin.
Tosin, nykyisin Alissaki alkaa olemaan sama menetelmä käytössä kuin Ebayssa, eli verkkoalustapalvelu hoitaa rahtiasian ja hinnoittelun juurikin tämän myyjien harrastaman rahtihinnoilla vedättämisen takia.

Yleensä mätän samaa tavaraa koriin eri myyjiltä ja teen sen vertailun siellä ostoskorissa kun loppuhinta rahteineen selviää. Tämä sekä Kiinantilauksissa että Ebayssa. Suosin verkkokaupoissa aina etukäteen maksettuja tullimaksuja jos ostan EU ulkopuolelta.

Hintavertailussa kannattaa ottaa mukaan myös Amazon mistä tilasin jenkkiautoihini varaosat silloin kun Rokkiauton rahtikulut oli pilvissä. Siinäkin googlen kuvahaku on paras työkalu spesiaaliosissa.

slant sickness

Mä olen se postinsurma tilatessani aina just sen mikä puuttuu. Eli tulee niitä A6 kokoisia pehmeitä kuoria sisällään vaikka 5 kpl 15 ohmin tehovastuksia. Joskus ihan senkin takia, etten viitsi ajaa 11,4 km Partcoon hakemaan ne itse. No toki ne on Alilla yleensä hyvin halpoja myös.

Tämän shoppailun piti loppua siihen, että Posti perii maksun "tullauksesta". Alin kaverit hoiti jonkun väliaseman eurooppaan ja noi paketit tulee kirjatun kirjeen tavoin seurantakoodilla. Postilla on enemmän vastuita, mut 2-3 euroa jäi saamatta. Nyt EU aikoo laittaa paketit tullattaviksi oli hinta mitä vaan. Odotan Alin vastareaktiota. Tuovat ehkä vielä enemmän sitä roinaa EU varastoihin ja homma jatkuu.

Kuten nuo paremmat löytäjät ovat jo määrissä tehneet, niin minäkin osaan hakea tuolta jo jotakin vaikeampaakin tuotetta. Usein löytyy, aina ei. Vielä duunissa ollessa sain tiedon, että Alilta oli löydetty myynnistä mun työnantajalle kuvilla tehtyä tuotetta ja toki "puoleen hintaan". Saivat sitten saman alennuksen.

Mut ei mun maailma pysähdy vaikka noita tilaamisia ei oliskaan. Ehkä mä sit rakentelun asemasta ajelisin enemmän. Tai käyttäisin aikaani juopotteluun vielä enemmän, mikäli se nyt mahdollista on.

Springer

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 14 marraskuu, 2025, 16:11Mä olen se postinsurma tilatessani aina just sen mikä puuttuu.
Sama täällä, monesti on huomattavasti halvempaa tilata Kiinasta kuin hakea sama tuote paikalliselta kauppiaalta. Ymmärrän että heidänkin pitää elää mutta kohtuus pitäisi olla hinnoittelussakin.

Harri S

Tänään porailin ja kierteytin muutamat pilallemenneet kierteet laudan ohjaustangosta. Reikiin ruuvasin sorvaamani ja kiereyttämäni 8mm ja 12mm alumiinitangot kierrelukitteella, katkaisu pinnan taslata poikki ja liiman kuivuttua niihin kohtiin uudet 5mm kierteet kiinasta tilaamilleni torxiruuveille. Näin ohjaustangon kiinnityspulttimäärä pysyy vakiossa kuudessa entisen kahden ehjän sijaan.

Etupyörästä oli laakerit ihan loppu joten Puuilosta uudet wurthiläiset tilalle ja klappi on nyt poissa. Sitten moottorin sähköjohtosarjan eristäminen akkukotelon sisälle asti ja moottorin kiinnittäminen sekä etupään sähköjohdotusten kumisten läpivientiholkkien lisääminen miljoonalaatikosta erilaisten eristysnauhapatenttien tilalle.
Noi johtojen läpivientien kumitiivisteet on tärkeät koska muuten vesi pääsee valumaan johdotuksia pitkin akkukoteloon elektroniikkaa tuhoamaan, kun vedelle ei ole sieltä kotelosta mitään haihtumis-tai valumareittiä pois.

Nyt sitten vaan odottelua milloin Kiinasta tilatut osat saapuvat. Saapuminen tosin mennee joulukuun puolelle.

palontie

Oiskohan Alissa Väinöön nokkaketjuremmppaan ketjuja ja laahaimia ym :thinking:

Springer

Lainaus käyttäjältä: palontie - 14 marraskuu, 2025, 19:07Oiskohan Alissa Väinöön nokkaketjuremmppaan ketjuja ja laahaimia ym
Ei taida olla, tai sitten vaan en osaa hakea!

Harri S

Annappa tarkka prätkän vuosimalli ja tyyppi niin selvitellään mitä maailmalta löytyy. Ketjuja ainakin tarjolla VN1500:seen.

palontie

Ketjuja löytyy kyllä.1992 VN1500 SE Kawa

Harri S

Lainaus käyttäjältä: palontie - 14 marraskuu, 2025, 20:23Ketjuja löytyy kyllä.1992 VN1500 SE Kawa

Tuossa eka hakutulos Saksasta.
https://www.ebay.com/itm/235902075063

Ja suoraan kaupasta:
https://motorradteilehannover.de/Kawasaki-VN-1500-SE-VN-15-SE-1992-timing-chain-guide-rails-gears-A2799

Ruotsista ohjuri:
https://www.ebay.de/itm/271253209961

Loput äkkiseltään olevan käytettyjä sarjoja.
Näyttäs että tuo Saksan Ebay on halvin eli 300€ täysi setti uusilla osilla ja postikuluineen.

Toki kikkailemalla saa hintaa hieman alas😇 ~280€
https://www.ebay.com/itm/365321014894

palontie

Kiitos Harri!Tilattu nyt Hannoverista.