Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

Camino79

Pieni heads-up mutta lottoan että joudut joko ajamaan tän Lannevedelle tai sit Lannevedeltä tulee kaveri tsiigaamaan tätä sun luokse  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Harri S

Toronadon maalausurakka ja siitä toipuminen vei koko heinäkuun ja elokuun alkupuoliskon mutta  syksyn ensimerkkeihin kuuluu  meilläpäin muuttolintujen laulun lisäksi myös dieselmoottoripyörän päkätys ja asentajan  noituminen.
Tarkemmin sanoen koekäyttelin sitä alkuviikolla huvipajan siivouksen yhteydessä ja tänään purin sen osiksi.
Voirasiallinen pultteja ja ruuveja ja lihalaatikollinen irto-osia.







Rakentelukauden lähetessä loppuaan ja positiivisen kautta ajatellen pyörä purkautuu osiksi edelleen pelkillä käsityökaluilla ilman rälläkkää ja rautasahaa, vaikka runkoon on tullut hitsattua kaikenlaista lappua ja tukirautaa.

Noita irto-osia pitäis nyt sitten pikku hiljaa alkaa sipistelemään lopulliseen kuosiin ja rungon korvakoiden loppujen hitsauksien ja hiontojen jälkeen ajattelin polttomaalauttaa sekä etu- että takarungon jossakin maalaamossa jos täältä lähideudulta sellainen löytyy.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Mä joskus siellä asuessa polttomaalautin Seutulassa päin prätkän rungon.Mutta siitä on varmaan 35 vuotta :D
Eniten vituttaa kaikki.

Jussi

Tosta muuten tuli mieleen, et prätkän runko on kyllä aika hankalimmasta päästä maalata nätisti. Sen pitää roikkua hyvissä valoissa sillai, et sen tosiaan saa käänneltyä melkeen mihin vaan asentoon. Silti tahtoo tulla paikkoja, joissa ei sit ole maalia ja toisaalla aina liikaa...
En varmasti oo.

Kähmy545

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 24 elokuu, 2024, 23:42Tosta muuten tuli mieleen, et prätkän runko on kyllä aika hankalimmasta päästä maalata nätisti. Sen pitää roikkua hyvissä valoissa sillai, et sen tosiaan saa käänneltyä melkeen mihin vaan asentoon. Silti tahtoo tulla paikkoja, joissa ei sit ole maalia ja toisaalla aina liikaa...
Olet tismalleen oikeassa, ite olen ruutannu yli kymmenen runkoa.
Eniten hirvittää hukkaan menevän maalin määrä.
Ai Mää vai?

Harri S

Ei tule polttomaalausta tähän. Niin paljon on putkentaivuttimen ja rälläkänjälkiä jotka vaati kittausta.
Ensiksi hitsasin puikolla kaikki syksyn ja kevään aikana lisäämäni korvakkeet ja laput kunnolla kiinni ja hioin saumat siistimmiksi.
Loppupäivä menikin sitten kittailuhommissa jotta sain jonku tuntilla hiippailleen kyläsepän hitsuu ja leikkuujäljet kutakuinkin siloteltua.



Toronadosta oli jääny sopiva määrä 2K multifilleriä jonka ruiskutin päivän päätteeksi molempiin rungonosiin kun se olis menny kuitenkin pilalle talven aikana.



Runkoon tulee pintaan Mastonin Hammer kiiltävän musta metallimaali jota ostin äsken purkillisen. Sillä saa runkoon lujemman pinnan kuin kilikalimaaleilla jotka ei kestä kulutusta yhtään.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tuulinen ja aurinkoinen keli jatkuu joten hioin ja vesipesin rungon ja ruiskutin tuon 1K metallimaalin päälle. Ruiskuna mulla oli pieni 19€ HVLP halppiruisku jolla pääsee hyvin sokkeloisen rungon sisuksiin.
Tinnerillä ohennettuna maali levisi tasaisesti, ei valunut mistään ja tunnissa oli pintakin jo pölykuiva.







Nyt runko saa rauhassa kuivua pidemmän aikaa niin maalit kestää sitten aikanaan asennusryskäämiset paremmin.
Osathan ei ole tässä pyörässä sieltä keveimmästä päästä mikä tekee kasaamisesta aika haasteellisen vaikka maalipintaa hieman suojaisikin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Purin vaihteiston ja kytkinkopan maalausta varten. Hioin kytkinkopan reunoista hieman tavaraa pois jotta takarungon saisi asennettua paikalleen niin että vaihteisto on kiinni moottorissa. Se auttaisi kummasti suojaamaan takarungon maalia asennusvaiheessa kun tuo yli 30kilon valurautaklöntti on valmiiksi kiinni moottorissa eikä rungossa. Porasin myös kytkinkoppaan reiän josta pääsee rasvaamaan painelaakeria ja käsiksi myös ilmausruuviin josta Jussi tuossa aiemmin mainitsi niin kytkimen ilmaus onnistuu jatkossa prätkää kallistamatta.
Putsauksen jälkeen ruiskutin alumiiniosiin vannehopean jotta alsa ei ime enää kaikkea paskaa itseensä ja vaihteiston valurautaan saman mustan maalin kuin runkoonkin. Nuo on maalin kuivumisen jälkeen kasausta vaille valmiita.





Päivätorkkujen jälkeen otin moottorin käsittelyyn eli purin siitä pois ruiskutuslaitteet ja imusarjan. Vasen sylinterinkansi pöydälle ja imuventtiilit irti. Kylmässä varastossa kondenssivesi oli syövyttänyt kolmesta imuventtiilistä seetit ja ne vaatikin melkoisen hionnan jotta seetille tuli kauttaaltaan ehjä pinta. Ei siis ihme että keväisessä puristusmittauksissa noiden 1, 3 ja 5 sylinterien rutut oli huonot ja tyhjäkäynnillä kone "lotkotti" imusarjaan. Oikeanpuoleista kantta en irroittanut kun siellä on kaikki kunnossa.









Hinkkuu jälkeen testasin vielä tärpätillä imuventtiileiden tiiveyden ja putsatun kannen saattoi pultata takas paikalleen.
Purin kaikki vasemman puolen imuventtiilien rullanostimet kun osa niitä kantoi silloin keväällä ja putsattuna kasasin ne takas paikalleen.
Kansien EGR kanaviin tein ohuet peltitulpat jotta pakokaasut pysyy varmasti pakosarjan puolella ja pikku putsauksen jälkeen imusarjan saattoi ruuvata tiivisteliiman kera takas paikalleen.
Nyt puskaehjätyn moottorin voi putsata kunnolla rasvoista ja irtomaaleista ja maalata kauttaaltaan uudestaan jollakin prätkäprojektiin sopivalla värillä.

Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 28 elokuu, 2024, 18:31Nyt puskaehjätyn moottorin voi putsata kunnolla rasvoista ja irtomaaleista ja maalata kauttaaltaan uudestaan jollakin prätkäprojektiin sopivalla värillä.

Vaaleanpunainen ehdottomasti.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Gary Grand

Mä oon jo tykästyny tohon vihreään.. :o
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Kuhan pelottelin. Tietysti tähän tulee Olds dieselin alkuperäinen henkilöautoissa käytetty moottorin vihertävä värisävy. Pakuissahan sävy oli ainakin jossakin vaiheessa sinertävä. Kaikki muut värit on liian tavanomaista ja juuri tuo vihertävä värisävy tuo esille kaikki moottorin hienot yksityiskohdat.

Tuumasta toimeen eli nappasin moottorista jakopäänpellin pois jotta sain sen rälläkän teräsharjalaikalla puhtaaksi ruosteista kun Oldsissahan vesipumpun takalevynä toimii tuo kyseinen pelti jossa usein on reilusti ruostetta ja syöpymää. Pelti on hyvä myös tiivistää kunnolla ettei vesikanavista pääse vuotamaan vettä öljytilaan.
Ruuvasin pois myös suuttimet ja hehkut ja tungin niiden reikiin suojaksi rätinpaloja.

Sitten alkoikin edellisen maalauksen poisputsaaminen moottorin lohkosta ja kansista. Yllättävän paljon öljypikipaskaa oli ilmaantunut koekäyttelyssä kun pakosarjat oli asennettuna ilman tiivisteitä ja lisäksi kolme huonosti toiminutta sylinteriä oli laskenut aika paljon löpöä vuotaviin pakosarjoihin, eli lohkon kupeisiin. Pääosa pikipaskasta lensi masentajan silmille  joka puolestaan vaati suihkussa juuriharjan käyttöä.
Leikkaan myöhemmin pakosarjoihin sopivat tiivisteet metritavarasta kun saastebensakoneen pakosarjan laipat on aika naftit noihin dieselin kansien isoihin pakokanaviin ja bensakoneen tiipparit on tässä yhdistelmässä liian pienet, ja dieselin taas puolestaan liian isot.





Sitten yksi tärkeä homma eli lohkon vesitilojen rosteristen tyhjennysproppujen irroitus jotka oli todella tiukasti kiinniruostuneet enkä ollut saanu niitä avattua yrityksistä huolimatta. Nämä on tässä minun prätkän jäähdytyssysteemissä tuiki tarpeelliset jos moottorista pitää saada laskettua siististi jäähdytysnesteet pois. Tähän mennessä se on pitänyt tehdä laippa- ja letkuliitoksia raottamalla jolloin nesteet roiskuu pääosin ihan muualle kuin alusvatiin saatikka kanisteriin.
Vasta kun lämmitin sievertillä proput tulikuumiksi ja annoin lisäksi vasaralla propunkantaan shokkihoitoa irtosivat ne lopulta reilulla vääntövarrella ja jopa lohkon kierteetkin säilyi ehjinä. Samalla lohkon molemmat vesitilat sai huuhdeltua ruostemujusta.





Pesin imusarjan, kannet ja lohkon bräkliinerillä ja paineilmalla useaan kertaan puhtaaksi rasvoista ja pölystä.
Sitten ruuttasin lohkoon Olds dieselin alkuperäinen vihertävän metallinhohtovärisävyn ja päälle suojaksi paksulti kirkaslakkaa.
Vielä jäi jäljelle öljypohjan putsaus ja maalaus kun sopivaa maalia ei ollut käytettävissä kuin yksi purkki.


Päätoiminen harrastaja

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

JUY40


'59 Kingswood

Jo
Lainaus käyttäjältä: palontie - 29 elokuu, 2024, 19:30On upea väri!
Joo on. Mutta "kuuluis" olla puolikiiltävä, että kelpaa mr :thinking: