Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

Harri S

Talon remppahommat haittaa tätä harrastusta mutta joskus nekin on tehtävä.
Rapsin öljypohjasta kaikki vanhat maalit pois ja pohjamaalauksen kautta uusi väri ja lakka päälle.





Starttiin vaihtui sama vaaleampi sävy ja päädyin maalaamaan myös kytkinkopan tuohon samaan sävyyn niin tuolle vihertävälle värisävylle tulee looginen ja laskeva jatkumo aina vaihteistolle asti jonka alumiiniposket saa aikanaan myös saman värisävyn. Vertikaaliset värisävyn vaihtumiset laitteen puolivälissä tekevät optisesti hallaa rungon, moottorin ja pakoputkistojen virtaviivamuodolle joka on tavoittelemani ominaisuus.





Nyt kutakuinkin kaikki rungon ja tekniikan tilkkeet on maalattu ja jäljellä oikeastaan tankit ja lokasuojat, tankkipaneeli sekä vanteet. Mutta niiden valmistelut ja maalaukset ottaakin sitten jo huomattavasti enemmän aikaa. Sitä ennen noita roippeita pitää siirrellä Meteoritalliin suojaan jotta saan lisää tilaa työskennellä.



Päätoiminen harrastaja

Kalu

Kovasti tuo diiseli ahdistelee tuota mopedia, näinköhän vielä hyppää selkään..? Sähköpotkuri sensijaan on kääntänyt selkänsä noille ja taitaa lähtee hanee...

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Jarona

Lainaus käyttäjältä: palontie - 31 elokuu, 2024, 05:33Lahdessa sienet noussut..
Minusta Kalu on oikein ymmärrettävä koska syön samoja sieniä. :pckahvi:
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Harri S

Syksyinen hellepäivä tarkoitti taukoa taloremppaan eli prätkän maalausprokkista pihamaalla.
Takalokasuojaahan on joskus leikelty reilusti ja se on yhdistetty ilmeisesti kahdesta puolikkaasta kun keskellä kulkee hitsaussauma.
Leikkasin siitä jo talvella reunasta soirot pois jotta sain sen ilmettä hieman kevyemmäksi ja paremmin takavannetta myötääväksi.
Samallahan paukuttelin siihen vasaralla molemmille puolille urat sekä toisioremmille että ylemmälle jäähdytysnesteputkelle.









Tänään tein lokasuojan etuosaan vielä pellistä lyhyen jatkopalan jonka hitsasin kiinni taustapuolelta. Samalla lokasuojan etualareunasta tuli tasainen ja väänsin reunaan puhdeillä vielä pienen kantin jäykisteeksi kuten väänsin niihin leikattuihin sivuihinkin. Samalla hitsasin lokasuojasta tukkoon kuusi ylimääräistä pultinreikää.
Sen jälkeen armoton kittaus- ja hiontasavotta jonka jälkeen lokasuoja tuli maalausvalmiiksi.







Kun tekee neljää osaa yhdellä kertaa saattoi aina yhden kittauksen kuivuessa hioa ja kitata etulokasuojan sekä molemmat tankit maalausvalmiiksi. Näin säästyy kosolti aikaa kun yksi osa on hionnassa, yksi kittauksessa ja kaksi kittausta puolestaan kuivumassa. Kuudessa tunnissa kaikki maalattavat osat oli maalausvalmiita.
Erityisesti molemmat lokasuojat oli hyvin "harrastettuja" (lue: aihioina kohtuu halpoja) ja niissä oli lukuisia maalikerroksia. Etulokasuojasta hioin myös sivuniitit alas ja kittasin piiloon kun niistä ei saa enää maalaamalla siistejä tehtyä.





Sitten kaikkiin osiin saattoikin ruiskuttaa paksusti hiontaväriä päälle ja mielestäni sain tehtyä niistä ihan asialliset. Erityisesti tuosta varsin työläästä takalokasuojasta, tosin ei tällä kuuhun lennetäkään.



Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tyyni ja lämmin päivä, eli maalaamiselle sopiva. Samalla paljastuu keväällä päättämäni värisävy.
Hioin tankit ja lokauosjat sileiksi ja pesin huolellisesti vedellä kaikki hiontapölyt pois.





Ostin Konalan Fixuksesta kolme purkkia tummanvihreää Motipin metallinhohtomaalia koska kokemusteni mukaan kilikalilla saa helposti ruutattua värimassat ilman ruiskun pesuja ja 2K kirkaslakan alla se kestää saman mitä tavan automaalitkin.
Sen verran huonosti peittävä maali että piti kipasta vielä tuonne Kirkkonummelle ja ostaa Karin autotarvikkeesta yksi purkki lisää.
Mutta hyvä värisävy tuli ja tässä projektissa jo totutusti tuo tavanomaisesta poikkeava väri valikoitui aika nopeasti nimim. @Zephyr lähettämien erilaisten värivedosten avulla, kun itse en ole Photoshoppia opetellut käyttämään. Kiitos avustasi vielä kerran.
Lopuksi vedin ruiskulla pintaan kolme kerrosta 2K kirkaslakkaa joka toi lopulta esiin tuon tummanvihreän mettallivärin hienouden. Valitun värin takia mooottoristakin tuli vihertävän eikä sinertävän sävyinen.









Tankkipaneeliin tulee ryppymaali ja vanteet maalaan todennäköisesti joko mustiksi tai tummanharmaiksi.
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Väri on kyllä hieno ja aikaan sopiva ekologisen vihreä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Wilburi

Kyllä on harrilla silmää värillekkin  ;D

Tossa mun pyörän osat parin vuoden takaa  :))

Mulla toki pilattu sittemmin straippi yms jutuilla.
Vtu tää hymyily sattuu

palontie

Vihree sopii prätkiin ja fullsizeihin kuin nenu päähän.
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Päätoiminen harrastaja

Janne-Pekka

Hieno väri ja sopii moottorin sävyyn.
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Ram -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Kodez

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 04 syyskuu, 2024, 17:28tosin ei tällä kuuhun lennetäkään.
Niin kuurakettihan sulta taitaa vielä puuttuakkin. Oisko siinä talveks pikku väli projekti?  ;D
Subaru Legacy 1gen stw
ja vajaa 150 entistä laidasta laitaan
https://kodesgarage.kuvat.fi/kuvat/

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Kodez - 07 syyskuu, 2024, 19:51Niin kuurakettihan sulta taitaa vielä puuttuakkin. Oisko siinä talveks pikku väli projekti?  ;D
Raketti ois ok.  :))
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Ram -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Harri S

Sain tehtyä tankkipaneelin valmiiksi.
Tuommoinen "lerppu" paneeli on aika tympeä kitattava ja hiottava mutta muutaman kittauskerran jälkeen sain sen suoraksi.
Yksi varomaton liike hioessa jolloin kaarevaan päällyspeltiin tulee taitos ja samalla työmäärä moninkertaistuu. Hionnassa oli tukena 5L muovikanisteri ja erilaisia puupalikoita jolla sain pidettyä paneelin suorassa työvaiheiden aikana.







Sitten pohjamaalaus ja päälle ryppymaali, nurjalle puolelle puolestaan kiiltävä musta maali.
Tankkeja vasten tuleviin pellinreunoihin liimaan kasausvaiheessa suojaksi kumisen U-listan.





Päätoiminen harrastaja

Harri S

No niin, eli hieman edistystä.
Laittelin tänään jalkopäänpellin takas paikalleen ja kiinnitin moottorin Kirkkonummelta toissapäivänä noutamaani koekäyttötelineeseen.
Siinä on jonkin sortin jalakset alla ja kroppa saikin sitten mukavasti jumppaa kun raahasin käsipelillä tuon noin 350 kiloisen möykyn tuohon pihamaalle.





Kasasin moottorinostimen jolla mosan saa pakun kyytiin ja kyytiä odotellessa tein imusarjan takapäähän nestenipat jotka auttaa lohkon ilmaamisessa kun jäähdytysnestekiertoon tuppasi jäämään ilmataskut sylinterikansien takaosaan jotka sitten aiheuttaa höyrylukon jäähdytysjärjestelmään. Vedän noista ohuen ja kuristetun letkuyhteen vasempaan jäähdytysnestetankkiin.





Pakulla mosa kilsan päähän uudelle tallille ja nostimella pois autosta jatkotoimia odottamaan. Itseni tuntien tuo tyhjältä näyttävä tila tulee täyttymään aika nopeasti. Seuraavaksi pitää siivota roskat pois tallin lattialta ja kelkkoa  tuonne loput prätkän osat läheiseltä BBM tallilta, jossa ne on odottaneet lopullista asennusta.



Laite on näillä näkymin tulossa KKS 2025 näyttelyyn joten seuraava isompi tavoite asettuu ensi helmikuun alkuun.
Päätoiminen harrastaja