MIelenkiintoiset artikkelit yms. autoharrastuksen saralta

Aloittaja Pertti K, 11 lokakuu, 2020, 18:12

« edellinen - seuraava »

Anza

"Ottaisin autiolle saarelle mukaan teslan takalampun, koska niissä on aina vettä"

Tesla taitaa olla autona aika surkea kötöstys. Tehty Californian kuiviin olosuhteisiin. Akkuteknologia niissä kait on hyvää, mutta oisko siinäkin hommassa valtikka siirtymässä kiinalaisille.

Joo, ei muakaan huvita mitään i padiä korjaamaan ja tutkimaan sähkövikoja. Voi olla loputon suo tollanen 10-12v. sähkis.

Aalto

Sähköauto voisi periaatteessa olla yhtä helppo kuin polttis. Korjata ja rakennella jälki käteen. Jos se siis sellaiseksi tehtäis. Akut ja niihin liittyvä latauksen hallinta vois olla yksi erillinen moduuli. Moottori, voimansiirto ja niiden hallinta taas omassa moduulissa ja lopuksi lämmitykset, ohjaustehostukset, valot ja muut vermeet omina palikoina. Ei pitäis olla pakolla niin monimutkaista ja vaikeaa kuin nyt on tehty.

Autotehtaat tätä ei halua. Kun haluuvat pitää jälkimarkkinat omassa hanskassa.

Pertti K

Ei ne uudet polttiksetkaan ihan vaan päältäpäin tuijottelemalla aukea.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Asmo

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 12 tammikuu, 2025, 12:51Ei ne uudet polttiksetkaan ihan vaan päältäpäin tuijottelemalla aukea.

Ei. Naapurin n. kymmenvuotiaasta Ford S-Max dieselistä hävisi tehot toistuvasti. Tuli mitä ihmeellisempiä vikakoodeja, pähkähulluin oli jotenkin että "Airbagilla ei yhteyttä audiojärjestelmään". Kaikki järjestelmät on jo sielläkin yhteydessä toisiinsa. Koko kesä meni korjaamolla vikaa etsiessä, lopulta joku hokasi että helteellä menee vikatilaan. Kokeilivat sitten viileämmällä säällä lämmittää keskusälyboksia, jolloin vika meni päälle. Boksin vaihdolla tokeni.

Valde

Väittäisin edelleen tänään kaupasta haettavan sähkövatkaimen olevan huolettomampi ja luotettavampi, kuin suurin osa tänään haettavista polttisautoista.

Mutta haluaisinko sellaista. En ainakaan vielä.
Takavetopihtaaja

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Valde - 12 tammikuu, 2025, 14:12Väittäisin edelleen tänään kaupasta haettavan sähkövatkaimen olevan huolettomampi ja luotettavampi, kuin suurin osa tänään haettavista polttisautoista.

Mutta haluaisinko sellaista. En ainakaan vielä.
Tää viimeinen rivi sen aika hyvin vetää kokoon ja loppu kertoo sen tärkeimmän: Ei vielä.

Kun jossain vaiheessa olen riittävän kasvis, niin voin varmaan ajot suorittaa vaikka 2005 jälkeen valmistetulla vispilällä. :hiphopcar:
Raja tuon tajunnantilan ja ajokortin säilymisen välillä lienee hiuksenhieno.. :thinking:
Ainakin jos näiden liikehtimistä tien päällä seuraa hetken. :oushit:
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

LPR

Lainaus käyttäjältä: Anza - 12 tammikuu, 2025, 10:45

Sähköauton kustannustehokkuudesta. Eräs sähköautoilija kertoi miten sähkärillä pääsee parhaimmillaan eurolla sata kilsaa, kun dieselillä noin 5l kulutuksella sama sata kilsaa maksaa melkein kympin. Siitä on helppo päätellä miten polttoaineeseen menee tuhansia euroja vuodessa kun sähkö on lähes ilmaista.

Kuvassa tarjous 6 vuotiaalle sähköautolle jonka hinta uutena oli reilut 70t€.
Sähkö on ilmaista, mutta auton arvo tippunut melkein kymppitonnin vuodessa. Taitaa se bensa tai dieseli olla vielä halpaa.

Alla uutisia amerikasta miten vuokraamo laittaa sähköautot myyntiin kun huoltokuluja alkaa tulla. Otsikko on vähän harhaanjohtava, kun autot vaihtuu jokatapauksessa tietyin väliajoin.

En tiiä oisko nyt oikea aika sit ostaa halpa sähköauto ja alkaa harjoitella sen korjaamista vai odotella vielä pari vuotta että hinnat jotain parin kolmen tonnin luokkaa ja ajella sit niitä ilmaisiä sähkökilsoja.

https://www.talouselama.fi/uutiset/tulipalomyynnit-kaynnistyivat-suuri-autovuokraamo-tyhjentaa-tesla-talliaan-puoleen-hintaan/dd794337-65e8-44a4-93af-443e906937c5


Silloin ei kustannuksia lasketa kun suomalainen mies alkaa säästämään. Säästö on ollut huimaa. Tuolla on ajettu 15000 km. Eli bensaa olis mennyt maksimissaan 1500 eurolla. Auton hinta on tippunut vain 40-50000 €.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

bukero

Lainaus käyttäjältä: Valde - 12 tammikuu, 2025, 14:12Mutta haluaisinko sellaista. En ainakaan vielä.
...koska vielä saa takaveto
"luisudiiseleitä"

Valde

Lainaus käyttäjältä: bukero - 12 tammikuu, 2025, 15:06...koska vielä saa takaveto
"luisudiiseleitä"
1. En aja diiselillä
2. Mulle ihan sama mistä päästä auto vetää
Takavetopihtaaja

isalmela

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 tammikuu, 2025, 14:29Silloin ei kustannuksia lasketa kun suomalainen mies alkaa säästämään. Säästö on ollut huimaa. Tuolla on ajettu 15000 km. Eli bensaa olis mennyt maksimissaan 1500 eurolla. Auton hinta on tippunut vain 40-50000 €.
Eipä se käyttövoiman syytä ole se arvonalenema. Saman hintaluokan bensa tai diesel olisi pudonnut saman verran
Diesel on puhtaampi

palontie

Lainaus käyttäjältä: Asmo - 12 tammikuu, 2025, 13:27Ei. Naapurin n. kymmenvuotiaasta Ford S-Max dieselistä hävisi tehot toistuvasti. Tuli mitä ihmeellisempiä vikakoodeja, pähkähulluin oli jotenkin että "Airbagilla ei yhteyttä audiojärjestelmään". Kaikki järjestelmät on jo sielläkin yhteydessä toisiinsa. Koko kesä meni korjaamolla vikaa etsiessä, lopulta joku hokasi että helteellä menee vikatilaan. Kokeilivat sitten viileämmällä säällä lämmittää keskusälyboksia, jolloin vika meni päälle. Boksin vaihdolla tokeni.

Tota hempukan ajonestoa kun oon välillä aina selvitellyt,niin jenkkifoorumeilla ja edesmenneelläkin kehoitettiin etupuskurin takaa irrottamaan hetkeksi rengaspaineantureiden liittimet yksiköistä,se kuulemma nollaa ajoneston.Hienoja pelejä..
Eniten vituttaa kaikki.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 12 tammikuu, 2025, 16:45Eipä se käyttövoiman syytä ole se arvonalenema. Saman hintaluokan bensa tai diesel olisi pudonnut saman verran
Aattelin samaa, mutta eipä löydy oikein mitään alle 25 000 ajettua 2019 tuon hintaluokan vehjestä niin vähän vaikea vertailla. Voi olla ettei vaikkapa Eemeli ihan tolla lähtis 15 donaa ajettuna (edittiä, siis oli kyse hyvityshinnasta joka eri).

https://www.nettiauto.com/hakutulokset?haku=P1170060978 Tossa nyt jotain, en kyllä osaa sanoa mikä on hintaluokka ollut 2019, varmaan aika paljonkin yli 70 isommalla koneella ja/tai hyvin varusteltuna. Ja nuo hinnathan on siis pyyntihintoja, ei hyvityshintoja, saa ottaa varmaan neljäs-kolmasosan pois.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

LPR

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 12 tammikuu, 2025, 16:45Eipä se käyttövoiman syytä ole se arvonalenema. Saman hintaluokan bensa tai diesel olisi pudonnut saman verran
En nyt viimeaikoina ole seurannut uudehkojen autojen kauppaa, mutta onko tosiaan niin, että vain 15000 km ajetun, uutena 70000 € hintaisen polttisauton hintakin laskenut noin alas? On sitten hinnat alkaneet tippua rajusti verrattuna siihen mitä ennen.

XC 70 Volvon ostin 9 vuotta vanhana ja 49000 km ajettuna aikanaan, niin sen hinta oli tuota luokkaa. Kuitenkin oli melkein tuplasti ikää, kolminkertaisesti ajettu eikä uutenakaan ole ollut yhtä kallis. Silloin tuossa hintaluokassa valtaosa oli reilusti yli 100000 km ajettuja.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Aalto

Laitoin huvikseni nettiautoon haun max 15000 km ja vm 2018-19. 31 osumaa tuli. Suurin osa oli pikku kinnereitä tyyliin Fiat 500 tai Kia picanto. Sitten kymmenkunta sähkö tai hybridi mallia ja lopuksi parit Porschet ja yksi MB CLS. Kinnerit oli 10 - 17 tuhatta. Sähköautot jotain pari kymppiä.

Suomessa pikku autoilla ajetaan usein paljon vähemmän kuin isommilla. Euroopassa en ole vastaavaa huomannu.

Anza

Käytetyllä autolla sellanen parin kolmen tonnin arvonalenema vuodessa olis jotenki ymmärrettävissä, toki jos kilsoja tulee paljon, niin hinta suhteessa siihen sit.

En tiiä sit jos noita ostellaan työsuhde-etuna tms. firmalle. Millon se auto tuntuu lähes ilmaiselle, niin onko sillä mitään väliä minkä verran se arvo tippuu.

En tiiä meniskö mulla vuodessa perheen käyttöautoihin parin viikon työtunnit kun kaikki renkaanvaihdot laskee mukaan. Jollekkin hyväpalkkaiselle se pari viikkoa työtä vois olla sen pari kolme tonnia, joten ei olis mitään järkeä itse korjailla, vaan uutta autoa kun takuu loppuu. Mut samalla ajatuksella melkein kymppitonni vuodessa hinnan pudotus on kyl aika paljon, vaikka jokusen tonnin säästäis polttoaineessakin sähköautolla