Harrasteauto vai käyttöharraste vai joku muu, mikä hä?

Aloittaja HendriXXX, 17 joulukuu, 2020, 11:30

« edellinen - seuraava »

TwistOla

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 19 joulukuu, 2020, 08:15Mulla Mirafioreista on jääny lähinnä mukavia muistoja.. :o



Neljä mulla ehti liikenteessä palvelemaan ja yks oli ihan pelkässä jääratakäytössä.. :P
Kolme kaksovista ja kaks neliovista, tekniikat vaihteli tiuhaan, niinkuin harrastekäyttiksessä kuuluukin! :))



Todettakoon näin  ;)
Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

Marklin

Lainaus käyttäjältä: Nyypäle66 - 18 joulukuu, 2020, 09:07Tapahtumien järjestäjät määrittelevät itse minkä tyyppisten ajoneuvojen tapahtuma on.
Forssassa on ollut ruuhka jo viime vuosituhannella, mutta eihän tuo vielä paha ole.

Näinhän se on ja siihen on tyytyminen.
Tai ainahan voi valittaa vaikkapa sosiaalisessa mediassa tulleensa kaltoin kohdelluksi.
Oodeella taisi olla aika monta tapahtumaa, joiden yhteydessä joku otti kantaa harrasteparkkiin pääsemisestä / pääsemättömyydestä. Joskus jopa tuntui sen olleen näyttelyn olennaisin asia.
"Miksi mun autolla ei päässyt, vaikka olisi pitänyt (ainakin omasta mielestä) päästä?"
"Minkä ihmeen takia sinne oli päästetty semmoisia ja semmoisia autoja?"

Muutama vuosi sitten Räyskälän Vintage Dragsissa oli sentään ohjeistus sisäänajon yhteydessä:



rb

Lainaus käyttäjältä: Marklin - 19 joulukuu, 2020, 11:27Tai ainahan voi valittaa vaikkapa sosiaalisessa mediassa tulleensa kaltoin kohdelluksi.
Joo....... Muistan että edesmenneellä tota itkua riitti.

Mitä välii.

En mä ainakaan jaksa nähdä sitä minään itsearvona.

Kyrpov

Selvät säännöt silti reilu peli monessa asiassa. Kun on etukäteen selvillä vaikka tietty ikäraja ei ole sitten nokan koputtamista kuka pääsee ja kuka ei. Toki onhan noita kanttikoppa capriissejakin yli kymmenen vuoden ajalta mutta sitten tarttis vaan se vuosimallihaarukka tai valmistusmaa rajata. Vuosimalli sen parhaiten rajaa vaikka jotain kivoja kamppeita jää silti ulos.



Toki jos ikäraja ois vaikka 30v ja joku haluaa sinne jollain suttusella w124 200dllä tulla niin tulkoot. Jostain syystä tuli ekana mieleen vanhasta käyttöautosta kun japsit alkaa jo suomen mittakaavassa vähenemään vaikka niitä esim täällä idässä liikkuu
Sinä vain

2885

mp siitä että tietyissä tapahtumissa ollu esillä samat autot jo 30 vuotta- vaihtelua kiitos  :P

Marklin

Lainaus käyttäjältä: 2885 - 19 joulukuu, 2020, 13:06mp siitä että tietyissä tapahtumissa ollu esillä samat autot jo 30 vuotta- vaihtelua kiitos  :P

Tarkennatko, mitä tarkoitat tässä yhteydessä termillä "tapahtuma"?
Näyttelyitä, niiden harrasteparkkeja vai esim, Pick Nick, Big Wheels yms ?

2885

näyttelyt yms big wheelsit kun vanhoja kuvia kattelee niin aika sama meno

Marklin

Niin, en tiedä, mutta mun mielestä nuo nyt ovat kaksi eri asiaa.
Näyttelyiden osalta järjestää hommaa sinne autot ja siihen periaatteessa olsi heidän toimestaan mahdollista vaikuttaa. Näyttelyiden osalta pitää myös muistaa, että niiden kohderyhmässä on myös muita henkilöitä kuin pelkästään harrastajat.
Sen sijaan Big Wheels, Pick Nick jne ovat siinä mielessä haastavampia, että ovat kokoontumisia, eivätkä näyttelyitä ja sinnehän porukka saapuu niillä laitteilla, jotka kukin omistaa ja ovat ajossa.
Ei taida olla realistista olettaa kaluston uusiutuvan sitä vauhtia, ettei vaikkapa viiden vuoden kierrolla näkyisi samoja laitteita.
Monelle myös osallistumisen suola on tuttujen tapaaminen huolimatta siitä, milla nämä ovat paikalle saapuneet.

redneck1

Mitä sille voi jos jenkki kestää vuosikymmenestä toiseen. Mutta onko todella niin että samat autot kiertää? Kyllähän osa kalustosta vaihtuu ja osa katoaa kokonaan katukuvasta (ties minne? Vaikka omistajan ikääntyessä talliin seisomaan)

rb

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 20 joulukuu, 2020, 06:59Mutta onko todella niin että samat autot kiertää?
Osa harrastajista harrastaa tapahtumissa käymistä.

Osa taas käy satunnaiseti tai ei ollenkaan.. 


redneck1

Kyllä olen huomannut että joku ei käy ollenkaan. Kotipaikkakunnallakin on paljon autoja jotka ei tapahtumissa käy. Kuinkahan paljon autoja Suomesta yhteensä löytyy joita "kukaan ei näe", kun eivät käy tapahtumissa. Usein vaan ajelevat kotipaikkakunnilla.

Sitten ne harrastajat jotka käy vaan tapahtumissa vanhan auton kanssa ja loput vuodesta vedetään jollain sontakirpulla. :shitfan:

sämpy

Ite oon yrittäny joka vuosi vaihtaa autoa. En siis myydä ja ostaa vaan joka vuosi joku entisistä säilössä odottavista tai kokonaan odottavista projekteista liikenteeseen, että olisi edes 5 vuoden kierto autoyksilöissä millä tapahtumissa liikkuu.

Kaveri kerää tietoa Suomessa olevista tai olleista Mirafioreista. Jos haluaa voi laittaa mulle vaikka yksärillä tietoja. Eli vähän tarkempaa mallia, joku entinen rekisterinumero jos muistuu ja omistajan nimi/paikkakunta. Tietty valmistenumero olisi plussaa tai valokuva.

Kyseinen lista ei ole julkinen eikä sitä lähtökohtaisesti jaeta kenellekään, Varmaan rikkoo jotain tietosuoja-asetustakin? Mutta tiedoista on ollut hyötyä kun on jäljitelty autoja ja niiden kohtaloita tms. Ja kannattaahan näitä kysellä ennen kuin on myöhäistä.

Itellä on ollut yhteensä tusinan verran 131:siä. Pitkäkattojakin neljä eri yksilöä. Enää on 5 autoa + purkuautot. Listan kerääjä nokittaa mut autojen määrässä 10-0.

Niin se 630tkm ajettu on nyt siinä tilanteessa, että pitäisi alkaa rajummin rakentamaan jos meinaa päästä Ahvenistolla paremmille sekuntiluvuille. Moottori on suht vakio, mutta alustaa on trimmailtu kotikonstein sen verran kuin helpolla onnistuu. On aika erilainen ajaa kuin vakiopeli, oli tosin jo käyttöautona jäykillä jousilla ja Ritmon iskarin yläpäillä. Oli tosi herkku ajaa, ei meinannut malttaa ajaa mihinkään liikenneympyrään normivauhtia saati jarruttaa.

Vaikea innostua tuon jälkeen mistään painavasta autosta, oli ne kuinka nopeita tahansa. Tollanen kevyt 70-80 luvun auto hammastanko-ohjauksella. Ei mikään nykyauto anna samanlaista tunnetta ratin takana. Ja silloin kaikki oli hyviä, Kadetit, pikkupösöt, civicit..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sämpy

Ja kun kadonneista autoista puhutaan, tämä oli hieno tarina:

Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

deeäxä

Oli hieno tarina siitä, miten keeneri moottoripyöräpoliisi osti ykköskoppasen Challengerin, ruksi kaikki ruudut täyteen hemi konetta myöden ja päksi perjantai iltaisin katukiihdytyskisoissa jannuja kadoten suorituksen jälkeen kuin pieru saharaan.  :)
Chrysler 300 2D HT Coupe -71
Chevrolet rodi -31
Lexus GS300 -06
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

sämpy

Ja pojallekin selvisi vasta myöhemmin isän jo kuoltua, mitä se isukki oli nuorena touhunnut ja mikä se auto siellä tallissa oikein oli.

Eikä kukaan "complete restoration" -idiootti päässyt sössimään bilikkaa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.