Rakennemuutosmääräysten soveltaminen

Aloittaja Gary Grand, 27 tammikuu, 2021, 14:04

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 joulukuu, 2023, 20:41Vaihteeksi muutoksia tulossa.

Määräystä autojen ja niiden perävaunujen rakenteen muuttamisesta uudistetaan - ajoneuvoteknisten poikkeuslupien tarve vähenee

Uhka vai mahdollisuus?
Ehkäpä kaiken varalta nämä keskeneräiset projektit olisi saatava valmiiksi ennen uuden määräyksen voimaantuloa eli vuotta 2025.

@LowCrow
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8


Harri S

Kattelin viimeksi elen että pitäis jostakin ostaa vielä se Finnidatsuni ja laittaa myös siihen Roverin kasi, kun on melko helppo nakki jo pelkästään moottoitilojenkin puolesta.
Kun sain ajettua ajokortin niin sellaisella aloitin laillisten autoilukilsojen kerryttämisen ja kasikoneella olis myös hauska ja kevyt sleepperi. Katon omaavana taviskoppana menis vaikka kesäajan herrasmieskäyttiksenä.
Päätoiminen harrastaja

Keme

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 joulukuu, 2023, 20:41Uhka vai mahdollisuus?
Selviää kokolailla vuoden päästä, kun tohon on merkitty "Lausuntokierros 10-11/2024".

Tähän mennessä jokaisella muutoksella nämä rakentelusäädökset ovat menneet harrastajan kannalta parempaan suuntaan.

sämpy

Sori olen laiska selaamaan topikkia, mutta miten nuo moottorinvaihdokset menikään painon suhteen. Jos ajattelee että se käyttövoimamuutosrajoitus poistuisi, niin jos mk1 Ramchargerin SB painaa jotain 260kg ja cummins jotain 500kg. Niin onkohan mahdoton swappi? Ei taida lasikuitukeulakaan riittää poistamaan tarpeeksi painoa.
Ja mikään mersun moottori ei ole vaihtoehto..

440 painaa sekin jotain.. 320kg tai sinnepäin? vertailumallina.

Eli pikkulohko, ruisku ja kaasulaitteetko siinä jää "taloudellisen" ajon vaihtoehdoksi.

Ei akuutti asia, mutta jos JOSKUS se kaveri jolle myin Ramchargerin, suostuisi myymään sen takaisin. Seissyt ajamatta kohta 30 vuotta, olisi jo aika saada se takaisin tien päälle.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 02 kesäkuu, 2024, 08:10Sori olen laiska selaamaan topikkia, mutta miten nuo moottorinvaihdokset menikään painon suhteen. Jos ajattelee että se käyttövoimamuutosrajoitus poistuisi, niin jos mk1 Ramchargerin SB painaa jotain 260kg ja cummins jotain 500kg. Niin onkohan mahdoton swappi? Ei taida lasikuitukeulakaan riittää poistamaan tarpeeksi painoa.
Ja mikään mersun moottori ei ole vaihtoehto..

440 painaa sekin jotain.. 320kg tai sinnepäin? vertailumallina.

Eli pikkulohko, ruisku ja kaasulaitteetko siinä jää "taloudellisen" ajon vaihtoehdoksi.

Ei akuutti asia, mutta jos JOSKUS se kaveri jolle myin Ramchargerin, suostuisi myymään sen takaisin. Seissyt ajamatta kohta 30 vuotta, olisi jo aika saada se takaisin tien päälle.
Painossa huomioidaan katsastustilanteen punnituksen akselipaino.
Eli jos Ramchargeriin on laitettu reilusti akselipainoa johonkin malliin, niin sen mukaisilla massoilla saattaisi onnistua.

Esim. just tuo 440:llä olevan auton etuakselimassa ja vielä jos jää kantavuutta mukavasti, niin voisi onnistua.
Eteen ei missään tapauksessa jää kolmea istumapaikkaa, vaan raapaisevat sen ensimmäiseksi otteesta pois -> +75kg etuakselille kantavuutta.

Se punnitus kuitenkin on ratkaiseva.
Jos akselimassa menee yli vaikka olet jo siirtänyt akun taakse, vaihtanut amuliinisyylärin, poistanut sisälokasuojat, jne., niin voi tyssätä vasta leimallakin.. :oushit:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sämpy

Eipä ole sohvapenkkiä tuossa nyttenkään. On muuten hyvät noi Dodgen erillispenkit istua vaikkei ole säätöjä. Tai kuskin penkissä sentään pituussäätö. Olisi hyvä reissuauto jos ei veisi 18+ litraa satasella bensaa.

Kai se olisi järkevämpää vaan laittaa kaasutankki takakonttiin.. eipä takapenkin poistaminenkaan paljoa etuakselipainoa vähennä. Tietty voisi katsastaa rättikatolla, peltikatto mahtaa painaa yli 100kg? Mutta sekin lähinnä taka-akselin päällä.

Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Stige

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 02 kesäkuu, 2024, 10:04Eipä ole sohvapenkkiä tuossa nyttenkään. On muuten hyvät noi Dodgen erillispenkit istua vaikkei ole säätöjä. Tai kuskin penkissä sentään pituussäätö. Olisi hyvä reissuauto jos ei veisi 18+ litraa satasella bensaa.

Kai se olisi järkevämpää vaan laittaa kaasutankki takakonttiin.. eipä takapenkin poistaminenkaan paljoa etuakselipainoa vähennä. Tietty voisi katsastaa rättikatolla, peltikatto mahtaa painaa yli 100kg? Mutta sekin lähinnä taka-akselin päällä.



Ei se taia 100kg olla katto, sen kahestaan nujus aika helposti auton päälle ja pois aina, oisko jotai 70-80kg max.

Mutta konttorille puntariin käymää ni selviää faktat mitä painaa, kannattaa käydä ennen muutoksia.

sämpy

No eipä ole autoakaan enkä tiedä minä vuonna saan maaniteltua sen myymään vai pitääkö odottaa perunkirjoituksia. Mutta kiva näitä on suunnitella.

Pitäisi kaivaa jostain arkistosta kuva siitä, hyvä kasari reliikki se olisi. 1992 taisin sen ostaa, tai -93.
 
Avolavoissa oli ainakin joku dieselvaihtoehto aikoinaan? Ite piti laittaa Fiat NC90 moottori siihen, suora kuutonen sekin mutta cumminssi olisi sentään vähän niinkuin "oikea". Oli se fiatin kone jo nokallakin mutta ei koskaan leimattu eli papereissa yhä bensa, Ramvanin 318 siihen olisi nyt kaverilla hyllyssä odottamassa , ykspiste ruutalla.

Tai sitten suoraan uusgen hemi. Tosin saako niistä mitenkään niin bensapihejä kuin LS moottorista. Jotenkin on mielikuva että alle 12 ei niillä pääse, tosin eipä niitä juuri säästömielessä ole laiteltukaan. Mutta edes lepuutuksella liekö menee alle 12, varsinkaan tuollainen laatikko. Ja lepuutus nyt joka tapauksessa kannnattaa kytkeä pois.

Niinno olis toki ylimääräinen slanttikin. Mutta tuskin vie yhtään vähempää vakiona kuin kasi. Tietty ahdettu monipisteruutta slantti.... hmmm..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 02 kesäkuu, 2024, 14:14Avolavoissa oli ainakin joku dieselvaihtoehto aikoinaan?
Mitsuhipsin 4.0 kuutosdiesel.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Stige

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 02 kesäkuu, 2024, 14:14No eipä ole autoakaan enkä tiedä minä vuonna saan maaniteltua sen myymään vai pitääkö odottaa perunkirjoituksia. Mutta kiva näitä on suunnitella.

Pitäisi kaivaa jostain arkistosta kuva siitä, hyvä kasari reliikki se olisi. 1992 taisin sen ostaa, tai -93.
 
Avolavoissa oli ainakin joku dieselvaihtoehto aikoinaan? Ite piti laittaa Fiat NC90 moottori siihen, suora kuutonen sekin mutta cumminssi olisi sentään vähän niinkuin "oikea". Oli se fiatin kone jo nokallakin mutta ei koskaan leimattu eli papereissa yhä bensa, Ramvanin 318 siihen olisi nyt kaverilla hyllyssä odottamassa , ykspiste ruutalla.

Tai sitten suoraan uusgen hemi. Tosin saako niistä mitenkään niin bensapihejä kuin LS moottorista. Jotenkin on mielikuva että alle 12 ei niillä pääse, tosin eipä niitä juuri säästömielessä ole laiteltukaan. Mutta edes lepuutuksella liekö menee alle 12, varsinkaan tuollainen laatikko. Ja lepuutus nyt joka tapauksessa kannnattaa kytkeä pois.

Niinno olis toki ylimääräinen slanttikin. Mutta tuskin vie yhtään vähempää vakiona kuin kasi. Tietty ahdettu monipisteruutta slantti.... hmmm..

Eipä noi hemit tarjoo mitään mitä LS ei hoitas paremmin, kyl mäki kulutusta näiden kaa mietin ku joka päivä tulee ajettua kummiski, sen takia pysyny noissa 5.3 ku 6.0 o jo iha vitusti janosempi teki sille mitä tahansa

sämpy

Niinkin perverssi siitos tietty olis kuin 4,3. Työautona oli satunnaisesti FL AWD Astro ja se kyllä kulki reippaasti eikä vienyt ihan mahottomasti bensaa. En vaan muista auton vuotta, mielestäni se oli monipiste-vortec että olisiko ollut LU3, parisataa heppaa?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 03 kesäkuu, 2024, 07:05Niinkin perverssi siitos tietty olis kuin 4,3. Työautona oli satunnaisesti FL AWD Astro ja se kyllä kulki reippaasti eikä vienyt ihan mahottomasti bensaa. En vaan muista auton vuotta, mielestäni se oli monipiste-vortec että olisiko ollut LU3, parisataa heppaa?
Ainakin se TBI-kone on paljon taloudellisempi..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 kesäkuu, 2024, 07:44Ainakin se TBI-kone on paljon taloudellisempi..


Ja miellyttävämpi luonteeltaan  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Finnish Hot Rod Association ry.
FHRA pyytää jäseniltään mielipiteitä

Kerro omista muutostoiveistasi rakentelusäännöksiin

Traficom on ottanut yhteyttä ajoneuvoharrastajiin ja pyytää kommentteja ja kehitysehdotuksia vuonna 2021 voimaan tulleesta rakennemuutospäätöksestä. Päätöksessähän asetetaan raja-arvoja mm. auton teho-painosuhteelle, korimuutoksille ja rengastukselle. Löydät päätöksen täältä: https://www.fhra.fi/harrasteajoneuvot/ajoneuvorakentelu/
 
Tavoitteena on edelleen vähentää poikkeuslupahakemusten määrää ja sen vuoksi pyydämme nyt jäsenistöltämme ajatuksia määräysten kehittämisestä edelleen. 

Annathan vastauksesi 27.8.2024 mennessä.


Fyyran Jäsenet saivat pyynnön lausunnon antamisesta tulevan rakennemuutosmääräyksen/päätöksen muutostoiveista.
Jos sinulla on mahdollisuus lausunto antaa, niin kaikki nykyisen rakennemuutospäätöksen epäkohdat äkkiä paperille ja ehdotus mahdollisesti kaivatusta muutoksesta Traficomille.

Tuo 27.8. tulee aika äkkiä..

Omat kehitysehdotukset koski mm. akselistotyypin vaihtamista maastoautoissa:
Jäykän etuakseliston vaihtaminen risukeulan tilalle

Korinvaihtojen rajoittuminen rungollisissa autoissa vain uudempaan tai samanikäiseen kuin muutoksen kohteena oleva kanta-auto:
Mahdollistettaisiin vanhan korin laittaminen uudemman alustalle.

Ja yllätys, yllätys:
Käyttövoiman muutoksen mahdollistaminen myös diesel- ja bensiinikäyttöisten välillä..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement