Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Tässä kun tohon matkamittariin kertyy vuosia, niin koko ajan on vaan pimeempää. Keittiön valotkin alkaa oleen jo tapissa ja silti ei taho nähä lukea.
Meillä kun on vähän poikkeva ollu toi pöytäratkaisu jo aika pitkään, niin sehän anto taas uuden mahdollisuuden leikkiä ledinauhoilla. Tolla pääsee taas muutaman vuoden ehkä eteenpäin, sit haetaan lisää tehoa... Hyvin näkee taas lukea.
En varmasti oo.

NonSenCe

kerro samantien lisääkin.

mitäs pledei sinne laitoit? korkee ra/cri vai perus versioita? liimasitko ihan vaan suoraan nauhaa sinne alapuolelle vai asensikko jonkun alumiini profiilin ensin? diffuusorilla vai ilman? teitkö omalla kytkimellä vai kattovalon kanssa aina päälle, onko teho säädettävä?
-making sense is NOT my priority-

Jussi

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 16 tammikuu, 2020, 01:25kerro samantien lisääkin.

mitäs pledei sinne laitoit? korkee ra/cri vai perus versioita? liimasitko ihan vaan suoraan nauhaa sinne alapuolelle vai asensikko jonkun alumiini profiilin ensin? diffuusorilla vai ilman? teitkö omalla kytkimellä vai kattovalon kanssa aina päälle, onko teho säädettävä?
Ledinauhan valmistajaa en nyt muista äkkiseltään, mutta ei halvinta kuraa. Ihan vaan sillä omalla teipillään liimasin, ei se vaadi mitään hienompaa jäähyä tai muuta. Tossa on oikein kiva sävy ja hyvä värintoisto, kuten itseasiassa kuvakin kertoo. Kameran WB on suoraan kohdallaan ja miellyttää silmää. Hajottavaa lisuketta ei ledien päällä ole, mutta ei tarttekaan, erillisvarjot ei erotu. Johto ylätason alla lakunauhan pätkillä tarrattuna kiinni, kun ei tohon levyyn nitarikaan pysty alapintaan.

Oilisin oikeestaan halunnu sen yhtäaikaa päälle toisen ledinauhapätkän kanssa, joka on tiskipöydän työvalaisimen sisällä sellasena "aina pimeellä päällä" valona. Liian hankala piuhaveto. Ja sama piuhan kanssa retkeily esti myös kattovalojen kanssa yhdistämisen, joten sillä on nyt oma kytkin.
En varmasti oo.

Jussi

Taas yks vuotopaikka esillä. Pienestä se ilma menee ja tulee. Toi on kyllä portaikon päällä niin ikävästi yletyttävissä, että en vittuile itelleni ihan hirveesti. Pullokin just loppunu tohon... Kohta uus vaahto ja paperia päälle.
En varmasti oo.

Jussi

Jatkoin harjoittelua sillä vakuuttavammalla alumiinijuotteella. Nyt otin kohteeksi puhdasta alumiinilevyä jonkun epämäärävalun sijasta. Hyvin putsattuna. Näytti jo, että tämähän alkaa toimia. Imaisi tonne rakoseen ja paikoin juoksi ihan oikeanoloisesti.
Vääntötestissä maalarinteippi tai purkka olis pitäny paremmin.
En varmasti oo.

Jussi

Ihan keskustelusävyyn kyselin siltä Brittiläiseltä ebay kauppiaalta ton juotteen käyttötarkotuksesta. Ensimmäisessä vastauksessaan kyseli multa materiaalista, välineistä ja työtavasta. No, kerroin sille ja vähän varauduin väittelemäänkin. Seuraava reaktio siltä oli rahanpalautus... Vähän outo, kun vaikutti kuiten olevan ihan ammattilainen.

Jatkoin sen yhden Acer läppärin akun ihmettelyä, kun ei varmasti ehjillä kennoillakaan herää. No eipä herää juu, kun onkin DIY suojattu varsin tehokkaasti. Siellä on pääkytkinvirkaa tekevien fettien päällä lämpösulake, johon on sisäänrakennettu lämmitysvastus. Ja jos akun äly päättää, ettei se akku ole enää kunnossa, niin se aktivoi sen lämmitysvastuksen ja sulake laukeaa... Korvasin sen sulakkeen ilman vastusta olevalla, niin sitten vielä se akun äly kieltää konetta lataamasta sitä. Se siitä yrityksestä saada loggauskoneeseen edes se vartin sähkökatkobackuppi. Halvalla. Vaan neljä tuntia työtä harakoille...

Ison lämpöpumpun softaakin piti taas parsia. Hattua voi nostaa kinuskien halpistuotannolle, kun ne tosta vaan jatkuvasti tuottaa jopa liki toimivia vehkeitä sarjatulivauhdilla. Minä olen hieronu tota ohjausta jo kohta 9 vuotta, eikä se vieläkään ole virheetön ja hieno. Toimiihan se hyvin, mutta omituisia ongelmia esiintyy. Korjauksien onnistumisen seuraamista vähän haittaa, että virheet saattaa esiintyä kerran viikossa, tai kerran kahdessa kuukaudessa. Olis luovasti keksittävä olemattomilla indikaattoreilla joku pysyvä merkki, että virhe on tapahtunut, mutta korjaus hoiti sen pois. Ja jos virhe tulee softan totaalisekoomisesta, niin mitäänhän et softalla merkkaile.

Lukee kuka jaksaa... :)
En varmasti oo.

Jussi

Vielä kun on toi lämpökamera käytössä, niin yritin keksiä, mitä reittiä vuoto olis voinu päästä siihen yhteen kohtaan ulkovuorausta, jossa oli pieni laho alue. Yksikään löydetyistä ei ollu siinä runkotolppavälissä, eikä siinä ole havaittavaa lämpövuotoakaan. Se kohta on naulan vieressä/ympärillä, joten onhan se voinu tietysti saada sisään ulkovettäkin jo vajaan 70 vuoden aikana. Tai olla vähän lähtiään huono kohta laudassa.
En varmasti oo.

HendriXXX

Mä fixasin yhteen vanhaan läppäriin akun niin että akkutalosta, Oulusta, uuden akut vanhojen tilalle. Kiinasta ebayn kautta joku uus piiri siihen akkuun ja sen kiinalaisen sähköpostilla lähettämällä wintoosa ohjelmalla (todella epäilyttävän näköinen ohjelma) piti jotain tehdä sille uudelle piirille ja taisi se tehdä wintoosan rekisterillekki vissiin jotain.

Tästä vaan on jo aikaa vuosia, etten oikein tarkkaa enää muista miten se meni. Kyllä siitä ihan toimiva kuitenki tuli. Ei siinä kyllä palkoille päässyt kun uus akku tais maksaa 40-50€ mut saipahan jonku päivän taas työtön tekemistä..  ;D
Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:

Jussi

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 09 helmikuu, 2020, 08:31Mä fixasin yhteen vanhaan läppäriin akun niin että akkutalosta, Oulusta, uuden akut vanhojen tilalle. Kiinasta ebayn kautta joku uus piiri siihen akkuun ja sen kiinalaisen sähköpostilla lähettämällä wintoosa ohjelmalla (todella epäilyttävän näköinen ohjelma) piti jotain tehdä sille uudelle piirille ja taisi se tehdä wintoosan rekisterillekki vissiin jotain.

Tästä vaan on jo aikaa vuosia, etten oikein tarkkaa enää muista miten se meni. Kyllä siitä ihan toimiva kuitenki tuli. Ei siinä kyllä palkoille päässyt kun uus akku tais maksaa 40-50€ mut saipahan jonku päivän taas työtön tekemistä..  ;D
Toi akku on jo käynnistäny sen itsetuho-ohjelmansa, eli yrittää polttaa sen laukastavan lämpösuojan heti ku akuissa on sähköä. Mistään ei tunnu löytyvän vihjettä älyn resetointiin.
Melkeen saa olla, kun uuden näkys saavan rahteineen kolmenkympin huitteille. Laadusta sitten tiedä.
En varmasti oo.

HendriXXX

Sepä se tahtoo olla niissä uusissaki akuissa. Ei ne tahdo olla alkuperäsen veroisia lähellekkään..
Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:

Jussi

Ison lämpöpumpun ohjausta kun taas tutkin.
Softaa olin tossa taas vähän hieronu paremmaksi, ja yks voittokin tuli. Just tänään ku tulin tallista pois, niin sattu starttaamaan käyntijakson jäähdytys päällä. Vika joka esiintyy kerran jossain kuukausien välillä. No, softan täyssekoominen se ei ole, koska softaan korjattu järkevyystarkistus ajo sen resettiin ja kirjas indikaattoriksi laitetun pyyntiarvon korjauksen 35 asteseen. Kun yleensä se on 40 tai 42 kelistä riippuen. Sitä tossa nyt ei ehtiny mittaamaan, oliko kyse nelitievenan mekaanisesta jumista, vai prossun karvakohtasesta bugista.

Tiheämmin esiintyny yli- tai alipainevirhe painekytkimiltäkin näyttäs nyt poistuneen, kun arvo tutkitaan kahdesti 125ms välein ennen virheen laukasua.
En varmasti oo.

Jussi

Jos tunkkaa tohon ylös, niin mahtuuko vetari taipuun tarvittaessa ulos asti...? Jos laakerikin pitäs vaihtaa.
En varmasti oo.

mikähelvetinkat

kait se tunkkauskorkeuskin jotain vaikuttaa ::)
380hp 6000rpm 1600cm3. laske sohlo näistä arvoista sylinterin maksimipaine...
- jos sinulla on kiire, älä tee mitään

Suuri Valkoinen Isä

Tänmönenkin topikki oli, noh, laittaa semmoset rullalaudat alle ja työntelee ympäriinsä tarpeen mukaan?
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!
*WLM*

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 11 helmikuu, 2020, 06:09Tänmönenkin topikki oli, noh, laittaa semmoset rullalaudat alle ja työntelee ympäriinsä tarpeen mukaan?
Täytynee tyytyä hallitunkkiin banjon alla siinä liikuttelussa, kun pitäs vetarit ottaa ulos peränpurkuun.
En varmasti oo.