Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Muuten olis kaikki tehtynä, uutta jarrunestettäkin laskettu taakse asti. Olipa ihan hyvä et ostin jo valmiiksi ison pullon nestettä, tonne abs-sydemiin näköjään sitä varastoituu aika paljon. Pitkään sai laskea et alko vaalenemaan uuden väriseksi.

Takajousen korjuu jäi vaiheeseen, kun ei meinaa toinen tukivarren pultti irrota. Lähtee lyömällä muutaman sentin sit jää jumiin. Luulin ensin pitkään et se tukivarsi kantaa vielä sitä kaniin ja virittelin tunkkeja ja kiiloja eri suuntiin, ei auttanu. Sit tajusin et siinähän naputtaessa "kuminen" vaste ja löin takas sisäänpäin, siihen suuntaan liikkuukin ihan hyvin. Eli se perkele nappaa jostain puslan keskiholkkiin kiinni. Pistin sinne nyt öljyä likoomaan ja löin muutaman kerran eestaas sen välin kun suostuu liikkumaan. Jospa se öljy huomiseksi vähän hakeutuu sopivaan kohtaan...
En varmasti oo.

Jussi

Tästä tulee nyt multipostaus, kun osa meni jo tonne mietit osastoonkin...
Mut öljy yön yli teki ihmeitä, pultti poistu tänään kivuttomasti ja sai tukivarren pudotettua. Ahdas se jousi on silti sieltä poistaa, piti vähän yhdellä jousipuristimella litata sitä ulkoreunalta, niin mahtu pois.
Hitsuuhommiin sitten sen jousen kanssa.
Tein nyt niin, et viistosin sisä- ja yläpuolet valmiiksi, kun niihin ei enää pääse käsiksi kasassa ulkoreunan jäädessä katkojäljelle. Sit hollasin sen ulkoreunan mukaan sen kohdalleen, mut annoin vähän valmiiksi taipua siihen suuntaan mihin se paikallaan pyrkii. Sit ne sisäpuolen urat täyteen täppä kerrallaan ja vähän jäähdyttelyä väliin.
Se kun jäähty niin ulkopuolelta ura auki hiomalaikalla puoliväliin asti ja sama täyttö sinne. Miggikin tietty alko sit jotain tököttään ja polttaan palloa kii suuttimeen just kun olis pitäny saada hallittua täppää tehtyä... Vähän hioin enempiä pois et sain puhdasta metallia näkyviin varoen tekemästä mitään rappuja siihen.
Sit toholla päästin reilun kierroksen sieltä hitsuupäästä, siniseksi asti meni, vaikka vähän keltaseen tähtäsin.
Ei menny paikallaan heti littuun, eikä katkennu uudestaan. Saa nähä, miten kestää.

Maalasin toki vähän sitä jousta, vaikkei se orkkismaalikaan ollu kestäny edes näitä muutamaa vuotta. Joku paksu pulverimaalin tapanen siinä on, hyvin ruostuu maalin alla ja lähtee lastuina pois. Happista ja mustaa pistin, mutta luultavasti turhana kosmetiikkana ruiskin päälle vielä koteloöölitkin...
Sit vaan takapyörä kiinni ja koeajolle. Hyvin pelaa jarrut, abs raksuttaa ja luistonestokin pyrkii toimimaan kaasutellessa. Eri MAF on nyt paikallaan, saa nähä vaikuttaako se mitään. Tuohan on kulutellu vähän yläkanttiin Nortille. Tosin Ulla kyllä välillä polkee ihan kunnolla huomaamattaankin... :-X
En varmasti oo.

Jussi

Tuli uusia LiFePo akkuja tohon aurinkosähkösydeemiin. Mulla oli yks sopivan oloinen peltiloota mielessä niille kennoille. Vanha piikkauskoneen kuljetuslaatikko.
You cannot view this attachment.
Vaan en olis uskonu, että on niinku ihan just tehty noille. Yläreunaan jää sopevasti tilaa bms ja kytkentöjä varten...
You cannot view this attachment.
Yksittäin noi litiumkennot tuntuu kivan keveiltä, mutta kun niitä on 8 nipussa, niin alkaa jo painamaan. Jaksaa kyllä just ja just kantaa. Toki sama kapasiteetti lyijyakkua painaa liki 200kg, eli vähän enemmän...
Sijoituspaikassaan noita ei oikeen mahdu kasaamaan, et kai se on yritettävä raahata kokonaisena jotenkin sinne. Hiki tosin tulee jo ennen ku ne vanhat lyijyakut on poistettu sieltä.
En varmasti oo.

Jussi

Kasailin tuota vähän valmiimmaksi ja tein bms:ssää varten vähän tuuletusreikiä, sekä paikat naparuuveille ja akkumonitorin liittimelle. Vanha urtsupurkki ei suostunu ku lupailemaan, niin jäi päätyjen jäykistely tekemättä. Yleensä kyllä saanu vanhankin herämään ruuvilla kaivamalla edelliset jämät pois, mut tää ei enää jaksanu.
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Akkuroudausta oli tänään, fittu noi painaa. Ensin 4 lyijypakettia pois sijainnista ja sit tilalle toi uus, joka painaa vielä enemmän. Tosin vaan enemmän kun yks lyijyakku... Sinnehän se meni kuitenkin.
Ja sit yrittää akkua "käyntiin", no eihän bms:ään pääse bluutöötillä kii, kun niillä joku bugi softassa. Luulin kyllä, et kun otan ison kosketusnäytön bms:n lisävarustelistalta niin saan sillä tehtyä asetukset. Turha luulo, kyllä se bluutöötti on saatava henkiin.
Onneks joku oli hokannu ratkaisun ja laittanu sen nettiinkin. Pitää olla välittämättä "väärä salasana" ilmoituksesta ja kuitata se vaan pois, sit kirjautua uudestaan sillä samalla salasanalla, niin sitpä pääseekin sisään. Sai säädettyä asetuksista perusosat kohdalleen ja akku heräs. On siis siirrytty himan energiavarastossa litium-aikaan. Tossa pitäs nyt olla yli 7kWh energiamäärä tallessa tarvittaessa, eli sietää pidemmänkin katkon jos akku täys. Tosin ajatus oli kuiten latailla se auringosta päivällä täyteen ja käytellä sit pimeessä sitä varastoa pois.
En varmasti oo.

Jussi

Hitto, toi rojektivilpin väylätutkimus osoittaa onnistumismerkkejä. On siinä kyllä tekoälyllä osuutensa, vaikka joutu senkin toimintaa opiskelemaan, ei ole ihan sama miten sitä käyttää...
Vaan nytpä olis jo valvontanäkymää kotiautomaation ruudulla.
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Jumankekka, toimii käynnissäkin vielä ja lukee ihan oikein.
You cannot view this attachment.

Tätä kun tuli hierottua tekoälyllä avustettuna, niin sellaisen opin siitä sain, että sille pitää oma kysymys alustaa niin että kaikki ehdot on siinä aloituksessa eikä sitä saa joutua korjaamaan/muuttamaan sen ekan yrityksen jälkeen. Koska jos pyydät muutoksia tai korjauksia, se alkaa harhailemaan ja tulee vaan mokia.
En varmasti oo.

Jussi

Nythän tässä joutuu katteleen lopullisen lauhduttimen tuohon paikalleen ja alkaa tekemään petiä asennuspaikalle.
Onks kellään jotain n. 25mm sisäreiän lämppäriletkua reilusti? Ehkä jotain 6m tarttis...
En varmasti oo.

Jussi

Ison lauharin mallailua paikalleen, vähän ahtaaksi menee putkien osalta.
You cannot view this attachment.
Aika monimutkaista tulee, kirjaimellisesti. Putket mutkittelee reilusti...
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 huhtikuu, 2025, 03:06Nythän tässä joutuu katteleen lopullisen lauhduttimen tuohon paikalleen ja alkaa tekemään petiä asennuspaikalle.
Onks kellään jotain n. 25mm sisäreiän lämppäriletkua reilusti? Ehkä jotain 6m tarttis...
Aika reilun kokoista.. Ei siis löydy. 19mm letkua olis ollutkin.
Thanks for beeing my friend.
Questionable choice, but I appreciate it anyway.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 01 toukokuu, 2025, 09:57Aika reilun kokoista.. Ei siis löydy. 19mm letkua olis ollutkin.
Itse asiassa sais olla 28mm. 25 ja 22mm on sit varavaihtoehto.
En varmasti oo.

Jussi

Virostapa löyty ihan 28mm jäähdytysletkua ja oikein kohtuuhintaan. 6 metriä noin viiskybää.
En varmasti oo.

Jussi

Oli se illemmalla sen verran jo satamatta, että sain juoteltua lauharin pumppuun paikalleen. Ja eristinkin sen urtsulevyillä, kun turhahan sitä on ulkoilmaa isommin lämmitellä. Alkuperäisen lauharin eristys olikin lähinnä vitsi.
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Alkaa tuon ohjailutarpeetkin oleen aika selvillä jo nyt. Aika paljon tulee piuhanvetoja... Sit käyttövaiheessa jää vielä matsi Hitachi-Jussi nähtäväksi kumpi voittaa. Tuon omaan softaan kun en voi vaikuttaa, niin sitä pitää yrittää huijata tekemään se mitä minä haluan.
En varmasti oo.

Jussi

Rupee rojektivilpissä tyhjiö pysymään, tässä pääsee kohta jatkamaan eteenpäin.
Belly on nyt keksiny joka päivälle jotain uutta vikaa, saapa nähä pääseekö sitä leimaan lauantaina.
En varmasti oo.