Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Markok

V-tus tykkäys 😫
Osaa yhtä miestä vastustaa

Jussi

Oma muistimokahan se tuokin sit kuitenkin oli. Teki vaan tuo vehkeen toteutus siitä sirkuksen.
Siellä oli yks toinen lämpöanturi menny ulkomuistista sellaseen liittimeen, johon ei kuulu anturia ollenkaan ja sen liitin oli nyt tyhjänä. Silti sille anturille se sai ihan vaan muutaman asteen heittävän arvon, joka kelpas mulle, kun on niissä aina vähän jotain eroja oikeaan. Vaikkei se anturi ollu ollenkaan paikallaan ja sit toi antaa vikakoodin siitä vesianturista, joka ei liittyny tuohon mitenkään.
Sen toisen anturin kun tajus vaihtaa oikeaan liittimeen, niin vesianturi toipu samantien ja siitä toisestakin hävis se muutaman asteen virhe. Näköjään vähän arka tollanen multiplexattu mittaussydeemi virheille...
Verenpaine laski varmaan 40% ja laittelin liitosletkut kiinni. Glykolipiirin täyttöä ja ilmailua. Taitaa tollanen automaattinen ilmauskello poistaa aika hitaasti ilmoja, sen verran pitkään kuuluu kuplat kiertävän siellä.
En varmasti oo.

Jussi

Enpähän malttanu olla laittamatta testiajoa käyntiin, kun oli kaikki valmiina. Nyt vahtaan dataväylästä tapahtumia. Mitään outoa ei näy ainakaan ekaan 10 minuuttiin.
Nättiääninen toi vehje on, yhtään ei häiritse pihalla äänellään.
En varmasti oo.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 kesäkuu, 2025, 03:22Enpähän malttanu olla laittamatta testiajoa käyntiin, kun oli kaikki valmiina. Nyt vahtaan dataväylästä tapahtumia. Mitään outoa ei näy ainakaan ekaan 10 minuuttiin.
Nättiääninen toi vehje on, yhtään ei häiritse pihalla äänellään.
Jussi se ei kiroile vaan siunaa ja ylistää. Synnitöntä elämää poissa nettikasinoiden ja pornon maailmasta  ;D
Sinä vain

Jussi

Vilppi näyttäs pelailevan, vaan niin vähän tarvii lämmittää, ettei oikeen pääse arvostelemaan.
En varmasti oo.

Jussi

Kävin hakeen puuilosta armaflex-tyyppistä solukumieristettä putkille. Onpas keljua asentaa jälkikäteen halkaistuna, olis pitäny olla jo heti alkuunsa kun laitto letkuja paikalleen. Varsinkin kun tuossa on aika pitkä väli tosi ahtassa kohdassa, yhdellä kädellä ei tahdo saada tehtyä tarvittavaa kiristystä ja teippausta samaan aikaan...
No, onpahan jotenkin siellä, ne on kuiten sisällä. Ulkopätkät olikin helpot, kun niihin pääsee hyvin kii. Pyörittelin muovinauhan päälle tinttisuojaksi.
En varmasti oo.

Kustom STW

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 07 kesäkuu, 2025, 00:32Kävin hakeen puuilosta armaflex-tyyppistä solukumieristettä putkille. Onpas keljua asentaa jälkikäteen halkaistuna, olis pitäny olla jo heti alkuunsa kun laitto letkuja paikalleen. Varsinkin kun tuossa on aika pitkä väli tosi ahtassa kohdassa, yhdellä kädellä ei tahdo saada tehtyä tarvittavaa kiristystä ja teippausta samaan aikaan...
No, onpahan jotenkin siellä, ne on kuiten sisällä. Ulkopätkät olikin helpot, kun niihin pääsee hyvin kii. Pyörittelin muovinauhan päälle tinttisuojaksi.

Mä laitoin ILP ulkona oleville putkille samaa eristeeksi ja SITKO-teipillä kiinni, melko hienosti ottaa kiinni.

Jussi

Edelliseen liittyen piti muutella varaajan ja kattilan varovenojen purkuputketkin erilaisiksi, kun nyt tuli uutta tavaraa tielle. Jonkunlaista mutkailua piti molempiin tehdä ja huomioida et se on jonkunlainen turvallisuusasiakin. Jos verovena laukee kiehuman takia, niin eipä se poisto saa sojottaa ihan minne vaan. Tilannehan on aika sama kun jos meet avaan keittävän koneen syylärinkorkin, paineen pudotessa sitä kiehuvaa vettä tulee sit ihan huolella ulos.
Lämpöpumpulla ei keitetä kyllä, mutta kun noi edelleen lämpee myös öljyllä, sähköllä ja puilla, niin niillä pääsee kyllä vian sattuessa keittelyynkin asti.
En varmasti oo.

Jussi

Nythän rupee valvontapanelissakin oleen kaikki oleellinen, kun löysin sinne lisää vielä kuumakaasun lämmön ja korkeapuolen paineenkin. Olivat kiusaksi käyttäny dataväylässä korkeepaineen puolella pascal-arvo jaettuna kahdella, kun imupaineen puolella se on suoraan... On siinä väylässä vielä jotain selvittävää kyllä silti, mutta nää on jo hyvät.
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Olin tossa jo joku aika sitten tehny pienen elektronikäikäleen joka lukee sähkömittaria kotiautomaatiolle ja se ei oikeen suostunu boottaamaan sähkökatkon jälkeen. Paitti kun irrotti sen mittausjohdon, niin lähti.
Nyt kun sitten todella tarkkaan luin ohjeita, niin miten jumankauta onnistuinkin valkkaamaan siihen lukemiseen just sen ainoon karvan joka ei saa olla missään pulssissa bootin aikana... Karvoja on yli 10 ja minä otan sen jota ei voi käyttää siihen hommaan.
En varmasti oo.

Jussi

Tekasin sit pienillä muutoksilla loppuun ton pumppuohjaimen korjailun yhteydessä. Lisäsin siihen pienen näytöllisen esp-käikäleen näyttämään Hitachin tietoja ja välittämään ohjaimen tiedot kotiautomaatiolle.
Onpahan kansi kiinni ekaan kertaan pariinkymmeneen vuoteen...
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Teinpähän tuosta rojektivilpin tutkimisesta ihan ekan github-projektin. Kokeilin nyt mikkisoftan Copilottia piruuttani avustajana, aika samaa suoltaa kun Chat-gpt, mutta ehkä vähän parempi. Muistaa ainakin paremmin mitä sen kanssa on puhunu ja koosti aika hyvän yhteenvedon niistä. Ei ainakaan ekassa oikoluvussa tarvinnu hirveesti korjailla. Tulipahan itekin opeteltua...
https://github.com/Jkirjo/Hitachi-Yutaki-M-series-H-link-data-bus-opening/tree/main

Jospahan joku muukin sais hyödyttyä tuosta tiedosta.
En varmasti oo.

Jussi

Tänään siis Cadin vesivuotoa taas ettiny. Tuulilasin eduskaukalosta ei tunnu vuotavan, sinne sai laskee vettä ihan reilusti. Mutta sit löysin puhallinkopasta tai höyrystimen putkien kumista kutistumaa, siinä ihan reilu rako jotain 6mm. Siitä sai matokamerankin ujutettua kopan sisään ja pohjalta löytyi ihan puhdas veden poistoreikä. Tossa kohdin:
You cannot view this attachment.
Ja samaten lämmityskennon putkien kohdilta tehtaan tilkeaineet mureni koskemalla siitä päältä pois. Tiedä sit, onko ne kovin oleellisia ollukaan.
You cannot view this attachment.
Mutta kuitenkin kun noita kohtia pesin puhtaaksi tulevaa tilkeainetta varten, niin johan oli heti pissannu matolle lisää vettä.
Pistin sit sinne lasin lakunauhaa tohon puhallinkopan yläreunaan ja läpivientien tiivistykseen tarkotettua tarratöhnää noiden putkiläpivientien kohdalle. Katotaan auttaako. Konepellin takareunan tiiviste ei kuiten ole mikään kovin tiivis, niin kun lasille ja katolle sataa reilusti, niin hyvin voi puskea sitä vettä tohon puhallinkopan päälle.
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Olipas tuossa ilmestyny vesilätäköitä tohon eilen tilkitylle alueelle ihan sen yön/aamun pikkusateenkin jälkeen. Mikä ei pitäs olla mitenkään mahdollista. Vähänhän sitä vettä sato ja nuo tiivistykset ainakin nyt piti, mutta piti taas alkaa ettiä lisää syyllistä.
Lasineduskaukalon etuseinähän on tehty vaan pistehitsaamalla tuliseinään pystyä ylöspäin ja saumaa sitten tilkitty yläpuolelta kaukalosta. Ja sen lisäks, että se tilkeaine toki pykii vanhetessaan, niin oli asentaja katellu vissiin ihan muualle sitä ruuttaillessaan. Aika juosten kustu koko sauma.
Eihän se siitä saumasta näennäisesti pahaan paikkaan vuoda, kun valuu vaan tuliseinää pitkin alas. Vaan siihen kun yhdistetään noi puhallinkopan pykineet tiivistykset, niin aika hyvä paikka mennä vedelle suoraan lämppäriin sisälle varmaan just siitä lämmityskennon putkien läpiviennistä. Ilmastoinnin kennolla kun on kuitenkin se kondenssivesireikä ulos.
Putsailin sitä saumaa kaukalon puolelta ja ruiskin siihen sitä vahaksi kuivavaa kotelosuojaa. Alun imas aika hyvin sisään ja teki hyvän kerroksen siihen.
En varmasti oo.

Jussi

Tämä hommahan meni sit uusiksi, kun lattialla taas vettä. Jäi nyt onneksi enimmäkseen päälimmäisiin kumimattoihin eikä isosti kastellu paksua mattoa.
Letkutestissä se vesihän edelleen tuli sieltä pistehitsatun pellin välistä ihan noronaan ja niin oli tullu ne koteloöölitkin. Kun ei sit kuitenkaan ollukaan sitä vahaksi kuivavaa, vaan öljyksi jäävää... Ja sottahommaksi alko meneen siinä vaiheessa. Sitä koteloööliä oli sit siinä lasin lakunauhassakin, jota siinä tiivisteenä. Sitähän piti putsata, että vois jatkaa. Bräkleenilläkin alkaa lakunauha sulamaan ja uutta öljyä vaan valuu saumasta. Ja musta töhnä vaan leviää... Revin lakut pois sormet mustana ja vaihdoin putsin tinneriin. Sillä alko koteloööli lähteen, mutta samalla maalitkin sulaa. Noita konehuoneen pintoja ei taida olla edes lakattu koskaan, niin helposti alko tarttuun rättiin.
No, vähän tuuletusta paineilmalla ja uus tinneripyyhkäsy, sit heti sikamassaa perään pistehitsisaumaan ja puhallinkoppaan. Nyt ei oo enää kauheen siisti, kun eihän sinne mahu se ruutta, eikä sormetkaan kunnolla. Mutta eipähän pääse mikään enää ulos sieltä saumasta.
Sit yläpuolen siivous kaukalosta ihan rätti ja bräkleen tyylillä, ei liuotinta saumaan. Ja nyt oikeeta vahaksi kuivavaa koteloainetta päälle. Nyt se ei kadonnu sinne saumaan lämmittämälläkään vaan jäi pintaan hyvänä kerroksena. Alko jo vähän nahkottumaankin ehkä siinä lämmitellessä, mikä hyvä koska kohta tulee vettä taas ihan kunnolla.
En varmasti oo.