'65 Nostalgia-Valiant & '79 Olds Delta 88

Aloittaja FuryIII 71, 22 elokuu, 2021, 18:20

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 15 elokuu, 2024, 23:15Kaikki em. on c-clip- mallisia, joten tässä tapauksessa varmastikin on kyseessä on ihan alkuperäinen B- tyypin akseli, jonka laakeriasetelma kuuluu em. orggismanuaalin mukaan olla näin:
Johan toi kuvakin kertoo, että nyt ei oo kaikki kotona kuvan tekijällä...
Ylhäällä on lieriölaakerin rulla, jota voi käyttää tosiaan c-clipin kanssa. Mutta alhaalla on kartiolaakerin rulla, joka nyt vaan ei mitenkään toimi noin päin ilman painelaakeria retainer levyn puolella.

Kuvaa katsoessa vielä näyttää, et rullalaakerille olis tehty urallinen sisäkooli. Epäilen suuresti, että kuva on tyypillinen kuvituskuva, jonka tehtävä ei olekaan kuvata mitään todellista rakennetta. Se kertoo vain, että akselissa on laakeri...
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 16 elokuu, 2024, 00:15Noissa alkupään kanttikoppa ('77>) gm:n b-kehoissa on aika montaakin eri perää (eihän se moppen 8-3/4 myöskään ole ihan yksselitteinen, vaan on sitä, tätä ja tota casea ja sit on ne vanhemmat kiilavetarilliset...)
Nuo mopsit on aika selkaitä. Kuoret on samat, akselit on samat, lumppi on valunumeroltaan joko 741, 742 tai 489, niihin on omst välityksensä, tasuri on muistaakseni sama. Lumppi on helppo laittaa mihin vain kuoriin kokonaisena. Jos virivirijuttuja tekee, niin kannattaa etsiä 489 lumppi, kun siihen saa kaikkia osia helposti. Noihin pre -63 kiila-akselisiinkin käy samat lumpit, mutta ei vetarit, eikä jarrut. Laatikon vaihtokin tuo haastetta, kun niissä ei ole kässäriä, kun vanhoissa oli kardaanijarru.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 elokuu, 2024, 00:25Johan toi kuvakin kertoo, että nyt ei oo kaikki kotona kuvan tekijällä...
Ylhäällä on lieriölaakerin rulla, jota voi käyttää tosiaan c-clipin kanssa. Mutta alhaalla on kartiolaakerin rulla, joka nyt vaan ei mitenkään toimi noin päin ilman painelaakeria retainer levyn puolella.

Kuvaa katsoessa vielä näyttää, et rullalaakerille olis tehty urallinen sisäkooli. Epäilen suuresti, että kuva on tyypillinen kuvituskuva, jonka tehtävä ei olekaan kuvata mitään todellista rakennetta. Se kertoo vain, että akselissa on laakeri...
Tämähän se..
Kun ei mistään tahdo löytyä kasausohjetta kartiorullalaakerilla olevalle perälle.
Suurimmassa osassa on kuulalaakeri, eikä sen kanssa ole ihan helppo sössiä kuvan piirtäjänkään.. ;D
No, tuossa kuvassa selkeästi kuvattu eri laakerivaihtoehtoja..

Jeepin opuksessa opastetaan pyöränlaakerin asento vain tekstillä:
"Small diameter of bearing must face toward outer end of shaft."
Aksiaalivälys haetaan shimmeillä laakerikannen ja akseliputken välissä välille 0.1-0,2mm ja 0.15mm nimellisvälys.

@JAMANT varmaan pystyy varmistamaan oikean asennustavan, kun sama laakeri on käytössä Jeepeissä.

https://www.yukongear.com/shop/ak-set9

Compatible Make / Model
Buick Skylark (1969-1972)
Jeep Wrangler (1987-1989)
Jeep Cherokee (1984-1989)
Jeep Comanche (1986-1989)
Oldsmobile Cutlass (1970-1972)
Oldsmobile 442 (1970-1971)
Pontiac GTO (1970-1972)
Pontiac LeMans (1970-1972)
Pontiac Grand Prix (1970-1972)

Compatible Differentials
AMC Model 35 Rear
GM 8.2" Rear for Buick, Oldsmobile & Pontiac

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 15 elokuu, 2024, 23:15Kaikki em. on c-clip- mallisia, joten tässä tapauksessa varmastikin on kyseessä on ihan alkuperäinen B- tyypin akseli, jonka laakeriasetelma kuuluu em. orggismanuaalin mukaan olla näin:

Tässä muuten näkyy olevan pikku rillukka tuossa rullien ulkopäässä.. :o Eli se aksiaalilaakerointi.. :))

Ei tää ole vielä ollenkaan selvää.. :pckahvi:

Kuulalaakeri ja tuollanen yläpuolen tuettu rullalaakeri olis selkeitä..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

slant sickness

Ihan kuin tuossa GG:n postaamassa kuvassa rullat tekisi vuoristoradan. Alapuolella on kartiopinnat ja axelin päällä ajavat axelin suuntaisesti.

Moparin seiskavartin laakerit on helpommin ymmärrettävissä.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

JAMANT

Jeepissä 84-89 se on niinpäin että kartiorullalaakerin pienempi suunta sisäänpäin, ei shimmattavaa.

Mutta jos mennään AMC:n periin eli CJ-7 vuosimalli 1980, niin asento päinvastoin ja oikea puoli kasataan kiinni valmiiksi, vasen puoli kasataan myös, lyödään lyijymoskalla (tai vastaavalla) oikeaan vetariin, jolloin vasen laakeri siirtyy vasemmalle ja sen jälkeen lyödään vasempaan vetariin, että oikean puolen laakeri siirtyy oikealle, ja mitataan sisään/ulos välys vasemmasta vetarista, jos ei ohjearvon sisällä, lisätään tai vähenetään shimmejä vasemmalta puolelta, kunnes välys haarukassa. Sielllä on välipala tasauspyörästössä, jonka kautta vetarit kantaa toisiinsa... Mutta tämä on siis kuriositeetti.

Kuvassa havainnollistettu että on kahta erilaista laakerointitapaa, ylempi puoli on C-klip -vetarin, rullalaakeri ja alempi puoli on kartiorullalaakeri -mallin. On päästy helpommalla, yhdellä kuvalla...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

juhapih

Onko tämä myös noissa hankilömallin AMC20 perissä?

FuryIII 71

Noni.

Nyt meikä on taas sekaisin ku seinäkello, että miten päin se lakru nyt sitte asennetaan tuohon saatanan geeämmän tekeleeseen.  :))
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 16 elokuu, 2024, 12:15Onko tämä myös noissa hankilömallin AMC20 perissä?
juu, taitaa olla silloin kun on se kartio/kiila -perä kyseessä...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 16 elokuu, 2024, 12:23Noni.

Nyt meikä on taas sekaisin ku seinäkello, että miten päin se lakru nyt sitte asennetaan tuohon saatanan geeämmän tekeleeseen.  :))
No katsot sitä ulkokoolin reikää ja se pienempi puoli sisäänpäin, eli niin päin että kun sulla on se laakeri prässättynä paikoilleen, niin saat sen ulkokoolin pois tai paikoilleen laakerille. Jos on laipallinen vetari, ja laitat sen laakerin väärinpäin akselille, ei se ulkokooli enää mene paikoilleen...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

juhapih

Lainaus käyttäjältä: JAMANT - 16 elokuu, 2024, 12:54juu, taitaa olla silloin kun on se kartio/kiila -perä kyseessä...

Tarvitseekos silloin 20 perään simmejä, jos laittaa yksiosaisen vetoakselin muunnossarjan paikoilleen?

Mulla kuskin vetarin laakeri? ottaa ilmeisesti kiinni stefaan, kun pyöriin nihkeesti...

jariha

-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

jariha

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 16 elokuu, 2024, 12:23Noni.

Nyt meikä on taas sekaisin ku seinäkello, että miten päin se lakru nyt sitte asennetaan tuohon saatanan geeämmän tekeleeseen.  :))

Se asennetaan silleen ku se parraiten paikalle mennöö ;D
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: jariha - 16 elokuu, 2024, 14:19Se asennetaan silleen ku se parraiten paikalle mennöö ;D

Tuollai se kai on edettävä.  ;D

Onkos sulla nyt 1 vai 2kpl niitä lakruja? Sillä vaan että jos se kuskinpuoleinenkin sattuu olemaan finaalissa tai muuten vaan vituillaan...  :pckahvi:
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 16 elokuu, 2024, 12:23Noni.

Nyt meikä on taas sekaisin ku seinäkello, että miten päin se lakru nyt sitte asennetaan tuohon saatanan geeämmän tekeleeseen.  :))
Kun kattoo sitä laakeri tarkkaan ja jos siinä ei ole erillistä painelaakeria retainer levyn puolelle, niin silloin kartio ulospäin. Ei se muuten voi oikeen toimia.
En varmasti oo.