'64 & '65 Nostalgia-Valiantit & '79 Olds Delta 88

Aloittaja FuryIII 71, 22 elokuu, 2021, 18:20

« edellinen - seuraava »

FuryIII 71

No sitä kasia ei edelleenkään olla ryhtymässä työntämään sinne heti huomenna. Sen verran roskiskamaa alla olevat kumit, että oli noi renkaat hankittava jos mielii saada leimaa yhtään millään tekniikalla.

Ja 13" pyörillä ja ysituuman rummuilla ympäriinsä se mun eka Valianttikin oli, ja hyvin pärjäs. Mutta on mulla tähän aspenin levyjarrukamppeet. Tai no, pääsylkky ja isojakovanteet uupuu vielä.
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

slant sickness

Ei pidä hermostua. Kun laittaa julki, niin syntyy mahdollisuus, että kommentoidaan.

Hyvä, että on tulossa kunnon jarrut kasin myötä. Se on vastuullista toimintaa!
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

LPR

9" rummuilla kuitenkin alunperin -65 oli kasillakin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: LPR - 05 maaliskuu, 2025, 07:419" rummuilla kuitenkin alunperin -65 oli kasillakin.
Se ei tee niistä kunnon jarruja.. ::)
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

LPR

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 maaliskuu, 2025, 07:41Se ei tee niistä kunnon jarruja.. ::)
Ei se niitä paranna, mutta aivan samoin pysäyttää kutoskoneisen kuin kasikoneisen. Ei painoero niin suuri ole. Yhtään kovempaa ei kasikoneisella saa liikenteessä ajaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

slant sickness

Kasitetulla saattaa tulla kiusaus käydä aika lentolentältä. Jos on jarrut kunnossa, siis kunnon jarrut, pääsee jo ensimmäisestä liittymästä paluutielle.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 maaliskuu, 2025, 07:41Se ei tee niistä kunnon jarruja.. ::)
Näissä ei liian hyviä jarruja ollut koskaan. Ainakin -66 Barracudan ralli Monte Carlossa meni jarrut. Mut miten kävi Keinäsen vuonna 1964? Ja ainakin kala-autossa oli levyjarrut.

Mulla oli käyttiksinä pari Darttia ja yksi Valiant vuosien 1981 ja 1988 välillä. Kaikki noilla 9" rummuilla ja yksi piiri. En muista vuotta, etteikö olisi tarvinnut "herkistellä" jotakin jarrua, että saa katsastuksen läpi. Ehkä ne oli rasittuneita osia, sillä kerran Valiantti lähti ns vapaaseen pudotukseen Itävallassa 14% alamäessä, kunnei automaatin ykkönen yksin riittänyt vauhdin hillintään. Ei keittänyt nesteitä, mutta liinat savusivat rumpujen väliin semmosen abskaasun, että oli ajettava tieltä pois.

Rouva lähti samaisella Valiantilla 87-88 kahdestaan alle vuoden vanhan esikoisen kanssa meidän landelle. Oli kuulemma ollut kokemus, kun jarrupoljin meni vasteetta pohjaan. Se jarru oli kuitenkin toipunut, mut siinä kohdassa mulle kirkastui, että nyt just on tehtävä jotakin. Valiant meni myyntiin ja tuli tilalle joku muu, jossa oli levyjarrut ja kaksipiirisysteemi.

T-Dartissa on vanhan mallin levyt edessä ja 10" jäähdytyslaipoilla olevat rummut. Kevyessä siviilikäytössä sen jälkeen kun uusin eteen levyt ehkä 1999 palojen kera, noi samat jarrut on riittäneet tähän päivään (25 vuotta) ilman kitkapintoihin kajoamista. On ne niinku kertaluokkaa enemmän jarruja kuin 9" setti. Mut kilpaa ei pysty ajamaan niilläkään.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

MJF

9" rummuista kun puhutaan niin tulee aina mieleen the kuusvitonen mikä mulla oli vuosituhannen alussa. Keulille tehtiin piristetty 225. Jarruille ei "jaksanut" tehdä muuta kuin lisäsin tehostimen takapihalla lojuvasta Passatista. Ja kas kummaa kun tuntui että tähänhän tuli jarrut, ainakin noin kyläpyörityksessä. Kunnes sitten eksyin sinne lentokentälle. Siihen aikaan pidettiin Ylivieskan lentokentällä nopeusajoja, oliko 8-900 metriä kiihdysmatkaa ja tutkalla nopeus. Valiantti keräsi iham mukavat 170kmh tutkaan ja sitten kun oli aika jarruttaa niin mit vit kun on vaam kivikova poljin eikä vauhti paljoa hidastu  :panic: Onneksi oli jarrutusmatkaa sen verran että pysähtyi, mutta palautui kyllä mieleen ettei 9" kummoiset lopen ole. Sitten meni heti tilaukseen nykyisessä Valiantissa olevat c-bodyn 11,75 levyt nelimäntäisillä satuloilla ja taakse tuli myös c-bodyn 11" rummut. Tehostinta ei enää ole, mutta onhan tuo nyt pysähtynyt.
Mopar on parsa

slant sickness

Mä virittelin Valianttiin pääsylkän ja jarrujen väliin erillistehostimen. Mossesta kaappasin, mut sehän oli joku englantilaistuotteen jäljitelmä.

Samat havainnot. Pienissä nopeuksissa "jenkkijarrut", mutta isommissa vauhdeissa jarrut loppuivat kesken.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

FuryIII 71

En nyt tiedä mihin tän ois laittanu, ni laitetaan tänne "omiin höpinöihin". @Mikkis83 laittoi tän kuvakaappauksen tuonne Kellaristeista koostuvaan wa-ryhmään. Herätti vähän hilpeyttä.  ;D



Jännä juttu että auto on raiskattu, jos se on 30v. jälkeen "käytössä kulunut", kuten @jariha asian ilmaisi. No, asiahan riippuu siitä mistä se roikkuu, tai jotain. Mutta mitä tohon maalipintaan tulee, ni väitän että ne ois ropissu pois lähes samaan malliin vaikka kottero ois ollu koko sen 30v. tallissa.  ;D Ei sillä että automaalauksestakaan mitään ymmärtäisin, mutta pohjatöitä tolle taksinkeltaiselle on tehty tasan "zero" & "nada".  :)) Eli ottaen huomioon, että vanhoja pintoja ei oo edes karhennettu -jostain pohjamaalista nyt puhumattakaan- ni mielestäni ne on pysynyt kiinni yllätävänkin hyvin.  ::)

Tosin en mä tolle ehkä painepesuria uskaltais näyttää, ainakaan lähietäisyydeltä, mikäli mielii säilyttää edes noi rippeet tuosta yellow cab-lookista.  :))
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

slant sickness

Paikkamaalaus pensselillä on sekin patinaa.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

FuryIII 71

Rokkiautosta tilatut romppeet saapui ukin kuusneloseen, kävin ne noukkimassa @jariha n tallilta. Äkkiseltään unohtui ainakin laturinhihna, ja varuiks ostettava myös starttirele, ne nyt ei montaa euroa maksane täälläkään. Lisäksi tuubi rasvaa prässiin, momenttivarsi mutterimopoon yms. mitä nyt sattuu vielä tulemaan mieleen.  :thinking:







Näillä näkymin toukokuussa olis tarkoitus ottaa viikko kesälomaa, ja mennä pajoittamaan tuota zenoon.

Ehkä sitte saa tähänkin topikkiin jotain muutakin sisältöä ku jonnin joutavaa höpinää... ::)
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

FuryIII 71

Pistän tän nyt suosiolla tänne vaikkei oma projekti ollutkaan kyseessä, ku sen verran eepos taas yksinkertaisesta hommasta, mikä ei taaskaan (yllätys) menny ku strömsössä.  :))

Tai no, eka projekti oli tavallaan oma, eli heti töiden jälkeen 400m. päähän @Teesi n töipaikalle PilsnerCäbin kulmien säätöön. Kiitokset tätäkin kautta, kulkee ku juna entiseen verrattuna ja ohjauskin keveni.  :+1:







Siitä sherwoodiin, ja seuraavana listalla niinkin vaativa homma ku bensalutkuttimen vaihto naispuolisen kaverin '61 Dodge Senecaan. Alunperin suunnitelma oli, että nilkuttaa sen sherwoodiin @jariha n tallille, mutta auton stumpattua ekan kerran espalle ~2km kotoa lähtemisen jälkeen, kysyi että voisinko mennä jätkäsaareen hänen parkkihallille vaihtamaan sen, jos käy vaihtamassa auton ja tulee hakemaan mut täältä lak...eiku siis hakunilasta.

No mikä jottei. Jätin PilsnerCäbin tallille että jariha saa kietaistua uudet renkulit etuvanteille, ja otin opeliksin alle. Vanhat oli kauniisti sanottuna heikossa hapessa.  ;D  Vaikken olekaan (mun mittapuulla) uusien autojen, edes jenkkien, ylin ystävä, ni on mut joskus haettu huomattavasti surkeammillakin autoilla, ku vm. 2013 GT-Mustangilla. Kuvaa ei tullu räppästyä.

No siinähän tuli sitte ekana hiffattua, että PilsnerCäbin kyytiin jäi myös kaikki mun vähäiset työkalut. Eikä Senecan omistajan naisellisen pinkki bilteman työkalusalkku ollut ratkaisu asiaan. :))  Eli ekana tokmannin kautta ja kiintoavainsarja mukaan, eihän siinä ole ku kaks pulttia ja nippa mitkä tarvii irroittaa! Nii ja letkuklemmmarit ruuvareilla, niitä mulla sentään oli.  :)) Avainsarjassahan oli sitte avaimia 6mm:stä aina 22mm asti, kyllä se näillä lähtee! Paitsi että ei saatana lähde.  :banghead:  Avaimethan meni 13mm asti millin välein, ja sen jälkeenhän ne koot loikki 2mm välein ja vika 19->22mm. Eli 13->15->17->19 yms.jne.

Tässä vaiheessa kukaan ei varmaan arvaa, että tarvittiin heti ekana (ja oikeastaan lähes ainoina) 14&16mm avaimet, voi vittu.  :pokaali: Tai tuumaisiahan niiden ois pitäny olla, mutta "close enough". Eiku ruoholahden k-raudasta hakemaan, ja uutta yritystä... No homma alkoi vihdoin edetä, paitsi että pumpulle tuleva putkinippa on on 1/2" eli käytännössä melkein 13mm. Mutta ku se on kivasti jumissa, ni 13millisellä se nippa meinas lähteä lähinnä pyöristymään aukeamisen sijaan, kuten varmaan kaikki täällä arvaakin.  ::) No, Senecan omistaja lähti itekseen tuttuun ruoholahden k-rautaan ja hakemaan WD-40:stä ja puolen tuuman lenkkiavainta. Jälkimmäistä ei tietenkään sieltä löytynyt, joten totesin että tuo sitte papukaijapihdit, panokset kovenee perkele. Sillä välin revin pumpun putkineen irti, että pääsee vähän paremmin nipan irroitukseen. Ja irtosihan se viimein, stana!



Homman antikliikmaksihan tuli sitte siinä, että homma keskeytyi siihen ku kiinnityspultit ei mahtunu uuden pumpun kiinnitysrei'istä läpi, ei jumalauta! Kiitos kiinalaiset.





No huomenna jatkuu, puuilosta pyöröviila ja muutama muu nippeli ja letkunpätkä... No, nää on tälläisiä wannabe-harrastajan pieniä vastoinkäymisiä, mutta kyllä vähän korpesi mihin homma tyssäsi tän päivän osalta.  ::)

Eikä mitään kiirettä, mutta Senecan pitäis olla tulevana viikonloppuna Lahti Classic Motorshow:ssa esillä.  :-[



Ja pääsihän Mussekin näköjään vähän kuvaan.  ;D
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Kähmy545

Ai Mää vai?

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 30 huhtikuu, 2025, 09:47Onko tuo Seneca oikasti 2d sedani?

On.

Ekalla omistajalla floridassa vuoteen 2010, sieltä ruotsiin ja sieltä suomeen. Muumiokilvissä.
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.