Oldsmobile Toronado ”The Miserable case”

Aloittaja Harri S, 12 marraskuu, 2021, 17:03

« edellinen - seuraava »

LPR

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 23 heinäkuu, 2024, 21:24Kyllä moneen kertaan korjattuun kattopeltiin kannattaa mönjää ruutata. Semmosta joka imeytyy pieniin rakosiin.
Tuo Isotrol-maali tai -lakka menee niihin pieniin rakosiinkin. Valahtaa uskomattomista paikoista läpi ja nousee kapillaarilla ylöspäinkin. On vaan nykyään Suomesta vaikea saada, kun Proväri lopetti maahantuonnin. Onneksi neljä litraa löytyy jemmasta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Valde

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 23 heinäkuu, 2024, 21:24Kyllä moneen kertaan korjattuun kattopeltiin kannattaa mönjää ruutata. Semmosta joka imeytyy pieniin rakosiin.
Eihän nyt ole riskinä, että imeytyy maalin alle aiheuttaen kuplaa myöhemmin?
Takavetopihtaaja

Markok

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 23 heinäkuu, 2024, 15:51Onko tectyliltä tullu muutakin kotelosuojaa kuin sitä vahamaista?

Ite käyttäny öljypohjaista tommosissa missä pitää saada imeytymään saumaan. Dinitrolin ML oli helkkarin hyvää mutta ilmeisesti sitä ei kuulema saa enää tuoda/myydä kuluttajille  :o

Todnäk. joku euvostoliiton perkele kieltäny taad voccipäästöjen tms varjolla  :shitfan:

No oon ihmetellyt miksei ole dinitrolin ml:ää näkynyt parissa kaupassa mistä sitä ostanut  :o

No voi P. Jos näin!

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Valde - 24 heinäkuu, 2024, 05:05Eihän nyt ole riskinä, että imeytyy maalin alle aiheuttaen kuplaa myöhemmin?

Ei ole riskiä koska jämähtää aika nopeasti. Tärkeitä on suojata hitsausten taustapuoli mahdolliselta kosteudelta joka läpimennessään tekee tuhon maalipinnalle. Samoin vanhat tehtaan limipeltisaumat, jotka on ulkopuolelta tinattu, tuppaavat pullistelemaan taustapuolen ruosteen takia ja tämän voi estää tai pysäyttää kotelosuoja-aineella tai epoksilla siellä pellin välissä.
Vaiva on erityisen yleinen muskelivuosien Mopareissa, C-pilarissa joissa tinasaumat ajan myötä pullistelee jos niihin ei ole paneuduttu. Siellä on saumahylly mihin katon kondenssi kertyy.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Reilu 8 tuntia takana yhtäjaksoista käsinhiontaa hiomatuella ja alkaa näyttämään ihan hyvältä ajatellen huomisen tai ylihuomisen pintamaalausta.
Jos vaan sää sallii.
Muutaman virheen kittasin näkymättömiin.



Päätoiminen harrastaja

Harri S

Aina ei mene nää jutut kuin Strömsössä.
Säätiedot povasi sateisia lähipäiviä ja ensiviikkoa joten toimeen on tartuttava nyt tai pohjatyöt menee kosteudessa pilalle.
Siispä aamutuimaan auton suojateippaus ja harjoittelemaan vesivärimaalausta.
Melkoinen tuskien taival joka kesti tuntitolkulla kun otetta vesivärimaalaukseen ei meinannut saada millään. Tavaran piti olla valmiiksi ohennettua mutta onneksi sen verran ennakoin eilen että hain tislattua vettä 5 litran kannun jolla sain maalin sellaiseksi että sitä tuli suuttimesta riittävän hienona sumuna suositusten mukaisesta 1.4mm suuttimesta.
Värisävy peitti tosi huonosti ja vedin molempiin kylkiin varmaan 8 kerrosta väriä ennen kuin sävy alkoi olemaan tasainen. Pääsyy oli pohjamaauksen sävyerot jotka vaati paljon maalia tasoittuakseen. Oma moka. Lähes 100% ilmakosteus hidasti kuivumista mutta onneksi aurinko kuivatti ja sehän pääsee hyvin paistamaan tuohon pihaan. Vesivärillä on kuitenkin edelleen mielestäni helpompi saada tasaista sävyä kuin liukkarimassalla. Olosuhteet pitää vaan olla hyvät.



Kun sävy oli mielestäni tasainen aloitin lakkauksen joka meni aikanlailla perseelleen viimeistään siinä vaiheessa kun läntinen ukkkosrintama tuulineen laittoi lähiseudun koivunsiemenet lentoon ja tuoreeseen lakkapintaan. Ne saa kyllä pois, samoin kuin lakan  appelsiinipinnan mutta kahdesta hinkkavärikerroksesta huolimatta hikihöylän jäljet paistaa monesta kohtaa pahasti ja tämä värisävy tuo ne erinomaisesti auringonvalossa esiin.

Positiivisesti ajateltuna kyljet ja katto on kohtuu suorat mutta jos tästä hyvän haluaa, on edessä ainakin ovien, etulokasuojien sivujen ja katon vesihionta, uusi värimassa ja lakkaus. Muuten noita höylänjälkiä ei saa pois.
Väriä on onneksi jäljellä vielä reilusti vaikka kokonaan toiseen maalauskertaan jota en kyllä ihan heti ajatellut toteuttaa. Hiontakiintiö on hetkekesi täynnä.

Päätoiminen harrastaja

Pikku-Kalle

Noh, siinä on kumminki nyt korroosiohommat tehty ja on siistimpi väri pinnassa niin se on paljo etiäpäin. Helpompi se on jatkaa sipistelyä myöhemmin jos innostaa. Mutta hyvältähän tuo näyttää äkkiseltään, ja paremmalta jos jaksaa vähän myllyä näyttää. Toivottavasti saa noista hommista nyt hieman taukoa ja on jotain mielekästä vaihteeksi. 8)

Kähmy545

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 23 heinäkuu, 2024, 15:51Onko tectyliltä tullu muutakin kotelosuojaa kuin sitä vahamaista?

Ite käyttäny öljypohjaista tommosissa missä pitää saada imeytymään saumaan. Dinitrolin ML oli helkkarin hyvää mutta ilmeisesti sitä ei kuulema saa enää tuoda/myydä kuluttajille  :o

Todnäk. joku euvostoliiton perkele kieltäny taad voccipäästöjen tms varjolla  :shitfan:

Kyllä ML:lää saa, ainakin Fixus ketjun puljusta.
Ai Mää vai?

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Pikku-Kalle - 25 heinäkuu, 2024, 17:12Noh, siinä on kumminki nyt korroosiohommat tehty ja on siistimpi väri pinnassa niin se on paljo etiäpäin. Helpompi se on jatkaa sipistelyä myöhemmin jos innostaa. Mutta hyvältähän tuo näyttää äkkiseltään, ja paremmalta jos jaksaa vähän myllyä näyttää. Toivottavasti saa noista hommista nyt hieman taukoa ja on jotain mielekästä vaihteeksi. 8)

Jurikin näin.
Nyt kun tässä on pari tuntia antanu armoa itelleen niin ei tuo enää sillälailla harmita. Pitää ottaa opiksi.
Vesihionnalla ja myllytyksellä pärjää jo aika pitkälle ja kyllä tuo sen tavoitteena olleen "telalla maalattu" laatutason täyttää.
Piti se Challengerikin silloin aikoinaan vesihioa ja myllyttää kun nää mun puskamaalaukset nyt vaan on tämmösiä.



Päätoiminen harrastaja

Kalu

Toivottavasti annoit värimassan kuivua tarpeeks (mataks) kerrosten välillä, ohkasten kerrosten välillä. Ja varsinkin ennen lakan vetoa.

Harri S

Hyvät ohjeet kuivattelusta sain maalikaupasta kun sinne soittelin.
Päätoiminen harrastaja

1purehell

Ei varmaan kovin moni stadissa maalaile Toronadoa omakotitalon pihamaalla.  :+1:
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Kustom STW


Harri S

Sen verran pitää tarkentaa että olen niin helsinkiläinen kuin ihmisen kannattaa olla, eli vaikka mun tässä torpassa onkin Helsingin postinumero, asun Espoossa.

Koska yön aikana pienetkin asiat saa suuret mittasuhteet, sisuunnuin asiassa sen verran että aamu-uutisten jälkeen menin pihalle ja vesihioin käsipelillä auki autosta konenepellin, katon, takaluukun ja koko apparin kyljen lakkaukset.







Hionnan jälkeen pesu pölyistä, uusi vesivärimaalaus.
Jonka annoin kuivua pitkään vaikka auringossa auton pellit oli todella kuumia. Nakkasin vanhan HVLP yläsäiliöruiskun sivuun kun se vuosi joka saumasta eikä sillä saanut enää viuhkaa ollenkaan aikaiseksi joka lienee pääsyy lakkauksen pilallemenoon eilisessä savotassa.
Tilalle otin viime viikonloppuna ostamani Ampron halppis perinteisen alakannuruiskun jossa on suuri 1,7mm suutin niin johan alkoi värimassakin virtaamaan.





Lakan vedin kolmeen kertaan ja homma oli jopa hauskaa kun ruutta totteli komentoja kuin ennenvanhaan ja lakkaa tuli reilusti, viuhkana ja helposti hallittavana.
On tuossa niitä hiontajälkiä vieläkin auringonvalossa näkyvissä sekä lakkaus vaatii myllytystä mutta nyt voin elää tuon maalauksen kanssa ja kiiltoakin  löytyy jo jonkin verran. Väri on aika herkullinen ja sopii tuohon autoon hienosti.



Päätoiminen harrastaja

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 heinäkuu, 2024, 15:53Sen verran pitää tarkentaa että olen niin helsinkiläinen kuin ihmisen kannattaa olla, eli vaikka mun tässä torpassa onkin Helsingin postinumero, asun Espoossa.

Koska yön aikana pienetkin asiat saa suuret mittasuhteet, sisuunnuin asiassa sen verran että aamu-uutisten jälkeen menin pihalle ja vesihioin ksäipelillä auki autosta konenepellin, katon, takaluukun ja koko apparin kyljen lakkaukset.







Hionnan jälkeen pesu pölyistä, uusi vesivärimaalaus.
Jonka annoin kuivua pitkään vaikka auringossa auton pellit oli todella kuumia. Nakkasin vanhan HVLP yläsäiliöruiskun sivuun kun se vuosi joka saumasta eikä sillä saanut enää viuhkaa ollenkaan aikaiseksi joka lienee pääsyy lakkauksen pilallemenoon eilisessä savotassa.
Tilalle otin viime viikonloppuna ostamani Ampron halppis perinteisen alakannuruiskun jossa on suuri 1,7mm suutin niin johan alkoi värimassakin virtaamaan.





Lakan vedin kolmeen kertaan ja homma oli jopa hauskaa kun ruutta totteli komentoja kuin ennenvanhaan ja lakkaa tuli reilusti, viuhkana ja helposti hallittavana.
On tuossa niitä hiontajälkiä vieläkin auringonvalossa näkyvissä sekä lakkaus vaatii myllytystä mutta nyt voin elää tuon maalauksen kanssa ja kiiltoakin  löytyy jo jonkin verran. Väri on aika herkullinen ja sopii tuohon autoon hienosti.




Nyt näyttää hyvältä.  8)
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.