Oldsmobile V8

Aloittaja sössö, 12 helmikuu, 2023, 20:52

« edellinen - seuraava »

SauliK

Jos lisää vääntöjä haluaa ilman että käytettävyys kärsii niin puristusten nosto tai iskutilavuuden suurentaminen on ne parhaat keinot. Näitä kai ne on tehtaatkin iänkaiken harrastaneet

Flat top mäntä varmaan se kaikista paras vaihtoehto rutun nostoon, joskaan ei aina halvin tai käytännöllisin jos lohko on siinä kunnossa että vaatis porausta. Kansien höylääminen taas helpoin tehokkain ja suoraviivaisin konsti, tosin äkkiä siinäkin pääsee mäntäsarjan hintoihin riippuen työn määrästä joten tätä asiaa kannattaa todellakin tutkia syvemmältä moottorista asti.

Omat kokemukset näiden rakentamisesta on että tuohon pikkulohkoon olis kannattanu jättää lohko ja kannet höyläämättä ja panostaa mäntiin, olis lujemmat männät ja fiksumpi palotila. Mutta menin tämän kanssa sitä helpointa reittiä. 5A kansiin jäi palotilaa 67cc ja orkkis tyyliset tarvikemännät nolla dekissä 7.9 puristus suhde. Pellaahan tuo

Isolohkon kannet mulla meni todella kieroksi kaikkien työstämisien ja valutalkoiden jälkeen että kun ne höylättiin suoraksi, imusarja ei enää mennyt paikalleen. Höylättiin sitten kansien imupuolta muistaakseni peräti 2mm per puoli, nyt massatiivisteen kanssa porttien sopivuus on perfect

Parhaat ajokokemukset vääntö koneesta on tuo ultra high compression ja 2 kurkkuinen 425 olds, on todellakin vääntökone heti tyhjäkäynniltä saakka ja toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Ei yhtään viripalikkaa ja yhellä pakoputkella

Tuo tehtaan vääntö combo toimii varmasti yhtä hyvin myös pikkulohkossa, nokka akselia myöten. ja jos imusarja ja pakosarja on paremmin hengittävää mallia kansien kanavista puhumattakaan niin sehän vaan paranee

sössö

Lainaus käyttäjältä: SauliK - 29 toukokuu, 2025, 21:47Jos lisää vääntöjä haluaa ilman että käytettävyys kärsii niin puristusten nosto tai iskutilavuuden suurentaminen on ne parhaat keinot. Näitä kai ne on tehtaatkin iänkaiken harrastaneet

Flat top mäntä varmaan se kaikista paras vaihtoehto rutun nostoon, joskaan ei aina halvin tai käytännöllisin jos lohko on siinä kunnossa että vaatis porausta. Kansien höylääminen taas helpoin tehokkain ja suoraviivaisin konsti, tosin äkkiä siinäkin pääsee mäntäsarjan hintoihin riippuen työn määrästä joten tätä asiaa kannattaa todellakin tutkia syvemmältä moottorista asti.

Omat kokemukset näiden rakentamisesta on että tuohon pikkulohkoon olis kannattanu jättää lohko ja kannet höyläämättä ja panostaa mäntiin, olis lujemmat männät ja fiksumpi palotila. Mutta menin tämän kanssa sitä helpointa reittiä. 5A kansiin jäi palotilaa 67cc ja orkkis tyyliset tarvikemännät nolla dekissä 7.9 puristus suhde. Pellaahan tuo

Isolohkon kannet mulla meni todella kieroksi kaikkien työstämisien ja valutalkoiden jälkeen että kun ne höylättiin suoraksi, imusarja ei enää mennyt paikalleen. Höylättiin sitten kansien imupuolta muistaakseni peräti 2mm per puoli, nyt massatiivisteen kanssa porttien sopivuus on perfect

Parhaat ajokokemukset vääntö koneesta on tuo ultra high compression ja 2 kurkkuinen 425 olds, on todellakin vääntökone heti tyhjäkäynniltä saakka ja toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Ei yhtään viripalikkaa ja yhellä pakoputkella

Tuo tehtaan vääntö combo toimii varmasti yhtä hyvin myös pikkulohkossa, nokka akselia myöten. ja jos imusarja ja pakosarja on paremmin hengittävää mallia kansien kanavista puhumattakaan niin sehän vaan paranee

oon samaa mieltä että männät+mahdollinen lohkon pieni dekkaus on se tolkullisin (nolladekkiin tms.). Kansien höyläämisessä on monasti tuo loputon kierre edessä ja ikuinen sovittelu ja hyödyt aika pieniä.

Muutenkin tuntuu puristusten hienosäätö olevan aika yliarvostettua kun ne suurimmat tehonlisäykset kuitenkin tehään pumppaustehoa kasvattamalla.

Stige

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 toukokuu, 2025, 21:57oon samaa mieltä että männät+mahdollinen lohkon pieni dekkaus on se tolkullisin (nolladekkiin tms.). Kansien höyläämisessä on monasti tuo loputon kierre edessä ja ikuinen sovittelu ja hyödyt aika pieniä.

Muutenkin tuntuu puristusten hienosäätö olevan aika yliarvostettua kun ne suurimmat tehonlisäykset kuitenkin tehään pumppaustehoa kasvattamalla.

En tiiä onko toi puristusten lisäys nyt hirveen yliarvostettua, tossa yhen 347 foordin rakensin viimekesälle, todella mieto hyd rullanokka, omin pikkukätösin hierotut jotkut 70 luvulta olevat rautakannet, 1 taso imari ja sniper jakelemassa soppaa.
Avain onneen sit se 13.22 ruttu minkä sinne sain aikaseks, kyseessä kun on vaan taloudellinen viinamoottori missä vähän edes luonnetta.
Polttoainemurheet vaan valitettavasti vaivas ni ei oo saatu ku yks täys penkkiveto sillä, olikohan 16 (edit: 16.4 astetta tarkka) asteen wot ennakolla, pyörältä irtos karvan yli 300hv ja 450nm, kaikki tyyliin 5000rpm ja alle.
Jos kysy keneltä tahansa ni täähän oli aivan järjetön projekti, ei voi toimia, ei koskaan tuu toimimaan, räjähtää heti jne, ei voi ajaa kadulla, ei jaksa startata ja mitä kaikkee.
Käynnistysennakko 4 astetta, tais potkia 6 asteen kohilla jo selkeesti vastaan.

Lähiaikoina vois päästä taas penkissä käymään joskus, nyt ehkä nuo polttoainemurheet selätetty...
Ellei ensin heitetä tota AODta roskiin ja joku sähkönen laatikko tilalle sinne, en tiiä miten vitussa kukaan kestää tota AODn toimintaa, kolmosella ja nelosella pakotettu lukitus 24/7, vmp...

Kyl se puristusten nosto on paras viritys mitä moottorille voi tehä, se kun on tyyliin ainut asia mitä voit tehä mikä kasvattaa koko kierrosalueella tekemättä mitään kompromissiä minkään muun suhteen sit.

FeV-8

https://ebay.us/m/4nUhHA

Jos se mto1 on vielä hommamatta, nii tuo crane olis vielä parempi ja modernimpi. Tuolla saa paremman dynaamisen puristuksen mitä hidas ramppisella mto1 nokalla.

9.5:1 yli ei kannata staattista ruttua suunnitella. Mulla on n. 10:1 ja jäykimmät jouset tarvii jakajassa, ettei kilistele täyskaasulla alle 2500rpm

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 toukokuu, 2025, 21:35Kyl ne sopivuusongelmat on aika isoja imukantinen v- kone kun kone kun kansista isoja määriä höylätään vaikka mitä sanottaisiin. Kannattaa siihen kansien laskuun se imarinkin koneistus lähtökohtasesti laskea mukaan ja olla tyytyväinen jollei tarvinnutkaan tehä. Yleensä täytyy jos haluaa jokseenkin siedettävän lopputuloksen.


Ei tule edelleenkään oldsissa mitään ongelmia. 90° kansikulma ni imaria kun meet höyläämään niin päinvastoin se ei yllä enää kansiin pahimmassa tapauksessa  :))

Kanavakorkeus hivenen muuttuu ja kiinnityspulttien reikien sijainti.

Mutta esmes se 2mm kansien lasku ei aiheuttanu kun ihan pientä hienosäätöä ilman minkäänlaista koneistamista imarin tiivistyspintoihin.

Eriasia sit esmes 60° kansikulmalla olevat vermeet joissa se ongelma eskaloituu liki välittömästi.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 toukokuu, 2025, 21:35Kyl ne sopivuusongelmat on aika isoja imukantinen v- kone kun kone kun kansista isoja määriä höylätään vaikka mitä sanottaisiin. Kannattaa siihen kansien laskuun se imarinkin koneistus lähtökohtasesti laskea mukaan ja olla tyytyväinen jollei tarvinnutkaan tehä. Yleensä täytyy jos haluaa jokseenkin siedettävän lopputuloksen.
1,5mm ei vaikuta vielä oldsissa mihinkään, paitsi puristukseen. Chevyn koneessa taas vaikuttaisi, kun se ei ole niin suorakulmaisesti tehty.

Noissa tarvikemäntien ilmoitetuissa montuissa ja tehdasmäntien montuissa on eroa, jos ne tarvikkeiden tiedot pitävät paikkansa.
350:n tarvike dish top-männille oli muistaakseni 20cc huitteilla ilmoitettu kuopan koko ja tuossa @LowCrow hommaamassa koneessa mitattiin vakiosta 13cc. Samaten 307:n männille annetaan tarvikkeissa selkeästi isompi, mitä noissa tehtaan vakioissa on.
Siinä koneessa, mikä @sössö sinulta ostin, oli 11cc montut. Tuossa minun oldsissa olevassa vanhemman mallin 307:n männissä on samankokoiset mutta eri muotoiset kuopat. Uudemmassa siis u-muotoinen kiila ja vanhassa pyöreä tasainen kuoppa.

Ja LowCrowlta jos kysytte, niin 307 mto1:llä ja 7A @Camino79 porttaamilla millin lasketuilla kansilla työnsi paremmin kuin 350 1,25mm lasketuilla 3A kansilla ja mto1 nokalla. Ajanotto sovelluskin taisi olla samaa mieltä.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

NonSenCe

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 29 toukokuu, 2025, 14:40Niissä 8-kansissa taisi olla se ihan hirveän iso palotila.
Sanoisin, että jo 307:n 5A kannet siihen parantaa puristusta aika paljon. Kanavissa ei taida paljon eroa olla.

eihän ne 8:sit oo ku vasta toisiks isoimmat, 79cc.

ja ne 5A 67cc, niillä sais siis noin 8.9 puristukset sentään ku vakiona 8.0.

toivotaan että siinä romukoneessa jonka saan jossain vaiheessa olisi ne 5A ja sitä että  olisivat jostain syystä vielä ehjätkin. se kone on rikki ja jumissa niin ehkä ei ole  mitään ehjää. en oo nähny sitä itte vielä niin ei tiedä mittää millanen se on, voihan se olla vaikka 260nenkin. no siinä olevien aputeline rautojen takia sen otankin.

mutta joo niillä 5a kansilla saisi tarvittaessa tuohon 403seen pikkasen kans puristuksia lisää. (siinähän on ne 4A kannet eli 83cc)
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

sössö

Lainaus käyttäjältä: Stige - 29 toukokuu, 2025, 22:22En tiiä onko toi puristusten lisäys nyt hirveen yliarvostettua, tossa yhen 347 foordin rakensin viimekesälle, todella mieto hyd rullanokka, omin pikkukätösin hierotut jotkut 70 luvulta olevat rautakannet, 1 taso imari ja sniper jakelemassa soppaa.
Avain onneen sit se 13.22 ruttu minkä sinne sain aikaseks, kyseessä kun on vaan taloudellinen viinamoottori missä vähän edes luonnetta.
Polttoainemurheet vaan valitettavasti vaivas ni ei oo saatu ku yks täys penkkiveto sillä, olikohan 16 (edit: 16.4 astetta tarkka) asteen wot ennakolla, pyörältä irtos karvan yli 300hv ja 450nm, kaikki tyyliin 5000rpm ja alle.
Jos kysy keneltä tahansa ni täähän oli aivan järjetön projekti, ei voi toimia, ei koskaan tuu toimimaan, räjähtää heti jne, ei voi ajaa kadulla, ei jaksa startata ja mitä kaikkee.
Käynnistysennakko 4 astetta, tais potkia 6 asteen kohilla jo selkeesti vastaan.

Lähiaikoina vois päästä taas penkissä käymään joskus, nyt ehkä nuo polttoainemurheet selätetty...
Ellei ensin heitetä tota AODta roskiin ja joku sähkönen laatikko tilalle sinne, en tiiä miten vitussa kukaan kestää tota AODn toimintaa, kolmosella ja nelosella pakotettu lukitus 24/7, vmp...

Kyl se puristusten nosto on paras viritys mitä moottorille voi tehä, se kun on tyyliin ainut asia mitä voit tehä mikä kasvattaa koko kierrosalueella tekemättä mitään kompromissiä minkään muun suhteen sit.
Aina niissä tulee jos jonkunnäköstä kompromissia. Tehdaslaisista jossain cadillacissa on 10.5 puristukset ja se halkasee startin rungon jos on perusennakkoa juurikaan enempää kuin se 5 tms. mitä siellä on tai jos sattuu olemaan huono päivä moottorilla. Tossa V12 jaggessa on se euroopan 5.3 HE- kone 12.5 puristuksilla ja siinäkin on melkonen alipainekötöstys tehty että se kone on saatu jotenkin toimimaan normaalilla bensalla noilla rutuilla...siis tyhjäkäynnillä jotain rajotettua alipainetta virranjakajalle ja kaikenlaisia "dump valveja" millä alipaine saadaan heti pois, sitte täysi alipaine jonkun ajastimen kautta sun muuta hullua. Uudemmassa 6 litrasessa jagge palasi 11 vai 10 puristuksiin ja heitettiin toi sekojärjestelmä roskiin. Noi siis 70-90 luvun laitteita. Nykysin varmaan voisi raada nykyaikasella ruiskulla toimimaan paremmin mitä noilla aikalaisilla.

Kuitenkin noissakin käytetään niitä 9 ja 10 puristeisia vanhempia koneita jos aletaan tehoa tekemään kun niistä menee sitä soosia vaan läpi ihan eri malliin mitä korkeempiruttusista HE koneissa, missä koko palotila on yhtä paljealuetta. Eli se pumppausteho ratkasee eikä ne hyötysuhdelisäykset puristusten kasvattamisesta. Toki ne koneet kanssa vie ainetta ihan eri tavalla.

Viinamoottorit on toki viinamoottoreita, onko 13.5 sitte paljon viinamoottorille jos tehokkaissa tuotantomoteissakin on 12.5 ollut ihan 98 bensalla?

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 29 toukokuu, 2025, 22:50Ei tule edelleenkään oldsissa mitään ongelmia. 90° kansikulma ni imaria kun meet höyläämään niin päinvastoin se ei yllä enää kansiin pahimmassa tapauksessa  :))

Kanavakorkeus hivenen muuttuu ja kiinnityspulttien reikien sijainti.

Mutta esmes se 2mm kansien lasku ei aiheuttanu kun ihan pientä hienosäätöä ilman minkäänlaista koneistamista imarin tiivistyspintoihin.

Eriasia sit esmes 60° kansikulmalla olevat vermeet joissa se ongelma eskaloituu liki välittömästi.
Se ei vaan aina mee hienosti noin vaikka kuinka olis 90 asteen kulmassa imukannen laipat. Sen takia kyllä vähän pohtisin sitäkin puolta jos käy niin, että sitä imaria pitää koneistaa niin tulisko männät ja pieni lohkon dekkaus sittenkin järkevämmäksi ratkasuksi.

Aina näissä on että toiset sopii ja toiset ei, ja toiset on OK sen ajatuksen kanssa että holvaamalla silikoonia pötkön kaikkialle saa kaiken pitämään ainaki hetkeks ja toiset ei rakenna koneitaan sillä tavoin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 toukokuu, 2025, 23:47Se ei vaan aina mee hienosti noin vaikka kuinka olis 90 asteen kulmassa imukannen laipat. Sen takia kyllä vähän pohtisin sitäkin puolta jos käy niin, että sitä imaria pitää koneistaa niin tulisko männät ja pieni lohkon dekkaus sittenkin järkevämmäksi ratkasuksi.

Aina näissä on että toiset sopii ja toiset ei, ja toiset on OK sen ajatuksen kanssa että holvaamalla silikoonia pötkön kaikkialle saa kaiken pitämään ainaki hetkeks ja toiset ei rakenna koneitaan sillä tavoin.
Kaipa tuo olis paras ihan tapauskohtaisesti kattoo, mikä niillä omilla osilla on paras ja vähätöisin tapa tehdä.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 30 toukokuu, 2025, 01:08Kaipa tuo olis paras ihan tapauskohtaisesti kattoo, mikä niillä omilla osilla on paras ja vähätöisin tapa tehdä.

Kaikki sopii vakioon OK niinkun kuuluukin, mutta tuntuu niissä eroja olevan vaikka muka samat mitat. Lincolnissakin kannenlaskun jälkeen orggis squarebore- imarilla ei kerrassaan mitään mahista, jollain orggis-paskaspreadbore imarilla oli paljon lähempänä muttei sekään höyläämättä menny, vaikka niin piti kun on 90 asteen laipat. Siitä sitte höyläytin kun aattelin että sen voi tuhota. Ihan samaa on ollu GM tuotoksissakin, pultit on jossain reijän reunassa vakiossa ja ei kaikki mitat ole ihan sata. Yhdessä V6 colognessa kaikki sopi aika hyvin kannenlaskun jälkeen vaikka ei mitenkä pitäny sopia. Varmaan sopivuus ollu vakioon ihan huikee.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 toukokuu, 2025, 23:47Se ei vaan aina mee hienosti noin vaikka kuinka olis 90 asteen kulmassa imukannen laipat. Sen takia kyllä vähän pohtisin sitäkin puolta jos käy niin, että sitä imaria pitää koneistaa niin tulisko männät ja pieni lohkon dekkaus sittenkin järkevämmäksi ratkasuksi.

Aina näissä on että toiset sopii ja toiset ei, ja toiset on OK sen ajatuksen kanssa että holvaamalla silikoonia pötkön kaikkialle saa kaiken pitämään ainaki hetkeks ja toiset ei rakenna koneitaan sillä tavoin.


No tää nyt tulee kuitenkin ihan omakohtaisen kokemuksen perustalta.

Ykässä otettiin se 2mm pois kansista että sai 52cc palotilat ja rutun päälle kymppiin ja ei ollu imarin kanssa mitään ongelmia.

Eikä tarvinnu hölvätä silikonia, ne imarin päätytiipparit kun kannattaa jokatapauksessa korvata silikonilla.

Että ihan hirveästi en huutelis nyt tähän asiaan kun tää on "been there done that"-tyyppistä tietoa.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: FeV-8 - 29 toukokuu, 2025, 22:25Jos se mto1 on vielä hommamatta, nii tuo crane olis vielä parempi ja modernimpi. Tuolla saa paremman dynaamisen puristuksen mitä hidas ramppisella mto1 nokalla.
No perhana, täytyypä vähän kuutioida oisko tuo just nyt varaa ostaa, mahtaa nuo yksittäis osat hävitä aika nopeasti myynnistä.  ;D

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 toukokuu, 2025, 23:47Se ei vaan aina mee hienosti noin vaikka kuinka olis 90 asteen kulmassa imukannen laipat. Sen takia kyllä vähän pohtisin sitäkin puolta jos käy niin, että sitä imaria pitää koneistaa niin tulisko männät ja pieni lohkon dekkaus sittenkin järkevämmäksi ratkasuksi.
Empä kyllä muista koskaan mistään lukeneeni, että oldsissa olis ongelmaa kansien laskun kanssa.  :thinking:
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 30 toukokuu, 2025, 06:43No tää nyt tulee kuitenkin ihan omakohtaisen kokemuksen perustalta.

Ykässä otettiin se 2mm pois kansista että sai 52cc palotilat ja rutun päälle kymppiin ja ei ollu imarin kanssa mitään ongelmia.

Eikä tarvinnu hölvätä silikonia, ne imarin päätytiipparit kun kannattaa jokatapauksessa korvata silikonilla.

Että ihan hirveästi en huutelis nyt tähän asiaan kun tää on "been there done that"-tyyppistä tietoa.
N=1

Sillä silikoonilla saa joo kaikki sopimaan ja tihkumaan sen jälkeen kun on todettu kumitiivisteillä ettei mikään sovi ja istu. Se peltitiivistekkin luonnollisesti lentää vekeen kun ei sekään sinne istu. Mut nou probleem. Kaikki ei vaan koneitaan tee noin.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 toukokuu, 2025, 23:47Se ei vaan aina mee hienosti noin vaikka kuinka olis 90 asteen kulmassa imukannen laipat. Sen takia kyllä vähän pohtisin sitäkin puolta jos käy niin, että sitä imaria pitää koneistaa niin tulisko männät ja pieni lohkon dekkaus sittenkin järkevämmäksi ratkasuksi.

350:n osalta se mäntien vaihto voi olla ihan ok ratkaisu, 307:ssa ei niitä oikein ole tarjolla. Paitsi en tietysti ole tutkinut buickin koneiden tarjontaa, kun sama poraus, kävisikö sieltä männät ristiin ja onko niitä tarjolla.

Noissa kolmessa meillä eli @LowCrow kasaamassa oldsin koneessa männät tulee tasan lohkotason kanssa. Ilman koneistuksia.

Näillä eväin kansien lasku on ollut helpoin ja kustannustehokkain tapa puristusten nostoon.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8