Nettiautosta yms. bongattua

Aloittaja timant, 10 tammikuu, 2020, 12:04

« edellinen - seuraava »

Poke

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 kesäkuu, 2025, 03:34tätä vähä hain takaa. Ei ne löysin perustein läpi päässeet alasaja museosysteemiä vaan se mitä täälläki nyt vaaditaan että aletaan lätkimään jotain tarkastuksia á 150 euroa missä ihmetellään oliko nyt vuoden 66 vannemallistossa tälläisiä vanteita vai ei ja onko tämä eeberspärsser ollut tässä alunperin vai ei

Höpön pöpön. En minä sulle kirjoita 150€ tarkastusmaksua. En. Kirjoitan sulle sössöttämisestä 1500€ laskun. Jos kun kerran museorekkaaminen on tarkeimmista tarkkaa tarkastelua, ja se on vapaaehtoista, niin toinen vaihtoehto on tavallinen harrastusajoneuvo. Missä siinä vikaa missä? samat säännöt kaikilla on reilua ja sä vain sössötät sääntöjen venyttämisestä.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Poke - 15 kesäkuu, 2025, 03:40Höpön pöpön. En minä sulle kirjoita 150€ tarkastusmaksua. En. Kirjoitan sulle sössöttämisestä 1500€ laskun. Jos kun kerran museorekkaaminen on tarkeimmista tarkkaa tarkastelua, ja se on vapaaehtoista, niin toinen vaihtoehto on tavallinen harrastusajoneuvo. Missä siinä vikaa missä? samat säännöt kaikilla on reilua ja sä vain sössötät sääntöjen venyttämisestä.
olen elänyt tässä maassa jo tarpeeksi nähdäkseni miten asiat menee. Jouduin itse purkamaan 1. omisajan mukaan myyntihetkellä asennettua kamaa autostani pois museotarkastukseen. Kaveri joutui ottamaan uudesta saakka olleet cibiet pois keulilta museotarkastuksen ajaksi koska eivät olleet kuulemma ajanmukaiset. Toki auto ollut uudesta saakka lähipiirissä mutta näitä tietäjiä suomessa on.

Et semmosta se, sinähä tässä sössötät jostain vanteista ja renkaista jotai iha turhaa skeidaa mutta nettiauton autot ja naapurien asiat kai sitte perisuomalaiseen tapaan kiinnostaa enemmän mitä omat asiat ja autot vaikkei niitä autoja ole edes ostamassa. Vapaaehtosta on museotarkastus ja kun tarpeeksi nassutetaan naapureitten autoista niin kohta ei kellään ole museoautoa. Sit on kaikilla yhtä kivaa.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 kesäkuu, 2025, 03:34tätä vähä hain takaa. Ei ne löysin perustein läpi päässeet alasaja museosysteemiä vaan se mitä täälläki nyt vaaditaan että aletaan lätkimään jotain tarkastuksia á 150 euroa missä ihmetellään oliko nyt vuoden 66 vannemallistossa tälläisiä vanteita vai ei ja onko tämä eeberspärsser ollut tässä alunperin vai ei ja onko ristikudosrenkaan tilalla vyörengas nyt turvallisuusvaruste vai ei ja saako 50 luvun autossa olla uudet wilwoodin ratajarrut, ja saako olla halogeeni vai onko sealedbeam vai mikä umpio ja onko tommonen nyt joku reuisku vai termoguad vai mikä ihme kaasari vai häh.

ei voi ymmärtää tämmästäkään.
Ei kaiketi väärän tyyppinen vanne ole ongelma, mutta kun museoajoneuvoina on laitteita, mihin on tehty merkittäviä rakennemuutoksia, mitkä edellyttää muutoskatsastuksen, eikö niihin ole pyydetty museoajoneuvotarkastajan lausuntoa. Hiljattain törmäsin vaikkapa museoajobeuvoon, mitä oli ulkoisesti muutettu melko radikaalisti, tehty nelilinkit ja immajousitus, ym. Pitäisi muutoskatsastuksessa kyllä vaatia museoajoneuvotarkastajan lausunto.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Poke

Itse olen tälle alustalle jo kertonut oman mielipiteeni Suomen museoajoneuvolaista. Se ei ole ajanmukainen. Se pitäisi uudistaa samaan suuntaan kuin Ruotsissa ja Englannissa. Myös harrastus/elämäntapa-ajoneuvot tulisi ottaa samaan lakiin. Enkä tarkoita noita kaikkein uusimpia museoajoneuvoiksi hyväksytyiksi katsottuja. Taisi olla jokin vuosiraja niissäkin.

- Ajoneuvohistoriallinen ajoneuvo yli 50 vuotias.
- Ajoneuvoveroton.
- Katsastus pakoton, kuitenkin oltava tieliikennelain mukainen, omistaja/kuljettaja vastaa, Suomessa tämä voisi tarkoittaa jotain kuten museoajoneuvoilla eli 4 tai 5 vuoden välein pakollinen. Saa katsastuttaa vaikka joka vuosi jos pelkää.

Tästä on ollut debattia vaan jokin, joku tai jotkin tahot tätä ovat vastustaneet jyrkästi. No, saivat nuo jotkin tahot vähän aikaiseksi kuten joka toinen vuosi katsastus, ja nyt halpeni ajoneuvovero viidellä kympillä vuosi. Silti vituttaa maksella elämäntapa-autosta turhaa maksua kun kilometrejä tulee vuodessa muutama sata. Euro / päivä suurinpiirtein, turhaa maksua.

LPR

Sanotaan, että autovero ei ole ongelma, mutta silti tuunattu rakennelma halutaan museoajoneuvoksi. Onko syy neljän vuoden katsastusväli, niin voidaan tehdä muutoksia, mitkä ei kelpaa katsastukseen ja ei tarvii niin  usein muuttaa kelvolliseksi
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Poke

Lainaus käyttäjältä: LPR - 15 kesäkuu, 2025, 04:12Sanotaan, että autovero ei ole ongelma,

Minulle ajonevovero + vakuutusmaksut ovat suurin kyrvitys elämäntapaharrastusajonevosta, minkä voi kyllä rinnastaa museoajoneuvoihin.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Poke - 15 kesäkuu, 2025, 03:40Höpön pöpön. En minä sulle kirjoita 150€ tarkastusmaksua. En. Kirjoitan sulle sössöttämisestä 1500€ laskun. Jos kun kerran museorekkaaminen on tarkeimmista tarkkaa tarkastelua, ja se on vapaaehtoista, niin toinen vaihtoehto on tavallinen harrastusajoneuvo. Missä siinä vikaa missä? samat säännöt kaikilla on reilua ja sä vain sössötät sääntöjen venyttämisestä.
Museoajoneuvonkin voi poistaa museorekisteristä, jos ei sen ehdot miellytä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 15 kesäkuu, 2025, 04:05Ei kaiketi väörän tyyppinen vanne ome ongelma, mutta kun museoajoneuvoina on laitteita, mihin on tehty merkittäviä rakennemuutoksia, mitkä edellyttää muutoskatsastuksen, eikö niihin ole pyydetty museoajoneuvotarkastajan lausuntoa. Hiljattain törmäsin vaikkapa museoajobeuvoon, mitä oli ulkoisesti muutettu melko radikaalisti, tehty nelilinkit ja immajousitus, ym. Pitäisi muutoskatsastuksessa kyllä vaatia museoajoneuvotarkastajan lausunto.
Epäilen että on saatu nelilinkki jollain turvallisuusverukkeella läpi. Mut turhaa niistä napistakkaan on. En itse hyväksy tuon järjestelmän räikeää väärinkäyttöä mutten kyllä siitä nassuttamistakaan vaikka joku nyt ei olisi mielestäni sen mukainen, valittamisella se ainakin poistuu tai muuttuu paskemmaksi nykyisestä ja mitään muuta ei tilalla ole eikä ole tulossa. Pitää vaan huolen omista museoautoista niin tukee siten järjestelmää omalta osin parhaiten, teki joku nettiautokauppias tai naapuri mitä tahtos. Kuitenkin ne räikeät väärinkäyttäjät on omien kokemusten mukaan hyvinkin pieni vähemmistö.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Poke - 15 kesäkuu, 2025, 04:09Itse olen tälle alustalle jo kertonut oman mielipiteeni Suomen museoajoneuvolaista. Se ei ole ajanmukainen. Se pitäisi uudistaa samaan suuntaan kuin Ruotsissa ja Englannissa. Myös harrastus/elämäntapa-ajoneuvot tulisi ottaa samaan lakiin. Enkä tarkoita noita kaikkein uusimpia museoajoneuvoiksi hyväksytyiksi katsottuja. Taisi olla jokin vuosiraja niissäkin.

- Ajoneuvohistoriallinen ajoneuvo yli 50 vuotias.
- Ajoneuvoveroton.
- Katsastus pakoton, kuitenkin oltava tieliikennelain mukainen, omistaja/kuljettaja vastaa, Suomessa tämä voisi tarkoittaa jotain kuten museoajoneuvoilla eli 4 tai 5 vuoden välein pakollinen. Saa katsastuttaa vaikka joka vuosi jos pelkää.

Tästä on ollut debattia vaan jokin, joku tai jotkin tahot tätä ovat vastustaneet jyrkästi. No, saivat nuo jotkin tahot vähän aikaiseksi kuten joka toinen vuosi katsastus, ja nyt halpeni ajoneuvovero viidellä kympillä vuosi. Silti vituttaa maksella elämäntapa-autosta turhaa maksua kun kilometrejä tulee vuodessa muutama sata. Euro / päivä suurinpiirtein, turhaa maksua.
montako museorekisteröityä ajoneuvoa sulla on?

Poke

Lainaus käyttäjältä: LPR - 15 kesäkuu, 2025, 04:16Museoajoneuvonkin voi poistaa museorekisteristä, jos ei sen ehdot miellytä.

Itseasiassa jo siinä vaiheessa kun on tilannut tarkastajan kuka sanelee mitä saa ja mitä ei saa olla ja mitä pitää vaihtaa, korjata, poistaa. Voi jo peruuttaa koko homman. Maksaa pitää silkti sen tarkastajan palkkio.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 kesäkuu, 2025, 04:16Epäilen että on saatu nelilinkki jollain turvallisuusverukkeella läpi. Mut turhaa niistä napistakkaan on. En itse hyväksy tuon järjestelmän räikeää väärinkäyttöä mutten kyllä siitä nassuttamistakaan vaikka joku nyt ei olisi mielestäni sen mukainen, valittamisella se ainakin poistuu ja mitään muuta ei tilalla ole eikä ole tulossa. Pitää vaan huolen omista museoautoista niin tukee siten järjestelmää parhaiten, teki joku nettiautokauppias tai naapuri mitä tahtos. Kuitenkin ne räikeät väärinkäyttäjät on omien kokemusten mukaan hyvinkin pieni vähemmistö.
Minusta toi on aika simppeli juttu. Museoautossa ei ole mitään sellasta, jota siihen ei tehtaalta tai dealerilta sinä vuonna saanut.
Eli ei mitään ihme virikoneita, ei nelilinkkejä, eikä leveitä isoja vanteita. Ei mitään tehopoppikoneita, joku usb-soitin hanskalokeroon jemmattuna vois mennä. Jos jotain modernisointia on tehny, niin se pitää olla täysin näkymätöntä.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 15 kesäkuu, 2025, 04:38Minusta toi on aika simppeli juttu. Museoautossa ei ole mitään sellasta, jota siihen ei tehtaalta tai dealerilta sinä vuonna saanut.
Eli ei mitään ihme virikoneita, ei nelilinkkejä, eikä leveitä isoja vanteita. Ei mitään tehopoppikoneita, joku usb-soitin hanskalokeroon jemmattuna vois mennä. Jos jotain modernisointia on tehny, niin se pitää olla täysin näkymätöntä.

Tossakin on jo aika monta tulkinnanvarasta kohtaa, mitkä ei olekkaan niin simppeleitä osoittaa. Mun mielestäni on parempi että joku pari väärin käyttäjää nyt pääsee läpi kuin se, että kaikilla on paskemmin asiat ja vaaditaan isompi osa osoittamaan 150 euron lisätarkastuksessa, että onko tämä nyt tässä autossa alunperin ja mikä tämä varuste on, onko tämä nyt sitten dealer varuste ja milloin asennettu jne. jotta ne pari väärinkäyttäjää saadaan pois museorekisteristä. Tollanen verrattaen löyhästi säädelty rekisteröinti ja valvontasysteemi on aika eriskummallinen tän maan oloissa ja sitä on turha harrastajana paskoa pitämällä älämölöä jostain väärinkäyttäjästä. Vaihtoehtoa kun on ainakin 15 vuotta ainakin tälle järjestelmissä puheissa vaadittu mutta mitään ei ole tapahtunut, joten voinee olettaa ettei sellasta ole ainakaan tällä hetkellä. Ton vuoksi en juurikaan hyväksy napinaa niistä väärinkäyttäjistä kun se valitus tämän järjestelmän tuhoaa. En kyllä niitä väärinkäyttäjiäkään hyväksy tai ymmärrä, mutta sen ymmärrän että niitä aina tulee olemaan ja aina kärsii kaikki muut jos niitä aletaan metsästämään kun on tarpeeksi valitettu muista.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 kesäkuu, 2025, 04:46Tossakin on jo aika monta tulkinnanvarasta kohtaa, mitkä ei olekkaan niin simppeleitä osoittaa. Mun mielestäni on parempi että joku pari väärin käyttäjää nyt pääsee läpi kuin se, että kaikilla on paskemmin asiat ja vaaditaan isompi osa osoittamaan 150 euron lisätarkastuksessa, että onko tämä nyt tässä autossa alunperin ja mikä tämä varuste on, onko tämä nyt sitten dealer varuste ja milloin asennettu jne. jotta ne pari väärinkäyttäjää saadaan pois museorekisteristä. Tollanen verrattaen löyhästi säädelty rekisteröinti ja valvontasysteemi on aika eriskummallinen tän maan oloissa ja sitä on turha harrastajana paskoa pitämällä älämölöä jostain väärinkäyttäjästä. Vaihtoehtoa kun on ainakin 15 vuotta ainakin tälle järjestelmissä puheissa vaadittu mutta mitään ei ole tapahtunut, joten voinee olettaa ettei sellasta ole ainakaan tällä hetkellä. Ton vuoksi en juurikaan hyväksy napinaa niistä väärinkäyttäjistä kun se valitus tämän järjestelmän tuhoaa. En kyllä niitä väärinkäyttäjiäkään hyväksy tai ymmärrä, mutta sen ymmärrän että niitä aina tulee olemaan ja aina kärsii kaikki muut jos niitä aletaan metsästämään kun on tarpeeksi valitettu muista.
Ei tehdä tästä liian vaikeeta. Kyllä se on lopuilleen ihan helppoa.
Jos nelilinkkiä ei saanu tehtaalta, niin se ei kuulu museoautoon. Jos LS konetta ei saanu 50-luvulla museoautoon, niin se ei ole museoauto.
Joku ykspiirijarrun muuttaminen kaksipiiriseksi on taas ihan eri juttu, ja se kyllä kelpaa.
Ja toihan pitää siis niiden yrittäjien tajuta, ei muiden, joilla on jo museoauto. Ne yrittäjäthän sen homman pilaa, jos joku. Kyllä järki pitää olla kokeillessakin.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 15 kesäkuu, 2025, 05:00Ei tehdä tästä liian vaikeeta. Kyllä se on lopuilleen ihan helppoa.
Jos nelilinkkiä ei saanu tehtaalta, niin se ei kuulu museoautoon. Jos LS konetta ei saanu 50-luvulla museoautoon, niin se ei ole museoauto.
Joku ykspiirijarrun muuttaminen kaksipiiriseksi on taas ihan eri juttu, ja se kyllä kelpaa.

unohdat nyt millasessa maassa asutaan.

Tommoset jarrumuuttelut avaa sen oven muullekkin muuttamiselle, mistä osa menee överiksi ja osa ei. Mutta ne avaa sen jos alkuperäisyydestä saa poiketa turvallisuusperustein.

Edelleen tässä maassa se vaihtoehto nykyiselle olisi paljon huonompi, vaikka nykyisessä joku nelilinkki onkin menny läpi. Joko katotaan tarkkaan että kaikki on täysin alkuperästä jollon poikkeuksia ei ole (ja luonnollisesti joku raskas valvontajärjestelmä tähän), tai sitte koko rekisteri poistuu. Niihin verrattuna nykynen on ihan hyvä systeemi.

Carillo

Nelilinkki vs alkuperäinen on mielestäni eri asia kuin kaksipiiri vs yksipiiri turvallisuuden kannalta.

Museo ja muutos homman tekee vaikeaksi se, että katsastusasemia ja ketjuja on Suomessa paljon. Lisäksi katsastajia on myös muutama tuhat. Joten mielipiteitä näin ollen myös ja nehän tunnetusti vaihtelevat eri asemien ja paikkakuntien välillä (Karpon Jenkkifarmari-case). Esim. Sniper ja nelilinkki on mennyt läpi vaikka 2 kertaa samalla asemalla, sitten vaihtuu omistaja + paikkakunta -> pomppaa leimalla. Sitte ihmettelemään et tää on kyllä näillä leimattu aikaisemman omistajan toimesta pari kertaa... Mutkun mutkun sitkun  :o