Nettiautosta yms. bongattua

Aloittaja timant, 10 tammikuu, 2020, 12:04

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 22 huhtikuu, 2026, 23:04Itseasiassa ei ole aito Porche vaan VW:n ja Porchen yhteistyön tulos. Tuo 914 tunnetaan myös nimellä VW-Porche, ihan virallisestikin. Alunperin oli tarkoitus myydä nelipyttyiset Volkkareina ja kutoskoneiset Porcheina, mutta päättivät myydä kaikki Porchena, myös Volkkarin koneella olevat, silloin kaiketi tuli tuo 914 numero käyttöön. Ja hyvinhän tuo kävi kaupaksi, oli aikakautensa myydyin Porche, enemmän kuin 912 tai 911.
Kaikki porsset on vwn ja porssen yhteistyön tuloksia kun samat ihmiset hääri molemmissa firmoissa.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 huhtikuu, 2026, 23:48Kaikki porsset on vwn ja porssen yhteistyön tuloksia kun samat ihmiset hääri molemmissa firmoissa.
Ei ole. Siis ainakaan siinä määrin, että tuotanto oli yhteistä, ym. 914 on sodanjälkeisen sopimuksen viimeinen malli ja ainoa mikä oli tarkoitus myydä molemmilla merkeillä erikseen. Porsche oli sitoutunut suunnittelemaan x kpl automalleja VW:lle ilmeisesti lisenssimaksuna Kuplan tekniikasta 356:n. Yritykset oli kuitenkin täysin itsenäiset ja niillä oli omat mallistot. Auto tunnettiin VW-Porchena, ainoana, missä näkyi molempien nimi. Lopulta kuitenkin myytiin Porsche 914 nimellä, kun pelkäsivät, että saman korimallin myynti kahdella eri merkillä heikentää kummankin myyntiä.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 huhtikuu, 2026, 23:48Kaikki porsset on vwn ja porssen yhteistyön tuloksia kun samat ihmiset hääri molemmissa firmoissa.
Ihan hieno fantasia, mutta ei valitettavasti ole totta.

Poweri


sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 23 huhtikuu, 2026, 00:07Ihan hieno fantasia, mutta ei valitettavasti ole totta.
Kyllä vaan on jos katsot mikä suku noissa molemmissa firmoissa on koko ajan ollut toimijana. 356 on jopa kuplan osia, ja kupla on 356 suunnittelijan isän suunnittelema auto. Tohon samaan sukuun vielä autounionkin jotenkin liitty. Porsse ja volkkari on ihan alusta lähtien ollu toisissaan kiinni tuon yhden suvun kautta.

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 23 huhtikuu, 2026, 00:07Ei ole. Siis ainakaan siinä määrin, että tuotanto oli yhteistä, ym. 914 on sodanjälkeisen sopimuksen viimeinen malli ja ainoa mikä oli tarkoitus myydä molemmilla merkeillä erikseen. Porsche oli sitoutunut suunnittelemaan x kpl automalleja VW:lle ilmeisesti lisenssimaksuna Kuplan tekniikasta 356:n. Yritykset oli kuitenkin täysin itsenäiset ja niillä oli omat mallistot. Auto tunnettiin VW-Porchena, ainoana, missä näkyi molempien nimi. Lopulta kuitenkin myytiin Porsche 914 nimellä, kun pelkäsivät, että saman korimallin myynti kahdella eri merkillä heikentää kummankin myyntiä.
eihän yritykset ole mitenkään "täysin itsenäiset" jos esim. volkkarin r&d toiminnot oli ulkoistettu jo ennen sotaa porschelle. Ei kai jonkun autovalmistajan itsenäisyyttä se voi määrittää onko sen linjoilla tehty jotakin toista merkkiä vai ei.

Harri S

914/6 ajoi keskimoottorisena ovet tavan takamoottorisista possuista.

Sama juttu kuin 944T kanssa jonka ajo-ominaisuuksia piti lopulta heikentää takamoottoristen eduksi.

Possuihin liittyen mulla oli 9 vuotta sitten Ferrarin parina myös 951, eli juurikin 944 Turbo 400hp takapyöriltä Lindseyn virityssarjalla ja sillä oli pikkuautona kiva piestä kaikki Skodat, Diudit ja mitä noita pukumies härkkijöitä tiellä ohi pyrkikään.

Turbo tosin heräs vasta kakkosella mutta pää oli tukevasti niskatuessa reilu 200km/h asti mitä sillä uskalsin vedättää. Se turbopotku oli ihan parhautta ja pellin alla suhisi kuin suihkumoottori.

Hauska tarina oli kun ostin auton niin myyjän varaosalaatikosta purosi 3 barin Mappi...
Eli myyjä oli ajanut täyden konepokan ja virityssarjan asennuksen jälkeen ajanut autolla vakiopaineilla monta vuotta.
Kun vaihdoin sen uuden Mapin autoon parin viikon ajeluiden jälkeen meinasin vetää sillä Kehä1 ja Tuusulanväylän rampissa ensiksi kaiteisiin ja sitten väylälle päästyä ohjaamo täynnä käsiä kun piti sovittaa auto 120km/h nopeuserolla sen väylän ruuhkaliikenteen sekaan.

Auto vei bensaa ihan helkkaristi ja laitoin sen sittemmin kokeeksi hyvällä katteella myyntiin kun ostin katraaseen pari Corvettea. Ostajakanditaatin tulessa ruuvasin hanskalokerosta ahtopainesäätimen tappiin ja koska auto oli jo talviseisonnassa heitin itse sillä rivakan muutaman kilsan lenkin mm. Kehällä ostajan kiljuessa vieressä kauhusta mutta koeajon jälkeen ostaja latoi mukisematta rahat kouraan ja vei auton mennessään. Soitti viikon päästä perään että paljonko olen oikein pitänyt ahtopaineita ajaessa kun se oli mitannut autosta 3 baria ahtoja.

Pertti K


Springer


Poweri

Lainaus käyttäjältä: Springer - 23 huhtikuu, 2026, 16:09

Saatanan hampaaton paskahousu puliukko taas.

Joka kerta kun näen etenkin corveten tai harrikan, sanon sen mielessäni tuolla tavalla  :smashhead:  :rotfl:

Ja tästä on jo ainakin 10v kun joku tuon laittoi edelliselle  :))

rb


leivonharri

Ei kaikista luettavin fontti.

Carillo


LPR

Lainaus käyttäjältä: Carillo - 23 huhtikuu, 2026, 23:46https://www.nettiauto.com/ford/f350/14868785

 :o
Ykkönen unohtunut ajokilometrien edestä pois. Tai sitten melko heikkolaatuiset istuimet ja muutenkin huonolla pidolla ollut.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 24 huhtikuu, 2026, 00:06Ykkönen unohtunut ajokilometrien edestä pois. Tai sitten melko heikkolaatuiset istuimet ja muutenkin huonolla pidolla ollut.
Samaa mieltä pakko olla. Ei ehkä ykkönen puutu edestä, mutta jotain feelua on. Ei kulu penkkikään tuohon kuntoon noilla ajoilla.