Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Ajattelin laittaa slanttiin imumoottorin vetämään kampikammion alipaineiseksi. Pumpuksi olen ajatellut laittaa sähköisen "saastepumpun" elikkä vekottimen, jolla laitetaan ilmaa pakosarjoihin. Toki jos tuommoinen on ns ilmaviivis, eli ei pyörimättä anna virrata minkään läpi, täytyy laittaa ulospäin avautuva takaiskuventtiil yms varmennusta. Ja jos poIstot menee pakoputkeen, niin sinne toinen suuntaventtiili, ettei tämä pumppu sula, josse i satu tuottamaan ihan tarpeeksi.



Standard Motorsin AIP27 (tai vastaava)

Hihnavetoiselle ei oikein löydy tilaa, siksi sähköinen. Ja kun on sähköinen, niin voi ohjata.

Olisko lajitoveria, joka on pyöritellyt tommosta käsissään? Imeekö/puhtaltaako hyvin?
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

jariha

miten vähän sä siitä tuubista sitä silikonia laitoit kun ei pijä? ei se pelkkä hively slantissa riitä sitä pitää olla melkein samanverran kuin kisakoneissa jotka on kasattu pelkällä silikoonilla....
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

slant sickness

Paljon. Joku paikka jäi taas auki. Ihan kuuli sen paineilmalla. Uusintaliimaus käynnissä.

Löysin youtubesta videon, jossa puhuva pää laittoi tämmöisen turbo-Buickkiin saadakseen koneesta siistin. Tuloksia ei kertonut.

Mulle tämä tulee ecu-ohjatuksi. Laitan jonkinlaisen servon tai säätimen ohjaamaan tätä alipaineen funktiona. Ja jos auttaa pystyy tarpeeksi imemään, niin jää konehuoneeseen. Lähti just tilaukseen.

Optiona voi tulla katsastusmoodi, jossa imut on vähän kovemmalla.

Tulee mieleen pari viritystä menneisyydestä emc mittauksissa, missä testattava laite oli tehty havaitsemaan itse olevansa mittatilassa ja siksi itsekseen asetteli toiminnan tason sellaiseksi, ettei liikaa pöhinää esiintynyt. Ei VW Diesel ameriikassa, vaan SS:n oma tekele Suomessa.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Hupeli

Vaikeita nämä tiiviste silikonit. Oliskohan jotta läheskään kaikki edes "liimaudu" jos sitä hakee ::) ja paljonkohan paksuudelta nämä voi -silloittaa-?

Visa

Veikkaan, että ensi keväänä saadaan lukea kuinka slant sickness on heivannut slantin keulilta ja tilalla löytyy 2jz, m50 tai barra  ;D

slant sickness

Ensi talveksi on muita juttuja, mut joku sähkömoottori voi saada aikanaan paikan.

Tulee niitä polttisrajoituksia ja 0g/km pelillä pääsee silloinkin kauppatorille parkkiin.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Kone on taas töhritty silikonilla. En muistanut ottaa kuvaa kaimalle mustan massan määrästä.

Laitan korvikevideon:

https://youtube.com/shorts/ngSAo1nPPqQ?si=bRnp094TH0llly8y

Tommonen tulee aikanaan kampikammion imuriksi. Ottaa jonkin verran sähkötehoa. Tarttee koeajella auton akulla tms. Tuossa on joku 10% puhallus päällä ja jo se föönistä kävisi. Labrapoweri + dc moottorin pwm ohjain ei pysty enempään.

Jonkin säätimen tämä ansaitsee. Ei ole aie vetää kuin joku 0,05-0,1 bar alip.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness


Kiinantavaraa sekaan. Vitosen hintaiset DC moottorin ohjaimet taipuvat moneen. Laitoin jo aiemmin yhden syylärin flektin ajuriksi. Siellä menee parhaimmillaan parikymmentä ampeeria ja tämmöinen kortti ei ole ollut moksiskaan. Tuo ilmapumppu ottaa jonkun nettikommentoijan mukaan jopa 50-60A, mutta mun ei ole aie ajaa sitä täysillä.

DC ohjaimen sisältä löytyy vakiotaajuuksinen (13kHz) pwm ohjain 555 piirillä tehtynä. Poistin potentiometrin ja laitoin kaksi vastusta tilalle. Kytkentä kävisi tällä lailla 50% pulssisuhteella, jollei rinnalla olisi ECUlta tuotu pwm joka ajaa yli. Ajan ECUlta tulevan signaalin bufferin läpi 555 triggeripinniin jolloin jälkimmäinen on nk "pakko-ohjauksessa" ja tekee just sitä pulssia, mitä ECU lähettää.



Sähköflektin ohjain on just näin tehty.

Kun ajelee tuntemattomia moottoreita, niin pwm käyttö kannattaa kokeilla varovasti. Kaikki DC moottorit eivät sovellu. Ilmapumpulle näytti kelpaavan.

Ensi versiossa tungen kampikammion tuuletuksen turbon etupuolelle. Voi olla, että siirtyy myöhemmin menemään pakoputkeen lambdan jälkeiselle osuudelle. Aika näyttää.

Viikonloppuna yritän saada jälleen kerran silikonoidun slantin auton nokalle.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

samulis

Lainaus käyttäjältä: Visa - 23 syyskuu, 2023, 00:38Veikkaan, että ensi keväänä saadaan lukea kuinka slant sickness on heivannut slantin keulilta ja tilalla löytyy 2jz, m50 tai barra  ;D

Semmonen rautalohko M50B25 stroukattuna 2.8 kammella, takoveivit, männät, öljypumpun taikatemput, sopiva ahdin kylkeen, pari tonniset modernit suuttimet ja MAXXecu. Perus tonniheppa resepti. Tai jos riittää se viitisensatkua niin ajelee vakioromuilla.

Laatikoks 8HP ja TCU sit CANformance tai TurboLamik. Laatikko sen 700€, kestää 1300Nm, helvetin nopeet vaihdot, kaks ylivaihdetta ja jos erehtyy TurboLamikin TCU asentelemaan niin tarvittaessa saa rattivaihteet, sequ kepin, kytkinpolkimen ja transbraken. Tää laatikko tulee olemaan seuraava LSx jota työnnetään joka paikkaan. Oli muikee ajettava kaverin Japani sudituspelissä, matka-ajossa kierrokset ei käy kertaakaan yli 2500 ja kun polkasee ni lyö vaihteita kiukulla.

Barra on kuulemma melko vekkuli säädettävä, ite kattelisin letukan 4200 Vortex suoraa kutosta.

sössö

melko lennokkaalta kuulostaa

slant sickness

Muutaman tonnin sähköauton raato donoriksi ja siitä uusi sielu Darttiin. Se on tulevaisuutta.

En ollut ajatellut asiaa noin yksinkertaiseksi. Tuttava pisti just moottorikokoelman ja kaikki niihin liittyvät viriosat jakoon ja katselee tätä nykyä Norjalaisten purkaamoiden valikoimaa.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Visa

Joo tuo 8hp on kyllä mielenkiintoinen aski ja paljon hyvää, mitä lukenut. En sitten tiedä minkä kokoinen mötkäle se on. Mutta empä sotke enempää offtopicilla

Visa

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 11 lokakuu, 2023, 04:59Muutaman tonnin sähköauton raato donoriksi ja siitä uusi sielu Darttiin. Se on tulevaisuutta.

En ollut ajatellut asiaa noin yksinkertaiseksi. Tuttava pisti just moottorikokoelman ja kaikki niihin liittyvät viriosat jakoon ja katselee tätä nykyä Norjalaisten purkaamoiden valikoimaa.
Mä jotenkin näkisin nuo sähkömoottorit johonkin letkeään kruiseriin. Tietynlainen räyhäkkyys uupuu, vaikka ne kirpoileekin ihan hitosti.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Visa - 11 lokakuu, 2023, 05:02Mä jotenkin näkisin nuo sähkömoottorit johonkin letkeään kruiseriin. Tietynlainen räyhäkkyys uupuu, vaikka ne kirpoileekin ihan hitosti.
Ei mene kauaakaan kun on joku päästöraja, minkä ylittävillä ei ole kaivarin kierrokselle asiaa.

Mut jos nyt ensiksi saisi tämän etanolimuutoskatsastuksen tehtyä. Tästä tenuttelustahan se alkoi noin vuonna 2010.

Edit. Päivän HS kertoi, että bensa- ja dieselautojen matka Tukholman keskustaan katkeaa vuoden vaihteessa 2024-2025. Ihme on, jossei malli kopioidu tähän kaupunkiin.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 11 lokakuu, 2023, 07:24bensa- ja dieselautojen matka Tukholman keskustaan


Sitähän löytyi tämä leffa törppö, törpömpi, törpöin.
Jos Tukkilahti on törppö niin miks ihmeessä Hesan on oltava törpömpi ja olisko J.kylä sitten törpöin  :thinking: