Laturin koko (A) vs pyörintävastus?

Aloittaja Toyopet, 11 heinäkuu, 2024, 20:05

« edellinen - seuraava »

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 17 heinäkuu, 2024, 20:58Olisikohan tuommoinen toimiva: https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-akkuvirran-katkaisin?product=48-1830
Pikkuvirroille ihan ok, mutta ei auton käynnistysvirroille. Mulla on mönkkärissä ja sähköperämoottorissa, niissä on toiminut. Asuntoauton hupiakulle voisi toimia, kun ei mitään starttivirtoja käytetä.

Ehkä kuitenkin laittaisin vaikka tällaisen.

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/veneen-sahkotarvikkeet/virtakytkimet/paavirtakytkin-2000041887
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Ja jollain tämäntyyppisellä saisi erotuksen päivitrttyä nykyaikaan.

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/veneen-sahkotarvikkeet/asennustarvikkeet/erotusrele-automaattinen-2000042018

Blue Sea merkkisistä venetuotteista on hyviä kokemuksia, sekä releissä, että pääkytkimissä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 18 heinäkuu, 2024, 03:16Pikkuvirroille ihan ok, mutta ei auton käynnistysvirroille. Mulla on mönkkärissä ja sähköperämoottorissa, niissä on toiminut. Asuntoauton hupiakulle voisi toimia, kun ei mitään starttivirtoja käytetä.

Ehkä kuitenkin laittaisin vaikka tällaisen.

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/veneen-sahkotarvikkeet/virtakytkimet/paavirtakytkin-2000041887
Mulla on ollu noita parikin. Kyllä ne starttivirrallakin toimii, mutta aika äkkiä muuttuu epävarmoiksi. Lähinnä ei irrotakaan kontaktia muuten ku poistamalla koko ruuvi ja johto siitä.
Kyllä ihan kunnon kytkin johdotettuna johonkin helposti kuskinpaikalta käytettävään paikkaan olis se oikee ratkaisu.
En varmasti oo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 18 heinäkuu, 2024, 03:22Ja jollain tämäntyyppisellä saisi erotuksen päivitrttyä nykyaikaan.

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/veneen-sahkotarvikkeet/asennustarvikkeet/erotusrele-automaattinen-2000042018

Blue Sea merkkisistä venetuotteista on hyviä kokemuksia, sekä releissä, että pääkytkimissä.
Hyvä lisäys vois olla. Mutta silti se turha lepokulutus pitää saada pois sieltä hupipuolelta.
En varmasti oo.

Toyopet

Käytiin ransulla kirkolla, mittasin takaisintullessa akut. Käydessä lataa starttiakkua 14.45V ja hupiakkua tasan 14V.
Häviötä siis tulee.

No noin minuutin kuluttua sammutuksesta mittasin, ensin hupiakku, 12.75V ja starttiakku 13.4V.

Ja vedin maasähköjohdon valmiiksi, mittasin taas, niin hupiakku oli 12.57V

Maasähköllä se ei taida varsinaisesti ladata akkua, kun virrat päällä tulee akulle 13.15-13.20V.

Eli erotusrele hukkaa latausjännitettä mutta akussa itsessäänkin taitaa olla jo vikaa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 19 heinäkuu, 2024, 10:29Käytiin ransulla kirkolla, mittasin takaisintullessa akut. Käydessä lataa starttiakkua 14.45V ja hupiakkua tasan 14V.
Häviötä siis tulee.

No noin minuutin kuluttua sammutuksesta mittasin, ensin hupiakku, 12.75V ja starttiakku 13.4V.

Ja vedin maasähköjohdon valmiiksi, mittasin taas, niin hupiakku oli 12.57V

Maasähköllä se ei taida varsinaisesti ladata akkua, kun virrat päällä tulee akulle 13.15-13.20V.

Eli erotusrele hukkaa latausjännitettä mutta akussa itsessäänkin taitaa olla jo vikaa.
Vois olla diodilla tehty jako siellä. Tai yhdistysrele vähän ahistaa, eli huonoa kontaktia. Tai kolmantena, se hupiakku on vielä kaukana täydestä ja ottaa reilusti latausvirtaa, jolloin aika oikeat lukemat.

Sen hupiakun jännite kyllä tippuu nopeammin, jos siellä on nytkin se 250mA kuorma päällä, normaalia.

Maasähkölaturi kannattaa tarkistaa, jotain se tekee, mutta ei kunnolla.
En varmasti oo.

Nikuzai

Sotketaan rohkeesti aiheeseen

Vanhatasavirta laturi josta ilmeisesti jossain vaiheessa matkojen varrelle rapissu säädin


Saako siihen soviteltua jotain relettä tai vastaavaa hoitamaan säätimen virkaa

Kulutteita ei niin paljoa ole et kovin hienosti tartteisi säätää


Mut aiheeseen, väitän et isommalla laturilla samoilla pyörillä ja hihnalla luisti vähemmän aikaa startin jälkeen
Auton oma laturi latasi hyvin, mutta laakeri rohisti kuuluvasti, amppeerisempi laturi oli korviltaan sama joten sitä tilalle.
Sen verran vähemmän lipsutti hihnaa etten sitä sitten ees vaihtanu


Toyopet

Otin lämppärin piuhan irti, kun ei se ole edes toimintakuntoinen tällä hetkellä, eikä näillä keleillä tarvitse.
Jääkaapin ylläpito näkyy ottavan 0,11A eli 110mA, ei siis kylmennä vaan on valmiudessa.
Pienenihän se yli puolella mutta silti.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 heinäkuu, 2024, 09:16Otin lämppärin piuhan irti, kun ei se ole edes toimintakuntoinen tällä hetkellä, eikä näillä keleillä tarvitse.
Jääkaapin ylläpito näkyy ottavan 0,11A eli 110mA, ei siis kylmennä vaan on valmiudessa.
Pienenihän se yli puolella mutta silti.
Ei mun kaapit ole vieneet sammuksissa oikeen mitään. Aika paljon menee ei mihinkään.

Onko tuo 110mA vieläkin liikaa riippuu nyt vuodenajasta, kuin tiuhaan ajetaan ja kuinka paljon ajetaan. Eli ladataan.
En varmasti oo.

Toyopet

Ajattelin, että olisi tosiaan pienentynyt enemmän. Nyt jääkaappia lukuunottamatta kaikki pitäisi olla katkaisijan takana ja eihän siellä ole kuin lamput ja vesipumppu.
Radiosta en kyllä tiedä, kumman akun takana se on, se ei edes toimi kunnolla, voisi sekin olla.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 heinäkuu, 2024, 14:41Ei mun kaapit ole vieneet sammuksissa oikeen mitään. Aika paljon menee ei mihinkään.

Onko tuo 110mA vieläkin liikaa riippuu nyt vuodenajasta, kuin tiuhaan ajetaan ja kuinka paljon ajetaan. Eli ladataan.

Onko ylläpitolaturin käyttö kotona seisoessa pois suljettu vaihtoehto? Toki siinäkin on riskinsä, että ukkonen särkee auton elektroniikkaa jos ei piuhaa joka ukonilmalle muista irroittaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 heinäkuu, 2024, 16:25Ajattelin, että olisi tosiaan pienentynyt enemmän. Nyt jääkaappia lukuunottamatta kaikki pitäisi olla katkaisijan takana ja eihän siellä ole kuin lamput ja vesipumppu.
Radiosta en kyllä tiedä, kumman akun takana se on, se ei edes toimi kunnolla, voisi sekin olla.
Venehommissa tottu siihen, et joka vehkeelle on erikseen kytkin ja kaikille akuille vielä omat pääkykimet.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 heinäkuu, 2024, 16:38Venehommissa tottu siihen, et joka vehkeelle on erikseen kytkin ja kaikille akuille vielä omat pääkykimet.

Aiemmissa veneissä ei ihan kaikki ole olleet kytkimen takana, mutta Albatrossissa on kaikki. Sytkäripistokkeellekin on kytkinpaneelissa oma kytkin ja sisävaloille. Eli ensin pitää kytkinpaneelista laittaa valot päälle ja sitten oven pielestä katkaisijasta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 27 heinäkuu, 2024, 16:27Onko ylläpitolaturin käyttö kotona seisoessa pois suljettu vaihtoehto?
Sehän on nyt ollutkin piuhan päässä eli ei ole poissuljettu.

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 heinäkuu, 2024, 16:38Venehommissa tottu siihen, et joka vehkeelle on erikseen kytkin ja kaikille akuille vielä omat pääkykimet.

Tämä on, kun ei ole oikein tietoa kuka tehnyt ja mitä, niin joutuu vähän lähtemään tyhjän päältä.

Tuossa on koripajan jäljiltä se ohjauspaneeli, mistä saa sisäsähköt päälle, siellähän ei ole oikein muuta sen takana kuin takaosan valot. Sitten vesipumppu on toisen katkaisijan takana.
Ja se 12V jääkaappi sekä lämppäri ilmeisesti akulta suoraan.

Radio kysymysmerkki, se ei sammu muuten kuin etulevyn irrottamalla ja se onkin nyt pois valo siellä vilkkuu.

Täytyy taas joskus tutkia lisää.



Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39