Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 29 marraskuu, 2023, 14:33No vähän sama kuin johdonkaivajat ei lähtökohtaisesti koskaan korvaa vaikka tie olisi ihan paskana niiden jälkeen. Se vaan on niiden näkökulmasta loputon suo jos noista lähtee sopimaan niin kaikki haluaa korvauksia, mieluummin tapellaan vaikka oikeudessa. Eiköhän se sama ole Muskillakin, että no exceptions. Yhdessä maassa alat noyristelemään niin kohta kaikkialla huudetaan samaa laulua. Voi olla yleistäkin amerikassa tai siellä varmaan on isokin porukka ne yrittäjät joka periaatteesta vastustaa kaikkia ammattiliittoja.

Että ihan idioottimaista se olisi sössiä koko homma piskuisen Ruotsin paskakikkareen takia. Voi toki olla että tekevät sittenkin suunnanmuutoksen, mutta se pitää sitten tehdä koko organisaatioon globaalisti kun ovat tehneet tästä yrityksen periaatteen. Nyt on nähty että ammattiliitolta loppuu aseet. Kummalta sitten pettää hermot ensiksi jää nähtäväksi. Osakkeenomistajat viime kädessä päättää.
Enemmänkin Musk päättää, niinku twitterinkin tapauksessa. Muut osakkeenomistajat on ollu lähinnä matkustajan paikalla. Tää tuntuu olevan enemmänkin ideologinen juttu kuin liiketoiminnallinen, ja ideologiaansa se musk ajaa yritystensä kautta esimerkiks twitterin vai mikä X nykysin onkaan. Yleensä normaalit yhtiöt on tienny mitä on edessä kun investoivat johonkin ja sopeuttanu toimintaansa sen mukaan siihen maahan, teslallekkin olis mun mielestäni liiketoiminnallisesti ollu edullisinta neuvotella jo aikasessa vaiheessa sen sijaan että ajavat ittensä kankeena nurkkaan ja monen maan lehdistö seuraa mitä tapahtuu sen sijaan että kaikki menis eteenpäin as usual.

Hupeli

Mielestäni tässä Teslan jutussa on enemmänkin kyse siitä miten LO ja sen alihankkijat haluavat pakottaa Teslan noudattamaan järjestelmää mihin sen ei ole pakko suostua ja kyse on ennemminkin maan tapa kulttuurista kuin että se olisi rikollista.
Veikkaan tällaisen tapahtumaketjun koettelevan maan perinteitä kun LO on aina ollut vahvasti poliittisesti sitoutunut vasemmalle.

sämpy

Toivottavasti lopullisessa versiossa olisi normaalit kahvat ja muutenkin käytännössä ja talvellakin toimivaa tekniikkaa, latausluukut sun muut.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 14 joulukuu, 2023, 18:05niin niitä sähkömalleja? Onvatkohan ihan paskoja? Kaveri olisi kiinnostunut kun ei halua maasturia ja farmarisähköautot ovat vähän harvassa halvassa hintaluokassa.

https://podme.com/fi/moottoripodi/1569802
Tuolla juttua kiinalaisista yleensä. 4:30 kohdalla MG.

Ainiin tähän piti varmaan sanoa että ei kiinnosta yhtään.  ::)

sössö

ei kiinnosta yhtään mutta huonoja ovat

Pertti K

Hyvä täsmennys!

Periaatteen vuoksi en kyllä kiinalaista autoa osta, korealaisen ja ehkä jopa japonialaisen voisin ostaa jos muuten miellyttää. Mutta onhan se hyvä että tuovat vähän hintapainetta muillekin.

sössö

amerikkalaisillakin voisi olla jotain esim. chevy volt vai mikälie se sähköauto onkaan, ei kai ole kovinkaan surkee auto mun kummitädin mukaan kun sillä sellanne on. Tesla vaikuttaa sellaselta törste-autolta. Tuntuu että on nii periamerikkalainen. Kaikki vinksin vonksin, umpiot ui vedessä "personal luxyry" ja tehoo paljo.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 joulukuu, 2023, 16:55amerikkalaisillakin voisi olla jotain esim. chevy volt vai mikälie se sähköauto onkaan, ei kai ole kovinkaan surkee auto mun kummitädin mukaan kun sillä sellanne on. Tesla vaikuttaa sellaselta törste-autolta. Tuntuu että on nii periamerikkalainen. Kaikki vinksin vonksin, umpiot ui vedessä "personal luxyry" ja tehoo paljo.
Joo se on vissiin hyvä peli, Suomessa enemmän kyllä Ooppelin versiota aiheesta näkee. Minun kirjoissa se on kyllä lataushybridi vaikka kovasti koittivat markkinoida "extended range" sähkärinä. Ei sillä kovin montaa 10 kilometriä taida pelkällä sähköllä päästä. Itekin ihan vakavissani semmosta joskus harkitsin. Mutku en osaa ajaa niin pitäis olla neliveto.

Springer

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 15 joulukuu, 2023, 17:07Mutku en osaa ajaa niin pitäis olla neliveto.
Nelivedonhan saa pahempaan paikkaan jumiin ja pidemmälle lepikkoon hurjastellessa. Onhan neliveto ihan hyvä, varsinkin sähköautoissa missä voimansiirron tehohäviöt on eliminoitu erillisillä moottoreilla.

Pande

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 15 joulukuu, 2023, 17:07Minun kirjoissa se on kyllä lataushybridi vaikka kovasti koittivat markkinoida "extended range" sähkärinä. Ei sillä kovin montaa 10 kilometriä taida pelkällä sähköllä päästä.
Ja tarkemmin sanoen Opel Ämpäri on sarjahybridi. Eli polttomoottori on vain lataamassa akkuja mikäli virta vähenee, auton liike syntyy aina sähkömoottoreilla. Vastaavia ovat BMW i3:n Rex-malli sekä uusi Mazda MX-30 R-EV jossa polttomoottorina on yksikammioinen wankel.

Nythän Ampera/Volt on jo mallina vanha ja kehitys on mennyt eteenpäin, mutta sama käsitys minullakin että se on aivan ok tuote. Silloin kun olivat uusia niin meidän työpaikallamme oli yksi konsulttifirman kaveri jolla oli semmoinen, asui Porvoossa ja kävi joka työpäivä lounaalla kauppakeskuksessa missä oli silloin ilmainen lataus ja latasi siellä paluumatkaa varten niin mun mielestäni sanoi että pääsi nuo Porvoo-Helsinki-Porvoo matkat siten että moottori ei joko käynnistynyt ollenkaan tai kävi hyvin vähän. Että kai sillä joku puolensataa kilsaa ainakin sähköllä pääsi, joka toki tänä päivänä olisi lataushybridille vähänlainen range.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 15 joulukuu, 2023, 17:07Joo se on vissiin hyvä peli, Suomessa enemmän kyllä Ooppelin versiota aiheesta näkee. Minun kirjoissa se on kyllä lataushybridi vaikka kovasti koittivat markkinoida "extended range" sähkärinä. Ei sillä kovin montaa 10 kilometriä taida pelkällä sähköllä päästä. Itekin ihan vakavissani semmosta joskus harkitsin. Mutku en osaa ajaa niin pitäis olla neliveto.
mun mielestäni se mun kummitädin on täyssähkö, eli onko se sittenkin chevy bolt? Typerää nimeemistä taas GMmältä kun on bolt, volt, spark, mistä näistä muistaa mitä nää on kun kaikki samaa.

Mua ei kiinnosta enää ees sen vertaa sähköautot mitä ennen!

sämpy

Sarjahybridissä on se hyvä puoli, että kun polttis käynnistyy niin se toimii vain normikierroksilla ja voidaan tarvittaessa ottaa alkuun iisisti.

Toista se on oikeessa hybridissä, motarin rampissa pakkasta 25 ja koneet käyntiin kun sähkö ei riitä.

pantera

Lainaus käyttäjältä: Pande - 15 joulukuu, 2023, 19:12Ja tarkemmin sanoen Opel Ämpäri on sarjahybridi. Eli polttomoottori on vain lataamassa akkuja mikäli virta vähenee, auton liike syntyy aina sähkömoottoreilla. Vastaavia ovat BMW i3:n Rex-malli sekä uusi Mazda MX-30 R-EV jossa polttomoottorina on yksikammioinen wankel.

Nythän Ampera/Volt on jo mallina vanha ja kehitys on mennyt eteenpäin, mutta sama käsitys minullakin että se on aivan ok tuote. Silloin kun olivat uusia niin meidän työpaikallamme oli yksi konsulttifirman kaveri jolla oli semmoinen, asui Porvoossa ja kävi joka työpäivä lounaalla kauppakeskuksessa missä oli silloin ilmainen lataus ja latasi siellä paluumatkaa varten niin mun mielestäni sanoi että pääsi nuo Porvoo-Helsinki-Porvoo matkat siten että moottori ei joko käynnistynyt ollenkaan tai kävi hyvin vähän. Että kai sillä joku puolensataa kilsaa ainakin sähköllä pääsi, joka toki tänä päivänä olisi lataushybridille vähänlainen range.
Jep. Toimiva peli, pari amperaa tuotin hollannista mutta ei ne ehtiny olla pihassa kauaa kun joku ne halus.
Polttoainetalous noissa on kehno, bensagenussa ei ole oikein hyvä hyötysuhde.

Pertti K