Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 19 joulukuu, 2023, 15:51Piti oikeen tarkistaa, olihan se Impperiali melkeen 200 kg painavampi kuin alumiinkorinen Audi. Uusimman mallin kohdalla onkin sitten jo toisinpäin, vähän versiosta riippuen.
tee biokaasumuunnos niin saat 200kg ainakin lisää painoeroa, mitä muuta tuohon imperiaaliin voisi keksiä. Onhan sulla valurautainen imusarja?. O0 keeping up with the jonesses

sämpy

Lainaus käyttäjältä: Aalto - 19 joulukuu, 2023, 13:44Vm 71 Dodgessa oli ovien sisällä noin 5-6 tuumaa leveät prässätyt profiilit.
Niin oli eikä päässy E-klasse läpi vaikka kaikkensa yritti.  8)
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 19 joulukuu, 2023, 15:56tee biokaasumuunnos niin saat 200kg ainakin lisää painoeroa, mitä muuta tuohon imperiaaliin voisi keksiä. Onhan sulla valurautainen imusarja?. O0 keeping up with the jonesses
Senhän voi tosiaan museoautoonkin perustella liikenneturvallisuutta parantavana, mikäpä sen parempi kuin pari 100 kg tonkkaa paalinarulla takapaksiin.  ;D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 19 joulukuu, 2023, 16:07Senhän voi tosiaan museoautoonkin perustella liikenneturvallisuutta parantavana, mikäpä sen parempi kuin pari 100 kg tonkkaa paalinarulla takapaksiin.  ;D
samalla lohkon, korikoteloiden ja rungon betonointi jne. palontie auttaa tässä betoni-asiassa.

A.Naali

Kyllähän nuo suurlujuusteräkset korikehikossa ym. teki ihan mittavan parannuksen kolariturvallisuuteen. Vaikka itsekkin vanhoilla ajan, niin kyllä kolariturvallisuus uusissa on jotain ihan muuta.

Esim volvo 940 oli ihan aikaansa edellä kolariturvallisuudessa, silti, vs uudempi halpapaska: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY


Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 20 joulukuu, 2023, 00:04Kyllähän nuo suurlujuusteräkset korikehikossa ym. teki ihan mittavan parannuksen kolariturvallisuuteen. Vaikka itsekkin vanhoilla ajan, niin kyllä kolariturvallisuus uusissa on jotain ihan muuta.

Esim volvo 940 oli ihan aikaansa edellä kolariturvallisuudessa, silti, vs uudempi halpapaska: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY


Volvoakin taidettiin liian jäykäksi kehua aikanaan?  Hyvin silti uppoaa kun ei osu puskurit vastakkain. Jenkkilässähän taisi wanhoissa törmäystesteissä olla seinä mihin ajettiin. Auto meni keulasta 5-10cm lyttyyn mutta nukke teki aikamoiset liikkeet sisällä.


maistiaisia vaikka 2000-luvun f150 turvallisuudesta


En nyt smartin takapenkillä välttis haluis olla mutta ei taida astrokaan ajamalla lähteä enää ko tilanteen jälkeen?
Sinä vain

Anza

Porsche lopettaa polttomoottorisen Macanin myynnin Euroopassa keväällä. Se ei enää täytä ensi kesänä voimaan astuvia uusia tietoturvasäädöksiä.

Liian helppo hakkereille. Siinä mielessä joku pystylamppuinen diesel mersu on idioottivarma ettei nykyajan teini saa varmasti käyntiin, kun ei osaa hakkeroida suolasirottimen salaisuutta. Vahän sama kuin vanhan mallin kiekkovalintainen puhelin.


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porsche-joutuu-lopettamaan-suosikkimallinsa-myynnin-euroopassa-liian-helppo-pala-hakkereille/6c1a1886-3c69-4aac-9a24-115cb68aadbe?fbclid=IwAR0mwU53kFeF6p0JidOI_4fnRF4L-ITC14EEexyK6WhPIOkyqHm9bk4EZKo

Anza

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 20 joulukuu, 2023, 08:30Volvoakin taidettiin liian jäykäksi kehua aikanaan?  Hyvin silti uppoaa kun ei osu puskurit vastakkain. Jenkkilässähän taisi wanhoissa törmäystesteissä olla seinä mihin ajettiin. Auto meni keulasta 5-10cm lyttyyn mutta nukke teki aikamoiset liikkeet sisällä.


maistiaisia vaikka 2000-luvun f150 turvallisuudesta


En nyt smartin takapenkillä välttis haluis olla mutta ei taida astrokaan ajamalla lähteä enää ko tilanteen jälkeen?

Runkollisissa autoissa on pehmeä kohta kun ei osu koko keulan pituudelle. Oisko se ollu 1/4 törmäys nimeltään kun menee runkopalkista ohi. Se Chevyn impaloiden törmäystesti ja tuo videon Fordin testi ovat sellaisia.

1/4 törmäys, suurinpiirtein siihen umpion kohdalle kun osuu, niin autot joissa on moottori keulalla poikittain selviävät siitä paremmin kuin rungolliset autot, tai joku 1980-luvun 300 sarjan bemarikin on melko paperia.

Volvossa kattorakenteet melko lujia, siinä on pyritty hirvikolareissa turvallisuuteen. Samoin katto kestää kuormittaa päälle painoa. Suurlujuusterästen lisäksi taitaa katon etureunassa olla 7 erilaista peltiä hitsattu päällekkäin.


sämpy

Eikö noita jäykkiä kattoja ole haluttu kieltää jalankulkijoiden takia? Hirvet on globaalisti niin marginaalinen ongelma.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Anza - 20 joulukuu, 2023, 09:52Runkollisissa autoissa on pehmeä kohta kun ei osu koko keulan pituudelle. Oisko se ollu 1/4 törmäys nimeltään kun menee runkopalkista ohi. Se Chevyn impaloiden törmäystesti ja tuo videon Fordin testi ovat sellaisia.

1/4 törmäys, suurinpiirtein siihen umpion kohdalle kun osuu, niin autot joissa on moottori keulalla poikittain selviävät siitä paremmin kuin rungolliset autot, tai joku 1980-luvun 300 sarjan bemarikin on melko paperia.

Volvossa kattorakenteet melko lujia, siinä on pyritty hirvikolareissa turvallisuuteen. Samoin katto kestää kuormittaa päälle painoa. Suurlujuusterästen lisäksi taitaa katon etureunassa olla 7 erilaista peltiä hitsattu päällekkäin.


Joo volvo ja saab panostaneet kattoihin ja sen huomas palokunnassakin. Ykköslähdön s80 meinas hydraulisakset jo hyytyä kun piti leikellä pilareita.

Tuo 1/4 törmäys on aika usein se yleisin, siksi törmäystestissäkin niitä tehdään.

Muistan vielä uudehkon yariksen hirvikolarin jäljiltä. Hyvänä oli pysynyt katto ja pilarit vaikka lähtötiedot kuulosti pahalta. 10v vanhemmassa olis tiennyt jo mikä näky vastassa vaikka hirvikin voi osua niin eri tavoin autoon.
Sinä vain

Valde

Lainaus käyttäjältä: Anza - 20 joulukuu, 2023, 09:52Runkollisissa autoissa on pehmeä kohta kun ei osu koko keulan pituudelle. Oisko se ollu 1/4 törmäys nimeltään kun menee runkopalkista ohi. Se Chevyn impaloiden törmäystesti ja tuo videon Fordin testi ovat sellaisia.

1/4 törmäys, suurinpiirtein siihen umpion kohdalle kun osuu, niin autot joissa on moottori keulalla poikittain selviävät siitä paremmin kuin rungolliset autot, tai joku 1980-luvun 300 sarjan bemarikin on melko paperia.

Volvossa kattorakenteet melko lujia, siinä on pyritty hirvikolareissa turvallisuuteen. Samoin katto kestää kuormittaa päälle painoa. Suurlujuusterästen lisäksi taitaa katon etureunassa olla 7 erilaista peltiä hitsattu päällekkäin.


Joku 900 srj volvo kun saa vastapalloon minkä tahansa alle 10v vanhan auton ajovaloumpion kohdalle, niin törmäys pysähtyy volvon takarenkaan kohdalle.
Uudemmissa on sitten voimat muualle suuntaavat palkit reunoilla.

On nuo 1990 alun autot vaan pirun pehmeitä. Saati sitä vanhemmat. Ei mitään jakoa nykyvehkeitä vastaan törmäystilanteissa.
Takavetopihtaaja

Anza

850 ja sen faceliftin mk1 V70 suunnittelu aloiteltiin 1979-80 tienoilla. Siltä osin todella vanhaa ajattelua, mutta toisaalta myös hetki jolloin volvoista tuli etuvetoisia ja moottori kääntyi poikittain.

Mk2 V70 ja XC90 ovat aika läheistä sukua toisilleen, vaikka niidenkin suunnittelu on vielä 1900-luvulta peräisin. Uskoisin että tämän ikäluokan volvoissa alkaa olla se perusajattelu jo aika hyvin kohdallaan.

Sen sijaan se kiinalaisten briteiltä ostama MG sähköversio ei tainnut saada törmäystestistä ainoatakaan tähteä. Ettei se turvallisuus nyt ihan niin vain ole kaikille 2000-luvulla itsestäänselvä.

Lujan kattorakenteen turvallisuutta vois lisätä samalla tempulla kuin mersuissa, joissa konepellin tekareuna nousee jalankulkijan törmäyksessä pystyyn ohjaten ihmisen tai eläimen katon yli. Välttyy äkkipysäykseltä.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Anza - 20 joulukuu, 2023, 11:31Sen sijaan se kiinalaisten briteiltä ostama MG sähköversio ei tainnut saada törmäystestistä ainoatakaan tähteä. Ettei se turvallisuus nyt ihan niin vain ole kaikille 2000-luvulla itsestäänselvä.
Jos samasta puhutaan, niin se oli polttis-MG. Nuo pisteytykset muuttuneet aika tavalla 850:n ajoista niin eipä taitais sekään nollaa enempää saada.

LainaaKiinalaisvalmistajan polttomoottorimallissa ei ole edes perustavanlaatuisia turvavyönkiristimiä, ja premium-versiossakin ne on asennettu vain etupenkkeihin.
Uutuusautossa ei ole myöskään kuolleen kulman varoitinta tai kaistavahtia. Lisäksi automaattinen hätäjarrujärjestelmä koettiin testissä vajavaiseksi.
...
ANCAP-testi keskittyy erityisesti onnettomuuksien ehkäisyyn ja vähemmän törmäysturvallisuuteen.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomessa-myytava-sahkoauto-sai-nolla-tahtea-turvallisuustestissa/8839742#gs.1unwq9

Löytyneekö 850:stä muuta kuin nuo turpavyön kiristimet vakiona?

Anza


Volvon 740 vs saman ikäluokan VW Santana


Anza



Löytyneekö 850:stä muuta kuin nuo turpavyön kiristimet vakiona?..

1993 lähtien taitaa olla airbägi ratissa ja vähän myöhemmin myös matkustajalle. 1993 on myös Sipsit ja törmäysvyöhykkeitä. Eli penkistä posahtaa bägi ja korin rakenne on sivutörmäyksissä vahvistettu ettei painu kasaan. Myös katto on sen verran luja ettei tarvii mihinkään brittivalmisteeseen verrata😄