Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Ragnar Ök

Lainaus käyttäjältä: Valde - 21 joulukuu, 2023, 05:35Näin on.
Sähkövehkeissä on muutoinkin tuo kolaritekniikka korirakenteiden suhteen melko järeää, vissiin akkujen takia


Minulle oli yllätys tietää, että jossain ameriikan sähköautomallissa akkupaketti
on kabiinin lattia. Eli jos akkupaketin irroittaa, niin maantie näkyy.
Painonsäästön takia?
Myös akkupaketissa oli huohotusreikä suoraan matkustamoon. Jos siis tulisi oikosulku kolarissa tai ihan muuten vaan, niin ohjaamo täyttyisi aika nopeasti sellaisista palokaasuista, että oksat pois.

Ovetkaan ei enää nykypirsseissä välttämättä aukea, ellei tietokone anna oikeaa signaalia ;D
Don't start what you can't finish.

sämpy

Kunnon akkupalossa se lattiapeltikin on äkkiä mennyttä, että sikäli en olisi "huolissani" sen puutteesta jos sadan polttoleikkurin patteri käynnistyy. Ovissa kai on jotain ohitussysteemejä jos ei kolaritilanteessa lukot aukea automaattisesti. Eli lue ohjekirjaa verkossa tai soita huoltoon niin selviät ulos ennen kuin palat hengiltä.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Valde

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 21 joulukuu, 2023, 08:33Kunnon akkupalossa se lattiapeltikin on äkkiä mennyttä, että sikäli en olisi "huolissani" sen puutteesta jos sadan polttoleikkurin patteri käynnistyy. Ovissa kai on jotain ohitussysteemejä jos ei kolaritilanteessa lukot aukea automaattisesti. Eli lue ohjekirjaa verkossa tai soita huoltoon niin selviät ulos ennen kuin palat hengiltä.
Tuo oviasia on kyllä jännä. Käsittääkseni jossain vaiheessa oli lainsäädännöllinen päätös, että autojen ovista on löydyttävä mekaanisesti toimiva oven lukkomekanismin avaava kahva, mikä toimii ilman ulkoista lisävoimaa.

Silti noita "sähköt halvaantu ovet ei aukee" tapauksia on.
Takavetopihtaaja

sämpy

Kai noi pystyy kiertämään jos vakuuttaa systeemin olevan "riittävän luotettava". Olisihan laki kai kieltänyt aikoinaan sähköisen käsijarrunkin. Seuraava kohde lienee ohjauksen mekaanisen yhteyden katkaisu, mikä sekin on lakiin kirjattu.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Valde

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 21 joulukuu, 2023, 08:59Kai noi pystyy kiertämään jos vakuuttaa systeemin olevan "riittävän luotettava". Olisihan laki kai kieltänyt aikoinaan sähköisen käsijarrunkin. Seuraava kohde lienee ohjauksen mekaanisen yhteyden katkaisu, mikä sekin on lakiin kirjattu.
Miten vanhassa DS:ssä on ohjaus toteutettu? Sehän keskittää itse ja eikös sen välityskin ole muuttuva?
Takavetopihtaaja

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Valde - 21 joulukuu, 2023, 09:08Miten vanhassa DS:ssä on ohjaus toteutettu? Sehän keskittää itse ja eikös sen välityskin ole muuttuva?
Diravihan on hydraulinen ohjaus ei sähköinen.  Yhteys tangolla ratilta.
Sinä vain

Asmo

Lainaus käyttäjältä: Valde - 21 joulukuu, 2023, 09:08Miten vanhassa DS:ssä on ohjaus toteutettu? Sehän keskittää itse ja eikös sen välityskin ole muuttuva?

Ei ollut DS:ssä Diravia, SM:ssä oli ja CX:ssäkin taisi olla. Tehostuksen voimakkuus siinä muuttuu ajonopeuden mukaan ja palauttaa paikallaan seistessäkin. Muuttuvavälityksisessä ohjauksessa on simpukan mutterissa muuttuva nousu niin että keskiasennossa on hitaampi ja enemmän käännettäessä nopeutuu. En tiedä oliko Sitikassa, luultavasti, miksei olisi ollut kun tuollaisen hydrauliikan kanssa se pääsisi oikeuksiinsa.

Edit: Tutkin asiaa. Diravi-ohjauksessa on hammastanko, sellaisessakin voi olla muuttuva välitys, vaan ei taida Sitikassa olla.

Anza

Los Angelesin poliisi pitää tiukasti kiinni Ford Crown Victoriasta, vaikka sen valmistus lopetettiin 2011


https://tekniikanmaailma.fi/los-angelesin-poliisi-pitaa-tiukasti-kiinni-ford-crown-victoriasta-vaikka-sen-valmistus-lopetettiin-2011-siihen-on-perustellut-syynsa/?shared=1349248-98d97620-500



Ilmeisesti ei oo luottoa nykyautoihin tai sit uuden opetteluun menis liikaa voimavaroja

sössö

Lainaus käyttäjältä: Asmo - 20 joulukuu, 2023, 19:07Ei tuon takaosaston omapaino  millään voi riittää ruttaamaan etupäätä tuohon malliin.
sanoo noissa kauhuvideoissa jo järkikin ettei täällä oikeesti olisi enää kukaan elossa jos aikansa yleisimmät autot menisi tolleen ruttuun kun noissa kauhufilmeissä menee. Ihan jo mitenkään vahvistamattomalla peltoautollakin voi ajaa aika kovaa esim. 60kmh mikä kai joku testinopeus, jäiseen penkkaan kuolematta ja koko auton täydellisesti tuhoutumatta. Pitäs varmaan jotain näkyä vaikkei törmäyskohde olekkaan betoniseinä,.

Anza

Taas toisaalta jos läsäyttää satasta puuhun ihan nykyautolla, niin selviämisen mahdollisuus on heikko. Toki riippuu vähän puustakin.

Äkkipysäys on se mikä tappaa. Jäiseen penkkaan jos uppoaa metrin tai pari, on ihan eri kun päsäyttää kiinteään kohteeseen.

sössö

joo, mutta tollanenkaan LT ei tyhjänä todellakaan mee tolla tavalla luttuun ihan pienestä kolarista. Kuitenkin se auto on jo 80 luvun auto eikä mikään 20 luvun mummoankka auto.

Aalto

Näis youtube kolaritestivideoissa se vika, että niistä puuttuu melkein aina tarkemmat selostukset testijärjestelyistä. Usein vielä kysymys jostain jutusta, jossa on lähdetty hakemaan mahdollisimman suurta julkisuutta.

Jossain ulkomaan saitilla oli selostus, jossa kuvattiin kait juuri tuota LT-kolaritestiä. Oli saman värinen LT ainakin. Siinä liitteenä oli kuva, jossa näky, että lava oli lastattu jollain raskaalla materiaalilla. Oli sen painokin sanottu, mutta en sitä enää muista.

Valde

Lainaus käyttäjältä: Aalto - 24 joulukuu, 2023, 16:34Näis youtube kolaritestivideoissa se vika, että niistä puuttuu melkein aina tarkemmat selostukset testijärjestelyistä. Usein vielä kysymys jostain jutusta, jossa on lähdetty hakemaan mahdollisimman suurta julkisuutta.

Jossain ulkomaan saitilla oli selostus, jossa kuvattiin kait juuri tuota LT-kolaritestiä. Oli saman värinen LT ainakin. Siinä liitteenä oli kuva, jossa näky, että lava oli lastattu jollain raskaalla materiaalilla. Oli sen painokin sanottu, mutta en sitä enää muista.
Mulla muistissa, että tonni ylimääräistä, eli ylikuormaa
Takavetopihtaaja

Anza

Ja vauhtia oli 100km/h tai enemmän volkkarin törmäysvideolla.

Hidastuvuuden ja kiihtyvyyden neliö astuu voimaan mitä nopeammin liikutaan. Paljon on sellasiakin kuvia kun nykyauto on revenny pieniksi paloiksi, eikä vauhtia tapahtumahetkellä oo ku satasen ja kahden välillä.

Sanon vaan että ne kymmenetkin kilsat tunnissa alkaa olla merkittäviä kun mennään sinne 100kmh ja ++ nopeuksiin. Voimat muuttuu.

Anza

Auton jarrutusmatkan voi laskea seuraavalla tavalla: Poista nolla auton nopeudesta (km/h), kerro lukema itsellään ja kerro jäljelle jäävä tulos 0.4:llä.

Kiihtyvyyden neliö.

Mitä kovempaa mennään, sen kovempi rysäys.