Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

sämpy

Saati jos vaan tarvitsee useamman auton eri käyttötatkoituksiin. Tai seitsemän hengen mallin jolla ajetaan kohtuu usein 800km päiväreissuja, kärry tai vaunu perässä. Siinä onkin työkaverilla ongelma, kun diesel-mitsussa nyt 200tkm mittarissa. Tekisi mieli vaihtaa, mutta ei ole mitään vaihtoautoa tarjolla. Vähiten ajetut dieselit on jotain 180tkm ajettuja, muut on bensahybridejä, joilla muutaman kymmnen kilometrin jälkeen kun akku tyhjä niin kulutus 15l/100km. Täyssähköllä isompi kärry perässä niin keskustelujen mukaan 200km maksimi kesälläkin, aja siinä sitten Rovaniemelle. Ja tämä ihminen ei siis etsi halvinta ratkaisua eikä halua ajaa millään vanhalla romulla, muttakun vaihtoehtoa ei vaan tunnu edes olevan kuin jatkaa nykyisellä.

Lehdessä oli juttua (vahingossa?) että dieseleitä tuodaan nyt ulkomailta ja yllättävää kysyntää. Asiantuntija toki torppasi että hetkellinen ihmisten hölmöys kyseessä ja loppuu ihan just kun tajutaan ettei niitä enää tarvita mihinkään.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K


sämpy

Ei tainnut hakea pakua vaan nelivetoista mukamaasturia kolmella penkkirivillä, kuten Volvo, BMW tai japsit. Työn puolesta kun joutuu ajelemaan melko pahoissa paikoissa mutta sitten taas reissataan Rovaniemen mökille viiden tenavan kanssa. Pitää toki ehdottaa jos hankkiikin bussialustan niin olisi penkit poistamalla paku käytössä, mutta neliveto pitää olla.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K

OK, no tuo jo rajaa valikoimaa (ja nostaa hintaa) aika lailla mutta vielä löytyy vähän ajettuja https://www.nettiauto.com/hakutulokset?haku=P1868736503

sämpy

Juu ei nyt sentään 200 tuhatta.  ;D

Eikä tartte etsiä, mutta ihan vaan noteerauksena että heikohkoksi alkaa mennä dieseltarjonta, jos ei halua paljon ajettua. Eikä ne vaihtoehdot vielä ole oikein vaihtoehtojakaan, tai aika paljon saa kokea vihertävänsä jos ajaa Lappiin 70-luvun pikkulohkon kulutuksella. Jotain järkeviäkin vaihtoehtoja varmaan löytyy kun tosissaan etsii, mutta helppo on mennä katajaan jos hankkii sähköauton eikä tee etukäteen juuri mitään selvittelyjä kun "auto se on siinä kuin muutkin". On palannut takaisin ne ajat kun piti hankkia joku asiantuntija autokaupoille, mutta ei laadun takia vaan jotta saa auton jota pystyy käyttämään siinä mihin sen hankkii.

Tukun pomolla on Volvon T8 vai mikäse iso maasturi nyt on, olen ollut kyydissäkin. Mutta tosiaan käytännössä kun hybridiakku loppuu niin kulutus on ihan käsittämätön. Joillain pienemmillä autoilla ei välttis olekaan iso mutta eroja on hirveesti. Ehkä isompi Mazda sillä uudella 2,5 matalaviritteisellä nelosbensakoneella toimisi, kun sitä alkaa saada käytettynä. Siinä oli mielestäni pieni kulutus myös Transitin nokalla niin luulisi olevan myös kärry perässä-
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K

Olihan siellä alle 30 k vaihtoehtojakin pienillä kilsoilla useempia. Kuulosti vaan tuo väite ettei niitä oo semmoselle että oonko mää näin pahasti tippunut kelkasta. Sehän noissa isoissa ja "iso"kulutuksisissa vaan on että veroineen maksaa mansikoita - ja sitten ne kusiset ureavehkeet.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 16 heinäkuu, 2025, 10:11Olihan siellä alle 30 k vaihtoehtojakin pienillä kilsoilla useempia. Kuulosti vaan tuo väite ettei niitä oo semmoselle että oonko mää näin pahasti tippunut kelkasta. Sehän noissa isoissa ja "iso"kulutuksisissa vaan on että veroineen maksaa mansikoita - ja sitten ne kusiset ureavehkeet.
Mun mielestäni uudet ja käytetytkin perusautot maksaa mansikoita nykysin. Käytettyihin nämä nyt jo n. 10+ vuotta kestänyt heikko ostovoimakehitys tulee vaan viiveellä kun uusia autoja ostetaan vähän ja ne on hiton kalliita palkkoihin nähden. Seuraavaksi on käytetytkin jonkunlaisella viiveellä kalliita ja lopulta se näkyy myös siellä loppukäyttäjä- kategoriassa nettiauton halpisraadoissa. Päälle 10 vuotta sitten sai 700 eurolla valita 300d w123/w124, 240/740, saab, bmw e34, ford sierra jne. etuvetoset orionit ja renoot, pösöt sun muut oli jotain 500 euron luokkaa leimassa. Nykysin taitaa mistä vaan leimatusta autosta saada tonnin jos kutakuinkin toimiva on ja aika vanhoilla romuilla liikenteessä ajetaan. Ei mun lapsuudessa näkyny mitään 25v vanhoja 70- luvun autoja, nyt joku 2000-2005vm auto on melkosen yleinen.

Harrasteautot tuntuu olevan ainoita minkä hinta on lähivuosina tullu alemmas, tietty ne on sellasta turhuutta mikä realisoidaan kun rahapula iskee kohdalle ja säästetään ehkä säilytystilojenkin irtisanomisella. Paljon myös on sellasta vanhaa harrastajaa tai jotain perikuntia, jotka ei sillä autollaan enää mitään tee

Anza

Museoauton ikärajaa piti nostaa 25v. --> 30 vuoteen. Meillä taitaa olla käyttöautot jo museoikäisiä vanhan määritelmän mukaan.

Onhan autot toki kehittyny ja 2000-luvun taitteen autolla pääsee isompiin satoihin tuhansiin kun jollain 70-80 lukujen autolla.

Ostovoima on kyllä heikentyny. Parikyt vuotta sitten riitti nuorella miehellä rahat viis vuotta vanhaan seiskasarjan bemariin, nyt ei onnistu ees ykkössarjanen viisvuotias vaikka hinta euroina sama.