Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Caprice305

Keskiverto autoilija toimii törmäystilanteessa usein väärin, ja siksi Toyota kehitti autonomisen driftaavan Supran – Katso kuinka se menee! - Tekniikan Maailma
https://tekniikanmaailma.fi/keskiverto-autoilija-toimii-tormaystilanteessa-usein-vaarin-ja-siksi-toyota-kehitti-autonomisen-driftaavan-supran-katso-kuinka-se-menee/

Ymmärrän idean, mut silti vähän ehkä pelottava? Vähä loskaa risteyksessä ni toitsu vetää lapun lattiaan ja kylki edellä risteyksen yli  :))
All lives matters.
Let's go Brandon
Sydämmeltäni vihervassari

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 04 helmikuu, 2022, 20:51Keskiverto autoilija toimii törmäystilanteessa usein väärin, ja siksi Toyota kehitti autonomisen driftaavan Supran – Katso kuinka se menee! - Tekniikan Maailma
https://tekniikanmaailma.fi/keskiverto-autoilija-toimii-tormaystilanteessa-usein-vaarin-ja-siksi-toyota-kehitti-autonomisen-driftaavan-supran-katso-kuinka-se-menee/

Ymmärrän idean, mut silti vähän ehkä pelottava? Vähä loskaa risteyksessä ni toitsu vetää lapun lattiaan ja kylki edellä risteyksen yli  :))
Otsikko johtaa harhaan, tuossahan puhutaan toimimisesta törmäystilanteen välttämiseksi. Olisi voinut luulla että kysessä on Tojota joka ollessaan syyllinen törmäykseen lähtee driftaamaan kolmella pyörällä karkuun ennen posliinien saapumista. Sitä paisti mitenkäs se nyt yhtäkkiä onkin väärin painaa jarrua ja ohjata, sehän se on ohje ollut ABSien syntymästä saakka?

"KESKIVERTO AUTOILIJA ei tähän kuitenkaan pysty tai edes tajua tehdä oikeaa pelastavaa liikettä törmäyksen estääkseen. Luonnollinen reaktio on seistä jarrulla ja kääntää rattia, mikä johtaa törmäykseen lähes varmasti."

sössö

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 04 helmikuu, 2022, 20:51Keskiverto autoilija toimii törmäystilanteessa usein väärin, ja siksi Toyota kehitti autonomisen driftaavan Supran – Katso kuinka se menee! - Tekniikan Maailma
https://tekniikanmaailma.fi/keskiverto-autoilija-toimii-tormaystilanteessa-usein-vaarin-ja-siksi-toyota-kehitti-autonomisen-driftaavan-supran-katso-kuinka-se-menee/

Ymmärrän idean, mut silti vähän ehkä pelottava? Vähä loskaa risteyksessä ni toitsu vetää lapun lattiaan ja kylki edellä risteyksen yli  :))
Luonnollinen reaktio on seistä jarrulla ja kääntää rattia, mikä johtaa törmäykseen lähes varmasti.

Eikö näissä olekkaan niitä abs jarruja mitkä pelastaa...

Caprice305

"Kaikkien aikojen nopein" – Startupin sähköinen avolava kellisti testissä polttomoottori-monsterit | Kauppalehti
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaikkien-aikojen-nopein-start-upin-sahkoinen-avolava-kellisti-testissa-polttomoottori-monsterit/a5f4042d-6f3e-4dec-b65e-2eb026ec9328


Rupee olemaan kapasiteettia akuissa, wiki kertoo että sais jopa 180kwh akustoa? Olis ollu vielä kiva tietää latausaika sekä range. Vielä kun ynnäisivät tommosta tekniikkaa johonkin mitä silmä kestää katsoa
All lives matters.
Let's go Brandon
Sydämmeltäni vihervassari

Anza

Eu kieltää polttomoottorin myymisen ja valmistamisen 2035. Jotain lohtua tuosta sähäkästä avolavasta.

Oon silti vähän skeptinen uuteen tekniikkaan. Esimerkkinä led tekniikka.

Periaatteessa led valaistus on mahtavimpia keksintöjä. Minimaalinen virrankulutus ja pitkä käyttöikä. Aivan mahtavaa. Autokäytössä periaatteessa ikuiset. Paitsi käytännössä ei. Koska samaan aikaan vihreä siirtymä kieltää juotoksista (lyijyllisen) tinan käytön ja autonvalmistaja säästää mielellään väärissä kohdin.

Tästä seurauksena että perinteisen 2€ hehkulankapolttimon sijaan vaihdetaan 800€ umpio toimimattoman tilalle. Vain viis vuotta vanhaan autoon jossa ledeillä toteutettu. Esimerkkinä Hyndai

Komponentit on silleen yhtä puuta ettei niitä ilman sorminäppäryyttä ja hakkerointia pura.
Joten hieno idea, mutta huono käytännössä.

No kaikki onneksi kehittyy ja varmasti parempaa laatua tulevaisuudessa tulossa, eikä kaikkien valmistajien tuotteissa samoja ongelmia.

Harri S

Takavuosien ksenoneista ei oo suunta kuin ylöspäin.
Ja eikös se ollu lyijy kun kiellettiin.
Kiinasta saa onneksi vielä lyijyllistä tinaa.
Päätoiminen harrastaja

Anza


sössö

vanhaa piirilevyä tai laitetta kolvatessa inan päälle 200 astetta riittää kolvissa nätisti. Noissa uusissa, esimerkiks se akkulaturi mitä yritin piti olla yli 300 astetta, eikä siltikään isoimmat meinannu sulaa. En tiedä että mitälie tuokin "tina" oli mutta ei ihme jos tulee kylmäjuotoksia tehtaillakin.

Caprice305

Moottori-lehti ajoi 9 000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia https://www.is.fi/autot/art-2000008676665.html

All lives matters.
Let's go Brandon
Sydämmeltäni vihervassari

Harri S

Ihmekös tuo jos sillä ei uutenakaan ole päässyt talvella kuin 100km.
Tuossa 7v iässä vanhempi kuin mun eka Leafi ja sillä ei pääsyt talvella edes 90km, vaikka ajoi alle 80kmh, kuten siinä edesmenneen koeajorapsassani kerroin.
Mulla ei tullu silloin mieleen käydä sillä omallani edes Lahdessa asti.
7v vanhalla kaupunkisähköautolla Helsingistä Kiuruvedelle ja varsin tyhmällä ajosuunnittelulla on aika aika inhorealistinen kokeilu, mutta kyllä sillä klikkauksia saa.

Ilmeisesti tuon Moottorilehden artikkelin innoittamana kansa on lähteny sankoin joukoin autokaupoille.

Nettiautosta katos lähes kaikki ykköskoppaiset Leafit myynnistä kun niitä on siellä jäljellä enää neljä kappaletta.
Toissaviikolla niitä oli vielä myynnissä lähemmäs 20kpl.
Sama ilmiö on tapahtunut myös Tori.fi:ssä sekä jopa Virossa, jossa noita vanhoja elektrotakseja on ollu tosi paljon myynnissä.
Päätoiminen harrastaja

sämpy

"Artikkelia ei voi tällä hetkellä kommentoida

Kommenttien tarkistuksessa on ruuhkaa, joten tämän artikkelin kommentointi on toistaiseksi suljettu. Kokeile myöhemmin uudestaan."


 ;D
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 15 maaliskuu, 2022, 08:35Ihmekös tuo jos sillä ei uutenakaan ole päässyt talvella kuin 100km.
Tuossa 7v iässä vanhempi kuin mun eka Leafi ja sillä ei pääsyt talvella edes 90km, vaikka ajoi alle 80kmh, kuten siinä edesmenneen koeajorapsassani kerroin.
Mulla ei tullu silloin mieleen käydä sillä omallani edes Lahdessa asti.
7v vanhalla kaupunkisähköautolla Helsingistä Kiuruvedelle ja varsin tyhmällä ajosuunnittelulla on aika aika inhorealistinen kokeilu, mutta kyllä sillä klikkauksia saa.

Ilmeisesti tuon Moottorilehden artikkelin innoittamana kansa on lähteny sankoin joukoin autokaupoille.

Nettiautosta katos lähes kaikki ykköskoppaiset Leafit myynnistä kun niitä on siellä jäljellä enää neljä kappaletta.
Toissaviikolla niitä oli vielä myynnissä lähemmäs 20kpl.
Sama ilmiö on tapahtunut myös Tori.fi:ssä sekä jopa Virossa, jossa noita vanhoja elektrotakseja on ollu tosi paljon myynnissä.
Saattaa olla polttonesteiden hinnalla melkein yhtä iso vaikutus kuin Moottorin jutulla.

Onhan tuo aika selkeä viesti että jos tarvit autoa matka-ajoon ja budjetti on 9 k, niin sähkis ei ehkä oo paras valinta.

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 15 maaliskuu, 2022, 08:35Ihmekös tuo jos sillä ei uutenakaan ole päässyt talvella kuin 100km.
Tuossa 7v iässä vanhempi kuin mun eka Leafi ja sillä ei pääsyt talvella edes 90km, vaikka ajoi alle 80kmh, kuten siinä edesmenneen koeajorapsassani kerroin.
Mulla ei tullu silloin mieleen käydä sillä omallani edes Lahdessa asti.
7v vanhalla kaupunkisähköautolla Helsingistä Kiuruvedelle ja varsin tyhmällä ajosuunnittelulla on aika aika inhorealistinen kokeilu, mutta kyllä sillä klikkauksia saa.

Ilmeisesti tuon Moottorilehden artikkelin innoittamana kansa on lähteny sankoin joukoin autokaupoille.

Nettiautosta katos lähes kaikki ykköskoppaiset Leafit myynnistä kun niitä on siellä jäljellä enää neljä kappaletta.
Toissaviikolla niitä oli vielä myynnissä lähemmäs 20kpl.
Sama ilmiö on tapahtunut myös Tori.fi:ssä sekä jopa Virossa, jossa noita vanhoja elektrotakseja on ollu tosi paljon myynnissä.
nostivat hintoja muutenkin johonkin väliin, tai sit kuvittelen. Mietin vaan yhteen väliin et jos kokeilis sähkistä. Eli kysyntää on.
All lives matters.
Let's go Brandon
Sydämmeltäni vihervassari

Harri S

Joka osti uuden Leafin 25K€ kamppiksesta viime joulukussa, teki hyvät kaupat.
Nyt uusien hinnat on ihan eri ja jonotusaika monta kuukautta.
Näkyy myös käytettyjen hinnoissa.
Päätoiminen harrastaja

Caprice305

Jep, olisko käytetyt noussu kun se ensipelko meni ohi. Kyllä se sähkis monelle kelpaa, mutta kun ei ole varaa uuteen, ei sähköön eikä polttikseen. Sehän siinä pakko politiikassa kusee. Kova kysyntä käytetyissä sit näkyykin. En tiedä olisko se itse silloin vaan pitäny ostaa, nyt ei pysty kyllä lataamaan ku kaupalla, mut haittaisko tuo, kun ajot niin minimaalisia?
All lives matters.
Let's go Brandon
Sydämmeltäni vihervassari