Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

pantera

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 marraskuu, 2022, 03:55jos koko auto menee maksumuurin taakse. Et saa ohittaa estoja koska et omista mitään jne.
Koko omistamisen käsitys on aika absurdi. Ei täältä saada mitään mukaan kun kirkkomaalle kuskataan. Kyseessä siis maksimissaan elinikäinen hallintaoikeus.
Liisaamalla eli vuokraamalla saa myös hallintaoikeuden, määräaikaisen.

Anza

Pidän siitä että ihmiset ostelee uusia autoja. Silloin niitä valuu myös minulle tänne ravintoketjun pohjalle.

Autot on olleet silleen fiksuja tähän saakka että niitä on voinut korjailla jopa itse tai jossain naapuruston korjaamossa.

Kehityksen myötä autoa ei ole tarkoitus enää itse korjailla, vaan valmistaja haluaa vastata varaosia myöden siitä koko elinkaaren ajan.

Esimerkiksi uudessa volvossa taitaa mennä koko etukelkka vaihtoon, jos alkaa nivelissä olla väljää. Idea kai siinä että varaosat tulee valmistajalta, eikä joltain kiinalaiselta halpistuottajalta. Fiksua sinänsä, että voidaan taata kolaritilanteessa korin osien käyttäytyvän suunnitellusti.

Toisaalta auton valmistaja saa myös huolto ja korjaustoiminnan omaan liikevaihtoon, eikä jollekkin satunnaiselle toimijalle.

Olisikin hullua valmistaa auto ja myydä se huonolla katteella kuluttajalle, jonka jälkeen joku Öörum myy siihen varaosat hyvällä katteella.

Samoin hullua on valmistaa autoja jotka kestää sen 20v. Jos jonkun hyundain käyttöikä on 5v. Paljon enemmän niitä menee kaupaksi. Kilpailuetu siis.

Auton hinta sulaa lähelle nollaa 20 vuodessa. Hyvän auton hinta sen 35-65t€ josta vois ajatella hinnan tippuvan parin kolmen tonnin luokkaa vuodessa. Uutena enemmän.

Oikeestaan ihan yhdentekevää maksaako sen 3-4t€ vuodessa liisauksesta, mikä sisältää kaikki huollot tietyllä kilsamäärällä. Vai ostaako omaksi ja maksaa rahoitusyhtiölle tai käyttää vaikka perintömarkoista saman summan.

sämpy

Aika absurdia tällaselle ihmiselle, joka koittaa kaikin keinoin välttää säännöllisiä kuukausimaksuja, ettei ole siinä hirttoköydessä että pakko tehdä-tehdä-tehdä kun kulut rullaa ja pitää joka kuukausi olla x summa rahaa laittaa niihin.

Oman kanssa kun niitä juoksevia kuluja voi vähän hoidella ennakkoon tai siirrellä. Lopussa voi vielä puristaa sen "käytetään niin kauan kuin toimii" -kauden. Voi olla että kokonaisuudessa ei juurikaan säästä, mutta voiko omalle mielenterveydelle laittaa hintaa?

Nyttenkin kirjoittelen tätä kotona ja syön banaania. Ei oo pakko olla nyt töissä. Kohta menen vaihtelemaan käyttikseen kytkinpakettia. Voisin toki viedä sen korjaamolle tai ajaa sillä liisarilla ja viettää senkin remonttiajan vaikka jossain asiakaspalvelussa kuuntelemassa ihmisten huutoa ja valitusta.

Elämä on valintoja.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 28 marraskuu, 2022, 11:03Aika absurdia tällaselle ihmiselle, joka koittaa kaikin keinoin välttää säännöllisiä kuukausimaksuja, ettei ole siinä hirttoköydessä että pakko tehdä-tehdä-tehdä kun kulut rullaa ja pitää joka kuukausi olla x summa rahaa laittaa niihin.

Oman kanssa kun niitä juoksevia kuluja voi vähän hoidella ennakkoon tai siirrellä. Lopussa voi vielä puristaa sen "käytetään niin kauan kuin toimii" -kauden. Voi olla että kokonaisuudessa ei juurikaan säästä, mutta voiko omalle mielenterveydelle laittaa hintaa?

Nyttenkin kirjoittelen tätä kotona ja syön banaania. Ei oo pakko olla nyt töissä. Kohta menen vaihtelemaan käyttikseen kytkinpakettia. Voisin toki viedä sen korjaamolle tai ajaa sillä liisarilla ja viettää senkin remonttiajan vaikka jossain asiakaspalvelussa kuuntelemassa ihmisten huutoa ja valitusta.

Elämä on valintoja.
Penskana tuli vietettyä aikaa korjaamoiden tiloissa oottamassa että Äijän auto saatiin huollettua/kuntoon.

Sen verran ehti sitäkin nähdä, että omat hoidan itse.. ::)
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Anza

Sitähän on vaikea sanoa muuttuuko kuvio siten tulevaisuudessa, että iso osa uusista myydyistä autoista menee johonkin liisaukseen ja vapautuu kuluttajamarkkinoille käytettyinä samaan tapaan kun nyt. Jolloin mun kohdalla asiat ei juuri muutu.

Toki jos akkuteknologia ei tästä kehity, auton käyttöikä on vain sen reilu 10v. Jolloin vanhoja käytettyjä ei paljoa kannata ostella ja ne menee liisauksen päätteeks sulattoon.

Sitä oon monesti miettiny kun hehkutetaan ympäristön näkökulmaa. Kolmannes auton päästöistä syntyy valmistuksesta. Jos auton käyttöikä lyhenee, ajettujen kilsojen pitäis nousta suhteessa, ettei ympäristön kuorma nouse. ..Kilsat ei nouse jos auto ei oo jossain yhteiskäytössä.

Tällä samalla ajatuksella se 20v. vanha bensakrematorio on kaikista ympäristöystävällisin, koska sillä ei oo pakko ajaa. Se ei enää maksa mitään seisottaa pihalla. Päästöt on nollassa kun seisonnassa. Ajella vaikka bussilla tai pyörällä. Käyttää sit sitä autoa vain kun on tarve. Tällöin sen auton käyttöikä venyy useita vuosia.

Päästöjä ei synny kun vähäistä käyttöä varten ei tarvitse valmistaa uutta autoa. Eikä sähköauton tuuli tai aurinkoenegialla tehty sähkö ole täysin päästötöntä sekään. Saati akkujen valmistus.

sämpy

Järkeväähän se olisi pyörittää valmistettja laitteita 24/7 mahdollisimman aktiivisesti loppuun, kuin sataa kpl vajaateholla. Ongelma tuossa on monasti se, että se tarve on kaikilla samaan aikaan ja seisovat joka tapauksessa suuren osan vuorokaudesta vaikka olisi kuinka alehinnoittelu.

Ei joulukuusenkaan liisaus oikein vaan toimi.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 28 marraskuu, 2022, 12:24Järkeväähän se olisi pyörittää valmistettja laitteita 24/7 mahdollisimman aktiivisesti loppuun, kuin sataa kpl vajaateholla. Ongelma tuossa on monasti se, että se tarve on kaikilla samaan aikaan ja seisovat joka tapauksessa suuren osan vuorokaudesta vaikka olisi kuinka alehinnoittelu.

Ei joulukuusenkaan liisaus oikein vaan toimi.
Kuusia saisi varmaan edukkaasti jo tammikuun lopulla.. :thinking:
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 28 marraskuu, 2022, 13:45Kuusia saisi varmaan edukkaasti jo tammikuun lopulla.. :thinking:
Gigantin kuusi oli ihan hyvä kun oli 30 pv palautusoikeus niinkuin muillekin Gigantin tuotteille. Onkohan tänä vuonna taas? Tosin nyt ei niin väliä kun saa omasta "metsästäkin".

Gary Grand

Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

manha

Kylläpä nykyiset kiulut muistuttavat toisiaan...toista oli ennen  ;)

Ajettavaksihan ne on tehty !!

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 29 marraskuu, 2022, 14:23
muistan ku 17v:nä ostin capricen, ja jengi naureskeli et kaikki noi jenkkifarkut on samoja, et vittu mitä hölmöjä jenkit.... Niinno.... Enemmän taitaa olla eroa kuin näissä nykypakuissa  ;D
All lives matters.
Let's go Brandon

sössö

Lainaus käyttäjältä: pantera - 28 marraskuu, 2022, 08:14Koko omistamisen käsitys on aika absurdi. Ei täältä saada mitään mukaan kun kirkkomaalle kuskataan. Kyseessä siis maksimissaan elinikäinen hallintaoikeus.
Liisaamalla eli vuokraamalla saa myös hallintaoikeuden, määräaikaisen.
idea onkin siinä, että saa kasattua seuraavalle sukupolvelle enemmän mitä omalla sukupolvella on ollut.

Nytpä tuota romuttaa aika vahvasti kaikki "liisarit", "käänteiset asuntolainat" sun muu palvelullistaminen. Asialle pitäs tehdä jotain ennen kun on liian myöhästä ja täällä eletään jossian oligarkiassa.

sössö

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 28 marraskuu, 2022, 11:03Nyttenkin kirjoittelen tätä kotona ja syön banaania. Ei oo pakko olla nyt töissä. Kohta menen vaihtelemaan käyttikseen kytkinpakettia. Voisin toki viedä sen korjaamolle tai ajaa sillä liisarilla ja viettää senkin remonttiajan vaikka jossain asiakaspalvelussa kuuntelemassa ihmisten huutoa ja valitusta.
kuinkakohan monen tunnin omalla korjaamotyöllä saisi ostettua nykypäivänä tunnin omaa työtään korjaamolta? Mulla oli jotain 6-7 tunnin työllä.

sössö

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 28 marraskuu, 2022, 12:24Järkeväähän se olisi pyörittää valmistettja laitteita 24/7 mahdollisimman aktiivisesti loppuun, kuin sataa kpl vajaateholla. Ongelma tuossa on monasti se, että se tarve on kaikilla samaan aikaan ja seisovat joka tapauksessa suuren osan vuorokaudesta vaikka olisi kuinka alehinnoittelu.

Ei joulukuusenkaan liisaus oikein vaan toimi.
jep, nää monet julkiset kulkuneuvot mitä kovasti yritetään täällä tuputtaa, harakan ratahankkeet jne. kaatuu siihen että nykypäivän vaatimustasolla ne saastemäärät olisi ihan valtavia sellasten operoinnista. tietty kun vaikka junista tms. alkeellisesta puhutaan niin vaatimustaso jollain harakalla on jossain 100 vuotta sitten olleessa että mennään jollain suksilla johonkin asemalle seisoskelemaan ja odottelemaan että josko juna tulisi.

Caprice305

All lives matters.
Let's go Brandon