Nettimotosta bongattua

Aloittaja palontie, 28 helmikuu, 2020, 21:19

« edellinen - seuraava »

Gary Grand


Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Pande - 20 helmikuu, 2026, 19:31Eikä siinä kaikki  ;D ainakin 70-luvun Solifereihin sai vielä viidennen vaihteenkin vähällä rahalla ja vaivalla. Itselläni oli nelivaihteinen Tunturi, mutta kavereilla oli Solifereita niin kyllä jollakin oli se viides vaihde muistaakseni. Nyt ei ole käsillä se hiljattain pintautunut Mopo Sportin kataloogini, eiköhän sen sivuilta löytyisi hintakin tuolle. Eivätkös hekin niitä viidensiä vaihteita myyneet kun ei silloin moponosakauppoja kovasti muita ollutkaan.
168mk oli Tomokseen 5. vaihde..
Aiheutti himoa Soliferiin. :P

sössö

30€ oli muistaakseni omana mopoaikana

LPR

Tomos oli kuitenkin ryssän suunnitelmatalouden toleransseilla ja laadulla tehty Puchin kopio, vaikka ei suuressa ja mahtavassa fyysisesti tehtykään. Siihen nähden oli yllättävää, että ylipäänsä toimivat niinkin hyvin. Mutta myytiinhän Suomessa Mossejakin ja niitä tankattiin Teboililla, niin noille idän ihmeille oli oma kannattajakuntansa.

rb

Lainaus käyttäjältä: Pande - 20 helmikuu, 2026, 19:31ainakin 70-luvun Solifereihin sai vielä viidennen vaihteenkin vähällä rahalla ja vaivalla
Joo.... Ei se kummonen juttu ollut.
Akseleissa oli holkit päissä.
Ne vaan pois ja vitosen rattaat tilalle.
Piti vaan muistaa päittäinen shimmata, tai vaihtajan tappi pääsi vitosen taakse ja laatikko oli jumissa.
Jumalauta sitä tuli 15 vuotiaana treenattua. :-\

Mut siinä tuli samalla kampuran laakerit vaihdettua, kun ne oli kulutustavaraa, jos motti kiersi korkealle..

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 20 helmikuu, 2026, 20:30Tomos oli kuitenkin ryssän suunnitelmatalouden toleransseilla ja laadulla tehty Puchin kopio, vaikka ei suuressa ja mahtavassa fyysisesti tehtykään. Siihen nähden oli yllättävää, että ylipäänsä toimivat niinkin hyvin. Mutta myytiinhän Suomessa Mossejakin ja niitä tankattiin Teboililla, niin noille idän ihmeille oli oma kannattajakuntansa.
oliko kopio? Mulla ei yhtään tomosta tai termosta ollut mutta ymmärtääkseni se oli ihan oma mottinsa?

Niissähän oli niitä jotain hulluja välityksiäkin kun eturatas ja takaratas oli saman kokonen ja ties mitä termostaatti säleikköjä

Taisi olla paikkakuntakohtasta oliko solifereja vai tuntureita, soliferi oli hirmu harvinainen täälläpäin. Yhdellä jostain rovaniemeltä muuttaneella oli SM.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 20 helmikuu, 2026, 20:34oliko kopio? Mulla ei yhtään tomosta tai termosta ollut mutta ymmärtääkseni se oli ihan oma mottinsa?

Niissähän oli niitä jotain hulluja välityksiäkin kun eturatas ja takaratas oli saman kokonen ja ties mitä termostaatti säleikköjä
Virallisesti kait oli lisenssillä tehty. Sitten jotain uudempia yrittivät itse parannella. Vaihteiston saivat ainakin ulvomaan kuin ilmahälyytys sireeni.

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 20 helmikuu, 2026, 20:37Virallisesti kait oli lisenssillä tehty. Sitten jotain uudempia yrittivät itse parannella. Vaihteiston saivat ainakin ulvomaan kuin ilmahälyytys sireeni.
mistä koneesta se oli kopio?

Toi ulvonta on joku 2 vaihteisten ominaisuus tunturissakin. Omakin automaatti kiljuu ihan hullumaisesti.

Gary Grand

Ei Tomoksessa muuta samaa Puchin kanssa tainnu olla kuin kytkimen paikka ja sylinterien vaihtokelpoisuus..

sössö

nettikuvien perusteella tomoksesta ja muistisyöpymien puchista tossa on käynnistinkin erilainen.

stana

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 20 helmikuu, 2026, 20:49Ei Tomoksessa muuta samaa Puchin kanssa tainnu olla kuin kytkimen paikka ja sylinterien vaihtokelpoisuus..
Sylinterin helmoissa lie ollut kokoeroa? Jostain on semmoinen kuva jäänyt. Ja tuossa automaatissa on melkein samankokoinen etu ja takaratas. Kyl siinä vehkeessä 2 vaihdetta riittää..

LPR

Koko Tomos-merkin historia ja alku perustuu Puchin lisenssivalmistukseen vuonna 1954. Sen jälkeen ovat kehittäneet omia mallejaan vahvasti kopioiden Puchia. Mopedin moottorissa oli jonkin verran jo eroja, mutta perustuvat kuitenkin Puchin moottoriin.

Bantam

Tuntsa Sportista muistuu mieleen, että rattaita pitää vaihtaa, oliko se 13 piikkinen eteen ja 28 taakse? Vakio edessä 10, takaratasta en muista. Laittomia virityksiähän ne oli ja kai niitä jonkun verran poliisit tarkastelikin. Heh, olihan se silloin kova sälli joka sai mopon kulkemaan kuuttakymppiä vaikka alamäessä.

cdi


rb