Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Mites toi vehjes tulisi parhaiten julki USA-GM:n moottorijaokselle? Niillä tuskin on seinällä kuvaa reissusta "tehdään bensakasista diesel" -projektistaan. Toki suurimmat syylliset on jo eläköityneet tai muumioituneet, mutta jos vielä kierros puukkoa haavassa...
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

Ruuvasin kaikki polttoainejärjestelmän osat ja suuttimet sekä hehkut paikalleen ja myös itse tehdyn imusarjan jalan.



Molemmat jäähdysnetelinjat piti asentaa tässä vaiheessa ennen takalokasuojaa sekä siirtopumppua ja koko runko piti myös tunkata korkealle pukkien varaan jotta jäähdyttimen menolinjan mahtui kieputtelemaan omalle paikalleen. Paluulinja oli helpompi, vaikka sekään ei solju paikalleen kuin tasan yhdessä asennossa kun reitillä on mm. runkoputkia, akku ja polttoaineputkia sun muita kierrettävänä.
Toki molemmat linjat olis voinut tehdä helpostinasennettavina, kaksiosaisina mutta tässä pyörässä ei ole tarkoitus mennä tässäkään helpoimman kautta ja samalla rakenne pysyy kliinimpänä kun siistit jäähdytysputket seuraa runkoputkien linjoja.





Ohessa maalailin erinäisiä jäädytysjärjestelmän ja laturin pikkuosia jotta pääsen niitä seuraavaksi asentelemaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Asensin tänään jäähdytysjärjestelmän putkia ja pumppuja tuonne moottorin päälle todella ahtaaseen koloseen.
Myös laturi piti asentaa samalla kertaan kun sen kiinnikkeet tulee jäähdytyslinjojen laippojen yläpulttien alle. Sovittelu on muutenkin millipeliä ja Öp-anturikin mahtuu johtoineen laturin vasemman korvakkeen ja imusarjan väliin.
Sitten pääsinkin sovittelemaan tankkeja paikalleen. Vasempaan tankkiin yhdistyy molemmat jäähdytysnesteen pumput sekä jäähdyttimen paluulinja, oikeaan tankkiin tulee puolestaan dieseliä.
Kaikki mahtui paikalleen ja moottorin päällinen on enää sähköjohdotuksia ja kaasuvaijeria vaille valmis.















Sovittelin myös keulan paikalleen mutta se vaatii vielä siistimistä, kuten molemmat huohotinlinjatkin.
Kotona piti eturenkaan vuoto paikantaa saippuavedellä ja sen jälkeen käyttää rengasta irti vanteelta jotta sain laitettua saippuaa kuivana asennetun renkaan liepeisiin joka toivon mukaan lopettaa pienen vuodon. Ruustukki toimii hyvin rengaspuristimena.
Lopuksi hioin hieman strutseja, jätän ne todennäköisesti satiinipintaisiksi.







Päätoiminen harrastaja

Harri S

Laitoin strutsien taustapuolelle kontaktimuovin suojaamaan lokasuojan maalipintaa. Askartelun aikana lokasuojan sisäpuolelle ruiskuttamani musta kiveniskumassa ehti kuivahtaa.
Sitten ne saattoikin pultata kiinni lokasuojaan ja lokasuojan sen jälkeen paikalleen runkoon. Viimekeväisen koekasauksen asiosta kaikki osat istui paikoilleen kuten kuuluukin vaikka pultinreijissä ei olekaan mitään säätövaroja.





Sitten rasvasin takanavan vaseliinilla ja pukkasin navalle paikalleen jäähdyttimen johon on kiinnitetty nyt myös tuo pöytätuulettimen verkosta modattu suojaverkko jolla jäähdyttimestä tulee mielestäni tyylikkäämpi. Verkko kiinnittyy jäähdytysputkien kiinnityspantojen alle ja keskeltä se puristuu haarukan ja jäähdyttimen rungon väliin.





Laitoin rasvatut kumiletkunpätkät vesilinjoihin ja sen jälkeen takarenkaan saattoikin pyöritellä paikalleen.
Vaikka kumiletkuissa oli liukastetta, oli niiden paikoilleensujuttamisessa taas oma hommansa kun samalla piti varoa maalipintoja. Vetoremmi piti tietty myös muistaa laittaa samalla kertaa ja mahdollisia vetoremminvaihtoja varten hihnapyörän puolella on irroitettava alumiiniholkki, eli riittää kun vetää akselia viitisen senttiä jäähdyttimen puolelle ja holkki irtoaa välistä ja uuden vetoremmin pääsee pujottamaan paikalleen.
Tokko koskaan tarvii mutta onpahan hifistelty. Samalla laitoin myös takajarrun osat paikalleen. Remmit ja vesiputket osui mukavasti niihin lokasuojaan tekemiini pokkauksiin.
Vanteiden reunoihin vedän todennäköisesti maalitussilla aksenttiraidat molemmin puolin.







Kasasin samalla myös hieman pyörän etupäätä niin sain sen seisomaan seisontatuen ja eturenkaan varassa ilman puukalikoita. Etuvanteen napaan pitää askarrella vielä joku peitelevy tai hommata osat toiselle jarrusatulalle.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Saastekoneen putkipakosarjat ovat mielestäni todella hienon malliset mutta suunniteltu tosi pienelle kanavakoolle ja siksi niiden laipat jää inan nafteiksi dieselin pakokanaville. Erityisesti keskimmäisen kanavan kulmat falskaa ja siten sotkii moottoria ja pakoputkistoa noella ja rasvalla.
Siispä täppäilin migillä lisää tavaraa kriittisiin kohtiin ja hioin tehdyt muutokset huomaamattomammiksi.





Ostin 2mm tiivistematskua josta tein laippoihin sopivat tiivisteet jotka tulee lisäksi kiinni liiman kera ja myös kuumankestomaalia pakoputkiston maalausta varten.
Pakosarjojen hionnan ja maalauksen jälkeen tunti kuivattelua aurongossa ja sen jälkeen pakosarjat grilliin maalausohjeen mukaisesti 160 asteeseen kolmeksi vartiksi tekeytymään.
Melkoinen käry tuli tuossa "kypsennyksessä" tuli mutta uskoisin että maali paloi pitävästi kiinni metalliin. Maalaus kestää sen mitä kestää mutta eipä tuohon fiksumpaakaan pintakäsittelyä ole ja käyttelyissä pakosarjojen lämmöt ei ehdi muutenkaan nousta kauhean korkeiksi.





Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sovittelin pakoputkia paikalleen.
Jätän äänenvaimentimista lämpöpellit pois ja saan sillä siistittyä hieman ulkoasua virtaviivaisemmaksi.
Pyörittelin lämpöpeltiä hetken käsissäni ja lopulta kokeilin teipata sen pakosarjan kylkeen ja sehän sopikin siihen kuin tehty, lisää sopivasti kromin määrää ja rimmaa muodoiltaan äänenveimentimeen hieman "ArtDeco" tyylisesti.
Pitää ostaa pari sopivaa putkiklemmaria jolla sen saa kii nätisti alkuperäisistä piilokiinnikkeistä pakosarjan ympärille ja ratkaisu on sopivan kliini sekä toimiva.





Sitten liimasin kontaktiliimalla kumisen U-listan tankkipaneelin reunoihin ja liiman kuivuttua laitoin paneelin kokeeksi paikalleen. Saatanpa keventää keskiosaa rosteilistalla jonka mallin on jo aika valmiiksi mietitty. Listan keskelle voisi ehkä leikata laserilla pystytekstin (Diesel) ja sama listamalli vois jatkua hieman myös takalokasuojassa, penkin jatkeena.





Ja kun kerran vauhtiin pääsin niin laitoin ohjaustangon ja oikean jalkatapin jarrupolkimineen paikalleen, lampun ja penkin hollille jotta pääsin pohtimaan kokonaisuutta.
Nyt alkaakin lopullinen stuukki hahamottumaan ja se on luonnossa jopa paljon parempi kuin noissa kännykällä otetuissa vääristyvissä valokuvissa kunhan vielä saan vedettyä vanteisiin ne koristraidat. Ajatus jalostui päänupista suoraan ajolaitteeksi kuten pitikin koska mitään piirustuksihan mulla ei näistä koskaan ole.





Päätoiminen harrastaja

Janne-Pekka

Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Ram -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

JUY40


samiralfey

Ei voi muuta sanoa kuin että eeppinen rakennelma! Loistavaa työtä ja silmää.
Or Pontiac if you know what I'm sayin', po' old nigg thinks it's a Caddy

Kodez

Värimaailma ja muotokieli on harmooninen. Tota satulaa ja tankin keskitötteröä epäilin liian massiiviseksi mutta hyvinhän ne sulautuu muihin osiin. Tasapainoset mittasuhteet luo illuusion että pyörä näyttää kuvissa varmasti pienemmältä mitä se todellisuudessa on.
Subaru Legacy 1gen stw
ja vajaa 150 entistä laidasta laitaan
https://kodesgarage.kuvat.fi/kuvat/

Asmo

Tälle pitäisi keksiä joku toinen nimi. Koska kaikki muut Boss Hossit on ihan sa....n rumia.

Harri S

Tällä on jo nimi.
"Flirtin' with Disaster"
Molly Hatchet biisiä mukaillen.

Päätoiminen harrastaja

juhapih

Tuossahan olisi sopiva motiivikuvakin tankin kylkeen...

Harri S

Kun projektissa on siirrytty pikkunyläämiseen niin ei jaksa tänne erikseen jokaista "pikkurasahdusta" päivittää.

Koska lämpöpellit kiinnittyy pakosarjoihin klemmarit alkuperäisin kiinnikkein aseteltuna ja pakokäyriin suhteutettuna hieman liian alas, niin porasin kiinnikkeiden keskireiät isommiksi jotta sain pujoteltua klemmarit kiinnikkeisiin toispuoleisesti, ja samalla kiinnityksen reilun sentin verran enemmän lämpöpellin alareunaan.
Nyt pellit asettuu haluamaani kohtaan ja ovat napakasti paikoillaan kahdella rosteriklemmarilla.





Sitten kaadoin jäähdytinnesteet tankkiin ja aloitin erilaisten pikkuvuotojen tilkitsemisen. Vasen vesiputki piti juottaa uudestaan laippaan kun se murtui löysälle asennusvaiheessa ja pientä tihkumista oli klemmariliitoksissa.
Sitten laitoin johtosarjan ja akun paikalleen jotta sain kiertovesipumput toimimaan. Paluulinja piti laittaa kannuun ja puhaltaa tankin kautta järjestelmään reilu ylipaine jotta jäähdyttimessä oleva ilma lähti kovan rutinan saattelemana liikkeelle mutta nyt vedet kiertämään kuten kuuluukin ja samalla reilu määrä kierukasta irronnutta sakkaa jäi kanisteriin. Pääasia että jäähdytin ei vuotanut mistään vaikka jäähdytinlinjojen letkuliitosten asettelu vääntelee aina putkistoja. Laitoin sylinteriryhmien takapäästä tulevaan ilmausletkuun alumiinipellistä vääntelemäni pienen kuristusholkin joka pakottaa lähes kaiken nestevirtauksen itse jäähdytinlinjaan.



Asensin tankkipaneeliin nopeusmittarin ja merkkivalopaneelin ja laitoin kytkimen pääsylinterin letkuineen paikalleen. Ilmaaminen oli työläs koska pitkässä letkussa ollut ilmakupla ei meinannut tulla pois oikein mitenkään mutta lopulta letku erikseen ylhäällä  ilmaamalla sain ilmat pois ja kytkimen taas toimimaan.
Varovainen piti olla ettei nestettä pääse roiskumaan maalipinnoille joka olisikin ollu tässä vaiheessa melkoinen katastrofi.
Laitoin dieseltankin paikalleen ja nyt kun kaikki on asennettuna, on tankkin välinen tila täynnä tavaraa.





Lopuksi maalasin jarrusylinterin, asensin sulaketaulun ja loput hehkujärjestelmän osat ja nyt sähköt on ajovalon ja takavalon johtoja vaille valmiit.
Tähän ei tule virtalukkoa ollenkaan vaan sen asian hoitaa päävirtakytkin.
Seuraavaksi köytän johtosarjan ja letkut sun muut käikäleet kiinni runkoputkeen jotta kaikki pysyy siististi paikallaan eikä värise irti moottorin käydessä.
Päätoiminen harrastaja

Asmo

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 23 syyskuu, 2024, 20:34Tällä on jo nimi.
"Flirtin' with Disaster"

No niinpä onkin: :-[  Olen vaan kurkannut silloin tällöin topiccia kun etusivulla näkyy uusin päivitys otsikolla "Boss Hoss diesel "Fl... "