Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Mudracer

Sähköauton "hyötysuhde" mielenkiintoisesta vinkkelistä.
LainaaOtetaan nyt esimerkiksi vaikka tasan kolme tonnia painava iso sähköinen katumaasturi. Sitä ajaa hento ja pieni espoolainen kotiäiti, joka painaa 55 kiloa. Auton kuluttamasta energiasta siis 1,83 prosenttia menee tuon kotiäidin liikuttamiseen – tai jos mukana on vähän ostoksia ja jumppakassi, noin kaksi prosenttia. Loput menee pelkän auton massan liikutteluun. Tätä voi pohtia aina kun autoa jarruttaa ja taas kiihdyttää. Harva tosin pohtii.
https://www.apu.fi/artikkelit/raskaan-sahkoauton-hoytysuhde-on-yllattavan-huono-kolumni
X

Anza

Kolmannes päästöistä liittyy sen ajoneuvon valmistamiseen. Jos tyypillinen polttis painaa 1500-1800kg ja sähkis 2000-3000kg. Siinä tavallaan valmistetaan kaksi autoa yhden sijaan. Ja paino taitaa olla siinä akustossa, joten kyseessä ei oo ees kierrätettävä materiaali, vaan maasta rouhittava aine jota ei kierrätetä. Oisko akusto vaan poltettavissa.

Sen lisäksi sähkiksen käyttöikä on ehkä puolet polttomoottorin käyttöiästä. Yhtä polttista vastaan pitää valmistaa kaksi sähkistä. Joten mun vääristyneellä laskuopilla polttomoottori on päästöjen kannalta ympäristöystävällisempi ja ekologisempi.

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Anza - 20 maaliskuu, 2025, 08:11Kolmannes päästöistä liittyy sen ajoneuvon valmistamiseen. Jos tyypillinen polttis painaa 1500-1800kg ja sähkis 2000-3000kg. Siinä tavallaan valmistetaan kaksi autoa yhden sijaan. Ja paino taitaa olla siinä akustossa, joten kyseessä ei oo ees kierrätettävä materiaali, vaan maasta rouhittava aine jota ei kierrätetä. Oisko akusto vaan poltettavissa.

Sen lisäksi sähkiksen käyttöikä on ehkä puolet polttomoottorin käyttöiästä. Yhtä polttista vastaan pitää valmistaa kaksi sähkistä. Joten mun vääristyneellä laskuopilla polttomoottori on päästöjen kannalta ympäristöystävällisempi ja ekologisempi.

Sen verran joutunut väkisin töiden takia noihin EV autoihin perehtymään kaikinkeinoin, että tuossa ei ihan hirveästi ole totuutta missään lauseessa.

Vihaan noita ev romuja, mutta on ne vain saatanan yksinkertaisia. Valitettavaa niissä on vain paska laatu yleisesti, mutta eipä se amerikkalainen laatu ole 60-70 luvullakaan häikäissyt.

Valde

Takavetopihtaaja

Harri S

Samoin sivuutetaan se fakta että nykyää kaikki autot on isoja möhkäleitä ja painavat paljon eikä se ole käyttövoimariippuvaista.
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Vuodesta 1970 vuoteen 2010 vielä pysy painot kurissa, Impperiali ja Diudi painaa melko tarkaan samat 2200 kg.

Harri S

Kokoeron huomaa hyvin kun ajelee Timillä tuolla Kehä1 ruuhkassa. Entinen perheauto.
Päätoiminen harrastaja

Anza

Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 20 maaliskuu, 2025, 08:45Sen verran joutunut väkisin töiden takia noihin EV autoihin perehtymään kaikinkeinoin, että tuossa ei ihan hirveästi ole totuutta missään lauseessa.

Vihaan noita ev romuja, mutta on ne vain saatanan yksinkertaisia. Valitettavaa niissä on vain paska laatu yleisesti, mutta eipä se amerikkalainen laatu ole 60-70 luvullakaan häikäissyt.

No valaise vähän mikä siinä ei olis totta?

1. Auton hiilipäästöistä syntyy kolmannes valmistuksessa

2. Sähköauto painaa lähes tuplat, liittyy suoraan siihen raaka-ainemäärään mitä valmistukseen käytetään.

3. Polttomoottoriauton käyttöikä on lähes kaksinkertainen.

Sähköauton valmistukseen tarvitaan kiloina kaksinkertainen määrä raaka-ainetta ja sen käyttöikä on lyhyempi, jolloin valmistetaan samalle aikavälille useampi sähköauto?


Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Anza - 20 maaliskuu, 2025, 09:252. Sähköauto painaa lähes tuplat, liittyy suoraan siihen raaka-ainemäärään mitä valmistukseen käytetään. 3. Polttomoottoriauton käyttöikä on lähes kaksinkertainen.
Nuihin ainakin kaipaisin jotain faktaa tueksi?

Pertti K

Niin ja siihen että akkumateriaalia ei kierrätetä vaan poltetaan.

Anza

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 20 maaliskuu, 2025, 09:29Niin ja siihen että akkumateriaalia ei kierrätetä vaan poltetaan.

"MITEN KÄSITTELET ELINKAARENSA PÄÄHÄN TULLEITA LI-ION-AKKUJA?
Akkukäyttöisten tuotteiden määrä kasvaa nopeasti – käytämme päivittäin kaikenlaisia akkulaitetta älylaitteista ja kodinkoneista sähkötyökaluihin ja sähköautoihin. Maailman muuttuessa sähköiseksi,

- yksi suurimmista haasteistamme on se, miten käsittelemme käytettyjä litiumioniakkuja vasuullisesti ja turvallisesti sekä kiertotalouden ja lainsäädännön edellyttämällä tavalla- ."

https://www.stenarecycling.com/fi/palvelumme/kierratettavat-materiaalit/akut/

Suomeen on vasta rakenteilla jokin kierrätyslaitoksen tapainen? Muutoin akkumateriaali taitaa läjittyä keräilypisteissä ja sitä jonkin tiedon mukaan rahdataan euroopasta takas aasian maihin.

Nimestään huolimatta nikkeliakussa on hyvin vähän nikkeliä, mutta muuta arvometallia kyllä. Mutta onko niin paljon että se olisi teollisesti kannatavaa kierrättää "mustasta sotkusta"

Perinteisesti länsimaat hankkiutuu kaikesta elektroniikkaromusta eroon laivaamalla sen afrikkaan, jossa ne alkuasukkaat polttaa sen ja haravoivat metallit eroon. 

Akkuteknologian odotetaan kehittyvän tulevina vuosikymmeninä, joten satsaukset johonkin just tietynlaisen akkutyypin kierrätykseen on vähän riskialtista.

Mutta palamalla ne yleensä taitaa ongelmatilanteessa hävitä. Epävakaita akkuja säilytellään siksi konteissa.

Anza

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 20 maaliskuu, 2025, 09:26Nuihin ainakin kaipaisin jotain faktaa tueksi?

Auton painot ja käyttöikä selvinnee aikojen kuluessa. Mutta saman kokoluokan auto on akkukäyttöisenä painavampi.

Norjassa sähköautoilussa ollaan edellä, sieltä varmaan sais elinkaarestakin paremmin tietoa pohjoisen oloissa.

Pertti K

Mää joskus koitin tekoälyltä kysellä sähköautojen vs. polttisten käyttöiästä mutta sano just että ei oikein ole dataa kun sähköautoja myyty vasta vähän aikaa isommissa määrin. Yks vois olla ehkä vertailla montako % on vaikka 7 v ikäisistä vielä liikenteessä.

Joo onhan ne sähkikset painavampia mutta että lähes tuplat?

Pertti K

Nyt sain jotain puristeltua:

Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan (Bloomberg NEF, 2023) Teslan Model S -sähköautoista noin 92% oli yhä käytössä 8 vuoden ikäisinä, kun vastaava luku samassa hintaluokassa olevilla premium-luokan polttomoottoriautoilla oli noin 90%. Ero ei siis ole dramaattinen.
Norjassa, jossa sähköautoja on ollut käytössä pidempään kuin monessa muussa maassa, tilastojen mukaan 10 vuotta vanhoista sähköautoista noin 88% oli yhä liikenteessä vuonna 2023, kun vastaava luku polttomoottoriautoille oli noin 85%.
Kiinassa, jossa on maailman suurin sähköautomarkkina, viranomaisten vuonna 2022 julkaiseman datan mukaan 5 vuotta vanhoista sähköautoista noin 95% oli yhä käytössä, mikä on hieman korkeampi kuin vastaavanikäisillä polttomoottoriautoilla (noin 93%).
On myös huomattava, että esimerkiksi taksikäytössä olevista sähköautoista on kerätty dataa, joka osoittaa niiden kestävän suuria kilometrimääriä. Esimerkiksi New Yorkissa ja Amsterdamissa taksikäytössä olleet Teslan Model S -autot ovat kestäneet keskimäärin 400 000-500 000 kilometriä ilman merkittäviä ongelmia, mikä vastaa noin 10-12 vuoden tavallista käyttöä.
Näiden tietojen perusteella näyttää siltä, että sähköautot säilyvät liikenteessä vähintään yhtä pitkään kuin polttomoottoriautot ensimmäisten 8-10 vuoden aikana, mutta pidempiaikaista dataa tarvitaan vielä luotettavampien johtopäätösten tekemiseksi.

Jatkoa, kysyin vielä ajomääristä:

Norjan tilastojen mukaan 8-10 vuotta vanhoilla sähköautoilla on ajettu keskimäärin noin 150 000 - 180 000 kilometriä. Vastaavanikäisillä polttomoottoriautoilla keskimääräinen ajomäärä on noin 180 000 - 220 000 kilometriä. Tämä ero voi johtua osittain siitä, että varhaisempien sähköautomallien rajallisempi toimintamatka on vaikuttanut niiden käyttöön.
Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa (UC Davis, 2023) havaittiin, että 5 vuotta vanhoilla Teslan Model S -autoilla oli ajettu keskimäärin noin 120 000 kilometriä, mikä on samaa luokkaa kuin vastaavan hintaluokan premium-luokan polttomoottoriautoilla.
Kiinassa tehdyn tutkimuksen mukaan taksikäytössä olevilla sähköautoilla ajettiin keskimäärin 90 000 - 100 000 kilometriä vuodessa, ja nämä autot pysyivät liikenteessä keskimäärin 5-6 vuotta. Tämä tarkoittaa noin 450 000 - 600 000 kilometrin kokonaisajomäärää, mikä on hieman vähemmän kuin taksikäytössä olevilla polttomoottoriautoilla (noin 600 000 - 700 000 km).
EU:n alueella tehdyn laajemman tutkimuksen mukaan yksityiskäytössä olevilla sähköautoilla ajetaan keskimäärin noin 15 000 - 18 000 kilometriä vuodessa, mikä on hieman enemmän kuin polttomoottoriautoilla (13 000 - 15 000 km/vuosi). Tämä viittaa siihen, että sähköautojen edullisemmat käyttökustannukset saattavat kannustaa omistajia ajamaan niillä enemmän.

Tuohon viimeiseen lauseeseen pitäisin kyllä todennäköisempänä syy-seuraussuhteena että enemmän ajavat ostavat suhteessa enemmän sähköautoja.

Pertti K

Painoerosta sanos että (äkkiseltään vaikuttaa aika alhaisille nuo painot mutta en nyt ala tarkistelemaan, saa joku muu):

Sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä on tyypillisesti merkittävä painoero, sähköautojen ollessa yleensä painavampia. Painoero vaihtelee automalleista riippuen, mutta tässä joitakin vertailukelpoisia esimerkkejä:

Kompakti henkilöauto -luokka:

Volkswagen Golf (polttomoottori): noin 1 300 kg
Volkswagen ID.3 (sähkö): noin 1 800 kg
Painoero: noin 500 kg (38% enemmän)


Keskikokoinen katumaasturi:

Hyundai Tucson (polttomoottori): noin 1 500 kg
Hyundai Kona Electric (sähkö): noin 1 760 kg
Painoero: noin 260 kg (17% enemmän)


Premium-luokan sedan:

BMW 3-sarja (polttomoottori): noin 1 600 kg
Tesla Model 3 (sähkö): noin 1 850 kg
Painoero: noin 250 kg (16% enemmän)


Suurempi katumaasturi:

Audi Q5 (polttomoottori): noin 1 850 kg
Audi e-tron (sähkö): noin 2 500 kg
Painoero: noin 650 kg (35% enemmän)



Painoero johtuu pääasiassa sähköautojen akuista, jotka ovat painavia. Esimerkiksi 75 kWh:n akusto painaa tyypillisesti noin 500 kg. Toisaalta sähköautosta puuttuu monia polttomoottoriauton painavia komponentteja kuten moottori, vaihteisto ja pakoputkisto, mikä kompensoi painoa jonkin verran.
Painoero on kuitenkin pienenemässä akkuteknologian kehittyessä ja akkujen energiatiheyden kasvaessa, mikä mahdollistaa kevyemmät akustot samalla toimintamatkalla.