1974 El Camino

Aloittaja Gary Grand, 23 helmikuu, 2025, 21:32

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Kai se (muillakin kuin mun slantsixeillä) riippuu vähän siitäkin, kuinka pinkeäksi moottori on laitettu ja varusteltu.

Vakio mosa vakio turbiinilla käy varmaan mielellään pitkän perän kanssa ja lotkottelee taloudellisuuttaan käydessään alle kahta tonnia maantiellä.

Tehdasomituisuus oli mun muinoisessa Coronet farkussa (360 2bbl). Torqueflite ja 2,7 perävälitys. A999 turbiini otti jarrua vasten jenkaa noin 2500, joka tarkoitti, että aina jonnekin 100km/h tienoille kierrokset nousi ylämäissä(kin), koska muunnin oli vielä muuntoalueella. Se oli tosi erikoinen tehtaan tekemäksi.

Ja sit mitä tulee T-Darttiin niin sen 3000 limpulla ja 4,1 välityksillä 14" renkaiden seurassa vakioslantti kuulostaisi tapettavalta 100km/h (~4000rpm) menossa. Mut lievästi kutiteltu, joka just siinä kohdassa alkaa heräillä täysille tehoille ei ole "moksiskaan".

Ei kiva jos just sopiva lukkoperä on saanut vesivaurion. Entäs jos laittaisi sinne jotakin 140W-250 jankkia? Kesäautohan tuosta kai tulee?

T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Gary Grand

4L60 on lootana, eli ylivaihde löytyy.
Turbaanina @Mudracer vakiosta tekemä, korotetulla stallilla, katotaan mihin asettuu tällä kombolla.

Kone on 454 kahdella, oletettavasti 500cfm, Edelillä(1401), 278/290, Lift .529/.525 Cranen nokalla. 454 BBC
Puristuksia melko reippaasti ja putkisto suht vapaasti hengittävä.

Kyllä tuosta patista ainakin ääntä pitäisi lähteä.

320 gear oil löytyisi tarvittaessa, mutten ole varma sen sopivuudesta lukkolevyille. :)) En ehkä ala kokeilemaan.. ::)
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

sössö

eihän siinä tihussa perässä sillon ongelmaa ole jos putket tekee kumisemattomaksi

slant sickness

Olen voittanut jokaisen erän tietyille kierrosluvuille sattuvista kumuista ja huminoista kaksilla vaimentimilla. Etummainen semmonen oikea äänenvaimennin "muffler" jonnekin taka-akselin etupuolelle. Sitten se putki akselin yli ja vaakaosuudelle resonaattori "glass pack", eli semmonen läpinäkyvä, missä on villat reikäputken ympärillä. Ja sen viimeisen vaimentimen jälkeen pitää olla vielä putkea, jotta vaimennin toimii oikein. Ja putken pään tulee ylettyä korin alta taivasalle. Näistä kun poikkeaa, niin pitkässä matkassa alkaa kyllästyttää toden teolla.

Mun teorian mukaan putkiin syntyy seisovia aaltoja, kaasut liikkuu mennen tullen ja sen resonanssin lakikohdassa käy kumu. Noihan eessuntaas menevät kaasut ja putkissa tapahtuva loppuunpalaminen tekevät mm motskareiden drag pipe (=suorat putket) sinistymiä jonnekin kohtaan putken pituutta.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 13 toukokuu, 2025, 11:46Tuollaisen vähän vääntävämmän 454:n kanssa joku päälle 3 olis ihan mahtava.

3.7:1 x 0.7 = 2.59:1. Loikkari ja turbaanin lukko pudottaa siis jenkoja yli tonnin pois pitkällä baanalla vs 3.7 pruuvi.
X

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 13 toukokuu, 2025, 15:14Olen voittanut jokaisen erän tietyille kierrosluvuille sattuvista kumuista ja huminoista kaksilla vaimentimilla. Etummainen semmonen oikea äänenvaimennin "muffler" jonnekin taka-akselin etupuolelle. Sitten se putki akselin yli ja vaakaosuudelle resonaattori "glass pack", eli semmonen läpinäkyvä, missä on villat reikäputken ympärillä. Ja sen viimeisen vaimentimen jälkeen pitää olla vielä putkea, jotta vaimennin toimii oikein. Ja putken pään tulee ylettyä korin alta taivasalle. Näistä kun poikkeaa, niin pitkässä matkassa alkaa kyllästyttää toden teolla.

Mun teorian mukaan putkiin syntyy seisovia aaltoja, kaasut liikkuu mennen tullen ja sen resonanssin lakikohdassa käy kumu. Noihan eessuntaas menevät kaasut ja putkissa tapahtuva loppuunpalaminen tekevät mm motskareiden drag pipe (=suorat putket) sinistymiä jonnekin kohtaan putken pituutta.

Tällasen ku laittaa nii ääni ei löydä ulos.
X

slant sickness

Ei voi saada sakkoa "suorista putkista".

90-luvulla ei ollut digikameroita, eikä filmiä tärvelty ihan mihin tahansa. Menin Tattarisuolle jatkattamaan -65 FB mussen akselin eteen päättyvät putket puskurille asti. Firma löytyi tod näk keltaisilta sivuilta. Johtaja pönötti työnjohtokopissaan ja se ainoa duunari teki tuplien loppupäät ilman taivutuskonetta pahimmillaan noin vaaksan mittaisista pätkistä, jotka hitsaili ajan tapaan kaasulla toisiinsa. Mulla meinasi kunto loppua hallissa seisoskelussa. Homma luvattiin tehdä odottaessa. Sen jälkeen ei koskaan enää muualle kuin Tiittaselle.