Raadosta jalostamista, A-body

Aloittaja Gary Grand, 12 huhtikuu, 2026, 09:44

« edellinen - seuraava »

Harri S

Omaa taskurakettia rekatessa auton akselimassoja ei löytynyt mistään ja ne oli välttämättömät V8 muutoksen vuoksi.
Metsästettiin niitä myös mr J Liukkosen kanssa vanhoista luokituspapereistakin (joka sattuneesta syystä johtuen tuntee mm. brittiläiset urheiluautot ja kilpurit erittäin hyvin) mutta niitä ei ollut missään.

Tämä akselimassa-asia oli kompastuskivi monella katsastusasemalla mutta lopulta riitti yksi inssi joka sanoi että "no problem" otetaan vanstaavan henkilömallin akselimassat koska sama alustarakenne ja auton rekisteröinti muutoksineen oli sitä myöten selvä.
Siksi vastaava moottorisvapin toteutus on aika hankalaa koska hyväksyntä ihan katsastusaseman tulkinnoista kiinni ja näitä syynätään nyt valvovassa elimessä tarkemmin.

slant sickness

Kirjastosta kannattaa kysellä. Jokaisessa ei toki ole vanhoja numeroita, mutta yleensä pääkirjastoilla on arkistot, joissa noita säilytellään.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Pande - 29 huhtikuu, 2026, 08:03Tekniikan Maailmoja mulla on vain sieltä täältä ja suurin osa niistäkin varastossa. Tuulilasit mulla on tuolta ajalta kaikki ja jopa järjestyksessä. En ulkoa muista että siinä olisi Dartista isompaa juttua ollut, mutta minäpä silmäilen jossakin välissä.

Tuulilasissa taisi olla 1981 vastaava Dartti koeajossa..
En muista kuinka kattavat tekniset tiedot niissä julkaistiin. :thinking:

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 29 huhtikuu, 2026, 10:17Kirjastosta kannattaa kysellä. Jokaisessa ei toki ole vanhoja numeroita, mutta yleensä pääkirjastoilla on arkistot, joissa noita säilytellään.
Jep.
Noita -70-luvun lehtiä alettiin poistaa ysärillä ja kannoin nidottuja vuosikertakirjoja silloin kotiin jokaisets poistosta..
Vitosen näkyy kuukauden lukuoikeus digitoituihin TM:n vanhoihin lehtiin olevan, niin taidan kokeilla sillä. Ei ole turhan kallista.. :))

sössö

onko moparilla jotain heritage center juttua olemassa?

Pande

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 29 huhtikuu, 2026, 13:47Tuulilasissa taisi olla 1981 vastaava Dartti koeajossa..
En muista kuinka kattavat tekniset tiedot niissä julkaistiin. :thinking:
Totta, numerossa 5/81. Käytetyn Dartin viiden sivun koeajosta sivu on uhrattu teknisille tiedoille. Ei tuossa suoraan akselipainoja kerrota, mutta kuitenkin "koeajopaino 1 620 kg, painonjakautuma edessä/takana 55,6/44,4%". Kun koeajopainosta puhutaan niin tuo on ilmeisesti ihan koeajoautoa punnitsemalla saatu että auttaako sinua mitenkään.



Jos tuosta et saa selvää tai haluat koko sivun parempana niin voin sen skannatakin kyllä.

Koeajon lopputulema on "Dart löytää ostajansa suppeasta piiristä, mutta sitäkin varmemmin":)

Koeajokulutus 19,2 l/100 km, maantielenkki tasaisella 90 km/h nopeudella 13,6 l/100 km.

MJF

318, 147hv ja 2,45 perävälitys. Ei tuo nyt aivan sysilaiska kuitenkaan oo ollut kun 10,7 sataseen.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: MJF - 30 huhtikuu, 2026, 09:34318, 147hv ja 2,45 perävälitys. Ei tuo nyt aivan sysilaiska kuitenkaan oo ollut kun 10,7 sataseen.

Kyllähän kevyt hylsy jotenkin pitkälläkin ruuvilla kiihtyy, vääntävällä, 147 NET-hp koneella, mutta yli 1600kg ei ole kevyt hylsy. :o

Ihmettelen tuota koeajopainoa.. Oma -75 Valiantti 273/A-833/8.25 painoi muutoskatsastuksessa puntarilla 1450kg ja siitä ei ollut ainakaan riisuttu pois mitään.
Pari satakiloista koeajajaa laskettu mukaan?

slant sickness

Sehän on mennyt sataseen suunnilleen niin kuin ennen asia arvioitiin. Paino jaettuna hevosvoimilla on suunnilleen 0-100 aika.

Early kutosella painoi 1270. Siihen 80 kiloa kuskia ja mittalaitteet ja sit jakolasku pikkuslantin 80-90 hevosella menee sekin sekunnin sisään siitä, mitä TM vuonna 1964 mittasi (15 pilkku jotain).

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 30 huhtikuu, 2026, 12:07Paino jaettuna hevosvoimilla on suunnilleen 0-100 aika.
Näin helppoako se on? Draggerilla mitatut ajat avensikselle ja edesmenneelle lexukselle näköjään pitää paikkansa.
Cutlassin ajoissa on enemmän hajontaa mutta sille tällä kaavalla antaa 210-240heppaa.
No ihan jees tuosta verkonpaino-307:sta.

slant sickness

Vartin loppunopeus on ilmeisesti yhtä hyvä arveluväline. Tenu-Dart kiiruhti maalikennoihin 163,5 kilsaa tunnissa. Auton ottelupaino rekisteriotteen mukaan on 1270 ja kun mut ja ratapäivälle otetut eväät laskee mukaan, todellinen paino lienee jossain 1400 kilon paikkeilla. Wallacen laskuri antaa 3086 naulaiselle autolle, joka kiiruhtaa 101.6MPH tehoksi 248 hevosvoimaa. Nyt olisi pitänyt loihea alle 6 sekuntia sataseen kestävä aika jostakin, mutta tulee sen sijaan yksi extrasekunti. 7 sekuntia on mitattu. Sen +1s voi pistää turboauton rauhallisen liikkellelähdön piikkiin.

Eli heti petti laskurit!

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 huhtikuu, 2026, 11:31Ihmettelen tuota koeajopainoa.. Oma -75 Valiantti 273/A-833/8.25 painoi muutoskatsastuksessa puntarilla 1450kg ja siitä ei ollut ainakaan riisuttu pois mitään.
Pari satakiloista koeajajaa laskettu mukaan?
Mututuntumalla TM ilmoitti painot sen mukaiseksi, kun ne koeajohetkellä oli. Pari hoikkaa toimittajaa ja se viides pyörä -laitteisto mittaukseen. Siinä ne lisäkilot on. Yhdellä toimittajalla ei ehkä selvinnyt, koska mittalaitteet olivat tuolloin piirtureita tms yms jännää.

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 huhtikuu, 2026, 11:31Kyllähän kevyt hylsy jotenkin pitkälläkin ruuvilla kiihtyy, vääntävällä, 147 NET-hp koneella, mutta yli 1600kg ei ole kevyt hylsy. :o

Ihmettelen tuota koeajopainoa.. Oma -75 Valiantti 273/A-833/8.25 painoi muutoskatsastuksessa puntarilla 1450kg ja siitä ei ollut ainakaan riisuttu pois mitään.
Pari satakiloista koeajajaa laskettu mukaan?

Mulla -67 valsu 360 otteessa, paino 1380kg.

Pande

Teknisistä tiedoista vielä pomppasi silmille leveys 177 cm. Sehän on nykyään tosi vähän. Kun talliolosuhteiden vuoksi olen uusien autojen koeajoja lukiessani kiinnittänyt huomiota leveyteen niin tuo on nykyään tyypillinen pienen tai keskikokoisen auton leveys.

Mun Minin leveys on 173 cm, Rellun uusi sähkö-vitonen juuri tuon 177 cm, uusi Golf 179 cm, ykkös-Bemari karvan alle 180 cm jne., nämä kaikki siis peilejä huomioimatta/peilit sisään käännettyinä.

Gary Grand

Näyttäisi vahvasti siltä, ettei A-raato tulekaan liikkumaan enää vääntösauvojen varassa..
Päivän hankinta olisi tuomassa keulille hieman kehittyneempää ripustusta ja kevyempiä maateriaalleja. ::)

Leveydestä vielä..
Luovuttaja on 180cm leveä. :)) Mahtunee etupyörät lokasuojia muokkaamatta alle.. :rotfl:



Pyöräkotelon yläpalkin liitos A-pilariin näyttää kätevältä liittää.. :P





Aisojen väli A-bodyssa on ~75 senttiä ja tässä 80 etupäässä ja 75 takapäässä. :P

Saattaa istua aika napakasti vanhan keulan tilalle.


Nikuzai

Mites toi keulan ja ripustuksien vaihtaminen turvallisemmaksi meneekö se vielä ilman prossia?

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 toukokuu, 2026, 17:04Mites toi keulan ja ripustuksien vaihtaminen turvallisemmaksi meneekö se vielä ilman prossia?
Tuskin.
Pelkkien jarrujen vaihto menisi kyllä..