'60 Chevrolet Impala HT

Aloittaja 1320, 12 maaliskuu, 2020, 12:47

« edellinen - seuraava »

palontie

Järisyttävän hieno pannuhuone 10+
Eniten vituttaa kaikki.

1320

Kiitos!  :+1:

Lauantaina Malmille ajellessa rupesi kone käymään tosi huonosti, heti kun kierrokset tippui vaihde päällä vähänkin alemmas niin kone sammui. Vaihde vapaalla kävi kyllä hienosti kokoajan. Sain auton kuitenkin ajettua himaan asti ja otettiin illaksi Rambler alle.

Syynä oli kaasariin jääneet suuttimet, jotka on aivan liian isot tällaiseen koneeseen. Toihan on kilpurin vanha kaasari, ja nyt paikallaan olleet suuttimet oli monta kokoa isommat kun mistä kilpurikaan tykkää, eli 283 oli saanut ainakin bensaa. :))  Vaihdoin sinne pienimmät suuttimet mitä löytyi (70) ja putsasin karstoittuneet tulpat, ja kone käy jo paremmin mut onhan se paksulla vieläkin. Maailmalta on tulossa suutinsarja, jossa pienimmät suuttimet on kokoa 65, joten sitä odotellessa... Seosruuveja säädin hieman ja sytkä katsottiin lampulla kohdalleen, joten kyllä sillä nyt jo ajaa pystyy, ja maanantaina kurvailinkin jo ihan onnistuneesti.

Eilen sitten talliin peruutettaessa vesipumppu vuoti vedet pihalle, joten otin uuden pumpun paketista ja maalasin punaisella. Tänään aamulla iskin pumpun paikalleen ja nyt sai vedenlämpöanturinkin kiinni tuohon vesipumpun päälle, joten sekin ongelma poistui.




Tradition Never Goes Out of Style!

Poju

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 04 elokuu, 2021, 14:47Kiitos!  :+1:

Lauantaina Malmille ajellessa rupesi kone käymään tosi huonosti, heti kun kierrokset tippui vaihde päällä vähänkin alemmas niin kone sammui. Vaihde vapaalla kävi kyllä hienosti kokoajan. Sain auton kuitenkin ajettua himaan asti ja otettiin illaksi Rambler alle.

Syynä oli kaasariin jääneet suuttimet, jotka on aivan liian isot tällaiseen koneeseen. Toihan on kilpurin vanha kaasari, ja nyt paikallaan olleet suuttimet oli monta kokoa isommat kun mistä kilpurikaan tykkää, eli 283 oli saanut ainakin bensaa. :))  Vaihdoin sinne pienimmät suuttimet mitä löytyi (70) ja putsasin karstoittuneet tulpat, ja kone käy jo paremmin mut onhan se paksulla vieläkin. Maailmalta on tulossa suutinsarja, jossa pienimmät suuttimet on kokoa 65, joten sitä odotellessa... Seosruuveja säädin hieman ja sytkä katsottiin lampulla kohdalleen, joten kyllä sillä nyt jo ajaa pystyy, ja maanantaina kurvailinkin jo ihan onnistuneesti.

Eilen sitten talliin peruutettaessa vesipumppu vuoti vedet pihalle, joten otin uuden pumpun paketista ja maalasin punaisella. Tänään aamulla iskin pumpun paikalleen ja nyt sai vedenlämpöanturinkin kiinni tuohon vesipumpun päälle, joten sekin ongelma poistui.






Näyttihän Impala tänään toimivan hyvin Riksuun saakka, eikä kyydissä ollut mitään valittamista, kun  keskustan suunnalla pyörähdettiin.  :+1:

Jytisee tosiaan turhankin miehekkäästi.  :))

1320

Joo, ääntä on tosiaan vähän liikaakin, mutta toisaalta eipä se yllätä kun noi vaimentimet ei kovin kaksiset ole. :)  Äänet on kyllä ihan hyvät, mut vähän liian kovat, joten täytyy katsella talvella mistä löytäisi kunnolliset vaimentajat tuonne, niin voisi vaihtaa noiden nykyisten tilalle. Toinen vaihtoehto tietysti olisi toiset pöntöt tuonne loppuun, mutta se vaatisi taas uusien kiinnikkeiden tekoa runkoon kun putkistosta tulisi sen verran painava.

Mut koitetaan tämä kesä selvitä noilla, talvella on muutamia muitakin pikkujuttuja mitä tarvii tehdä niin eiköhän vaimentajien vaihto mee siinä samalla. 8)
Tradition Never Goes Out of Style!

Lassi

Sehän voisi sisämelu hieman tippua, jos jatkaisi putkia edes takarenkaiden eteen.

Mutta on kyllä mahdottoman hieno auto. Ja tuo uusi tekniikka on kyllä mielenkiintoinen kun on tuolla tyylillä rakennettu, ilman vimosen päälle hipo tms osia..

Visa

Mulla kun tuo putkisto loppuu taka- akseliston etupuolelle, niin ei kyllä pidä oikein nimeksikään meteliä. Sopiva hörinä. Valoissa seisoessa tietty vähän enemmän ääntä, mutta ei muuta. Voisko lattian äänieristys sitte vaikuttaa niin paljoa...

fileeraus

Lainaus käyttäjältä: Visa - 05 elokuu, 2021, 23:45Voisko lattian äänieristys sitte vaikuttaa niin paljoa...

Hyvältä se kuulosti myös ulkopuolelta kuunneltuna. 8)
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

stonesour-094

kävellen olen monesti perillä.

1320

Kiitokset kaikille kannustuksesta!

Kesä oli ja meni, viime viikolla laitettiin Impalakin seisontaan odottelemaan kevättä.

Kesä meni hyvin pitkälti Impalan käyntihäiriöitä ihmetellessä. Usealla Quadrajetillä tuli kokeiltua, eikä se oikein millään toiminut kunnolla, yhdessä oli toisioläppien akseli väljä joten se selittyi sillä, olisko muissa ollut sitten likaa jäänyt kanaviin kun yleensä auto toimi kaasarin purkamisen ja putsauksen jälkeen hetken kunnes alkoi taas rykimään ja sammuilemaan.

Lopulta parhaiten Impala toimi kaverilta ostetulla käyttämättömällä veneen Quadrajetillä, johon vaihdoin automallin kaasarin pohjan, jotta sai jakajalle ennakonsäädön toimimaan. Ei se ihan virheettömästi pelannut näinkään, mutta pysyi tyhjäkäynnillä myös vaihde päällä eikä sammunut vaihdetta kytkiessä, eikä hirveästi muutenkaan paukkunut putkiin tai yskinyt kaasariin tms. Eli näin pystyi jo ajelemaan kohtuu normaalisti loka/marraskuun taitteen vikat reissut.

Muilla reissuilla auto toimikin enemmän tai vähemmän huonosti, mut vaikka en hirveästi mielestäni ajellut, niin tuli silti varmaan 4-5000 kilsaa tälle vuodelle Impalan ratissa.

Suorituskykyä on kyllä ihan toiseen malliin kuin aikaisemmin, vaikka ei tää nopea ole vieläkään. Keväällä olisi tarkoitus viedä säädettäväksi BB Motorsiin ja sitten voisi kesällä käydä vaikka kokeilemassa varttimaililla, että pääseekö alle 20 sekuntia. :))

Muutenkin kaikenlaista pientä rakentelua olis talveksi tiedossa, joten päivitellään tätä sit talven mittaan kun hommat etenee. Tuossa nyt kuitenkin vielä muutama sekalainen kuva kesän ajeluista.









Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Impalan rakentelu alkoi ehkä niistä eniten ajoa häirinneistä jutuista. Mittarivalot oli koko kesän ajan täysin pimeänä, kuten myös kierroslukumittari. Ihan vikoilla ajoilla virtalukkokin rupesi vielä takertelemaan eikä sitä meinannut käsivoimin jaksaa kääntää niin että saa auton käyntiin/sammumaan.

Kiekkamittaria testasin tekemällä hyppyjohdot suoraan mittarilta auton akulle ja puolan miinukseen. Valo syttyi mittariin, mutta neula ei hievahtanutkaan. Eli mittarin sisällä täytyy olla jotain rikki. Purin mittarin nyt autosta pois, eiköhän tuo korjata kun ei noita vanhanmallisia mittareita liikaakaan ole tyrkyllä.

Mittarivalojen toimimattomuus johtui ajovalokatkaisijasta. Faija sanoi elvyttäneensä katkaisijaa jo joskus kauan sitten, eikä se ainakaan mun muistikuvien mukaan koskaan ole kovin hyvin toiminut, joten fiksuin ratkaisu oli hakea uusi tilalle.



Laitoin uuden katkaisijan paikalleen ja nyt palaa kaikki mittarivalot. Polttimotkin näyttäisi olevan ihan ehjiä vielä.



Virtalukko tuntui olevan kolisevan ihan irtonaisena kojelaudassa, mutta avain ei meinannut kääntyä mihinkään. Shop Manualista ohjeet purkamiseen ja lukkosylinteri pois paikaltaan. Vikakin löytyi, lukkosylinterin ympärillä, kojelaudan ulkopuolella oleva kromirinkula (Bezel) oli kulunut soikeaksi ja lukkosylinteri tarrasi tähän kiinni. Tämä oli ilmeisesti myös löystänyt virtalukon pohjan kojelaudan takaa. Uusi kromirinkula löytyi omasta hyllystä, joten sen vaihto oli kohtuu nopea operaatio etenkin kun faijakin oli auttamassa tässä virtalukkoprojektissa.



Nyt virtalukko on hyvin paikallaan ja onpa muuten sata kertaa paremman tuntuinen kuin koskaan aikaisemmin. Avain kääntyy pesässä todella täsmällisesti ja kevyesti.



Muuten ei ole tullut vielä hirveästi askarreltua, tallinsiivousta lähinnä on tehty, tosin sielläkin on tullut vastaan jonkin verran Impalan osia minkä olemassaoloa en tiennytkään. Muun muassa takatukivarren puslia, alatukivarsien puslia on vain puoleentoista autoon, mut ylätukivarren puslia löytyi kuuden auton edestä! ;D
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Tänään ajattelin vaihtaa akun kiinnikkeen Impalaan, alkuperäismallinen kiinnike kun on uustuotantoversiona odotellut jo pidemmän aikaa asennusta.

Purin vanhan kiinnikkeen pois ja heti uutta sovittaessa huomasin että eihän se sovi sinne päinkään. Akku saattaa toki olla hieman eri kokoinen kuin alunperin, mutta se ei vaikuta tähän, kiinnike ei olisi sopinut minkään akun kanssa paikalleen sellaisenaan...



Molemmat kiinnikkeen kulmaraudat piti leikata irti ja hitsata takaisin oikeaan kohtaan. Helppo ja kohtuu nopea operaatio onneksi. Hieman siistimistä ja maaliahan tuo vielä kaipaa, mutta nyt kiinnike ainakin sopii paikalleen...



Tradition Never Goes Out of Style!

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 08 tammikuu, 2022, 17:39hitsata takaisin oikeaan kohtaan

..ethän kuitenkaan kiinni ollessaan akun päällä..

1320

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 08 tammikuu, 2022, 18:09..ethän kuitenkaan kiinni ollessaan akun päällä..

Heh, ei sentään, senverran tuli konehuonetta nysvättyä ettei viitsi lennättää kipinöitä sinne...Eikä akun päällä hitsaaminen taida muutenkaan olla kovin suositeltavaa toimintaa... ;D


Akun kiinnike tuli hiottua metallille ja sitten se sai pintaansa pohjamaalia, kiiltävää mustaa ja lakkaa. Samalla tilasin netistä akun "vanhennussarjan":



Korkit on ilmeisesti 3D printattua muovia ja noiden pohjassa on kakspuoleinen teippi kiinnitystä varten. Delcon logo ja pyöreä akun ostopäivän ilmaiseva logo on tarroja. Googlesta katselin vanhojen akkujen kuvia, ja korkkien keskellä oleva Delco teksti tuli maalattua esikuvan mukaan mustalla.



Sitten tarrat akkuun kiinni, akku takaisin omalle paikalleen ja kiinnike sekä korkit paikalleen.



Tradition Never Goes Out of Style!

Gary Grand

The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

1320

Myöhäiset kiitokset GaryGrandille, samaa mieltä että akku muuttui tuolla helpolla operaatiolla aika paljon tyylikkäämmäksi. 8)

Ei ole pahemmin tullut tähän päiviteltyä, tosin eipä mitään ihmeitä ole tarvinnut tehdäkään. Jotain pientä kuitenkin...

Laturin kunnostus oli vielä keväällä seuraava juttu ennenkuin pääsi ajelemaan. Vanha tasavirtalaturi toimi muuten hyvin mutta laakerit alkoi olla aika kuluneet. Etulaakeri löytyikin laakeriliikkeestä helposti, mutta laturin takapäässä olevan holkin jouduin tilaamaan.
Vanhan holkin irroitus onnistui kätevästi vanhalla muovailuvahakikalla.


Siinä laturi pilkottuna...


Laturia uusilla osilla kasatessa tulikin ongelma. Kun päädyt painoi paikoilleen, ei laturi jaksanut pyöriä ollenkaan. Pitkään ihmetteltiin faijankin kanssa et mikä ihme siinä vastustaa, tutkittiin että pohjaako laturin akseli vai mikä mahtaa olla, kunnes lopulta mittauilu paljasti vian, laturin takaholkki, varmaan Made in China, oli muuten ihan hyvä mutta sen reikä ei ollut keskellä! ::)  Eipä ihme ettei laturi jaksanut pyöriä.

Täytyy tilata vaikka muutama noita holkkeja lisää että sattuisi ainakin yksi hyvä kohdalle, mutta sillävälin otin hyllystä toisen laturinpäädyn jossa oli ehjä holkki, mutta pääty oli päässyt halkemaan muutama kymmenen vuotta sitten. Kotikylältä löytyi onneksi pätevä alumiinihitsari, joka sai halkeaman hitsattua nopealla aikataululla ja järkihinnalla, josta vielä kiitokset!




Laturi menikin sitten kasaan helposti ja rupesi heti toimimaan kun sen iski autoon kiinni.




Toinen homma ennen auton ottamista ajoon, oli takavalopaneelien maalaus, noissa olevan rivotuksenhan pitäisi olla musta, mutta yleensä noista on maalit lähteneet niinkuin näistäkin. Purin noi paneelit autosta irti ja oikaisin pahimpia lommoja sen mitä pystyin ja sitten maalaamaan, Miranolilla ja pensselillä vapaalla kädellä.



Maalauksessa oli melkoinen savotta, eikä se ole valmis vieläkään vaan puolessa välissä kun sain toisen valmiiksi, niin Rambler hälyytettiin kerhon osastolle American Car Showhun, ja tarvitsi saada Impala ajoon että pääsee jollain edes liikkumaan. Joten toinen maalattu ja toinen maalaamaton takavalopaneeli paikalleen ja auto ajoon. Lopputulos on ihan hyvä, täytyy maalailla toi toinenkin kun kerkiää...




Käyntiongelmien selvittelykin jatkui kevään mittaan, ja Åbyn Drag Race Swapista ostetun uuden Quadrajetin myötä Impala rupesi pelittämään niinkuin kuuluukin. Suoraan paketista kaasari paikalleen ja auto toimi heti, toki pientä säätelyä sai tehdä vielä tämän jälkeen että sai seokset jotenkuten alueelle.


Koska Impalalla oli tarkoitus lähteä Ruotsiin Power Meettiin 31 vuoden tauon jälkeen (faija kävi Impalalla Powerissa viimeksi 1991), niin piti jonkinlainen äänentoistojärjestelmä laittaa autoon että saa Rock 'n' Rollin raikaamaan... Kiitokset kaverille avusta radion ja kajareiden valitsemisen sekä johtojen vetämisen kanssa, ilman tätä apua tekisin piuhoja varmaan vieläkin... :panic:
Soittimeksi tuli Alpinen tekele, mulle tärkein kriteeri oli että CD paikka pitää olla, koska musiikkihan kuunnellaan luonnollisesti levyltä. ;)  Kajarit on Retrosoundin ja ne on suunniteltu sopimaan orkkispaikalle kojelaudan sisään.



Radion asensin tuohon tuhkakupin alapuolelle. Olisin halunnut saada sen vielä pidemmälle kojelaudan sisään katseilta piiloon, mutta tilaa ei ollut enempää. No, onneksi edessä roikkuvat karvanopat peittää aika hyvin.



Kajarit meni helposti orkkispaikoilleen, eli toinen kojelaudan sisään ja toinen takapenkin selkänojaan. Takakajariin piti tehdä yksinkertaiset kiinnikeraudat alumiinista, etukajari sopi sellaisenaan.

Faijan joskus asentamat kajarit pois ja uudet tilalle:



Piuhat laiteltiin tosiaan kaverin kanssa josta vielä suurkiitokset. Lopputulos on mun mielestä hinta/laatusuhteeltaan erinomainen, koko satsi ei ollut pahan hintainen ja soi kuitenkin hyvin.

Ennen Poweria piti myös putsata konehuone viimekesän kurasta.

Ennen:



Jälkeen:





Heinäkuun alussa koitti sitten pitkään odotettu päivä eli roippeet autonkyytiin ja kohti Ruotsia, tarkoitus käydä sekä Västerås Summer Meetissä että varsinaisessa Power Meetissä.
Heti ekana päivänä kun päästiin Tukholmasta ulos ja suunnattiin nokka kohti Eskistunaa, jossa majoitus oli, niin tuli bensansaantiongelmaa eli auto hyytyi tasakaasulla ajosta ihan yhtäkkiä ihan kuin bensan loppuessa vaikka tankki oli juuri täytetty. Kaarsin tien sivuun ja ihmettelemään, avasin bensafiltterin jälkeistä bensaputken liitosta hieman huomatakseni että bensaa tulee, suodatin ei ole tukossa ja pumppukin toimii. Eihän siinä muuta kun Quadrajet lihoiksi (onneksi Quadrajetin sielunelämä alkaa olla kohtuu tuttua) ja vika löytyi heti. Neulaa kohossa kiinni pitävä metalliklipsi oli irronnut ja tippunut kohokammion pohjalle, eli neula oli jäänyt kiinni. Eipä ihme että meno hyytyi. Klipsu paikalleen ja kaasari takaisin nippuun, sen jälkeen ei bensansaantiongelmia enää tullut.

Pieni käyntiongelma vaivasi myös Ruotsissa, joskus tyhjäkäynnillä auto alkoi käydä raskaasti ja halusi sammua. Tämä korjaantui kärkien kosketuskulmaa säätämällä, paitsi sitten vikana iltana säätö ei auttanutkaan vaan auto alkoi käydä hienosti kun ruuvarin työnsi kärkien säätöruuviin kiinni (vaikka ruuvia ei siis kääntänyt mihinkään) ja kun ruuvarin otti pois, käynti muuttui taas raskaaksi. Jakajankansi irti ja huomasin että levy johon kärjet kiinnittyy, oli ihan väljä, eli kärkiväli on päässyt muuttumaan kokoajan koneen käydessä.

Tienvarressa ei ollut muuta korjauskeinoa kuin tunkea pahvia jakajan rungon ja tuon väljän levyn väliin, mut sillä patentilla käyntiongelmat loppui ja loppureissun auto toimi hienosti.

Tuossa muutamat kuvat Ruotsinreissulta.








Tällä reissulla taisi tulla noin 2000 kilsaa mittariin, tai siis olisi tullut jos mittari toimisi. Bensaa meni 330 litraa. :)


Tradition Never Goes Out of Style!