'60 Chevrolet Impala HT

Aloittaja 1320, 12 maaliskuu, 2020, 12:47

« edellinen - seuraava »

rooster

Jos tarvetta niin löytyy uudet listat etulokareihin. Ne mitkä lähtee lampunkehyksiltä.
 1960 Chevrolet Impala Front Fender Chrome Wrap Around Eyebrow Ext Moldings

HendriXXX


1320

Kiitos kannustuksesta!

Roosterille laitankin YV:n, tässä yksilössä noi listat on hieman kärsineet...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Huonosti on ollut aikaa rakennella, mutta nyt kun alkoi kesäloma duunista, niin koitetaas saada tämäkin leimattua.

Ekana työlistalla on pakoputket. Tarvikkeiden hankinta ei ollutkaan ihan yksinkertaisemmasta päästä, vaikka koko on kohtuu yleinen 2,5", niin silti joutui useammassa Motonetissä käymään että sai tarpeeksi suoraa ja mutkapätkiä. Halusin kerrankin kunnolliset vaimentajat, jotka vähän vaimentaisikin jotain, mutta niitä ei ollut tähän hätään mistään saatavilla. Joten Bilteman hyllystä löytyi jotkut läpivirtaavat, no on ne ainakin tyhjää paremmat. Pitää viritellä toiset pöntöt sitten tuonne loppuun jos tuntuu että on liian kovaääninen.



Kuskinpuoleinen putki tuli tehtyä ekana ja siinä ei mitään ihmeitä ollutkaan. Etummaiselle roikottimelle ei ihmeellistä kiinnikettä tarvinnut tehdä, että sen sai rungossa olevaan kiinnikkeeseen paikalleen, takakiinnikkeen joutui kuitenkin tekemään itse, mutta se ei kovin iso homma ollut. L-rauta hitsillä runkoon kiinni ja kumikiinnike väliin, niin nyt on putki hyvin jämäkästi kiinni eikä osu mihinkään.

Apukuskin puolella puuttuikin sitten toi rungossa ollut etukiinnike kokonaan. Tein siitä pahvimallin ja leikkelin paksusta pellistä rälläkällä oikeanmallisen kappaleen ja taivutin sen päästä L:n muotoiseksi. Parit vahvikkeet hitsailin ja lopputulos on jämäkämpi kuin tehtaan tekele, joten eiköhän tuo kestä vaikka kaunis se ei olekaan. ;D



Vähän mittailua ja hitsikoneesta virta täysille ja kiinnike runkoon kiinni.



Muuten apparin puolen putki tuli samalla lailla kuin kuskinpuoleinenkin. Päät koitin suunata sopivasti alaviistoon, että ohjaisi pakokaasut pois auton alta. Silti putket jää senverran sopivasti auton alle, ettei ne sieltä juurikaan näy mikä oli tavoitekin.





Vielä täytyy purkaa noi autosta pois ja maalata kuumankestohopeella ennen lopullista asennusta.
Tradition Never Goes Out of Style!

puu

Joskus teetätin putket joissa oli vain mukanani viemät
pyöreät läpivirtausvaimentimet.
Eivät meinanneet suostua tekemään niillä kun äänet olisivat liian kovat.
Kun hain auton niin koko pakoputkihenkilökunta tuli kuuntelemaan kun
juuri mitään ei kuulunut, ihmettelivät.
Moottori toki oli vain 3,8 litrainen V6.

Edit. nää oli Simonsit.


fileeraus

Jos hyvää äänenvaimenninta kaipaat niin mulla ois ollu sulle Simo! Eli pitkulainen Simons minkä leikkasin kahtia mutta toisessa puoliskossa ei ollut kuin sentti vaimentavaa materiaalia niin jäi vain yksi pönttö jäljelle.  ;D
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

Jussi

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 23 heinäkuu, 2021, 16:45Muuten apparin puolen putki tuli samalla lailla kuin kuskinpuoleinenkin. Päät koitin suunata sopivasti alaviistoon, että ohjaisi pakokaasut pois auton alta. Silti putket jää senverran sopivasti auton alle, ettei ne sieltä juurikaan näy mikä oli tavoitekin.
Tollasia ei sit käytännössä viitti kovin kauaa kuunnella. Eli tee jatkojen suunnitelma jo valmiiksi.
En varmasti oo.

Sleepercooler

Lukasin tän vielä kertaallen läpi, kertakikkiaan hienoa tekemistä ja paneutumista projektiin, hattu päästä :+1:  :+1:
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

1320

Kiitokset!

Saa nyt nähdä kuinka noiden vaimentajien kanssa käy, ajellaan nyt ainakin tämä kesä noilla ja katsoo talvella sitten jos tarttee muuttaa jotain.

Tänään tuli askarreltua, purin putket pois autosta ja putsasin ja maalasin ne kuumankestohopealla, samalla maalasin runkoon hitsaamani kiinnikkeet ettei ala ruostumaan. Huomenna täytyy vielä kasailla putket takaisin paikalleen. Sitten kasasin kuskinpuoleisen takajarrun ja kun faija tuli kotiin niin vaihdettiin porukalla kaksiosaisen kardaanin kannatinlaakeri. Vanhat ristikot on vielä ihan hyvät, niin en lähtenyt niitä vaihtamaan. Piti vähän muotoilla 3/4 tuuman lenkkiavainta että sai kardaaninpuoliskot purettua toisistaan ilman ristikoiden avaamista, mutta kyllä se onnistui.

Kokeiltiin vielä asentaa ostamani Mr. Gasketin vaihteistoöljytikku, mutta se putki ei vaan yksinkertaisesti sopinut paikalleen vaikka teki mitä. Sen verran muutostöitä tuo öljyputki vaatisi, että täytyy varmaan suunnata US Partsiin kyselemään Lokarin tikkua jonka saa taivuteltua haluamaansa muotoon.

Paljoa ei puuttuisi, että vois kokeilla käyntiin...

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Pakoputket asensin takaisin autoon. Faija tuli kaveriksi niin säädettiin pyöräkulmat niin tarkasti kun ne nyt kotikonstein saatiin säädettyä. Täytyy sitten viedä johonkin pajalle säädettäväksi jos vielä kuluu renkaat epätasaisesti. Takapyörät tuli kanssa ähellettyä paikalleen, sen verran isot noi on, että joutuu hieman kikkailemaan että ne saa mahtumaan kaaren ja jarrurummun välistä.

Lokarin vaihteistoöljytikku meni kanssa kohtuu kivuttomasti paikalleen. Tosin esivastusta piti siirtää aavistuksen tulipellissä, että sai öljytikun kiinni järkevään paikkaan. Akkukaapelit on myös tehty ja paikallaan. Ne on hyvää paksua kaapelia joihin tinasin kaapelien päät kunnolla paikalleen. Kaikki nesteetkin olis kaadettu sisään, joten huomenna jos ei sada niin voisi työntää auton pihalle ja kokeilla jos se lähtee käyntiin...

Öljytikku:


Konehuone rupee olemaan melko hyvällä mallilla. Ilmanputsarin kiinnitysruuvikin tuli pätkäistyä sopivan mittaiseksi...


Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Tänään työnnettiin Impala ulos tallista ja koitettiin josko se lähtisi käymään. Vähän bensaa kaasariin ja saman tien kun käänsi avaimesta niin motti hörähti käyntiin. :o  Hetken aikaa piti ihmetellä miksi kone käy kovin huonosti, mutta syykin löytyi sitten äkkiä, kaasarista oli yksi alipainelinjan tulppa jäänyt pois. Sen tulppaamisen jälkeen kone toimi hienosti ja vastaa kaasuun ihan erilailla kun aikaisemmin.

Pienen lenkin ajoin tossa pikkutiellä ja kyllä se tuntuisi toimivan. Sitten piti katsoa vielä jarrujen säädöt pikaisesti läpi, mutta kun nosti perän ilmaan niin apukuskin takapyörä jumittui paikalleen eikä pyörinyt mihinkään. Jarru auki ja hetki ihmettelyä, sylinterin etummainen mäntä vähän takerteli. Sylinterin purkamisen, herkistelyn ja jarrujen ilmaamisen jälkeen tuntuisi taas toimivan. Jarrujen lopulliset säädöt näkee sitten rullilla...

Muut valot toimi hyvin paitsi apukuskin takavilkku. Ihmeteltiin sitä porukalla ja lopulta saatiin toimimaan, vilkun katkaisija rattiputkessa kojelaudan alla vaati vähän herkistelyä.

Varailin leimalle ajan huomisaamuksi. Katsotaan kuin käy. :panic:



Tuossa nyt vielä pari kuvaa lähes valmiista konehuoneestakin:

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Konttorilla tuli käytyä ja nyt olisi Impalassa pari vuotta ajoaikaa. Vähän pikkujuttuja siinä vielä olis tehtävänä ja konekin alkoi käymään huonosti matkalla konttorille. Syykin selvisi, tulpanjohdot ei oikein meinaa pysyä jakajassa kunnolla kiinni. Kun painaa johdot takaisin syvemmälle, kaikki toimii taas vähän matkaa hienosti. Pikku hienosäätöä vaille siis.


Tradition Never Goes Out of Style!

Murikka

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 28 heinäkuu, 2021, 22:56Konehuone rupee olemaan melko hyvällä mallilla. Ilmanputsarin kiinnitysruuvikin tuli pätkäistyä sopivan mittaiseksi...

Tää näyttää enempi pienoismalliauton konehuoneelta, kun oikean auton.  :))

Kalu

Yhestä lehesta saanu käsityksen, et rakentelee tää pienoismallejakin ihan menestykkäästikki...

1320

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 30 heinäkuu, 2021, 14:31Yhestä lehesta saanu käsityksen, et rakentelee tää pienoismallejakin ihan menestykkäästikki...

Joo, onhan niitäkin tullut rakenneltua, nykyään on tosin vähän tahti hidastunut kun ei aika riitä kaikkeen. Kaikkia autoja kun ei pysty oikeina haalimaan, niin noi pienoismallit toimii edes jonkinasteisena korvikkeena. ;)
Tradition Never Goes Out of Style!