'60 Chevrolet Impala HT

Aloittaja 1320, 12 maaliskuu, 2020, 12:47

« edellinen - seuraava »

Camino79

Minkälainen kiinnitys tolle bensalinjalle tulee? Koska pakkohan siinä jotain tukea on olla ettei värise poikki?  ???
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 toukokuu, 2021, 07:40Minkälainen kiinnitys tolle bensalinjalle tulee? Koska pakkohan siinä jotain tukea on olla ettei värise poikki?  ???
Onko tuo suodatin putken kannattelemana? Ei välttämättä vaikuta millään lailla-
Alkuperäinen linja Chevyissä on ilman mitään tuentaa.. ::)
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 toukokuu, 2021, 07:50Onko tuo suodatin putken kannattelemana? Ei välttämättä vaikuta millään lailla-
Alkuperäinen linja Chevyissä on ilman mitään tuentaa.. ::)


Mutta eikös se oo rautaputkella? Ja ainakin mitä noissa uudemmissa nähny ni lyhyemmällä vedolla likempänä konetta  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 toukokuu, 2021, 07:57Mutta eikös se oo rautaputkella? Ja ainakin mitä noissa uudemmissa nähny ni lyhyemmällä vedolla likempänä konetta  :thinking:
Joo..
Rautaputkeahan se.
Ottaisko tuo kupari itteensä niin paljon herkemmin? :thinking:
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 toukokuu, 2021, 08:20Joo..
Rautaputkeahan se.
Ottaisko tuo kupari itteensä niin paljon herkemmin? :thinking:


Kyllä mä melkein väittäisin  :-X
GM only 😉
+Pihatraktori :D

palontie

No on noita kupariputkia pahemmin ravistavimmissa laitteissakin ollut.
Eniten vituttaa kaikki.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: palontie - 05 toukokuu, 2021, 18:04No on noita kupariputkia pahemmin ravistavimmissa laitteissakin ollut.


Noin pitkänä pätkänä ja tommonen suodatinkulho painona?  ::)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

1320

Ei tuo lasikupillinen suodatin paljoa paina, ja yllättävän tukeva tuosta bensalinjasta tuli noinkin. Katsotaan alkaako se elämään käytössä ja korjataan sitämukaa mikäli tarvii, mut uskoisin tuon kestävän ihan hyvin, onhan vastaavia rakennelmia näkynyt useammassakin konehuoneessa. Ja Impalan mottihan käy niin tasaiseen, et kupukantainen ruuvari pysyy putsarin päällä pystyssä kun kone käy tyhjäkäyntiä. :)

Tradition Never Goes Out of Style!

sössö

en laittaisi itse kuparista putkea missä tollanen lasikuppi kun jos se kupari alkaa täristämään se kovettuu ja kovettuu ja lopulta halkee. Rautaputkissa ei ole tollasta ominaisuutta ainakaan yhtä vahvana ja traktoreissa on lasikuppeja ja suodattimia putkien varassa.

Mutta voi olla ettei tollanen kasikone täristä tai tärinä ei ole ton putken resonaatioalueella ja kuparikin menee, mene ja tiedä.

1320

Tänään piti asennella vielä öljypumpun käyttöakseli, pyörittää öljynpaineet mottiin, jakaja paikalleen sun muuta pientä. Sitten motti oli valmis nostettavaksi keulille.





Tässä kohtaa faija tuli kanssa auttamaan, eikä olis yksinään tästä selvinnytkään. Moottori nosturiin kiinni, vetolevy paikalleen ja motin asennukseen. Eipä ollut ihan yksinkertainen operaatio, tuo Engine Balancer meinasi ottaa tulipellin yläkanttiin kiinni ja konetta ei meinannut saada siten tarpeeksi taakse. Pienen kikkailun jälkeen onnistuttiin kuitenkin pulttaamaan motti paikalleen.



Vaihteisto ja turbiinikin meinasivat ensin vähän aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta lopulta nekin sattuivat paikalleen hienosti. Nyt kun motti ja laatikko oli paikallaan, niin uusin samalla bensalinjan runkoa pitkin tulevalta bensaputkelta pumpulle ja laitoin venakopat kiinni.





Kaikennäköistä pikkujuttua on tuhottomasti konehuoneen puolella, sit vielä peräruuvin vaihto ja pakoputkien teko ennen kun pääsee tarjoamaan leimalle.
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Konehuoneen puolella on tullut tehtyä paljon kaikenlaista pikkujuttua ja putsailtua sekä maalailtua vielä irrallaan olevia osia. Mut olen mä jotain näkyvääkin saanut aikaan. Pakosarjat oli kohtuu hankalat saada paikalleen, piti tunkata keula korkealle ilmaan ja pujottaa sarjat alakautta paikalleen. Sitten tein tulpanjohdot MSD:n "tee se itse-sarjasta" eli johdoista jotka piti itse pätkiä oikeaan mittaan ja tehdä oikeanlaiset päät johdoille. Melko kova homma, mutta nyt on ainakin sopivan mittaiset piuhat.

Muita pienempiä juttuja, startti on asennettu ja sen johdot putsattu perusteellisesti ja laitettu paikalleen, road draft tubeen viritelty o-rengas tiivisteeksi ja putki asennettu paikalleen, lisäksi konehuoneen sähköjohtoja on tullut uusittua tarpeen mukaan, kun vanhat alkoi olla vaihtokunnossa jne...

Ei siitä hirveästi puuttuisi, että voi kokeilla käyntiin.



Tradition Never Goes Out of Style!

Kalu

Höh, oisit vetäny tulpanjohot alakautta. Vai eiks noil sarjoil ois pystyny?

1320

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 21 toukokuu, 2021, 08:55Höh, oisit vetäny tulpanjohot alakautta. Vai eiks noil sarjoil ois pystyny?

Olisin muuten vetänyt johdot alakautta, mut sen verran ahdasta siellä on noiden sarjojen kanssa, et ennemmin tai myöhemmin joku piuha olisi kärähtänyt. Sen takia piti laittaa yläkautta.
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Nyt alkaa konehuone olemaan pitkälti kasassa, ainoat puutteet taitaa olla vaihteiston öljytikku ja laturin johdot, tai tarkemmin johtojen yhteydessä oleva kondensaattori joka oli rikki. Pitää selvitellä, että onkohan toi sama kuin jakajan sisällä oleva vai ei. Jakajaan meneviä konkkia löytyy pari toimivaa, muuten täytyy marssia vauhtiputiikkiin.

Muuten tosiaan alkais olla melko hyvällä mallilla. Vaihdevivusto ja kaasuvivusto on kasattu, alipainelinjat ja vesiletkut tein metritavarasta, vaihteistoöljyn coolerin linjat on putsattu ja kiillotettu, sekä toiseen piti tehdä uusi pää kun vanhan joutui sahaamaan poikki purkaessa. Laturikin sai uutta maalia päällensä ja meni paikalleen kunhan puuttuva kiinnike ensin löytyi US Partsin hyllystä. Alunperinhän toi tulee pukinsarvipakosarjaan kiinni, mut nyt tarvitsee erilaisen kiinnikkeen että sopii paikalleen peltisarjojen kanssa.

Ja noiden lisäksi on tietysti tehty lukemattomia pikkujuttuja, mut nyt alkaa olemaan käynnistys kohtuu lähellä.

Vaihteistoöljyn coolerin linjat:







Yksi ongelma mikä tuli esille aikaisemmin oli lämpömittarin anturin paikka. Vanhassa imusarjassa oli paikka anturille, mut uudessa ei, eikä sopivaa termarinkoppaakaan ollut saatavilla. Faija sanoi hankkineensa joskus parikyt vuotta sitten termarikopan alle tulevan adapterin, johon saa anturin kiinni, mutta ei muistanut missä se mahtaa olla. US Partsissa ei ollut kyseistä osaa myöskään enää valikoimissa. Perjantaina jotain muuta osaa metsästäessä tämä adapteri sitten sattui silmään, joten nyt saa lämpöanturinkin paikalleen. Täytyy vaan maalailla toi ensin punaisella niin ei hyppää niin pahasti silmille...
Tradition Never Goes Out of Style!

Gary Grand

Melko häikäisevä konehuone.. 8)
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.