Bluebird Meteor -It’s Alive!-

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Rojektori

Kyllä nyt menee mobilistit kaupaksi, taitaa tulla myyntiennätys

Harri S

Melko tohina osastolla ja vasta nyt pääsin kotiin vaikka tarkoitus oli piipahtaa tunti tai pari.
Aikakausilehdet on minun roolissa aika lailla sivuseikka ja menekistä kiinnostuneet voi perustaa sille oman ketjun.
Mutta mikä parasta, moni Kellaristinimimerkki sai tänään kasvot.
Päätoiminen harrastaja

HendriXXX

Juu, mukava oli eilen nähdä itse maestro ja hieman siinä höpistäkki!

Ja komia oli kyllä Bluebird Meteor!
Aika vaikuttava näky kertakaikkiaan.

1320

Oli kieltämättä hieno laite livenä pällisteltynä! Hienoa työnjälkeä ja auton mittasuhteet kohdallaan. Kiitokset Harrille laitteen esittelystä, mielenkiinnolla valmistumista odotellen... 8)

Kuvia ei pahemmin saanut otettua, senverran paljon oli porukkaa auton ympärillä kokoajan.
Tradition Never Goes Out of Style!

Harri S

Kiitos.
Oli yllätys sinänsä että väkeä lappas auton luona jokaisena näyttelypäivänä aamusta iltaan ja oma paikallaolo venähtikin käytännössä siten koko näyttelyn ajaksi.
Eipä siinä mitään, multahan ei puhe ihan heti lopu ja auton sain kotiin vasta klo 20 jälkeen viimeisenä näyttelypäivänä.
Sain omaksi nuo osaston laadukkaat taustaseinät jotka kraafikko duunas Facebooksivuilta nappaamista projektikuvista. Niistä saa hienot seinälakanat vaikka Meteoriluolan seinille.
Muutenkin ihan kannattava näyttelyvisiitti kun sain samalla autolle ilmaiset hinaukset kotipihaan, vkl safkat, liput ja Mobilistin vuosikerran sekä ison joukon uusia tuttuja. Ja osin tuon avulla myös kontaktit nosturin saamiseksi harrastehenkisine kuljettajineen moottoriswappia varten.
(Tämä siis tiedoksi "ykkösfaniboylle" jolla on tapana pohdiskella mitä hyötyä näistä projektien esilletuonneista on.)



Sitten säät kylmenikin käytännössä koko loppuviikoksi ja oli hyvää aikaa vetää happea tämän kanssa ja kerätä voimia tulevaa varten.
Sain ohessa sovittua nosturiauton nostotyöhön jolla moottoriswappi tehdään joku tuleva vkl koska minkään kiinalaisen moottorinostimen kanssa puljatessa riskit havereista nousee liian suuriksi sekä auton että asentajan kannalta.
Tänään oli jo sen verran lämpöiset kelit että kävin ajelemassa hieman Hondalla, koska siitäkin on lyhyt koeajo ja lehtiartikkeli tekeillä ja loppupäivän käytin sitten tämän parissa.

Eli pakosarjat pois ja varastoon. Toisesta sylinterikannesta tarvitsin myös lyhyet pakosarjojen pinnapultit jotka on samalla BSF kierteellä kuin uudemmassakin moottorissa niissä poistamissani ylipitkissä.

Sitten toteutin pidempään muhineen päätöksen eli vaihdoin venttiilikopat päittäin mooottorista toiseen koska halusin eroon noista ylimääräisistä korkeista ja huohottimista. Valujälkikin on vanhemmissa siistimpää.
Pulttijako on kopissa sama mutta päätyjen pinnapultit eri mittaiset, joten swappi otti hieman enenmmän aikaa kun vaihtelin ja siirtelin noita pinnapultteja moottorista toiseen. Tulipahan samalla tarkistettua uuden moottorin toisenkin venttiilikopan alle eikä sielläkään mitään ikäviä yllätyksiä ollut.







Nyt uusi moottori alkaa olemaan startin pesää lukuunottamatta lopullisessa kuosissa moottoriswappia varten mutta aika paljon on vielä purkuhommia tiedossa ennen kuin voin tilata nosturin tontille.
Päätoiminen harrastaja

slant sickness

Jatkatko samantein Bluebirdin ajokuntoon saattamiseen asti?
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Harri S

Sellainen olis tarkoitus jos ei mitään eritystä tapahdu.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Niinno, aina kun tapahtuu niin se on jotenkin "erityistä"...

Harri S

Kyllästymispiste voi yllättää milloin tahansa ja siksi on aina hyvä mainita optio tehdä ihan muita juttuja. Ja koska teen tätä pihalla taivasalla, saattaa kunnon sadekesä lopettaa hommat kokonaan koska mm. korin ja puurungon saa pilattua vedessä liottamalla aika helposti.

Se piste ei tullut kuitenkaan vielä tänään sillä napsasin autosta vaihteiston, kytkimen ja muuta tilkkeet irralleen.
Ensiksi kardaani ja vaihteisto, sitten kytkinpaketti ja akseliadapterin saa pois 12mm pultilla kiertämällä koska sovite on aika tiukka sekä lopuksi sitten sovitelevy.







Lopuksi suljin lohkon aukot ettei skeidaa pääse moottorin sisuksiin koska tällähän on edessä yli 500km matka uuteen osoitteeseen.



Uudesta moottorista poistin maalit öljypohjan takaosasta koska tässä vaiheessa se oli sangen helppoa ja sitten liimailin tiivisteet sekä shimmilevyt tasopintoihin ennen kuin sovitelevyn saattoi pultata paikalleen ja nyt toivottavasti viimeistä kertaa. Sen jälkeen koko kytkinpaketin saattoi pultata uuden moottorin perään ja liimata öljyputken oikeaan asentoon reijässään.







Tuon jälkeen alkoikin taas satamaan.
Päätoiminen harrastaja

JAMANT

Tykkäys kaikesta muusta kuin siitä vesisateesta  ;D
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Harri S

Työn juhlaa eli tänään sain purettua startin sun muut härpäkkeet pois auton keulalta.
Haluan säilyttää tuon kulmavaihteellisen systeemin jotta startin ja moottorin väliakselilta pystyy ottamaan mm. laturille käyttövoiman. Moottorin mormaalit lisälaiteulosotothan purettu pois vaihteiston sovitelevyn tieltä.



Siksi poistin vanhasta moottorista väliakselin pooriholkin ja peitelevyn ja uuudemmasta puolestaan "suoran startin" kiinnitysosat ja vaihdoin ne moottorista toiseen.



Tuolla jakopään sisällä on vielä tuommoinen painelevy ja ilmeisesti jonkinlainen luistokytkin suojaamassa starttia ylikuormalta tai sitten se liittyy noiden polttoainepumppujen käyttömekanismiin. (Edit: Se on juurikin luistokytkin.)



Sitten kasailin osat kiinni moottoreihin.









Sain alustavasti sovittua nosturin tulevalle sunnuntaille.
Päätoiminen harrastaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 01 toukokuu, 2025, 16:01Tuolla jakopään sisällä on vielä tuommoinen painelevy ja ilmeisesti jonkinlainen luistokytkin suojaamassa starttia ylikuormalta tai sitten se liittyy noiden polttoainepumppujen käyttömekanismiin. (Edit: Se on juurikin luistokytkin.)
Aika jännä että sotakoneeseen on uskallettu luistokytkin laittaa.
Niissä on kuitenkin aina se riski, että ne alkaa luistamaan silloinkin kun ei pitäisi.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: rb - 01 toukokuu, 2025, 21:18Aika jännä että sotakoneeseen on uskallettu luistokytkin laittaa.
Niissä on kuitenkin aina se riski, että ne alkaa luistamaan silloinkin kun ei pitäisi.

Varmaan enemmän vtuttaa jos sattuu takapotku ja startti on pashana.. ::)
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

slant sickness

Moottorin kiinnikkeitä katselin. Ne on varmaan tarkemmin esitelty aiemmilla sivuilla. Onko etummaisissa jotakin elastista rungon ja moottorin välissä? Vai toimiiko moottori rungon vahvikkeena?
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Harri S

Moottori on osa runkoa.
Päätoiminen harrastaja