Bluebird Meteor -It’s Alive!-

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Perjantaina raahasin moottorin ulos huvipajasta ja olihan siinä taas melko jupuaminen yksin saada se kynnyksen yli ja auton viereen pelkkä putkenpätkä apuvälineenä.
Moottorin alla oleva rullakko oli jälleen suureksi avuksi.



Eilisen käytin uuden moottorin viimeisten öljyputkien irroitukseen, putsaukseen ja takaslaitteluun nyt kun ne olivat vielä hyvin esillä ennen moottorin runkoaisojen väliin asentamista.
Tänään oli aurinkoinen aamu ja siksi sovittiin Samuli H:n kanssa nosto puoliltapäivin ennen sateita ja siirtelinkin moottorin ja auton valmiiksi lähemmäs kadunvartta.



Hyvin valmisteltu ja pilkillä toteutettu nosto olikin nopea ja simppeli juttu kun nostoliinat sai pujoteltua moottorin etu- ja takapään ympäri ja kuorma-auton sai asemoitua kadunvarteen noston ajaksi.
Vanha moottori meni rullakkoon jatkotoimia odottelemaan.



Ehdin juuri peittelemään auton ja moottorin kun alkoikin jo satamaan.
Välillä kyllä käy jo omassakin mielessä näiden touhujen järkevyys kun rakennelmien osat painaa aina ihan helkkaristi ja pelkkä logistiikka aiheuttaa jo melkoisia haasteita.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 04 toukokuu, 2025, 13:38Perjantaina raahasin moottorin ulos huvipajasta ja olihan siinä taas melko jupuaminen yksin saada se kynnyksen yli ja auton viereen pelkkä putkenpätkä apuvälineenä.
Moottorin alla oleva rullakko oli jälleen suureksi avuksi.



Eilisen käytin uuden moottorin viimeisten öljyputkien irroitukseen, putsaukseen ja takaslaitteluun nyt kun ne olivat vielä hyvin esillä ennen moottorin runkoaisojen väliin asentamista.
Tänään oli aurinkoinen aamu ja siksi sovittiin Samuli H:n kanssa nosto puoliltapäivin ennen sateita ja siirtelinkin moottorin ja auton valmiiksi lähemmäs kadunvartta.



Hyvin valmisteltu ja pilkillä toteutettu nosto olikin nopea ja simppeli juttu kun nostoliinat sai pujoteltua moottorin etu- ja takapään ympäri ja kuorma-auton sai asemoitua kadunvarteen noston ajaksi.
Vanha moottori meni rullakkoon jatkotoimia odottelemaan.



Ehdin juuri peittelemään auton ja moottorin kun alkoikin jo satamaan.
Välillä kyllä käy jo omassakin mielessä näiden touhujen järkevyys kun rakennelmien osat painaa aina ihan helkkaristi ja pelkkä logistiikka aiheuttaa jo melkoisia haasteita.
Rupee rakentaa mäkiautoja.

Sekin osaa olla aivan /C:stä, mutta osat ei paina puoliakaan. ;D
Takavetopihtaaja

Harri S

Tein ekan "mäkiauton" 5v vanhana. Täyskokoiset kolukärryn (hevoskärry) akselit + puupuolapyörät ja siihen lautaovi rungoksi. Faija sitä aina naureskeli että just ja just jakso poika sitä "autoaan" työnnellä ja käännellä. Et siinä mielessä reilu puoli vuosisataa ei oo muuttanu asioita miksikään. Synnynnäinen vamma...
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Näköjään Aijaa on nurin. Liekö sitten lopullista.

Ennen illan sateita pulttasin moottorin kiinni.
Koska tässä oli kaikki alkuperäiset moottorinkorvakkeet tallella, piti pultinreikiä hieman säätää. Nyt se on kuitenkin toivottavasti kiristyi paikalleen viimeisen kerran.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sitten alkoikin startin kulmavaihteen tiivistys öljyvuodoista kun tiivistelakka oli antautunut ja vuoto sotki tallin lattiaa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sitten työläin vaihe eli uudesta moottorin asennosta johtuen startin väliakselin linjaus piti shimmata uusiksi. Shimmaus vaatii useamman kerran koska lopullinen linja selviää vasta kun kaikki pultit on kiristetty kiinni. Viilasin kiinnityslevyn reiät soikeiksi lopullista säätöä helpottamaan.

Sain tuon sen verran hyvin linjaan että kiritysten jälkeen väliakseli liikkui yhä herkästi pooreissaan pitkittäissuunnassa.
Lopuksi pulttasin startin paikalleen. Laitoin paikalleen tuon vanhemman 12 Volttisen startin koska sen kanssa on helpompi tehdä auton sähköjärjestelmä mittaristoineen ja latureineen.
Väliakselille olen jo aikoinaan hankkinut sopivan paljekumin jonka laitan vasta sitten paikalleen kun moottorin ja starttivaihteen toimivuus on käytännössä testattu.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Mitäs kuvapalvelinta käytit?Mä yritin Imgurilla laittaa niin en mä osannut vaan laittoi vaaan pelkän osoitteen kuvaan.
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Laitoin ihan foorumin kuvaliitteinä joka on mahdollista näissä projektitopikoissa. Kun avaa viestin esikatselun niin puhelimen kuvatiedostot voi vedellä viestin liitteiksi.
Tilaa on tosin sen verran vähän että piti pilkkoa jutut kolmeen viestiin että sai mahtumaan kaikki kuvat mukaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Ennenkuin vanha moottori poistuu tontilta pitää uudemmasta testata magneetot.
Joten tänään merkkasin pyörijän oikeat asennot molemmissa jakajissa ja otin magneetot irti. Ne on kolmella mutterilla kiinni jakopäässä ja perinteisestä poiketen magneeton runkoa ei voi pyöritellä ja säätää sieltä sytytyskohtaa vaan hienosäätö tehdään jakajan sisältä.
Magneeton vetopäässä on keskipakosäädin ja erittäin harva pooritus joten sytytyksen saa takas asentaessa helposti kohdalleen.
Sytytyksen säätöä kävin läpi tuolla aiemmin kun ajoitin sitä vanhaa moottoria.





Laitoin magneeton ruustukkiin, viilasin kevyesti molemmat kärjet ja tein pyörijään rautalangasta kärjen josta kipinä pääsee hyppäämään jakajan runkoon.
Tämä pitää muistaa tehdä ennen kuin alkaa pyörittelemään jotta suurjännitteellä on oikea reitti runkoon eikä kipinä lyö läpi väärästä paikasta ja riko siten magneettoa.

Vetopään mutteriin sopi tuumakiereinen pultti josta annoin akkuporakoneella kevyesti vauhtia ja molemmissa magneetoissa tuli hyvä kipinä 12 tulpalle ja ne saattoi lopuksi puhallella paineilmalla pölyistä puhtaaksi ja sen jälkeen asentaa takaisin paikoilleen.





Jahka molempien magneettojen maattonastoista vetää johdot tappokatkaisijan kautta maihin niin sytytysosien puolesta moottori on koekäyttövalmis.
Päätoiminen harrastaja

juhapih

"moottori on koekäyttövalmis"

Herätysjuhla tiedossa?

Harri S

Kyllä olis tänä kesänä tarkoitus päräyttää.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Ollu taas sopivasti luppoaikaa niin tein hieman letkun reititys- ja mittaushommeleita käväsin lopuksi teettämässä tähän voiteluöljyletkut.
Primeripumppua en tässä vaiheessa laita ja painepuolen öljyletkut valikoitui 1/2" tavarasta ja paluu sumpulta pykälää suurempaa letkua.
Suodatinjalkaan ostin Fiksukselta pari kpl 80-lukuisen dieselhiacen suodatinta.
Suodatinjalalalle pitää leikata levystä sopiva 50mm korotuspala jolla saan sangen korkeat suodattimet hieman ylemmäs kun tuossa uudemmassa moottorissa on jäähdytysvesiyhteen ilmauskorkki juuri suodattimien kohdalla.
Tilasin Virosta 40 litraa sota-aikaiseen vanhukseen paremmin sopivaa 20W50 moottoriöljyä.









Eilen Espoon Automuseon rompparilta mukaan tarttui Yazakin mekaaninen öljynpainemittari joka oli tietysti rikki ja se piti sitten korjata ja kalibroida takas toimivaksi.
Miljoonalaatikosta löytyi tuurilla myös sopivat letkunipat sekä mittariin että moottoriin.



Tänään sitten prätkänkorjuun ja koeajeluiden lomassa vanhan mosan ostaja tuli hoodeille ja haalasimme vanhemman moottorin kuomukärryn kyytiin suuntana pohjoinen.



Kilpurin sähköjärjestelmäksi valikoitui viime päivien pohdintojen jälkeen 24V systeemi jolla pidän pitkien startin pääkaapeleiden virrat startatessa hieman maltillisempina koska akuthan tulevat ohjaamon takse.
Joten uudempi 24V startti päätyi kilpuriin ja vanhempi 12V laite jatkoi matkaa vanhan mottorin mukana.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Tuo auton vanne kuvastaa mittasuhteita moottorin vieressä...
...ja toki koko kuomukärry...

...ja tuo Leaf. :))

Miten korjasit mittarin?
Takavetopihtaaja

Harri S

Kärry on aika iso, sinne mahtuu kuulemma 2 moottorikelkkaa...
Mittarista oli hypänny tuo valkonen muovinen ratas pois paikaltaan. Varman tipahtanu lattialle tjsp, muutenhan noi on lähes ikuisia kun tehty "vanhoina hyvinä aikoina".
Päätoiminen harrastaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 07 toukokuu, 2025, 18:18Kyllä olis tänä kesänä tarkoitus päräyttää.
Ainii!.... Mähän lupasin tulla siitä puolentoistalitran limupullosta kaatamaan ryyppyä. :) 
Puolet kun kaataa kerralla, niin tärähtäsköhän se sillä jo tulille?.. :