Bluebird Meteor -It’s Alive!-

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Austin V8 ja nuo pari Hondaa on vieneet aikaa tältä mutta on tässä jotakin on saatu aikaiseksi.

Tein suodatinjalalle kiinnitylaipan ja laitoin jalan paikalleen johon laittelin öljylinjat paikalleen ja täytin suodattimet, öljyletkut ja paineventtiilin myös samalla kertaa öljyllä niin saan moottoria ilman syyytystulppia paaksatessa kokeilla nostaa öljynpaineet ylös ja myös öljyn nopeammin laakereille.
Koska kyseessä on käytetty moottori niin kyllä siellä sitä voiteluainetta piisaa jo entuudestaan.
Se tilaamani 40 litraa 20W50 öljyä saapui postilla mutta en ole kipannut öljyjä vielä sumpun säiliöön kun olen tuumitellut kirkkaan letkun asentamista sumpun kylkeen josta voisi sitten käytellessä tarkkailla sumpun öljynpinnan tasoa kun ei vielä tiedä kuinka paljon öljyä jää käydessä öljypohjaan makaamaan. Öljypainemittarille rakensin myös nipan ja se on nyt kytketty parin metrin letkulla moottorin pääöljylinjaan öljynpaineventtiilin kylkeen.



Aattelin laitella moottoriin myös jäähdytysvedet jotta vesipumppu ei pääse pyörimään kuivana.
Ostin joskus dieselvanin vesiletkut tarjousmyynnistä ja nyt niille tuli lopulta hyötykäyttöä kun leikkelin niistä molemmat alavesiletkut syylärin ja vesipumpun välille.





Ylävesilinjaa varten kävin ostamassa pari metriä pakoputkea ja pari 90-asteen käyrää josta teen nestevedon moottorin takaosasta jäähdytyimelle oikean puolen venakopan yläpuolelle jossa se ei ole ison ilmanpuhdistimen tiellä.
Vanhoista pakoputkenpätkistä tein hieman hahmotelmaa vaadittavasta linjastosta johon tulee myös pari korvaketta kannettelemaan. Termariaukon kohdalle pitää veistellä terälevystä laippa johon hitsaan tuon putkimutkan.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Seuraavaksi pienen auton nyläämisestä tähän suurempaan.

Eli tänään irroitin ja putsasin öljysumpun imusiivilät ja sieltä ei löytynyt onneksi mitään eritystä, vain muutama litra likaista öljyä valahti astiaan.
Pesun jälkeen tein simusiivilöihin uudet tiivisteet ja kasasin takas paikalleen.





Öljysäiliön kylkeen laitoin kirkkaasta letkusta peilausputken ja kaadoin 20 litraa 20W50 öljyä söiliöön. Peilausputkesta näkee hyvin öljynpinnan tason mollemmilta puolilta moottoria katsoen.





Sitten rakentelin 34 neliön kuparikaapelista  johdotukset startille ja solenoidille ja kytkin kaksi Optiman akkua sarjaan virtaa antamaan.

Auton moottori pyörii nyt ekaa kertaa ja ajelin starttia useampaan kertaan jotta sain öljyä läpi pumpuista, öljynpaineet ja samalla vanhan öljyn jämät pumppautui pois kirkkaaseen astiaan.
Kipinä tuli molemmista magneetoista tulpille asti.

Nyt tuosta ei puutu kuin ylempi jäähdytinlinja, vedet järjestelmään, bensa kaasuttimille ja tappokatkaisin.
Muutama apukäsi ei olis ollenkaan pahitteeksi sitten kun tämä lyödään ekan kerran tulille.

Päätoiminen harrastaja

Jarde440

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 27 toukokuu, 2025, 15:33Muutama apukäsi ei olis ollenkaan pahitteeksi sitten kun tämä lyödään ekan kerran tulille.

No uskoisin, että täältä varmasti löytyy muutama apulainen

JAMANT

Joo, edelleen haluan olla paikalla, kun tuo käynnistyy... Mutta siinä on taas se aikataulu -ongelma, eli riippuu ihan siitä, koska se tapahtuu ja koska saa ennakkovaroituksen...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Harri S

Eläkeläisellä on koko ajan kauhea kiire ja siksi kaikki asiat tuppaa kaatumaan syliin ja sen vuoksi ennakointia on tosi vaikea tehdä, mutta yritetään.
Viikonloppuisin sitä ei voi tehdä, eikä iltaisin kun koetan minimoida mekkalasta aiheutuvan häiriön koska naapuritalojen seinään on matkaa abaut 20 metriä...

Volvon osasta saa hyvän alusen plasmaleikkausta varten ettei nurmikot kärtsää pilalle.



Nimittäin leikkelin paksusta teräslevystä imusarjaan laipan ylävesiletkulle. Koetin sorvata laippaa siistimmäksi mutta sorvin piirikortti telppuilee, siitä lienee kondensaattorit vaihdon tarpeessa.

Laippaan poltin reiän 50mm putkimutkalle jonka jatkoksi hitsasin toisen putkimutkan. Tuohon tuli 90 asteen kuminen mutka josta pätkä 50mm pakoputkivärkkiä IKH:lta hakemalleni kurttuletkulle joka yhdistää linjan jäähdyttimeen. Miggi alkaa näemmä myös olemaan aika ehtoolla ja laite vaati maksimivirrat jotta sai langan sulamaan.





Tein putkelle pari kannaketta paksusta pellistä ja hitsasin ne kiinni.
Kannakkeilla putki kiinnittyy imusarjan pulttien alle ja tuolla linja pysyy napakasti paikallaan eikä värise saati ole tiellä esim. venttiilikoppaa avatessa.





Jäähdytynestelinjasta tuli ihan asiallinen ja napakka ja se kulkee sopivasti letkujen ja öljysäiliön välistä jäähdyttimelle.







Hitsausten hiomiset ja maalaamiset jäi huomiselle kunhan ei vaan sada vettä.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 28 toukokuu, 2025, 16:39Eläkeläisellä on koko ajan kauhea kiire ja siksi kaikki asiat tuppaa kaatumaan syliin ja sen vuoksi ennakointia on tosi vaikea tehdä, mutta yritetään. Viikonloppuisin sitä ei voi tehdä, eikä iltaisin kun koetan minimoida mekkalasta aiheutuvan häiriön koska naapuritalojen seinään on matkaa abaut 20 metriä...

Minä myisin naapureille pääsylippuja tapahtumaan.


Lainausta siistitty. T. Ylläpito
Eniten vituttaa kaikki.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: palontie - 28 toukokuu, 2025, 16:43Minä myisin naapureille pääsylippuja tapahtumaan.




:o Melkoinen lainaus..
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

palontie

Sitä mä ihmettelin itsekkin ;D
Eniten vituttaa kaikki.

slant sickness

Mikäli tämä käynnistysharjoitus on ensi viikon keskiviikkona tai torstaina, voin tulla apukäsiksi. Ja jos tarvetta on, voin tuoda pari jauhesammutinta tullessani.

Mut nämä on mun vapaat only. Muulloin olen "klapisirkuksessa" tai "reissussa".
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Harri S

Katsotaan miten auto ja säät etenee.

Hioin tänään ne eiliset osat ja maalasin pensselillä kiuashopealla etteivät ota ruostetta itseensä.

Otin metelöivän startin irti rasvausta varten ja samalla huomasin että moottori oli laponnut öljysäiliöstä kymmenisen litraa öljyä öljypohjaan. Jatkossa pitää imuletku löysätä jos laite seisoo vuorokausia niin saa siitä korvausilmaa ja lappo katkeaa. Mitään erillistä venttiiliä en aatellu tällä haavaa tuohon laittaa kun kokonsysteemi on muutenkin vielä protoasteella.

Startissa oli taas monta haarasokkavarmistusta avattavana jotta sen sai avattua. Itse planeetta oli hyvissä rasvoissa mutta räikkä ja sähkömoottorin laakerit puolestaan ei ja siksi räikkä alkoi lämmetessään pitämään melkoista rutinaa ja räminää.









Nyt kun startti kerran oli osina, lisäsin vaseliinia reilusti planeettaan ja laikkiin laakereihin. Erityisesti räikän sisälle ja laitoin startin takas paikalleen.
Tuossa on video kuvattuna startin kytkimen toiminnasta ja se jakopäässä oleva luistonytkin on moottorissa todennäköisesti  siksi että jos joku tuossa mekanismissa tai kulmavaihteessa jää sotatilanteessa jumiin, vaikkapa ammuksen osumasta, ei moottorin jakopää hajoa ja moottori pysyy käynnissä ja toiminta voi jatkua.



Moottorin käynnistyminen potkaiseen tuon startin kytkentähammastuksen auki.
Lisäsin silti tuonne startin alle yhden osien mukana tulleen messinkisen shimmilevyn että tuo hammastus varmasti irtoaa kokonaan auki moottorin käynnistyessä eikä paikat ja luistokytkin hajoa.

Lopuksi starttailin ne ylimääräiset öljyt öljypohjasta takas öljysäiliöön ja löysäsin imuliitoksen.
Päätoiminen harrastaja

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 27 toukokuu, 2025, 15:33Muutama apukäsi ei olis ollenkaan pahitteeksi sitten kun tämä lyödään ekan kerran tulille.

Hep!

Työt on 7-15, mut muuten mulla harvemmin on mitään elämää, että jos aikataulut natsaa ni voin tulla jeesailee, jos löytyy joku sopiva homma tälläiselle kädettömälle.  ;D
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Harri S

Kiitos. Varmaan ensi viikolla pärähtää. Ennustusten mukaan tiistai-keskiviikko päiväsaikaan saattas olla kelit sellaiset että vois kokeilla käyntiin.
Mitään varmaahan tuossa ei ole että käynnistyykö sitten ollenkaan.

Tänään laittelin ylävesilinjan paikalleen.
Laippatiivisteen tein tiivistematskusta ja vielä lisäksi tiivisteliiman kera kiinni ettei vuoda.



Sitten laitoin letkulla vedet moottoriin ja vesipumpun juorusta tulee tippa silloin tällöin mikä on ihan ymmärettävää kun kauan seisssyt laitos kyseessä.
Jäähdytinkin osoittautui ehjäksi.

Tuttu lupas alustavasti tulla kuvaamaan että saadaan tämäkin katastrofi jälkipolville tallennettua.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Vaikkei tämä käyttöauto olekkaan, eikä liene tarkoitus ajella kuin max. muutaman kymmenen kilometrin pätkiä, niin onko syyläri mitoitukseltaan kuinka tiukilla tällä moottorilla?

Minulla olisi lomaakin ensiviikolla, mutta vähän kaukana.
Takavetopihtaaja

Harri S

Kiitos. Uskoisin että tuo Mersu kuorma-auton syyläri riittää kun sen taakse tulee vielä iso sähköflekti jossakin vaiheessa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Meilläpäin ei kärsitä eturauhasvaivoista eli laitoin "lämmittimen" ekan kerran käyntiin.

Vähän öljynpineiden nostoa ja lähti tulille helposti. Kun ryyppyläpän avaa muuttuu käynti hyvinkin sivistyneeksi.

Päätoiminen harrastaja