07 lokakuu, 2022, 03:04

Uutiset:


Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 22 syyskuu, 2022, 18:30Juotosaineella ei näemmä saa tehtyä kestävää liitosta kuparin ja messingin välille, vaan se murtui herkästi. Joten ne aiemmin tekemäni bensanipat menee uusiksi.
Yhtään hankalammat paikat ku alottaa hitusellakin hopeajuotetta, niin lopun voi tehdä melkeen millävaan. Tosin tohon lämpö ei oikeen riitä, pitää olla pillit.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: JAMANT - 15 kesäkuu, 2022, 23:42Joo, ekaa käynnistystä tässä kieli pitkällä odotellaan, haluan olla paikalla kun se käynnistys tapahtuu...
Tuolta paukepäivien videolta voi käydä esimakua fiilistelemässä...  :+1:

Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG 1100, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Harri S

Taas hommat nytkähti pikkasen eespäin.
Oon muiden puuhien ohessa kattellu sopivaa kytkintä koneen ja laatikon väliin kun tuo Letukan pikkukytkin on tällä hetkellä voimansiirron heikoin lenkki.
Tänään oli Fyyran swappi ja siellähän oli juuri oikeanlainen paketti ja hinta sen oli todella halpa, koska ei tuo enää uudenveroinen ollut.

Eli valmis Mc Leod RST tuplalevykytkin teräsvauhtipyörineen Chevy Gen IV isolohkon perästä.
https://www.mcleodracing.com/rst/p31



Ostin myös bensalinjaan osia sekä parit vanteiden spinnerit puuttuvien tilalle ja sitten kiiruhdinkin kotiin löytöjä tutkimaan.

Kykä oli kyllä jo kulahtanut muttei lopussa ja pistinkin sen heti osiksi ja hinkkasin tautisen lujassa olleet pinttymät pois bräkliinerillä.
Vauhtipyörän, välilevyn ja paineasetelman kiillottumat hioin mataksi epäkeskolla.













Kaikkia makuuhaavoja en pois saanut mutta ihan kelpo kytkimen siitä sain, varsinkin satkun ostohinta huomioiden.
Uskoisin että pitoja löytyy nyt enemmmän kuin Chevyn pikkukytkimestä.
Tarvii ruuvata tuo paikalleen jahka ehtii...
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilen aloitin kytkinjumpan ja pienten taistelujen jälkeen sain tänään voimansiirron osat takas nippuun.
Autotallin pihapiirissä on huutava pula parkkipaikoista mutta onneksi on sähköskootteri ja sateeton päivä, niin kulkemiset kodin ja tallin välillä onnistui ilman parkkipaikan kyttäämisiä.
Voimalinjan helppo huollettavuus oli yksi auton rakentelun ohjenuora, niin kytkinswappi oli ihan tehtävissä tuossa ahtaassa autotallissa, kunhan ensin nosteli lattiapalat pois edestä. Siitä huolimatta paikat on taas melko lailla paskana ja hellänä, tuon kaiken jupuamisen jälkeen, kun ei tuo askikaan mikään kevyt ole.









Tuolle luvataan tehonkestoa 1000 hevosvoimaa, joten eiköhän se menettele. Kitkapintaakin on nyt tuplamäärä vakiokytkimeen verrattuna.
Päätoiminen harrastaja

slant sickness

Katselin Jay Lenon esittelemässä omaa Merlin/Meteor -moottorista 2 paikkaista autoaan. Siihen oli rakennettu sähköinen öljypumppu moottorin ennalta paineistamiseen sekä erilliset vesipumput moottorin oman rinnalle, koska tieliikennekäytössä kierrokset pysyvät paljon alempana kuin taivaalla. Mitenkäs tässä Bluebirdissä pumputaan nesteitä?
Dodge Dart 1966. 170+904+7,25". RE85 muunnossarja asennettu.

Harri S

Kuvasin voitelusysteemin tuolla edellisellä sivulla. Lenolla on pitkät välitykset autossaan (mm. se ylennysvaihde, patti siellä auton alla) ja ne aiheuttavat juuri tuollaisia ongelmia kun kierrokset jää ajaessa liian matalalle. Mulla koneen kierroksia tullaan käyttämään kuten tavan autossa jo ihan fiilistenkin takia. Eli melua ja pauketta.
Käyttökierrokset on samat mitä moottorille on suunniteltu —> parempi kestävyys, vaikka väännön puolesta vois vedättää 600r/min ja lähteä suoraan vitosella liikkeelle.
Huipuissa hävitään, mutta en oo niin hullu että tällä 200kmh ikuna ajaisin (ei edes ~150 johon se nyt on magneetoissa rajoitettu ja vaikka ruuvaamalla saa lisää).

Tässä on pitäny tuumitella aika paljon erilaisia juttuja rakentelun lomassa joita ei ole säikeeseen kirjattu, kun tekstin pp on ollu itse rakentamisessa ja päivitykset olis pohdintoineen turvonnu liian pitkiksi ja tylsiksi. Tekstissä on esillä ehkä noin puolet oikeista työtunneista. Toki noihin pohdintoihin välillä mm. videoissa viitataan. Piirustuksiahan mulla ei oo ollu kuin sen VP sovitepalan teon apuna jotta muistin mitat. Kaikki muu on ollu ja on jatkossakin vain korvien välissä.

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 20 syyskuu, 2022, 18:32Yksinkertaisuudessaan: öljysumppusäiliön imuputkesta letku jakopäähän öljynpainepumpulle, josta suodattimen kautta lohkon kylkeen öljynpaineventtiilille, ja siitä koneen sisuksiin.
Toisesta öljysumppusäiliön imuputkesta letku esivoitelupumpulle, josta 90 asteen liittimen kautta suodatinjalalle jne.
Molempiin painelinjoihin tulee takaiskuventtiilit ennen öljynsuodatinta jolla estetään öljyn kulku väärään suuntaan.
Öljyn imupumpulta jakopäästä paluulinja öljysumpun säiliöön.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 03 lokakuu, 2022, 10:14vaikka väännön puolesta vois vedättää 600r/min ja lähteä suoraan vitosella liikkeelle.


 :))  :))
I was born with the bad taste in my mouth