(Anti)voorteilua ja muuta mukavaa

Aloittaja Mikkis83, 02 toukokuu, 2020, 10:47

« edellinen - seuraava »

Kalu

Hyllyssä olis lättäpään bendix, mut se on hiukan erilainen. Y-Blockissa on kans joku tommonen, mut sen hipelöinnistä ei oo mitään muistikuvia.

Toihan on nyt siinä "startti asennossa" ja moottori kun pyörähtää käyntiin, tai ees lupaa, niin se heittää tuon kuvan suunnassa tuonne ylös "lepoasentoon".
Pyöriiks tuo nyt herkästi tolla kierteellä eestaas, vai onks se jämähtäny tohon asentoon?
Yhtään en muista mitä tuon bendix mötikän sisällä on, vaikka sellanen joskus parkkipaikalle startatessa purkaantuikin, et oliko siellä joku "räikkä tsydeemi" vai mitä...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 11 maaliskuu, 2026, 02:03Hyllyssä olis lättäpään bendix, mut se on hiukan erilainen. Y-Blockissa on kans joku tommonen, mut sen hipelöinnistä ei oo mitään muistikuvia.

Toihan on nyt siinä "startti asennossa" ja moottori kun pyörähtää käyntiin, tai ees lupaa, niin se heittää tuon kuvan suunnassa tuonne ylös "lepoasentoon".
Pyöriiks tuo nyt herkästi tolla kierteellä eestaas, vai onks se jämähtäny tohon asentoon?
Yhtään en muista mitä tuon bendix mötikän sisällä on, vaikka sellanen joskus parkkipaikalle startatessa purkaantuikin, et oliko siellä joku "räikkä tsydeemi" vai mitä...
Tollanenhan toimii sillai, et startin lähtökiihdytys vetäsee bendixin rattaineen starttikehälle noilla akselin loivilla pooreilla. Ja sit heti kun kone lupaa, niin se ampuu rattaan takas tonne jousen luokse. Mut joku jarruhan siinä pitäs olla, ettei tärinästä valu takas hankaamaan starttikehää, siksi se vois kuulua olla kiinni siinä jousessa.
Ja kyllä siinä rattaan pesässä taitaa olla lisänä vielä normaali rullakytkin, eli spragi.

Pikku-Kalle

Minäpä autan ja hakusanaki oli kyllä niin yksinkertanen juntti ku olla ja voi :rotfl:

https://letmegooglethat.com/?q=fe+startti

Josta Marjankaan linkissä näyttäis että olis bendix ja rataspaketti kiinni toisissaan? :thinking:

https://www.konekorjaamo.fi/fin/startti_ford_fe_y_block_56_61-p-94783-3379

Mikkis83

Mallailinpa tossa Teslan jarrutehostinta



Tuo on Model3 peruja. Alunperin, miten se ol suunniteltu, ni ei puhettakaan, että se ois mahtunu olemaan. Tuo, minkä miellän alipainesysteemiksi, otti kiinni konepeiton saranaan.

Nyt ei onneks tarvinnu tehä muuta ku kääntää pääsylinteri ylösalasin ja antaa lämpöä nestesäiliölle, että se mahtuu menemään perille asti. Muuten se säiliö ois ottanu kiinni tohon alipainesysteemiin.

FE:n, eikä varmaan SBF kanssa ei ois puhettakaan, että ton sais paikalleen, kun ottais kiinni venakoppiin. Suahan nähä, sopiiko tuo olemaan noin LS kanssa, vai onko keksittävä jottain muuta. Aika alas tulee nyt tuo alipainezydeemi.

Pikku-Kalle

Laita Teslasta se moottorihi ni mahtuu? :thinking:

Mikkis83

Se on vielä niin kallista puuhaa, että ei teidän rahat (lue: maatalaloustukiaiset) mahda riittää ;D

Mikkis83



Pitkilleen Villager-kuulumisia! Tänään se sai jottiin mustangin levyt keulilleen. Muuta tuo ei tarvinnu ku reipasta ja avointa mieltä.

Enste entisistä rummuista keskiöt pois ja sorvissa ~sentti pois reunoilta ja sinnehän ne männä mulahti levyn sisälle. Isommalti ongelmaa tuotti ne mussen satulat. Ne ei tuu sopimaan tuonne mitenkään järkevästi, kun ottaavat laikab etupuolella kiinni kallistuksenvakaajaan. Ja takana sit kiinnitys on muutenvaan sula mahottomuus. On siis keksittävä jotkii pienemmät, kiinteät satulat.

Eikä nuo nääkää  ilman spacereita tuu mahtumaan olemaan.


2885


tevo

Eikai yli 13" tartte olla? ..

Gary Grand


Mikkis83

Tarkennettakoon, että se ol tuo beathill racingin pääjehu, kun oli arkkitehtinä noiden jarrujen kaa. Ei miulta moista avarakatseisuutta ois löytyny.

Nii ja sain myös vilkut toimimaan, kun muksin nyrkillä erinäisiä paikkoja. Sen verran alko olla jo päivä pitkällä, et meni ajatus laihalle, että en ruvennu sen kummemmin valoja yms turaamaan.

E: ja vanteet on sopivan passelin kokoset levyjarru-setupin kaa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mikkis83 - 09 huhtikuu, 2026, 19:19Enste entisistä rummuista keskiöt pois ja sorvissa ~sentti pois reunoilta ja sinnehän ne männä mulahti levyn sisälle. Isommalti ongelmaa tuotti ne mussen satulat. Ne ei tuu sopimaan tuonne mitenkään järkevästi, kun ottaavat laikab etupuolella kiinni kallistuksenvakaajaan. Ja takana sit kiinnitys on muutenvaan sula mahottomuus. On siis keksittävä jotkii pienemmät, kiinteät satulat.
Nii, olikos tossa vielä rumpu ja napa ns. yhtäpuuta?
Eihän toi vakaaja kuvassa nyt kovin lähellä ole, vaan kääntäessä tietty lähenee.

Mikkis83

Kehno kun en älynny ottaa kuvaa, kun ne oli erillään. Mut joo, yhtä ja samaa, tiukkaa, kokonaisuutta ne oli.

Ja ne mustangin satulat on vaan niin julmetun syvälle menevät, että sen takia ne ottaa kiinni. Ja sit vielä vähän hölmösti keskelle satulaa tulee se letku, ni seki hankaloitti.

 Paristo-jenkissä tuntuis olevan soppelin kokoset satulat. Tai sit joku vw. Kunhan ny ois fasistien tekele, ni eiks se riitä ;D

Stige

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 huhtikuu, 2026, 00:10Nii, olikos tossa vielä rumpu ja napa ns. yhtäpuuta?
Eihän toi vakaaja kuvassa nyt kovin lähellä ole, vaan kääntäessä tietty lähenee.

Juuh oli yhtäpuuta.
Takapuolelle jos laitto satulan ni alapuolelle ei saa pulttia ees huonosti, ja etupuolella on vakaaja just keskellä satulaa mistä kohin satula kaikkein syvin sinne. Renkaat jos käänty ilman rojuja vaikka 30 astetta ni satulan kanssa siitä oli jälellä ehkä 10 ku oli vakaajassa kiinni jo.
Noh ei suuria murheita ku satuloita maailma pullollaan erinäkösiä.

Mikkis83

Kaasari-hommia. Aamulla purin perintö-sysleristä kaasarin ja täräytin sen...ööö..kolmen vuoden seisonnan jäliltä käyntiin. Sit veljen kuplasta säädeltiin kaasaria ja nyt sit illankähmyssä aloin perehtymään antivoortin kiina-kaasariin.

Vaikka mie en oikein mitään ymmärräkään, mut sen luulisin ymmärtäväni, että kohokammioista ei mene bensaa sinne, minne pitäs. Kyllä se käy, kun suhhuuttaa illodiinia suoraan kaasarin kurkkuun, mut sammuu, kun sen lopettaa. Öljynpaineet oli ~4bar. Kai se on ihan hyvä. No, jatkuu huomenna, jos satun löytämään jostain sopivia avaimia, et saa siittimet pois. Tai luulisin niiden olevan ne, mihin menee jotkii pillit kaasarin kannesta ;D