Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Tänään purin apulaiterattaiston kopan pois moottorin perästä. Tuhottomasti pieniä pultteja jotka pitää kopan puolikkaat yhdessä ja ne kun saa avauttua pääsee käsiksi vetorattaisiin. Hammasratas on prässintiukasti kiinni laakeroinnissa ja vasta sen poistamalla pääsee käsiksi kopan kiinityspultteihin jotka on lukittu prikoilla kuten sotakoneeseen kuuluu.
Noihin tasopintoihin pulttaan aikanaan sen BBM kiinniolevan alumiinilevyn kytkinkopan kiinnitystä varten.
Lopuksi teippasin aukon umpeen ettei roskat ja kosteus pääse moottorin sisälle.











Sitten avasin kaikki ulkoreunan sytytystulpat ja tarkastin endoskoopilla sylinterien kunnon sekä sen että kaikki männät myös liikkuu konetta paaksatessa. Koska tämä on seissyt vuosikausia niin ruuttasin jokaiseen sylinteriin reilut suojaöljyt ja pyöritin alkuporakoneella moottoria jotta suojaöljy leviää kunnolla sylintereihin sekä laitoin sytytystulpat takas paikalleen.

Samalla tarkistin endoskoopilla imusarjan alakammion vierasesineiden varalta ja kampikammion sen mitä sinne pystyi öljyn sekaan katselemaan sekä myös jokaisen pakokanavan pakoseetien paikallaanolon ennenkuin teippasin pakokanavat umpeen. Ihan vaan varmuuden vuoksi kun kerran siitä varaosakannesta oli pakoseeti irronnut.

Kiertokanget on tavalliset ja Roverin valmistetta mallin ja heikommin viimeistellyn, eli puhalletun, pinnan perusteella.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Onkohan Suomessa yhtään Tigereiden koneita?Siis Sakujen panssivaunujen.
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Tigerissa on muistaakseni Maybachin bensakone ja sellaisia löytyy panssarikillan hallusta. Hieno moottori, kampiakselikin rullalaakeroitu mutta useimmissa lohko valurautaa mikä tekee siitä raskaan (painaa tuplasti vs. Meteor)
Edit: linkki lisätty.
https://en.wikipedia.org/wiki/Maybach_HL230
Päätoiminen harrastaja

palontie

Jep.Pari vuotta sitten luin kirjan jossa paljon puhuttiin Tigereistä(vaununjohtaja)ja kehu konetta maasta taivaisiin.
Eniten vituttaa kaikki.

Kähmy545

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 21 tammikuu, 2025, 19:04Tigerissa on muistaakseni Maybachin bensakone ja sellaisia löytyy panssarikillan hallusta. Hieno moottori, kampiakselikin rullalaakeroitu mutta useimmissa lohko valurautaa mikä tekee siitä raskaan (painaa tuplasti vs. Meteor)
Edit: linkki lisätty.
https://en.wikipedia.org/wiki/Maybach_HL230

Panssarikillan ongelma on tiivisteet, varsinkin kansipaffi.
Ai Mää vai?

Harri S

Tänään aloitin vauhtipyörän sovitteen teon purkamalla BB Meteorista pois vaihteiston, kytkimen ja moottorin ja kytkinkopan välisen kiinnityslevyn, ja olkoot sen nimi jatkossa vaikka kilpilevy.
Tekovaiheessa huomioonotettu huollettavuus tuli tässä esille kun koko systeemin purkamiseen meni alle 3 varttia ja kaikki uuden sovitteen sunnitteluun tarvittavat osat oli irti. Viisi ylintä kiinnityspulttia oli rintapeltiä vasten mutta hylsy/lukkopihti-viritelmällä ne sai aika helposti irroitettua.

















Sitten vaan kotiin huvipajaan sovittamaan onko pulttijako ja paikat pysyneet samoina moottorin eri kehitysversioissa.
Ja olihan ne ja jokainen pultti meni helposti kierteille ja näinollen myös vaihteiston keskitys kampiakselille pysyy oikeana. Tuo lattialla oleva ohut alumiinilevynpala on shimmi jolla tasataan noiden kahden kiinnityspinnan ero samaksi jottei kiristys väännä kilpilevyä vinoon.



En tuhoa tuota vaivalla tehtyä vanhemman moottorin vauhtipyörän sovitetta vaan teen tähän uudet akseliosat niin että tarvittaessa tuon saman kilpilevyn kera saa yhä sen vanhankin moottorin asennettua autokäyttöön.

Uusi ulostuloakseli vaatii vähintään 110mm halkaisijan jotta vauhtipyörän pulttikehä mahtuu akselille ja siksi tuo kilpilevyn huulitiivistekin on mitoitettu 110 milliselle akselille.
Moottorin mukana tullut akseli on alle 90 millisenä liian ohutta joten sitä en ala silppuamaan vaan tilasin Jyväskylästä pätkän 110 millistä kankea josta sorvaan koko ulotuloakselin ja jonka ympärille hitsataan sopivaan kohtaan tuo holkkihammaspyörä.
Keskityksen lyhyt akselitumppi saa ontosta kampiakselin takapäästä jonka sisälle se menee tarkalla sovitteella lähes takimmaisten kiertokankien kaulan tasalle.

Teen uudesta akselista tuosta edellisestä versiosta poiketen tasapaksun jotta kilpilevyn voi asentaa akselin ollessa paikallaan ja jotta akselille saa tarvittaessa tehtyä pienen olakkeen joka vastaa kilpilevyn takapintaan, jos en sille muuta lukitusta keksi ja siten pitää akselin pesässään ilman tiukkaa sovitetta.
Siispä tiedossa on hieman sorvausta ja sovitusta jahka akselimateriaali saapuu.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Nyt kun Diesel Boss Hoss tuli valmiiksi ja myös myytyä pois niin käytin ylijäänyttä luppoaikaa hieman videon tekoon ja editointiin.
Boss hossin pikaisesti raapaistu myyntivideo keräs 13 000 katselukertaa joten kyllä näillä videoillakin oma paikkansa on ja eipähän tarvi niin paljoa kirjoittaa.
Tosi ahtaassa tilassa kuvattu joten kannattaa katsoa pienenä kuvana niin ei tuu liikaa liikettä.

Vanhalla älypuhelimella kuvatessa pitää olla hieman taustaääntä ettei ääni ala pätkimään mutta sen roolin hoiti hienosti auton sisätilanlämmitin joka siellä taustalla hurisee ja lämmintä huvipajaan tekee.

Pieni sorvi on hento ja alkaa värisemään helposti. Max 0,2mm lastua tehdessä ja ilman piirustuksia, tönärillä mittaillen ja välillä paikalleen sovittaen, kului tuollaisen kappaleen tekoon lähes kolme päivää.
Mutta sainpahan itse tehtyä. Kiinnityspulteiksi tilasin M12x40 kovuudella 12.9 niin pitäis kestää.



Päätoiminen harrastaja

Jarona

En kehtaa valittaa enään kuinka SVXn huoltaminen on.
Tosin kallivakaajat olen jo muuttanut, sitä tavan katsu-ukko ei tajua. ^-^
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Harri S

Koska sovitteessa olevan hammaskehän hitsauksessa riskinä on karkaisun menettäminen, piti asiaa hieman iltapuhteina pohdiskella.

Aamu antaa vastaukset eli päädyin hammaskehän kiinnityksessä tapiseeraamiseen eli porasin 5mm terällä viistosti joka toisen hampaan väliin reiät terästapeille. Ne estävät hammaskehän pyörähtämisen sovitteessa ja samalla myös lukitsevat sen tiukasti olakkeen pohjaa vasten. Koska tuo pienempi hammaskehä työnnetään paksun kampiakselin hammasholkin sisälle, ei ole vaaraa siitä että hammaskehä pääsisi kiilaamalla halkemaan. Tuo kehähän on suunniteltu alunperin 30 tonnin panssarivaunun liikutteluun joten 1500 kilon painoinen auto ei vaadi erityisratkaisuja.





Nyt hitsaukseksi riitti vain ohut veto Migillä ja iso metallikappale imi lämmöt itseensä eikä se hitsatessa niin paljoa lämmenyt että hammaskehän ulompien hampaiden karkaisu olisi ollut vaarassa.
Vastinpinnan heppasin muutamalla täpällä paikalleen ja ajoin sen jälkeen sorvilla vastinlevyn suoraksi ja hammasrattaan hitsaussauman sileäksi.



Kasasin osat moottoriin paikalleen ja siivosin huvipajan.
Enää tarvii tehdä ~5mm paksuudelta päittäislaakeroinnin säätölevyjä ja uudet tiivisteet tasopintoihin sopivan paksusta materiaalista.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vkl meni taas osia odotellessa.
Syy tähän oli se että sopivan paksun messinkilevyn ostaminen on tehty perin hankalaksi yksityishenkilölle ja ilman Ly-numeroa et sitä pysty ostamaan tai edes rekisteröitymään kotimaiseen verkkokauppaan jossa sitä olis saatavana muutenkin kuin muutaman neliömetrin levynä tai 6 metrin kankena.

Eli koska mun rahat ei taaskaan kelpaa paikallisille yrittäjille/liikkeille niin fyrkat matkasi tällä kertaa Saksaan josta löytyi useampi myyjä tarvitsemalleni messinkilevyn palalle. Halkaisijaltaan 140mm kiekko 5mm messinkilevyä matkasi muutamassa päivässä Suomeen ja kävin sen puoliltapäivin postista noutamassa.



Vaihdoin sorviin nelileukapakan jossa riitti halkaisija kiekon kiinnittämiseen ja sorvasin kiekosta keskiön pois.
Tein tarkat välykset kiekon sisäkehälle jotta kampiakselin sovite saa tukea kiekosta myös sivusuunnassa ja ulkokehän sorvasin tiukasti kampikammion reikään sopivaksi. Kiekkoa jäähdytelin välillä lumihangessa jolla sain sen suurinpiirtein samaan lämpötilaan kampikammion ja adapterin kanssa eikä lämpötilaerot vääristä toleransseja.
Nyt messinkilaakeri toimii päittäislaakerina ja samalla tukee akselinpätkää sivusuunnassa.









Tuumittelin siinä videolla järkätä tuolle jonkinlaisen voitelun ja tein sen vanhasta ylimääräiseksi jääneestä apulaiterattaiston voitelulinjasta.
Eli 7,2mm poralla viisto reikä alumiinilevyn yläreunasta, kiinnityspulttien välistä, suoraan kampiakselin sovitteen yläpuolelle, levyn sisäpuolelle jossa moottoriöljy voitelee ja jäähdyttää sekä adapteria että päittäislaakeria sekä stefaa.

Tein sopivan voitelulinjan 9/32" jarruputkesta johon sorvasin random nippelille vahvikeholkin ja puristin tiivistekartion.
Alumiinisesta shimmilevystä leikkasin keskiön pois ja nyt öljylinja kulkee suoraan voitelukohteelle asti.















Vielä pitää porata ja tehdä messinkilaakerille lukitustappi jotta se ei pääse pyörimään alumiinilevyä vasten ja kaivertaa laakerin painepinnalle muutama öljyura sekä leikellä muutamat paperitiivisteet jotta osat saa kasattua lopullisesti omalle paikalleen.
Päätoiminen harrastaja

Camino79

Pakko sanoa että tuosta "pilkunviilaamisesta" ja perfektionismista tulee parikin Lanneveteläistä mieleen hyvin vahvasti  :o
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Melkosen vakuuttavaa.
En varmasti oo.

Harri S

Tää meni hieman hifistelyksi mutta ehkä sitten kestää käyttöä paremmin.

Lupas loppuviikoksi kiristyvää pakkasta joten tein tämän valmiiksi. Putsasin aluksi lohkon peräosasta vihreät maalit pois koska alumiinilevyn paikallaan ollessa maalinpoisto menee liian hankalaksi.



Koska akselin huulitiiviste pesineen on adapterilevyn toisella puolella, piti tämä tietty huomioida laakerin lukitustapin paikassa ettei poraa reikää suoraan huulitiivisteeseen.
Ratkaisin homman siten että sorvasin hieman paksumman 8mm tapin jonka päästä viilasin puolet pois ja jäljellä oleva osa kyllä estää laakerin pyörimisen eikä tappi tuossa kohdassa osunut huulitivisteen kohdalle. Laakeriin viilasin sopivan kolon tappia varten ja lisäksi viilalla muutaman pienen öljyuran laakerin painepintoihin.
Öljyputken taivuttelin sellaiseksi että se osoittaa lohkon sisällä suoraan laakerille ja lisäksi litistin putken päätä jotta öljysuihku leviää sopivasti laakeripinnoille.







Sitten leikkasin 1,2mm paksuisesta alumiinivahvisteisesta tiivistearkeista akselinreiän tasopintaan tiivisteen jolla akselin painelaakerin päittäisvälys asettuu vajaaseen puoleen millimetriin joka jättää pelivaraa myös pitkän kampiakselin lämpölaajenemiselle.
Poranterillä mittasin tuon alatiivisteen kera adapterilevyn tasopintojen eron ja koska pintojen ero oli 5,5mm niin riitti että leikkasin ylempään aukkoon 5mm alumiinishimmin lisäksi tiivisteen 0,5mm tiivistearkista jolla molemmat tasopinnat asettuu nyt samalle tasolle. Alumiinishimmin toisen puolen liimasin suoraan adapterilevyyn. Laitoin adapterilevyn paikalleen ja reilusti vaseliinia akselin rataaseen, ohjuriin sekä huulitiivisteeseen etteivät pyöri kuivana ensikäynnistyksessä.

Tilaamani uudet kovat pultit saapui sopivasti ja pulttasin niillä vauhtipyörän paikalleen.





Aika monen päivän työmaan tuosta sai aikaiseksi mutta sehän on harrastuksen perusajatus.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tuossa alhalla tuore video Rover Meteorin kunnostamisesta mistä selviää sylinterien asentamisen vaikeus. Varsinkin jos ei ole näitä veivattavia asennustyökaluja jotka sitä omaani varten silloin värkkäsin kun pohdin tuota asennusasiaa ja se piti yksin saada onnistumaan. Ei ollut lopulta kuitenkaan mikään ameriikantemppu.







Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 12 helmikuu, 2025, 23:11Ei ollut lopulta kuitenkaan mikään ameriikantemppu.
Nii, kelle ei ollu ja kelle olis ollu...
En varmasti oo.